Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27836
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 18:03

Horsetalk.co.nz
Algemeen

Afbeelding
Een afgesloten binnenbak zorgt voor toename van bacteriën, hebben onderzoekers
ontdekt. Foto: Marlies Trap Fotografie


Onderzoekers in Duitsland hebben ontdekt dat de bacteriële belasting van de lucht in vier overdekte rijbanen aanzienlijk toenam nadat een paard en zijn ruiter hadden getraind.

In het tijdschrift Agriculture meldden Thorsen Lühe en zijn medeonderzoekers dat de belangrijkste bron van de bacteriën, voornamelijk Staphylococcus-soorten, waarschijnlijk het oppervlak van de rijbanen was.

Uit het onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen een terugkerende verstopping van de luchtwegen of aandoeningen waarbij de luchtwegen ontstoken zijn, grote problemen bij paarden, en een slechte luchtkwaliteit. Ontstekingen aan de luchtwegen worden te weinig gediagnosticeerd, omdat ze leiden tot verminderde prestaties, maar er verder weinig klinische signalen zijn. Hoesten komt bijvoorbeeld in slechts 38% van de gevallen voor.

In noordelijke landen, waar een koel klimaat heerst, schatten ze de incidentie van ernstige paardenastma op 14 tot 20%, die van de milde vorm wordt geschat op 68 – 80%.

Volgens de onderzoekers brengen paarden, ruiters en trainers een aanzienlijke hoeveelheid tijd door in overdekte rijhallen en verbruiken ze de omgevingslucht met geforceerde ademhaling. De luchtkwaliteit is dus van cruciaal belang voor hun gezondheid. Ze onderzochten de luchtkwaliteit van vier gesloten rijhallen. De luchtkwaliteit in elke rijhal werd gedurende een jaar maandelijks geanalyseerd, met speciale aandacht voor het gehalte aan bacteriën.

Om de blootstelling aan bacteriën in de lucht te kunnen meten, werd er een standaard rijprogramma gebruikt van twintig minuten met één paard en één ruiter. Er werden luchtmonsters genomen ter hoogte van de ademzone van de ruiter en het paard - 2,5 meter voor de ruiter en 1,5 meter voor het paard - op vier bemonsteringspunten, voor en na het rijprogramma.

In totaal werden 1335 luchtmonsters uit de rijhallen beoordeeld. Drie daarvan waren rijhallen met een zandbodem en één had een mix van zand en houtkrullen. De leeftijd van de bodems in de zandpistes varieerde van zes maanden tot vier jaar oud. De rijhal met een bodem van zand/houtkrullen was twee jaar oud. Het onderzoeksteam stelde vast dat de bacteriële belasting in alle vier de rijhallen aanzienlijk toenam na het rijden. De resultaten toonden echter geen verschillen tussen de ademhalingszones van de ruiters en die van de paarden.

De aerobe mesofiele bacteriën die het meest overheersten, waren de gram-positieve bacteriën en dan vooral de Staphylococcus-soorten. Deze mesofiele bacteriën groeien en gedijen meestal bij gematigde temperaturen. In totaal werd 80% van alle geïdentificeerde Staphylococcen herleid als Staphylococcus Xylosus.

Er werden ook monsters van de hoefslag op kweek gezet. In totaal werden er 210 geanalyseerd. Deze gaven aan dat de grond waarschijnlijk de belangrijkste bron was van Staphylococcus-soorten in de lucht tijdens het paardrijden, aldus de onderzoekers. Bij het bespreken van de bevindingen bleek uit de resultaten dat het aantal luchtverontreinigende stoffen toenam door de beweging van de paarden en het opstuiven van het oppervlaktemateriaal.

“Bacteriën in de lucht zijn vaak aanwezig als bioaerosolen die aan stof en andere deeltjes vastzitten,” vertelden ze. “De toename van de bacteriële belasting in combinatie met een toename van stof was dus te verwachten”.

"Blootstelling aan luchtverontreiniging is erger wanneer paarden hard aan het werk zijn. In rust is de ventilatie van een gemiddeld paard ongeveer 80 liter per minuut. Dit kan meer dan 20 keer zo hoog wordend tot 1800 liter per minuut tijdens het sporten. Paarden ademen ook dieper, en dus is er een grotere opname van potentiële atmosferische verontreinigingen. Hier werd een gestandaardiseerd rijprogramma van slechts 20 minuten afgewerkt. Daarom nemen we aan dat het uitvoeren van een langere training de blootstelling aan bacteriën voor het paard, de ruiter en de instructeur nog meer zou verhogen".

Het schoonhouden van de bodem van de rijbak kan het risico van het inademen van schadelijke micro-organismen voor zowel paarden als ruiters verminderen, aldus de onderzoekers. Zij maakten wel de kanttekening dat één van de zandpistes een directe verbinding had met de aangrenzende stallen en een gedeelde ventilatie. "De directe verbinding tussen de rijbak en de stal en het materiaal van de bodem lijken de luchtkwaliteit in de rijbakken te beïnvloeden," vertelden ze.

Verder onderzoek waarbij een groter luchtvolume wordt onderzocht, met een uitgebreider microbiologisch spectrum en een groter aantal rijpaarden, wordt volgens het onderzoeksteam sterk aanbevolen.

Het onderzoeksteam bestond, naast eerdergenoemde Thorsen Lühe uit Nina Volkmann, Jeanette Probst, Jochen Schulz en Nicole Kemper, allen van de Universiteit voor Diergeneeskunde Hannover, en de Duitse onderzoekster Cornelia Dreyer-Rendelsmann.

Dit is een samenvatting van het artikel op Horsetalk.co.nz. Hier is ook het complete artikel te lezen.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:09

Interessant, zou dat ook schadelijk zijn voor mensen? Instructeurs?

Sunnda

Berichten: 7851
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:45

Met de kennis die we nu hebben denk ik altijd: je moet ergens aan dood gaan. :+
Ik rij vrolijk verder.

hns

Berichten: 1619
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:52

Luchtverontreiningd? Oh jee willen ze dit ook al in de klimaatverandering stoppen? Daarnaast, wat ademen we uit en wat wordt weer gereinigd door de planten en bomen... :)

Check ook even de fitnessruimtes met meerdere mensen en apparaten in 1 ruimte. Hie gevaarlijk is dat dan wel niet? (Sarcastisch)


Is toch logisch dat er meer bacteriën zijn, bij zweet en meer/verhoogde ademhaling. Is dit nieuws?
Laatst bijgewerkt door hns op 28-12-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ElfBeau_067

Berichten: 2060
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:55

Ik krab altijd netjes de hoeven van t paardje uit nadat we hebben gereden. Als ik thuiskom was ik ook gelijk m’n handen. Zou dit dan nog schadelijk kunnen zijn?

ElfBeau_067

Berichten: 2060
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:56

hns schreef:
Luchtverontreiningd? Oh jee willen ze dit ook al in de klimaatverandering stoppen?

Check ook even de fitnessruimtes met meerdere mensen en apparaten in 1 ruimte. Hie gevaarlijk is dat dan wel niet? (Sarcastisch)


Is toch logisch dat er meer bacteriën zijn, bij zweet en meer/verhoogde ademhaling. Is dit nieuws?


Ik denk het niet. Maar omdat het nu zo is uitgezocht is het waarschijnlijk opnieuw nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:57

Sunnda schreef:
Met de kennis die we nu hebben denk ik altijd: je moet ergens aan dood gaan. :+
Ik rij vrolijk verder.
Nou, dit. :=

Azmay
Berichten: 18034
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:57

Bij zon onderzoek komt de vraag hoe vaak een achteraf pensionstal zijn binnenbak bodem zou verversen in me op. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit gedaan is bij de lokale voormalig koeienboer. Dan zou de ellende tussen het zand inmiddels wel flink opgelopen zijn verwacht ik. En bij het rijden komt dat allemaal in de lucht uiteraard.

Het lijkt me prima dat dit onderzocht word overigens, ook voor de gezondheid van de paarden zelf.

dioni

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:02

Er zijn meer bacteriën in de lucht na het rijden doordat het paard de bodem omwoelt. Niet door zweet.
Net als stof kan dat zorgen voor astmatische reacties in de longen.
Dat betekent hoe minder stoffig de bodem, hoe minder luchtverontreiniging.
Goed sproeien kan dus helpen. Ook dat is niks nieuws.

Morganlefay

Berichten: 8784
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:02

Om even iedereen terug op aarde te krijgen. Zonder bacteriën is er geen leven mogelijk op aarde.

ElfBeau_067

Berichten: 2060
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:04

Sunnda schreef:
Met de kennis die we nu hebben denk ik altijd: je moet ergens aan dood gaan. :+
Ik rij vrolijk verder.


Ja precies dit.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:05

Aaah we gaan weer ergens aan dood.
ik heb geen binnenbak maar oh jee buitengebied lucht wat ik inadem, stikstof, help!

Sunnda

Berichten: 7851
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:17

DuoPenotti schreef:
Aaah we gaan weer ergens aan dood.
ik heb geen binnenbak maar oh jee buitengebied lucht wat ik inadem, stikstof, help!

Ik zou snel naar de randstad vluchten, liefst een grote stad.
Schoner ga je het nergens vinden zonder koeien, paarden en al dat andere vieze vee. :D

Padoertje
Berichten: 1702
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:18

Schuifdeur open zetten en probleem opgelost :P Denk dat er ergere dingen zijn op de wereld dan hier een issue van te maken :P

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:20

Sunnda schreef:
DuoPenotti schreef:
Aaah we gaan weer ergens aan dood.
ik heb geen binnenbak maar oh jee buitengebied lucht wat ik inadem, stikstof, help!

Ik zou snel naar de randstad vluchten, liefst een grote stad.
Schoner ga je het nergens vinden zonder koeien, paarden en al dat andere vieze vee. :D

ja ben het aan overwegen
4 hoog , kan ik ook zeiken dat mensen hun dieren ook beter moeten beschermen zonder enig idee verder er van te hebben.
Echt Den Haag, dat lijkt wel wel wat :j
Daar zitten al die debielen die mensen zonder idee hun leven verwoesten om het zich later niet te herinneren :j

Azmay
Berichten: 18034
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:21

Morganlefay schreef:
Om even iedereen terug op aarde te krijgen. Zonder bacteriën is er geen leven mogelijk op aarde.

Er zit nog wel meer verschil tussen bacterien onderling dan tussen alle meercellige wezens. Ze zijn niet allemaal zo gezond :+

Suzanne F.

Berichten: 50578
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:31

Nou de ene binnenbak heeft duidelijk een gezonder klimaat dan de andere. Maar dat ligt ook aan de bodembedekking en of het stoft of niet. Die hele oude bodems ruiken ook zo fris niet meer. Zal vast niet gezond zijn om daar een hele dag in rond te lopen.

justdiesel
Berichten: 4972
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:34

Nou dan ga ik maar naar de supermarkt in plaats van de binnenbak, veel veiliger :roll:

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:36

Als ik op S. xylosus zoek, vind ik (niet onverwacht) dat het een gebruikelijk voorkomende huidbacterie is. Mensen zijn bedekt met S. aureus, S. xylosus komt meer bij dieren voor.

Ik zie het verband niet met longontstekingen bij paarden...

Ja, je vindt bacterien in een bak. Die zitten daar omdat er dieren rondlopen, op wiens huid ze leven (als commensaal, dus goedaardig). Da's leuk, maar is geen enkele verklaring voor longaandoeningen.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:48

Weet je wat pas schadelijk voor je is, steriele schone omgeving die er voor zorgt dat je totaal geen weerstand meer hebt waardoor je bij de eerste beste bacterie je dood ziek wordt.

Gelukkig heb ik wel een goede weerstand en is zo binnen bak totaal geen probleem voor mij.
Sterker nog laat je kind alsjeblieft spelen in zo binnenbak, daar hebben ze voor de rest van hun leven plezier van dankzij hun betere afweer systeem.

Mungbean

Berichten: 36004
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:53


juniper

Berichten: 1620
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:56

Het komt op mij over alsof ze wilden onderzoeken of luchtkwaliteit in binnenbakken een mogelijke factor was in luchtweg problemen bij paarden. Daarbij werd inderdaad een bacterie gevonden, maar een andere bacterie dan (denk ik) verwacht was.

ik sta echt te kijken van de weerstand tegenover wetenschappelijk onderzoek in dit topic. Hoe denken jullie dat kennis tot stand komt?

Boras
Berichten: 10102
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:17

juniper schreef:
ik sta echt te kijken van de weerstand tegenover wetenschappelijk onderzoek in dit topic. Hoe denken jullie dat kennis tot stand komt?


Ja, maar jij benadert dit met een open blik en met je verstand, niet met je onderbuik :D

Ik sta er niet van te kijken.

Cowgirl

Berichten: 23776
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:43


Loretta
Berichten: 9179
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:46

Alleen een microbioloog kan uitleggen hoe ernstig dit is. Die getallen zeggen mij niet zoveel.
Je komt de helendag in aanraking met bacterien, dus of dit nu schokkend is kan ik niet beoordelen.
Maar er zijn vast ergere plekken.