Cees Slings maakt stripboek met muziek over Het Zesspan

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Cees Slings maakt stripboek met muziek over Het Zesspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-22 18:34

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: karendesuyo/Flickr

2022 is een bijzonder jaar geweest voor de bekende Nederlandse componist, arrangeur en producent Cees Slings. In juli vierde hij zijn 70e verjaardag met een grote terugblik op zijn favoriete Kürmuziek, die hij en zijn team van Slings Music Cast tussen 2005 en 2016 componeerden en produceerden.

Van een Kür maken naar een stripboek
Slings trakteert ons nu op iets heel bijzonders en anders - een superstripboek en liedjes over de beroemde Nederlandse manege Het Zesspan, met alleen maar vosbonte Shetlandpony's. Ongeveer 800 kinderen uit een wijde regio genieten wekelijks van hun moment van plezier op het terrein van Het Zesspan. De Zesspan Showgroep is door internationale ruiters en fans gezien op topconcoursen als Aken, Indoor Brabant, Animal Event, Military Boekelo en Ermelo.

De prachtige illustraties in het stripboek met muziek, Avonturen op het Zesspan - De Droompony, dat op 22 oktober 2022 in Het Zesspan werd gelanceerd, zijn van Nederlands beste kinderboekenillustrator Melanie Broekhoven.

Tien originele ponyliedjes
Slings en Slings Music Cast hebben tien originele liedjes over pony's en ponyrijden gecomponeerd.

De fantasierijke songteksten zullen zowel kinderen als gezinnen aanspreken en het plezier van ponyrijden en genieten oproepen. Zo is er 'Kataklop': een liedje met het ultieme ritme van de 'pony galop', inclusief wasbord en lepels in het percussiegedeelte. En 'Ik spaar ze allemaal', over een meisje dat op een heel grappige manier pony's 'verzamelt', en een liedje over Johnny, de knappe maar niet zo trouwe jongen op de manege, waar alle meisjes gek op zijn.

Het nummer 'A Four Legged Friend' van Roy Rodgers krijgt een Nederlandse vertaling, die wordt gezongen door de Schotse zanger Ewan Mack, met een Nederlands-Amerikaans accent. Het nummer 'Ik wil een staart boven m'n gat' heeft een leuk en extravagant R&B-blazersgedeelte en begeleidingsband in de stijl van Tower of Power.

Er is zelfs een lied met een gesproken tekst in het Shetland-dialect, vertaald en uitgevoerd door Christine De Luca, een Schotse dichteres en schrijfster uit Shetland zelf.

Inspiratie
Slings vertelt hoe de inspiratie voor de muziek en het stripboek tot stand kwam. "Een paar jaar geleden begon mijn jonge dochter Vera met ponyrijden bij Het Zesspan en het werd haar favoriete hobby. Drie jaar geleden vroeg ze me een liedje voor haar te schrijven, zoals ik in 1993 voor mijn zoon Marc had gedaan en zo begon het project. Ik schreef een nummer over pony's en toen dat nummer klaar was, kwam het idee om een heel album over pony's te schrijven."

USB-pony met alle nummers
"Ik heb eraan gedacht om een cd te maken, maar die lijken me echt niet interessant meer. Dus kwam ik op het idee van een USB-stick in de vorm van een pony, zoals de beroemde Schleigh-pony's waar veel kinderen vroeger mee speelden. De USB-pony zou alle muziek, videoclips en achtergrondinformatie bevatten, zoals een CD-boekje.

Maar hoe zouden we deze kleine pony met alle magie in zijn buik presenteren? Nou, ik heb veel speelgoedpony's gekocht op internet en één daarvan, de beroemde Woody en Bullseye uit Toy Story, werd gepresenteerd in een doos met een stripverhaal erop. En dat bracht me op het idee om een compleet stripboek te maken, samen met de muziek en de USB pony. De USB-pony zal verkrijgbaar zijn bij de tweede editie."

De productie was een rollercoaster
"Het was zeker een rollercoaster! Eerst moest ik een illustrator vinden die mijn visie kon realiseren, en die oplossing vond ik in top kinderboekenillustrator Melanie Broekhoven. Mijn idee van een stripboek was voor haar een droom die uitkwam. Terwijl ik het verhaal en scenario schreef, begon Melanie te tekenen en ze ontwikkelde een compleet nieuwe stripstijl, met veel frisse dynamiek, samen met de prachtige Shetlandpony's en het personeel van manege Het Zesspan - allemaal heel herkenbaar.

Ik moest ook een fabrikant vinden om de pony er precies goed uit te laten zien. Ik wilde niet geconfronteerd worden met juridische claims van Schleigh, dus ontwierpen we onze eigen USB-Zesspan Pony, die momenteel in productie is. Voorlopig hebben we een goedkopere eerste editie gelanceerd in het Nederlands voor Sinterklaas en Kerst. Het is het stripboek met de extra verrassingen inbegrepen, als een unieke cadeaukaart waarmee je de muziek, de video's en een boekje in PDF-formaat kunt downloaden, met achtergrondinformatie, inclusief de teksten en foto's van de studiosessies en bandleden."

Zesspan-video's
"Er zijn speciale video's van twee Zesspan liedjes: Welkom op het Zesspan en Ponygek, inclusief karaokeversies. Alles is afgelopen zomer gefilmd bij het Zesspan in Kerk Avezaath. We hadden een enorme blauw-witte circustent met veel kleine ponyruiters en een Zesspan dansgroep. Je ziet echt de Zesspan-spirit en de vreugde en het plezier van de deelnemers in de muziek en het ponyrijden.

De eerste editie is in het Nederlands, maar een internationale uitgave in het Engels, Duits, Frans en Zweeds is gepland voor begin volgend jaar."

Luister hier naar de favoriete Kürmuziek van Cees Sling op Spotify.

Op de website van Eurodressage zijn twee filmpjes te zien.

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of die we mogen gebruiken, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:04

Wat leuk. Mijn dochter heeft ook even gereden bij Het Zesspan toen ze 6 was.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Caesar

Re: Cees Slings maakt stripboek met muziek over Het Zesspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:26

Heel leuk! Het is een prachtig geheel daar.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie