Caps uitgebreid getest op veiligheid – duurder niet altijd beter!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Caps uitgebreid getest op veiligheid – duurder niet altijd beter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-22 17:44

Eurodressage.com
Algemeen

Afbeelding
Bij ruitersportzaken zie je vaak rekken vol caps, maar welke
kies je? Foto: Marlies Trap Fotografie

Op 7 december 2022 presenteerde het Virginia Tech Helmet Lab de resultaten van hun allereerste beoordeling van caps.

Alle caps die verkocht worden, moeten een keurmerk hebben om aan te tonen dat ze aan de minimale veiligheidseisen, die zijn vastgesteld door erkende organisaties, voldoen. Deze standaardeisen worden nu nog getest op basis van voldoet/voldoet niet, maar: niet alle caps zijn hetzelfde ontworpen en twee caps die allebei aan de standaard voldoen, kunnen wel bescherming bieden op verschillende niveaus.

Het Virginia Tech Helmet Lab komt met een aanvulling op deze standaardeisen door de specifieke impact tijdens de sport te testen en beoordeelt de caps op een schaal van vijf sterren. Deze schaal informeert de consumenten over hoe verschillend deze caps het hoofd beschermen, gelet op het verminderen van het risico van hoofdletsel.

Het onderzoek
Gedurende de afgelopen twee jaar hebben de onderzoekers van Virginia Tech meer dan 100 video’s geanalyseerd van ruiters die van hun paard vallen. Zij hebben de hardheid gemeten van het zand, gras of andere, synthetische bodems bij paardensportevenementen. Ook hebben zij dozen vol caps, dummyhoofden en andere benodigdheden overgebracht naar de paardensportfaciliteiten van Virginia Tech, om zo valpartijen te simuleren.

De hieruit verkregen data werd door onderzoekers van het Department of Biomedical Engineering and Mechanics teruggebracht naar het laboratorium, om deze om te zetten naar een reeks gecontroleerde, kwantitatieve tests. Zij gebruikten deze tests om veertig caps, van diverse fabrikanten, te boordelen. Het resultaat hiervan is de eerste reeks beoordelingen van caps vanuit het gerenommeerde Virginia Tech Helmet Lab.

Als een ruiter bij een val met zijn hoofd op de grond komt, is de cap bepalend of de ruiter er zonder letsel vanaf komt. Dat is ook de reden dat het Helmet Lab wilde beoordelen welke cap beter beschermen dan andere. Van de veertig caps die in deze eerste reeks meededen, waren er twee die de hoogste score van vijf sterren kregen. Elf caps kregen vier sterren, de rest kreeg er drie of minder. De prijs zegt niet automatisch iets over de kwaliteit. Een van de twee caps die vijf sterren kregen, is te koop voor $460, de andere kost $58.

De beoordelingen gelden voor valpartijen in alle gangen, en ook tijdens het springen.

Verschillen tussen de standaardeisen en de actuele impact
De uitgebreide tests van het lab maakten ook meer duidelijk over wat er echt gebeurt tijdens een val bij het paardrijden. Deze bracht aan het licht dat er verschillen zijn tussen de vereiste standaardeisen waar een cap aan moet voldoen voordat ze op de markt komt en de eigenlijke impact waaraan ze zijn blootgesteld als een ruiter de cap draagt.

“De standaardeisen voor caps zijn gebaseerd op zware letsels”, zegt Duma. “Wij ontdekten dat veel ruiters vallen met een lagere snelheid, veel caps zijn te stug om die zachtere valpartijen effectief op te vangen. De caps die wel beter presteren, kunnen veel beter omgaan met verschillende energieniveaus.”

De beoordeling van Virginia Tech gaat ook voorbij de bestaande standaarden door rekening te houden met de draaibeweging die optreedt als een ruiter met zijn hoofd op de grond terecht komt, naast het horizontale vallen.

Beoordeling op een schaal van vijf sterren
Dit is de negende grote beoordeling sinds de onderzoekers in 2011 begonnen met het beoordelen van helmen. Eerder hebben zij helmen getest en beoordeeld voor American Football (jeugd, veteranen en Flag football), voetbal, wielrennen, ijshockey, wintersport en raften. Zij hebben de wetenschap van veiligheid in de sport veranderd door sporters, hun ouders en coaches onpartijdige en kwantitatieve data te geven om de veiligste uitrusting te kiezen.

De beoordelingen per sport komen tot stand door een nauwgezet proces: van het vertalen van de meetgegevens van echte botsingen van het hoofd naar op feiten gebaseerde testmethoden, waarbij de prestaties van de caps zijn beoordeeld onder realistische omstandigheden.

“Elke sport is anders. Football wordt gespeeld op gras, ijshockey op het ijs. Dit zorgt weer voor heel andere valpartijen dan op zand of modder”, zegt Duma. “Bij elke sport waar we naar kijken, maken we een gedetailleerde analyse om er zeker van te zijn dat de biomechanica waarop we testen specifiek gerelateerd is voor die sporters. Voor de beoordelingen hebben we onderzocht hoe het snelheidsprofiel is van een ruiter die op de grond valt. Dan nemen we dat profiel mee naar het lab en reproduceren het, om er zeker van te zijn dat onze testen overeenkomen met wat een ruiter ervaart als deze van zijn paard valt.”

De impact meten
De pendulum impactor, die wordt gebruikt voor het testen van de caps, staat in een laboratoriumruimte met speciaal op maat gemaakte testapparatuur. Deze bevindt zich in de kelder van het hoofdkantoor van het Institute for Critical Technology and Applied Science, een interdisciplinair beleggingsinstituut, waarvan Duma de directeur is.

Als de pendulum het namaakhoofd, dat wordt beschermd door een van de geteste caps, raakt, meten sensoren binnenin dat hoofd de impact van de klap. Bij elke cap wordt de impact op drie plekken en met twee verschillende snelheden getest. Deze zijn representatief voor een echte val van het paard.

Het onderzoek werd gefinancierd door particuliere donateurs en geleid door paardensportliefhebber en filantroop Jacqueline Mars, samen met drie nationale paardensportfederaties: de U.S. Equestrian Federation, de U.S. Hunter Jumper Association, en de U.S. Eventing Association.

Duma benadrukte hoe blij het laboratorium is met deze vorm van support. “Deze beoordelingen werden mogelijk gemaakt door hun giften”, zegt hij.

Check waar jouw cap staat
De paardensportbeoordelingen staan, net als die van de andere sporten die het lab bestudeerd heeft, op de site van Virginia Tech Helmet Ratings, samen met uitleg over de testmethode.

Deze informatie stelt bedrijven in staat om de protocollen te gebruiken om hun ontwerpen en prototypes te evalueren en de veiligheid van nieuwe helmen te optimaliseren, voordat deze op de markt komen.

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:28

interessant onderzoek.

Dus als ik het goed begrijp krijg je in veel gevallen pas bij een relatief harde val de optimale bescherming van je helm wanneer het materiaal van de helm instort om je hoofd af te remmen. En bij een minder harde val geeft de helm niet genoeg mee om de beste bescherming te geven zodat je hoofd alsnog plotseling tot stilstand komt.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Ibbel

Re: Caps uitgebreid getest op veiligheid – duurder niet altijd beter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:51

Jammer dat zo in de gauwigheid te zien minimaal de helft van de geteste caps/merken/modellen niet hier verkocht worden. Daar heb je dan niet veel aan, met je Casco of Harry's Horse cap :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:57

Verrassend dat KEP niet in het lijstje voorkomt. Dat is toch jaren lang dé veiligste cap geweest.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:58

Dat zat ik ook te bedenken Ibbel. Leuk en aardig, maar er staan er maar 4 tussen die in Nederland worden verkocht. Had gekeken naar de K One, maar die scoort, met MIP systeem, erg slecht.
Laatst bijgewerkt door Lithya op 26-12-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:00

_Anneruth schreef:
Verrassend dat KEP niet in het lijstje voorkomt. Dat is toch jaren lang dé veiligste cap geweest.
Dit is voor mij meer nieuws dan het artikel. :') Bij mijn beste weten is Kep nooit als veiligste getest.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:00

De test is in de VS uitgevoerd en is verre van uitputtend. Dus ik vin het niet zo gek dat er dan niet veel hier verkrijgbaar is.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:02

_Anneruth schreef:

Dat zijn ze nooit geweest. Dat claimde kep alleen zelf.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:07

Ik vind caps/Keps tegenwoordig echt ach-ter-lijk duur.

Maar goed, ik ben bijna een fossiel :D

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:10

_Anneruth schreef:

Die is niet getest :+

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:31

Mijn back on track staat er wel tussen welke best aardig betaalbaar is. Net zoals de uvex. Natuurlijk qua prijs geen Harry’s Horse vergelijkbaar, maargoed liever m’n hoofd wat (duurder) beschermd :')

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:07

Spenk schreef:
_Anneruth schreef:

Dat zijn ze nooit geweest. Dat claimde kep alleen zelf.

Weet je dat zeker? Ik ben tussen 2011 en 2017 dealer geweest van KEP. Ze voldeden aan alle veiligheidsnormen. Samen met Charles Owen stonden ze daarin op nr. 1. Misschien dat ze bij onafhankelijke onderzoeken anders uit de bus komen, maar die berichten hebben mij destijds nooit bereikt.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:15

_Anneruth schreef:
Samen met Charles Owen stonden ze daarin op nr. 1. Misschien dat ze bij onafhankelijke onderzoeken anders uit de bus komen, maar die berichten hebben mij destijds nooit bereikt.

Zoals je bij dit onderzoek kan zien krijgt CO maar 1 - 4 sterren terwijl er meerdere 5 krijgen, waarvan 1 zelfs maar 58$ kost.
Dus CO hoort absoluut niet tot de top veilige caps.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:25

Zijn ze volgens de Amerikaanse normen getest of alle normen wereldwijd? Want daar zit zeker wel verschil in! Mijn (nieuwe) uvex staat 11e in de lijst en samshield shadowmat staan er een aantal plaatsen onder. Beide hier verkrijgbaar. Net zoals CO en Onek.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:32

Heb ergens gelezen (chronicle of the horse geloof ik) dat deze test helemaal niet zo betrouwbaar is. Had iets te maken met de beperkte testen die gedaan zijn en die ook niet echt overeen zouden komen met een val van een paard maar eerder met een val van een motor. Zal even kijken of ik een linkje kan vinden!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:40

Libera schreef:
Heb ergens gelezen (chronicle of the horse geloof ik) dat deze test helemaal niet zo betrouwbaar is. Had iets te maken met de beperkte testen die gedaan zijn en die ook niet echt overeen zouden komen met een val van een paard maar eerder met een val van een motor. Zal even kijken of ik een linkje kan vinden!

Er staat dit:
Citaat:
Bij elke cap wordt de impact op drie plekken en met twee verschillende snelheden getest. Deze zijn representatief voor een echte val van het paard.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:28

Ze geven in het onderzoek aan dat de andere testen alleen getest hebben op de ergste vallen. Aangezien veel mensen eraf vallen en minder ernstig letsel hebben, hebben ze nu dus die impact meegenomen in hun testen en zo kan het dus dat er een andere uitslag uit komt dan we gewend waren. En dat Nederlandse merken niet zijn meegenomen is wel logisch als het een Amerikaans onderzoek is.
Op zich vind ik het wel een interessant onderzoek, ik ben wel benieuwd hoe de caps uit zo'n onderzoek zouden komen die hier veel verkocht worden.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:30

Samshield en uvex worden toch best veel verkocht, nee?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:33

Varekaj, dat klopt, maar die komen niet geweldig uit de bus en zijn ook nog eens best prijzig. Bovendien vind ik persoonlijk die caps niet mooi, mijn oog wil ook wat ;) .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:40

Het zou handiger zijn geweest als dit artikel van een Duitse test geplaatst zou zijn, want die merken zijn tenminste allemaal hier te koop (en de Duitsers zijn erg goed in het testen van veiligheid)
https://www.cavallo.de/reitsportausrues ... xis-check/

Wel mooi dat mijn cap op nummer 5 staat in de USA test, die zit namelijk erg fijn en is niet zo idioot duur.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 23:00

In beide artikelen doet Uvex exxential mips het beslist niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 23:04

Welja dat dus. Samshield heeft alle keurmerken wereldwijd en uvex scoort verder ook niet slecht.

Het verbaasd me dan weer dat CO laag gescoord staat, terwijl de Britse testen strenger (zouden) zijn dan Amerikaanse en Europese.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 23:07

Ik moest na jaren met een Uvex rond te hebben gereden een nieuwe helm en heb eerst weer naar een Uvex gekeken maar gek genoeg paste hun nieuwe model veel minder goed… :? Ik ben toen uiteindelijk bij een samshield uitgekomen (die dus in deze test iig is meegenomen), ik snap dat je dat niet mee kunt nemen in een onderzoek als dit maar ik denk dat een goede pasvorm bijdraagt aan de veiligheid en geen hoofd is hetzelfde. Mijn samshield moest na een valpartij terug voor een check en heb toen een andere helm gekocht van Harry’s Horse maar die zat toch niet zo goed als de samshield. Ik kan me voorstellen dat de best geteste helmen niet op ieder hoofd goed zitten en vraag me af hoe ‘veilig’ dat dan is

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Latinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 00:44

Als instructeur erger ik mij al jaren aan alle zogenaamde keurmerken, maatstaven en regelgeving mbt veiligheid.
Oa de Casco caps (met veiligheidskeurmerk) hadden bijvoorbeeld zo'n slechte pasvorm en vastzetsysteem dat de ruiter door zn eigen cap van zn paard kon worden afgeslagen. Standaard klapte hij naar achter van t hoofd, draaide in 1 slag rond de nek om daarna de ruiter vervolgens een mep in het gezicht te verkopen, waarna de riempjes telkens opnieuw moesten worden afgesteld.
Een klep die niet los kan, kan zorgen voor een dodenval( gezicht naar de grond en lichaam gestrekt eroverheen)
Het zachtste deel van je hoofd zit bij je slaap. Waarom loopt daar nu juist net dan de harde rand van je cap overheen???
Hoe kan het zijn dat het vastzetsysteem bij diverse merken niet correct op de plaats blijft zitten??
Waarom wordt winkelpersoneel niet goed opgeleid om caps perfect passend aan te meten, zodat kids bij de eerste tuimeling niet hun neusbot breken door de voorrand die naar beneden komt schuiven
Vlak de zogenaamde body"protectors" niet uit die juist meer schade kunnen aanrichten dan bescherming bieden. Schijnveiligheid noem ik het maar. Ruiters die stijf als een plank vallen omdat ze geen bewegingsvrijheid hebben tijdens hun landing. Daarbij vaak een te lange bodyprotector hebben. (Op de groei gekocht,das lekker goedkoop) Om daarna met een dubbelgeklapt onderste stootkussenflapje, een zeer ferme smak op de grond te maken waarbij de rug zo'n harde klap krijgt dat t breekt net onder of rond die superkussens.
Vlak de Thermolaarzen niet uit waarbij ruiters na hun val nog in de beugels blijven vasthangen.

Waarom is er zo weinig goede voorlichting in de winkels....

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 01:17

Omdat de wet wel voor schrijft waar PBM's aan moeten voldoen maar niet waar de verkopers van PBM's aan moeten voldoen.

(Verschuivende bandjes heb ik overigens niet gezien. slecht passende helmen wel.)