Endurance: Duitsers mogen alleen op het WK starten in de VAE

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Endurance: Duitsers mogen alleen op het WK starten in de VAE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 17:41

Pferd-Aktuell.de
Sport

Afbeelding
Een paard tijdens de Vet Check van de WK Endurance 2021.
Foto: Christophe Tanière/FEI/Flickr

De Raad van Bestuur van het Deutschen Olympiade-Komitees für Reiterei (DOKR) handhaaft zijn reeds lang bestaande besluit om de Duitse ruiters en amazones geen startvergunning te geven voor de internationale endurancewedstrijden in de Verenigde Arabische Emiraten. Na een zorgvuldige afweging heeft de Raad van Bestuur echter wel ingestemd met het sturen van een Duitse afvaardiging naar de wereldkampioenschappen, die van 20 tot en met 26 februari worden gehouden in Butheeb in de Verenigde Arabische Emiraten, omdat dit evenement volledig onder de regie van de FEI valt.

“De wereldkampioenschappen zouden oorspronkelijk eind oktober plaatsvinden in Italië. De verplaatsing naar Butheeb is in onze ogen een verkeerde beslissing, maar de FEI heeft ons verzekerd dat de wereldkampioenschappen met medewerking en onder streng toezicht van de FEI georganiseerd worden. Bij de FEI is men zich ook bewust van de discussie rondom het welzijn van de paarden in de endurance. Daarom heeft de Raad van Bestuur van de DOKR, in overeenstemming met de Verein Deutscher Distanzreiter (VDD), besloten om hiervoor een uitzondering te maken”, zegt Dr. Dennis Peiler, algemeen directeur van de DOKR. “Wij zouden ook de enige federatie zijn die niet zou deelnemen aan de wereldkampioenschappen, voor zover wij weten. Wij wilden hierin niet alleen staan ten koste van onze sporters, zij hebben zich immers intensief voorbereid op deelname aan de wereldkampioenschappen.”

Sinds eind 2018 heeft de Raad van Beheer van de DOKR gereageerd op berichten over paarden die overleden tijdens endurancewedstrijden in de Verenigde Arabische Emiraten. Daarom hebben ze de Duitse ruiters en amazones een startverbod voor internationale wedstrijden in dat land gegeven. Sindsdien zijn ook de regels en voorschriften van de FEI aangescherpt. “Er bestaat wel twijfel of dit de gewenste uitwerking heeft, zolang de wedstrijden in eigen beheer gehouden worden. De Raad van Beheer blijft daarom van mening dat een verbod om in de Verenigde Arabische Emiraten te starten uit principe moet worden gehandhaafd”, zegt Dr. Peiler.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 27-12-22 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

tamary

Re: Endurance: Duitsers mogen niet internationaal starten in de VAE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:52

En toch was wedstrijd weer belangrijker dan principes ...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:00

Precies mijn gedachten. Gemiste kans.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:00

Je kunt het de Duitse Bond in dit geval niet echt verwijten. Dit ligt echt bij de FEI die, net als de FIFA en Qatar, een keuze gemaakt heeft (al dan niet met behulp van wat geld hier en daar - zie FIFA) die gewoon ontzettend verkeerd is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 00:25

Ik snap dat dit een lastig besluit is. Het wereldkampioenschap voorbij laten gaan is een harde keus, die mensen treft die in principe dus niet meedoen aan de harde wereld in de VAE. De FEI is (verrassing) degene die als eerste had moeten zeggen dat de VAE geen kans maakte zolang ze niet wat aan de omstandigheden gaan doen.

Desalnietemin vind ik het nog steeds top dat Duitsland dit verbod heeft.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 01:28

Money, money, money......

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:10

Money,rules the world.

Muurp

Re: Endurance: Duitsers mogen alleen op het WK starten in de VAE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:16

Was te verwachten... De vraag is alleen hoeveel impact het heeft op het moment dat één land besluit niet te gaan... De rest heeft het er namelijk niet eens over als mogelijkheid.
Respect dat ze het hebben uitgesproken als optie, dat moet gezegd worden.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:18

EK in september is voor de Duitsers een stuk dichter bij huis :Y)

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 09:11

Tja, in Nederland zag ik tijdens een internationale wedstrijd dat een paard wat onder dwang in zijn mond gespoten kreeg. En paarden die bij de nakeuring eigenlijk niet meer worden draven omdat ze zo op waren maar geen keus hadden.
Vooral wanneer men fanatieker wordt kan ik er eigenijk niet meer naar kijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 09:19

Muurp schreef:
Was te verwachten... De vraag is alleen hoeveel impact het heeft op het moment dat één land besluit niet te gaan... De rest heeft het er namelijk niet eens over als mogelijkheid.
Respect dat ze het hebben uitgesproken als optie, dat moet gezegd worden.

Het is natuurlijk vooral een statement en goed voorbeeld doet soms goed volgen.

De KNHS komt in ieder geval niet verder dan wat mooie,loze, woorden.

Zoveel jaar na Bundy en er is nog steeds niets veranderd in de groep 7 landen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 09:55

Horsepride schreef:
Tja, in Nederland zag ik tijdens een internationale wedstrijd dat een paard wat onder dwang in zijn mond gespoten kreeg.

Dat zijn naar alle waarschijnlijkheid electrolyten (soms met appelmoes gemengd voor de smaak) geweest. Mits op het juiste moment toegediend (preventief, niet als een paard al niet meer goed drinkt) kan dat zeer goed werken om uitdroging/een slechte turgor te voorkomen en goed blijven drinken te stimuleren.
Niks om verontwaardigd over te raken dus.

Citaat:
En paarden die bij de nakeuring eigenlijk niet meer worden draven omdat ze zo op waren maar geen keus hadden.

Die worden als het goed is dan ook niet goedgekeurd. Er wordt niet alleen gekeken naar of ze kreupel lopen, maar ook of ze 'fit to continu' zijn - en dat betekent dat ze wél ook nog steeds zin om te lopen moeten hebben.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:29

Ik weet wel waar voor is, maar dat je paard gaat dwangvoeren vanwege een wedstrijd die je wilt rijden vind ik echt een stap te ver.

Keuring, ging het maar zo. In de praktijk wordt puur naar de getallen gekeken. Ik heb top fitte paarden afgekeurd zien worden omdat ze een te hoge hartslag hebben en paarden die totale op waren maar wel goed werden gekleurd. Er is totaal geen fingerspitsen gevoel tijdens het keuren. Zeker niet bij de internationale wedstrijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:42

Dus jij geeft je paard ook geen wormkuur als-ie het niet spontaan naar binnen schuift?

Ik heb alleen maar heel streng zien keuren, en ja, hoge hartslag is reden voor afkeuren. Zo zijn de regels nu eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:45

Horsepride schreef:
Ik weet wel waar voor is, maar dat je paard gaat dwangvoeren vanwege een wedstrijd die je wilt rijden vind ik echt een stap te ver.

Keuring, ging het maar zo. In de praktijk wordt puur naar de getallen gekeken. Ik heb top fitte paarden afgekeurd zien worden omdat ze een te hoge hartslag hebben en paarden die totale op waren maar wel goed werden gekleurd. Er is totaal geen fingerspitsen gevoel tijdens het keuren. Zeker niet bij de internationale wedstrijden.
En je bent zelf dierenarts of wat?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:04

Horsepride schreef:

Eens. Dwangvoeren is een no go bij mens en dier.

Uitzondering: in medisch noodzakelijke gevallen. Bij de mens alleen met toestemming.

Daar vallen wedstrijden met dieren die zo over de kling worden gejaagd dat bepaalde stoffen moeten worden toegevoegd ook voor mij zeker niet onder.

Dit soort wedstrijden zijn voor mij al over het randje. Het achteraf blijkbaar noodzakelijke dwangvoeren nog niet eens meegerekend. Wat een gekkigheid. Wat een dierenliefde.

Wormkuren zijn medisch. Appels en peren....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:15

Horsepride schreef:

Uiteraard wordt er naar getallen gekeken, hartslag is een belangrijke parameter waarop regels zijn gebaseerd.

Als de hartslag 64 of lager moet zijn lig je eruit met 65. Best duidelijk op zich en geen ruimte voor fingerspitzen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:37

Ik vind de hartslag wel een irritant dingetje bij de mendurance. Maar goed ik hou nu gewoon rekening ermee dat die van mij altijd zal worden afgekeurd de eerste keer, dus ik rijd altijd op een tijd dat ik die 15 minuten erbij op wel kan hebben. Hij is gewoon te hyper en te klein (en het laatste stuk is te zwaar trekken in stap voor hem om de hartslag laag genoeg te krijgen), dus tenzij hij eerst een minuutje op adem mag komen zal zijn hartslag niet snel onder max waarde zitten. Laatste keer was bij binnenkomst 72, na 15 minuten 52. Ik ben wel blij met de 15 minuten wachten bij een mendurance en dan opnieuw meten, want anders zouden wij altijd worden afgekeurd.

Over de electrolyten, dat hebben ze in zo'n duurloop echt wel nodig. Ik geef de mijne na zijn klasse 1 wedstrijd gewoon een slobber met dat erin. Maar dat gaat niet op internationaal niveau qua tijd, dus ik snap dat ze die in een wormenspuit geven. Het paard zal dat echt wel gewend zijn. Top dat de Duitsers al niet meer naar wedstrijden in VAE gaan. Erg jammer dat het WK daar wel gehouden wordt, net als bij voetbal in Qatar. Dat zal wel weer een politiek spel zijn, want wij zijn van hun olie afhankelijk..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:51

Tijdens de wedstrijd krijgen de paarden in de vetgate ook wel eten, en drinken, maar daarmee is het lastig om de verloren electrolyten aan te vullen. Bij zo een spuit weet je tenminste zeker dat ze het binnen hebben gekregen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:46

Boras schreef:
Wormkuren zijn medisch. Appels en peren....

Elektrolyten ook bij een endurancewedstrijd. Alternatief is een infuus. Nou als er íets medisch is wat je wilt voorkomen is het dat wel...

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:54

Je kunt ook besluiten om de elektrolyten in een voer te geven die het paard wel lekker vind.

En mocht paard keer niet willen eten dan is er ook niks mis mee om te stoppen. Want waarom door blijven rijden waarbij je paard moet dwangvoeren wil je niet dat je paard kapot gaat.

Eigenlijk bizar dat dit ook gewoon mag tijdens een wedstrijd dwangvoeren zonder dat je wordt gediskwalificeerd. Het is geen auto of racewagen maar een dier die net zo gevoelens hebben als ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:00

Horsepride schreef:
Je kunt ook besluiten om de elektrolyten in een voer te geven die het paard wel lekker vind.

En mocht paard keer niet willen eten dan is er ook niks mis mee om te stoppen. Want waarom door blijven rijden waarbij je paard moet dwangvoeren wil je niet dat je paard kapot gaat.

Eigenlijk bizar dat dit ook gewoon mag tijdens een wedstrijd dwangvoeren zonder dat je wordt gediskwalificeerd. Het is geen auto of racewagen maar een dier die net zo gevoelens hebben als ons.
Omdat niet ieder paard meer zo goed eet na de inspanning die ze net geleverd hebben. Dan kun je er beter (preventief) een spuit met electrolyten in duwen dan dat je, zoals Ibbel zegt, aan een infuus moet, want dan ben je een stuk verder van huis.

Een paard denkt en opereert op een heel ander niveau dan een mens, dus totaal niet te vergelijken. Anders zou je ze namelijk uit kunnen leggen waarom ze die electrolyten zelf naar binnen moeten werken, zoals je bij een mens zou doen.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:33

Wanneer een paard stopt met eten dan is dat echt niet goed. Als je op zo moment stopt en een medische handeling verricht om het paard beter te krijgen begrijp ik wel.
Maar wat ik niet begrijp is wanneer je zo handeling verricht met als doel om met het paard door te blijven rijden, ik snap ook niet dat dit ook gewoon is toegestaan tijdens zo wedstrijd.
Geeft wel weer aan hoe het gesteld is met het dierwelzijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:34

Horsepride schreef:
Wanneer een paard stopt met eten dan is dat echt niet goed. Als je op zo moment stopt en een medische handeling verricht om het paard beter te krijgen begrijp ik wel.
Maar wat ik niet begrijp is wanneer je zo handeling verricht met als doel om met het paard door te blijven rijden, ik snap ook niet dat dit ook gewoon is toegestaan tijdens deze wedstrijden.
Geeft wel weer aan hoe het gesteld is met het dierwelzijn.

Jij begrijpt preventie niet?
Elektrolyten moet je van te voren toedienen, niet als het te laat is.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:42

Vooraf kan je dat prima doen in een slobber. Dwangvoeren is iets voor wanneer het te laat is.