Eind van tijdperk: Griffith Park Pony Rides stopt na 74 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Eind van tijdperk: Griffith Park Pony Rides stopt na 74 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-22 16:42

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een sfeerbeeld van Griffith Park Pony Rides.
Foto: Chris English/Wikimedia Commons

Na 74 jaar is de Griffith Park Pony Rides officieel gesloten. Op woensdag 21 december 2022 was de laatste dag van deze populaire attractie in Griffith Park in Los Angeles. Deze was een traditie in Los Angeles en werd in 1948 geopend. Sommige ouders, die hier ooit zelf gereden hebben, namen hun kinderen of kleinkinderen mee voor een laatste ritje. Op de laatste dag liep de wachttijd op tot vier uur. Het contract voor de ponyritjes liep woensdag af en werd niet verlengd.

De afgelopen tijd werd de attractie meerdere keren mikpunt van acties van dierenactivisten en de Los Angeles Animal Alliance (LAAA). Zij protesteerden tegen de ponyritjes, stelden dat de dieren werden mishandeld en dat zij te veel moesten werken bij te hoge temperaturen in de zomermaanden. Hierover verscheen al eerder een artikel op Bokt. Op de dag van sluiting waren er ook demonstraties van voor- en tegenstanders, het kwam dan ook tot een confrontatie, waarbij onder andere aan elkaars borden werd getrokken. Uiteindelijk moesten de parkwachters eraan te pas komen om de orde te herstellen.

Ambtenaren van Los Angeles hebben meerdere malen inspecties uitgevoerd op het terrein. Afgelopen januari dienden raadsleden Nithya Raman en Paul Koretz een motie in, waarin ze opriepen tot een inspectie door een derde partij. Dit omdat zij meerdere telefoontjes ontvingen over dierenmishandeling bij de ponyritjes. Nithya gaf een paar weken geleden nog een verklaring af, hierin zei ze het volgende: "Na verschillende rapporten van een externe paardendierenarts werd het duidelijk dat de stad Los Angeles niet te goeder trouw verder kon gaan met de verlenging van dit contract. Griffith Park heeft behoefte aan betaalbare voorzieningen die gezinnen in contact brengen met de natuur, maar we moeten kijken naar alternatieve modellen die veilig en gezond zijn voor zowel kinderen als dieren."

Stadsambtenaren vertelden dat het contract met eigenaar Stephen Weeks niet werd verlengd door de Department of Recreation and Parks, omdat hij niet transparant zou zijn geweest over vier sterfgevallen onder de pony’s. De eigenaar zelf laat aan abc7.com weten dat de pony’s niet werden mishandeld en dat dierenartsen besloten om ze te euthanaseren vanwege gezondheidscomplicaties en ouderdom. "De enige meldingen die de stad kreeg over mishandeling, waren van de demonstranten zelf. Uit de dierenartscontrole bleek dat er niets onregelmatigs aan de hand was met de pony's," zei hij. Ook vertelde hij dat hij 90 dagen heeft om het terrein te verlaten. De pony’s zijn intussen onderbracht bij opvanglocaties en bij particulieren die de dieren als gezelschapspony’s gaan houden. "We zijn zeer zorgvuldig met iedereen in gesprek gegaan, om er zeker van te zijn dat het alleen paardenmensen zijn betrokken zijn bij hun dieren en deze weloverwogen adopteren," zei Weeks. De zeventien medewerkers zijn hun baan kwijt en moeten op zoek naar ander werk.

Wat er nu op de plek van de ponyritjes gaat komen is nog niet bekend. Vorige week was er een virtuele bijeenkomst waar het publiek zich kon uitspreken. Sommige mensen vonden dat er een andere dierenattractie moest komen, maar dierenrechtengroeperingen verzetten zich daartegen. Er is een aantal ideeën geopperd, maar er is nog niets besloten.

Hal Eisner was namens Fox11 aanwezig op de dag van sluiting en maakte deze Engelstalige video:

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Elisa2

Re: Eind van tijdperk: Griffith Park Pony Rides stopt na 74 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:22

Tja tja, gemengde gevoelens..de pony,s in de molen ziet er niet fijn uit maar in de baan lijkt het me niet zo,n probleem.

En als alles moet gaan sluiten op last van dierenactivisten. Gemengde gevoelens dus.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 02:06

Vroeger had je dat ook in slagharen. In al met zo'n bak met muurtjes waar de pony doorheen liep. Sommige sprong er gewoon op en over.

Als.kind was dat geweldig voor sw pony's geestdodend. Ze werden wel gewisseld wat ik me herrineren kan

The end

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:15

Worden die kinderen nu gewoon vastgebonden aan het zadel?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:26

Ik heb even wat meer foto's opgezocht maar daar lijkt het wel op ja.

https://ca-times.brightspotcdn.com/dims ... -1-als.jpg

Dit vind ik dan wel sneu, als ze nu ter afwisseling lekker in de wei zouden staan en paard konden zijn. Dit ziet er nogal troosteloos uit, daar in tegen zien de pony's er wel goed uit.

Slagharen vond ik geweldig als kind, maar kan me wel herinneren dat wij pony's huurden die gewoon touwen als teugels hadden met bit en waar iedereen zo maar alles mee kon doen en dat resulteerde uiteraard in vervelende pony's. Daar was helemaal geen toezicht op.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:46

Wat jammer dat ze gestopt zijn. Ik hoop dat ze voor de ponys wat anders kunnen bedenken dan de ze door een handelaar worden opgekocht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:56

". De pony’s zijn intussen onderbracht bij opvanglocaties en bij particulieren die de dieren als gezelschapspony’s gaan houden. "We zijn zeer zorgvuldig met iedereen in gesprek gegaan, om er zeker van te zijn dat het alleen paardenmensen zijn betrokken zijn bij hun dieren en deze weloverwogen adopteren,"

Ze worden geadopteerd gelukkig.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie