De 'Grote Drie' zijn er niet meer, hoe zit het met het nageslacht?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Nieuwsredactie

De 'Grote Drie' zijn er niet meer, hoe zit het met het nageslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-22 15:26

NOS
Fokkerij

Afbeelding
Anky van Grunsven met Salinero. Foto: Kit Houghton / FEI

De 'Grote Drie' draven niet langer door de wei. Na het overlijden van Salinero eerder deze maand zijn de drie succesvolste Nederlandse dressuurpaarden Salinero, Bonfire en Totilas niet meer in leven. Waar kwamen die toppaarden vandaan? En stelde iemand hun nageslacht veilig?

"Ik vond hem echt heel lelijk", dacht Anky van Grunsven over Salinero, toen ze de ruin voor het eerst zag. Eenmaal in het zadel wist ze binnen tien meter wel beter: dit is 'm. Anky en 'Salli' bleken een tweevoudig olympisch gouden duo. In Athene (2004) en Peking (2008).

Salinero volgde 'soulmate' Bonfire, waarmee Van Grunsven in Sydney naar dressuurgoud reed, waardig op. Twee uitzonderlijke paarden. En toen moest die ene nog komen. Een haast mythische hengst, nog voordat hij één pirouette had gedraaid. Een Fries ros dat records zou gaan breken: de inktzwarte Totilas.

'Magisch'
"Het was een beetje hetzelfde als de eerste keer dat je een grote voetballer als Cruijff ziet spelen", zegt Laurens van Lieren, die zijn eigen dressuurstal runt en co-commentaar geeft bij de NOS. "Dat paard had echt iets magisch. Dat krijg je nooit meer."

Toch wordt vaak genoeg geprobeerd een nieuwe Totilas te fokken. Al toen het paard zich onder Edward Gal tot meervoudig wereldkampioen kroonde bij de Wereldruiterspelen in 2010, werd het sperma van Totilas druk verhandeld op de markt.

De handel in hengstenzaad is een lucratieve. Zag ook de Duitse paardenhandelaar Paul Schockemöhle, die Totilas in 2010 wegkocht uit het Nederlandse kamp van eigenaar Kees Visser, voor naar verluidt tien à vijftien miljoen euro.

Rietjes voor 8.000 euro
Rietjes met Totilas-zaad vlogen op het toppunt voor zo'n 8.000 euro per stuk de wereld over. Dat bedrag daalde later naar zo'n 2.500 euro, toen de droomhengst met pensioen was gegaan.

"Fokken is bijna altijd geboren uit passie en liefhebberij", benadrukt Van Lieren. "Het is tegenwoordig ook zeker wel broodwinning. Fokkers krijgen goede prijzen voor hun veulens. Je hoeft bepaald geen medelijden met ze te hebben."

Waar de ene een gracieus wezen door de bak ziet draven, hoort de ander ook een zak geld schudden. Twee jaar na Totilas' dood vechten Schockemöhle en Visser in de rechtbank nog altijd om de fokrechten van Totilas.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

lideli

Re: De 'Grote Drie' zijn er niet meer, hoe zit het met het nageslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:55

Het kan aan mij liggen maar ik mis een beetje de moraal van dit verhaal :Y)

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:06

Totilas naast Bonfire en Salinero?
Dat is eendagsvlieg tegenover constante diesels.
Ik mis een beetje wat hier precies de definitie van „meest succesvol is“ en of dat gaat om fokkerij of nationaliteit van de ruiter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:19

Nageslacht van Bonfire en Salinero is sowieso een dingetje :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:20

De grote drie is imo ook wat overdreven, wat te denken van Jazz, Ferro, Pion, Gribaldi dat zijn ook een paar grote.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:30

Hoe zit het met het nageslacht van twee ruinen, dat vind ik nou eens een goede vraag.. -O-

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:38

Dit is echt zo'n non-artikel... Er zijn honderden succesvolle paarden :?.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:50

Dit artikel is gekopieerd van een ander artikel. Ik kwam het vanmorgen ergens anders tegen. Weet even niet meer waar.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:51

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:53

Ik dacht bij de titel trouwens ook dat het over Jazz, Ferro en Flemmingh zou gaan ofzo..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:53

Ibbel schreef:

:')

-Kurt Albrecht-

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:04

Elisa2 schreef:
Ik dacht bij de titel trouwens ook dat het over Jazz, Ferro en Flemmingh zou gaan ofzo..

Ik dus ook..

<3 Sneakers <3

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:10

Echt sneu voor Anky. Dit maar er zijn ook heel veel goede paarden en maar niet 1. Er is geen een hetzelfde als een van de drie maar alle paarden hebben iets magisch.

Essen roddelt, berken plaagt,
Beuk is koppig, linde klaagt

Een tweeling met als tweeling zus Coco4life

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:27

Elisa2 schreef:
Totilas het succesvolle Friese paard hahaha.

Er was al opschudding over dit artikel wat niet geschreven is door een paardenkenner zoals wel te merken is. Zal even de link zoeken.

Edit, link toegevoegd:

https://www.horses.nl/overig-nieuws/ent ... se-hengst/

Totilas is wel een Fries paard. Danwel geen Fries ras. Hij is geboren in Broeksterwâld

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:35

Ja dat weet ik, maar het gaat er om dat die journalist niet door heeft dat door hem een Fries paard te noemen iedereen aan andere Friese paarden denkt.;-)

-Kurt Albrecht-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:44

Ibbel schreef:

Nou idd, wat een raar artikel! :=

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:06

Wel leuk dat deze drie toppers nog eens in het zonnetje gezet worden. Fries paard, nageslacht of niet.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:10

Elisa2 schreef:
Ja dat weet ik, maar het gaat er om dat die journalist niet door heeft dat door hem een Fries paard te noemen iedereen aan andere Friese paarden denkt.;-)

Dat anderen het fout interpreteren is de journalist zijn fout toch niet? :+
Dat eendagsvlieg Totilas naast Bonfire en Salinero gezet word vind ik ook apart. Sowieso is het hele artikel beetje gek.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:12

Sanet schreef:
Wel leuk dat deze drie toppers nog eens in het zonnetje gezet worden. Fries paard, nageslacht of niet.

Nou, het gaat vooral om Totilas volgens mij als je ziet aan welke van de 3 de meeste aandacht wordt besteed in dit artikel.

Ik mis ook een beetje de moraal, ik zou dan in ieder geval iets verwachten over het nageslacht van Totilas of eventuele opvolgers van Bonfire en Salinero.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:40

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:43

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Dat anderen het fout interpreteren is de journalist zijn fout toch niet? :+
Dat eendagsvlieg Totilas naast Bonfire en Salinero gezet word vind ik ook apart. Sowieso is het hele artikel beetje gek.

Nou..ik vind wel dat je dan als journalist een beetje diepgang mist. :')

Maar inderdaad het hele artikel is gek en mist een logische opbouw, onderwerp, afsluiting etc.
Het is een beetje bij elkaar geraapt zooitje.

-Kurt Albrecht-

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:51

Wat een gezeur weer! Geeft de NOS een beetje aandacht aan de paardensport is het weer niet goed :roll: Het lijkt wel of we hier niks anders kunnen dan (nieuws)berichten afkraken.

Voor niet paarden kenners is dit volgens mij best een leuk artikel om te lezen en zijn dit wel de 3 bekende namen :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:54

Het artikel lijkt meer op een stageopdracht van een eerstejaars student journalistiek.

Debbie, zeker leuk als de NOS er aandacht aan besteedt. Dit stukt raakt echter kant noch wal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:07

Debbie schreef:
Wat een gezeur weer! Geeft de NOS een beetje aandacht aan de paardensport is het weer niet goed :roll: Het lijkt wel of we hier niks anders kunnen dan (nieuws)berichten afkraken.

Voor niet paarden kenners is dit volgens mij best een leuk artikel om te lezen en zijn dit wel de 3 bekende namen :)

Nou als ik het probeer te lezen als leek, dan denk ik dat het alleen maar om geld gaat. Zeker de laatste alinea's en het commentaar van Laurens erbij dat je geen medelijden hoeft te hebben met fokkers terwijl er zeer weinig zijn die uberhaupt geld kunnen verdienen met fokkerij. Dus dat vind ik jammer, fokken is meer een passie dan dat iemand er rijk van wordt.

-Kurt Albrecht-

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:20

Jolien87 schreef:
Het artikel lijkt meer op een stageopdracht van een eerstejaars student journalistiek.

Debbie, zeker leuk als de NOS er aandacht aan besteedt. Dit stukt raakt echter kant noch wal.

Helemaal mee eens. Heb het twee keer gelezen en moest er maar om lachen. Wat een flauwekul artikel, raakt kant nog wal. Voor de zekerheid google bezocht op zoek naar het nageslacht van Salinero en Bonfire, gelukkig is mijn geheugen nog goed. Geen nakomelingen gevonden :D .
En door de onjuiste inhoud is het voor een leek dus Geen goed artikel.