Officieel pensioen voor Cicero van Paemel Z

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Officieel pensioen voor Cicero van Paemel Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-22 10:03

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

De statige schimmelhengst, Cicero van Paemel Z mag, op 22-jarige leeftijd, officieel van zijn pensioen gaan genieten. Samen met Zangersheide is beslist de hengst terug te trekken uit de actieve fokkerij.

"Na zijn blessure, die in 2013 het einde betekende van zijn sportcarrière, werd Cicero met open armen ontvangen op het domein van Zangersheide, waar hij sinds het einde van het dekseizoen 2014 ter beschikking gesteld werd aan de fokkers. Acht jaar lang heeft Cicero dan ook met plezier en succes de talrijke fokkers bediend. Hoewel hij mentaal en zelfs fysiek nog in top conditie is, speelt zijn geblesseerde been hem alsmaar meer parten."

"Uit onvoorwaardelijke liefde en met het grootste respect voor onze liefste Cicero werd dan ook om deze reden besloten om hem niet langer met vers sperma beschikbaar te stellen."

Tijdens zijn sportcarrière sprong de hengst met Dirk Demeersman tot op het hoogste niveau. De hengst, die gekeurd is voor het AES, BWP, sBs, SF en Zangersheide stamboek, telt ruim 2000 nakomelingen waaronder onder andere Fenia van Klapscheut, Ciska van Paemel Z, Dirka des Brumes, Eristov en Icos.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of die we mogen gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Art_Ificious

Re: Officieel pensioen voor Cicero van Paemel Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:18

Uit onvoorwaardelijke liefde en met het grootste respect voor onze liefste Cicero werd dan ook om deze reden besloten om hem niet langer met vers sperma beschikbaar te stellen."

Hebben ze dan sperma in de diepvries of moet de hengst hiervoor alsnog eens op de bok springen?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:21

Zoals je het leest is het geen vers…maar blijkbaar wel diepvries, raar als z’n been op blijft spelen…
Uit liefde zie ik dan toch anders….

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:33

kally schreef:
Zoals je het leest is het geen vers…maar blijkbaar wel diepvries, raar als z’n been op blijft spelen…

OK maar diepvries kan leeg raken... Dan is het of gedaan met deze hengst als dekhengst te nemen of hem toch nog op de bok laten springen nu en dan om diepvries aan te vullen?

Qua blessure weet ik niet welk been, maar bij een achterbeen lijkt me het mogelijk, bij het op de bok springen belasten ze toch hun achterbenen meer lijkt me.

Als die verder wel pijnvrij/niet kreupel op de wei/paddock kan, waarom dan anders willen zien?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:16

Het paard is 22 en in inmiddels is er een hele jongere generatie beschikbaar. Ik vermoed dus dat er niet heel veel vraag meer is en dat er meer dan voldoende in de diepvries ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:23

Art_Ificious schreef:
kally schreef:

OK maar diepvries kan leeg raken... Dan is het of gedaan met deze hengst als dekhengst te nemen of hem toch nog op de bok laten springen nu en dan om diepvries aan te vullen?

Qua blessure weet ik niet welk been, maar bij een achterbeen lijkt me het mogelijk, bij het op de bok springen belasten ze toch hun achterbenen meer lijkt me.

Als die verder wel pijnvrij/niet kreupel op de wei/paddock kan, waarom dan anders willen zien?
Waarom dit zo ingewikkeld maken? Hengst hoeft niet meer te dekken; zo te lezen is er inderdaad nog diepvries, waarvoor dan geldt op = op, net als wanneer een paard het loodje legt.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:24

Als er genoeg diepvries is en wat je zegt genoeg jongere generaties dan schrijf je we halen hem uit de fokkerij, dan is het wat duidelijker. Laten we daarop voor Cicero hopen.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie