Harrie Smolders: "Van boerenafkomst naar nummer één van de wereld"

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Harrie Smolders: "Van boerenafkomst naar nummer één van de wereld"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-22 10:03

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Harrie Smolders, hier met Monaco tijdens de Longines FEI Nations Cup™ Finale 2021
in Barcelona. Foto: © FEI/Łukasz Kowalski

Een maar liefst drie uur durend gesprek tussen de 2 mannen (Frederik De Backer en Louis De Cleene), en 1 paardenkop (Harrie Smolders) leverde een ton aan interessante uitspraken op. Zo verklaarde de Nederlandse ex-nummer één van de wereld dat het, in tegenstelling tot wat anderen zouden denken, nog steeds mogelijk is om zonder specifieke achtergrond naar de absolute top door te stoten. "Zolang je maar een kei harde werker bent."

Dat Harrie Smolders niet van rijke komaf is, dat weten we natuurlijk al even. Al hield dat de Nederlander absoluut niet tegen om zijn eigen weg naar de top te timmeren. "Ik denk ik dat ik daarom ook de nieuwe generatie inspireer, omdat ik eigenlijk van boerenafkomst naar nummer één van de wereld ben gegaan", vertelde Smolders. "En dat is nog steeds mogelijk." Een interessante quote, zo vond De Cleene, "er zijn er vele die het tegenspreken."

De Nederlander schudde daarop het hoofd. "Ik snap niet waarom. Als je de top twintig van de wereld vandaag bekijkt, dat zijn er allemaal die met niets zijn begonnen. Allemaal werken die nog elke dag keihard, en die hebben nog steeds het gevoel dat ze niet genoeg doen." Het zit hem volgens Smolders dan ook allemaal in dat harde werk en het extra doorzettingsvermogen. "Op een gegeven moment wordt er een onderscheid gemaakt als het een paar keer tegenzit. Dan moet je mensen hebben die doorbijten, die een stapje der extra bij doen en die daar nog meer gemotiveerd van raken. Daar wordt dan vaak het kaf van het koren gescheiden", besloot hij.

De Cleene stelde daarop de vraag of dit ook nog kon gelden voor de huidige jonge generatie. "In de jeugd zie ik er nu weinig die van dezelfde komaf zijn, of hetzelfde verhaal als jou hebben gekend." Harrie pikte hier meteen op in door te antwoorden dat hij daarom ook nooit echt in de jeugd heeft gereden. Volgens de Nederlandse topruiter is het bij 'de jeugd van tegenwoordig' vaak de prestige van de ouders die zorgt dat de jonge pupil een goed paard, kwalitatieve lessen, etc. krijgt toegeschoven. "Maar maakt dat een hele goeie ruiter? Dat is een ander verhaal."

"Hoe wij zijn opgegroeid, wij moesten echt werken: viertal, achttal, dressuur, alles moesten we doen en dat heeft mij een heel breed basispakket gegeven", vervolgde Harrie. "Wat je nu vooral ziet bij de jeugd, en ook bij de (jongere) senioren die succesvol zijn, is dat dit kinderen zijn van een generatie professionele ouders in de sport. Die krijgen natuurlijk wel veel voorsprong, want zij hebben de eigenaren al achter de hand, en dus ook goede paarden. Zij hoeven niet meer de fouten te maken om ervan te leren."

"Ja want dat is het he", besloot De Backer. "Het gaat niet over de jeugd, het gaat over diegene die plotseling op zijn 30e komt bovendrijven. Een Wilm Vermeir past dan misschien wel mee in dat verhaal, dat is ook zo'n bikkelharde werker."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Ayasha
Blogger

Re: Harrie Smolders: "Van boerenafkomst naar nummer één van de wereld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:20

Van boeren afkomst maar wel een aantal paarden thuis hebben staan en ouders die hem steunden in zijn hobby. Dat is niet met "niets" beginnen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:33

Waarom niet, ook boeren hebben paarden.
Ik ben ook van boerenafkomst en mijn vader had paarden, eerst landelijk gereden en dan krijg je .mits je goed rijdt aanbieding om paarden te rijden. Mijn broer is nog steeds internationaal actief, ik helaas niet meer (medische aandoening)

Good dressage horses have no collor

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:35

windsor14 schreef:
Waarom niet, ook boeren hebben paarden.
Ik ben ook van boerenafkomst en mijn vader had paarden, eerst landelijk gereden en dan krijg je .mits je goed rijdt aanbieding om paarden te rijden. Mijn broer is nog steeds internationaal actief, ik helaas niet meer (medische aandoening)

Omdat velen een dergelijke luxueuze start niet eens hebben. :) Ik vraag me soms af of mensen die wedstrijd rijden enz dat wel beseffen. Hoeveel hulp het is om ouders te hebben die je steunen in je sport/hobby en paarden in je bezit te hebben van jonge leeftijd.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:57

Geweldige podcast, heerlijk om alles eens uit zijn (en de anderen die al gepasseerd zijn) standpunt te horen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:00

Ik heb vroeger zo vaak tegen Harry en zn zus Caroline gereden. Ze waren goed hoor, ze wonnen vaak, maar ze hadden echt niets bijzonders. Gewoon dezelfde simpele pony's als die wij hadden, gewoon een lelijk oud zadel en een koordsingel.

Hij heeft inderdaad ouders die hem steunden maar totaal geen dikke voorsprong op de rest. Ik heb echt respect voor die man.

Poking Stick: about 30cm long [&], that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:16

De kop impliceert dat als je van boeren afkomst bent je eigenlijk niks hebt of bent :+ terwijl het de mooiste sector is die er is!

Life is a balance of holding on, and letting things go…

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:20

Wat een denigrerende titel zeg..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:32

Ayasha schreef:
Van boeren afkomst maar wel een aantal paarden thuis hebben staan en ouders die hem steunden in zijn hobby. Dat is niet met "niets" beginnen.

Eens
Zelfde discussie eens gehad met een bekende amazone.
Zij was ook met niets begonnen...

Ruilde haar als kind gekregen pony in die ze op westrijd hogerop had gereden naar een betere.
Naar wedstrijd kwam ze doordat de ouders auto met trailer kochten.
Ouders die lessen betaalde en uiteraard de pony.

Dus hoezo niets?

Dat ze dan enorm haar best heeft gedaan geloof ik direct.
Maar deze niets is een grote penny droom van vele andere.

Zo dus ook met meneer smolders.
Zonder inzet kom je er niet.
Dat is waar. Maar als ouders niet eens manegeles betalen word het toch erg moeilijk er te komen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:46

Eens.

Ik kan niet zo goed tegen dit soort wereldvreemde uitspraken om vervolgens jezelf op de borst te kloppen en jezelf als voorbeeld voor anderen neer te zeten. Zoiets horen anderen over je te zeggen.

Jakkiebah. Paardenkop.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:21

DuoPenotti schreef:
Ayasha schreef:

Eens
Zelfde discussie eens gehad met een bekende amazone.
Zij was ook met niets begonnen...

Ruilde haar als kind gekregen pony in die ze op westrijd hogerop had gereden naar een betere.
Naar wedstrijd kwam ze doordat de ouders auto met trailer kochten.
Ouders die lessen betaalde en uiteraard de pony.

Dus hoezo niets?

Dat ze dan enorm haar best heeft gedaan geloof ik direct.
Maar deze niets is een grote penny droom van vele andere.

Zo dus ook met meneer smolders.
Zonder inzet kom je er niet.
Dat is waar. Maar als ouders niet eens manegeles betalen word het toch erg moeilijk er te komen.

Niets is relatief natuurlijk…. In Nederland heb je in de bijstand veel geld ten opzichte van armen in andere landen.

In dit geval wordt gesproken over ouders van de huidige jeugd-top die vaak zelf professional zijn. In dat opzicht is Harrie dus wel degelijk met “niets” begonnen. Hij heeft immers zelf de kennis, ervaring en contacten moeten opbouwen. Dat lees je ook duidelijk terug, dat daar op gedoeld wordt.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:28

Ja zo ken ik nog wel wat kromme vergelijkingen....

Daar op gedoeld, zonder zijn ouders was hij waarschijnlijk niet waar hij nu was.
En begrijp me niet verkeerd, ik snap echt wel dat het hard knokken is.
Zeker tegenover de ruiters die wel ff een duur paard krijgen en is die zogenaamd niet goed genoeg weer een ander. En er dan inderdaad vaak nog niet komen omdat ze de inzet of het talent missen.
Maar niets is het gewoon niet, verre van...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:43

DuoPenotti schreef:
Ja zo ken ik nog wel wat kromme vergelijkingen....

Daar op gedoeld, zonder zijn ouders was hij waarschijnlijk niet waar hij nu was.
En begrijp me niet verkeerd, ik snap echt wel dat het hard knokken is.
Zeker tegenover de ruiters die wel ff een duur paard krijgen en is die zogenaamd niet goed genoeg weer een ander. En er dan inderdaad vaak nog niet komen omdat ze de inzet of het talent missen.
Maar niets is het gewoon niet, verre van...

Hoezo kromme vergelijking? Het staat letterlijk in de eerste alinea:

“ Zo verklaarde de Nederlandse ex-nummer één van de wereld dat het, in tegenstelling tot wat anderen zouden denken, nog steeds mogelijk is om zonder specifieke achtergrond naar de absolute top door te stoten.”

In tegenstelling tot jouw bericht over dat het niet klopt dat hij niets gehad zou hebben. Dát wordt ook nergens beweert, dat hij niks had.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:44

ik bedoelde je eerste zin....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:50

Het is natuurlijk niet met niets beginnen. Wij hadden vroeger ook paarden, ik ben met paarden opgegroeid en daardoor wel degelijk een voorsprong.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:53

DuoPenotti schreef:
ik bedoelde je eerste zin....

Wat klopt daar niet aan dan? :+

Ten opzichte van het gros van de jeugd ruiters die tegenwoordig met een 6-paards vrachtwagen met pop-up en pop-out op concours kunnen, is de Amazone waarover jij sprak waarschijnlijk ook met “niets” begonnen.

En ja, wat is niets? Dat is juist zo relatief. Want iedereen in NL heeft al meer kansen om door te breken in de sport of het bedrijfsleven dan in echt arme landen. Ook mensen die hier niets hebben. Wat wij hier als arm of niets hebben bestempelen, is daar heel veel. Er zijn mensen in NL die met een bijstandsuitkering een paard kunnen houden. Voor ons zijn mensen in de bijstand arm, in andere landen is die armoedegrens veel lager. Ik snap niet hoe je de relativiteit van niets krom vindt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:55

Precies dat dus...laat maar.... agree to disagree :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:47

DuoPenotti schreef:
.

Dat dus.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 00:25

Imo heeft een boerenafkomst (met dus de mogelijkheid tot een pony of paard hebben ivm toch al weiland vanwege het boerenbedrijf) juist een voorsprong. Velen hebben die luxe niet. De luxe van zelf kunnen onderzoeken en ontplooien met eigen dieren.

Niet lullen maar poetsen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 00:46

Wat een grappige discussie is dit ……
‘Boerenafkomst’ zegt niks. Bij ons op de boerderij werd ieder dubbeltje omgedraaid en was er echt geen geld voor een paard. Ik was stikjaloers op sommige kinderen, ook van de boerderij, die wel een eigen pony hadden.
Wat ik er wel heb geleerd is hard werken, knokken, doorzetten en omgaan met tegenslagen.
Maar dat moet ook een beetje in je zitten en kun je ook op andere plekken leren.

Overigens: Desondanks heb ik nooit de top bereikt (verre van dat :D ), dus talent is ook wel belangrijk…

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie