Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 19:45

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
De combinatie waar Jet haar paardentaxiritten mee rijdt. Foto: Privébezit Jet


Een aantal van jullie heeft vast wel eens gebruik gemaakt van een paardentaxi. Wat houdt het runnen van een paardentaxi eigenlijk in? Moet je er speciale papieren voor hebben? Bokker Jet geeft antwoord op deze en meer vragen. Lees haar verhaal hieronder

* Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen en vertellen hoe je op het idee bent gekomen om een paardentaxi te beginnen?
Ik ben Jet heb sinds 1979 steeds een paard gehad. Het vierde paard is nog steeds in mijn bezit, dat is
Elvee. Ik zit al sinds de eerste weken dat Bokt bestaat bij dit forum en ik vermaak me er al die jaren al
prima. Na bijna 29 jaar bij een bank gewerkt te hebben, werden de geldkassen gesloten. Ik kon
blijven, maar moest dan echt de commerciële kant op (daar was ik naar mijn idee totaal niet geschikt
voor), of ik kon stoppen bij de bank met een kleine vertrekregeling. Ik heb toen voor het laatste
gekozen. Zodoende ging ik op zoek naar ander werk, dat viel me nog niet mee. Aangezien ik al jaren
gewend was met een caravan of trailer achter mijn auto te rijden, en ik al diverse stalgenoten naar
vakantiebestemmingen of klinieken vervoerde, bedacht ik me dat een paardentaxi echt wat voor mij
zou zijn. Omgaan met mensen en hun paarden vond en vind ik ontzettend leuk om te doen. Niet
gehinderd door enige kennis omtrent het vak paardentaxi ben ik 2015 naar de Kamer van
Koophandel gegaan om me in te schrijven en zo is het begonnen. Natuurlijk ging ik toen wel
uitzoeken hoe en wat, en het was me ook wel duidelijk dat ik van een paardentaxi alleen niet kon
rondkomen, dus ik heb er een baan voor 24 uur in de schoonmaak bij aangenomen.

Ik ben begonnen met de auto en de trailer die ik al had: een Nissan X-trail en een tweepaards XX-trail
trailer. Na een paar jaar bleek dat de auto al dat zware trekken toch niet zo geslaagd vond, ik had
hem er aardig mee gesloopt. Tip: rijd met materieel dat sterk genoeg is om veel ritten met een trailer met paarden erin te maken. De volgende bus werd een Nissan Primastar. Deze was als een stuk fijner, ik kon nu ook veel makkelijker de spullen vervoeren bij stalverhuizingen of vakanties. De
bus waar ik momenteel mee rijd, is nog weer een stukje groter: een Nissan NV400. Het voordeel van deze bus is dat ik er makkelijk rechtop in kan staan en dat hij een trekvermogen van 2.500 kilo heeft.

Mijn trailer mag maximaal tot 2.000 kilo, dus nu heb ik een fijne combinatie. Het enige nadeel is dat dit wel een lange combinatie is, waardoor ik op vreemd terrein soms de trailer moet afkoppelen om weer
weg te kunnen.

* Wat heb je nodig om een paardentaxibedrijf te runnen?
  • De inschrijving dus bij de KvK
  • Een zakelijk bankrekeningnummer
  • Een inschrijving bij de Belastingdienst aangeven. Als je zoals ik alleen bent, als ZZP'er/éénmanszaak. Als je gebruik wilt maken van de voordelen van een bedrijf voor de (inkomsten)belasting, mag je erbij werken voor een werkgever, maar daarmee mag je niet meer dan 24 uur per week werken. Verder moet je na vijf jaar meer tijd in je bedrijf steken dan de 24 uur voor de werkgever. Zo heb ik mijn bedrijfsbus zakelijk geleast, net als mijn trailer (die inmiddels na aflossing van mezelf is). Aangezien ik niet voldoende ritten heb om daarvan rond te komen, zijn voor mij de 24 uur voor een werkgever wel van groot belang.

* Is er een speciaal diploma nodig om een paardentaxi te beginnen, of mag iedereen met
het juiste rijbewijs er één beginnen?

  • Een halve dagcursus Chauffeur Verantwoord Veetransport met aansluitend een examen bij het CBR Examen Chauffeur verantwoord veetransport - CBR. Deze cursus is 5 jaar geldig en zul je dus iedere 5 jaar opnieuw moeten doen
  • Een vervoersvergunning van de NVWA. Korter dan 8 uren | Vervoer levende dieren | NVWA. Ik heb een vergunning voor paarden voor kort vervoer, dat is niet langer dan 8 uur transport
  • En tenslotte een vergunning van de NIWO. Eurovergunning aanvragen bij de NIWO. Hier stellen ze heel wat eisen aan, waarvan je aan de ene makkelijker kan voldoen dan aan de andere. Waar ik vooral tegen aanliep, waren de eisen als vervoersmanager (een pittige opleiding Ondernemer Goederenvervoer. Deze opleiding moet iedereen halen die als zelfstandige spullen voor derden vervoert tegen kosten, als hij met zijn auto of aanhanger een laadvermogen van meer dan 500 kilo heeft). De opleiding kan je zelf doen met boeken, maar je kan het ook bij bepaalde bedrijven volgen. Dat laatste heb ik uiteindelijk gedaan, zelfstudie was in dit geval voor mij te ingewikkeld. Voor ieder onderdeel (het zijn er 7) moet
    je weer een examen bij het CBR doen. Al met al heeft me deze opleiding al snel zo’n €3.000,00 gekost.
    Het andere, waar ik nu nog steeds tegenaan hik, is het aantonen van de financiële draagkracht. Daarbij moet je je boekhouding van de laatste 2 jaar overleggen aan een door het NIWO goedgekeurde accountant en die moet dan bepalen of je garant kan staan voor € 9.000,--. Dat bedrag zal bij mij het probleem niet zijn, maar ik heb mijn boekhouding op mijn eigen manier gedaan al die jaren en dat moet dus zo in elkaar gezet worden dat een boekhouder het accepteert. Daar moet ik dus tijd in steken en mijn tijd daarvoor is best beperkt. Volgend jaar gaat dit goedkomen hoor. Deze is normaal gesproken
    ook 5 jaar geldig.
  • En ja, verder moet je je zakelijk natuurlijk verzekeren. Ik heb een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering, twee verzekeringen waarbij de paarden die ik vervoer tijdens
    het vervoer verzekerd zijn, voor zowel als het paard schade aanbrengt aan de trailer als ook wanneer ik schade aan het paard toebreng tijdens het transport en dan nog een zakelijke rechtsbijstandsverzekering. Als de omzet hoger wordt zal daar nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij moeten komen.

Hieruit blijkt dus wel dat je niet zomaar een paardentaxi mag en kan beginnen.

Afbeelding
De combinatie waar Jet haar paardentaxiritten mee rijdt. Foto: Privébezit Jet

* Welke leuke, en minder leuke, dingen maak je mee tijdens taxiritten?
Heel leuk zijn de ritten waarbij de mensen meerijden en je vaak hele leuke gesprekken met ze hebt. Mensen die zenuwachtig zijn voor kliniekbezoeken bijvoorbeeld, die je toch met goede gesprekken wat kan afleiden en steunen.

Minder leuk is het als ik een paard echt niet geladen krijg. Het gebeurt niet vaak, gemiddeld heb ik het één keer per jaar op al mijn ritten die ik maak, maar dat is echt niet leuk. Wat natuurlijk ook niet leuk is, is als iemand met zijn paard naar een kliniek gaat en daar een nare boodschap krijgt. Gelukkig gebeurt dat ook niet vaak, maar dat heeft wel impact op me.

* Je komt natuurlijk ook paarden tegen die moeilijk te laden zijn. Hoe ga je daar mee om?
Voor paarden die niet makkelijk laden, heb ik wel allerlei methoden om toch te kijken of ze erop gaan. Het enige waar ik echt altijd aan vasthoud: rust en absoluut geen geweld. Er komt heus wel eens een longeerlijn of een zweepje bij kijken, maar dan niet om ze tegen het paard te gebruiken, maar meer als aanwijzing om de goede richting op te gaan. Een enkele keer wordt een paard door de dierenarts gesedeerd voor het laden. Als het paard er daarna eenmaal op staat, wacht ik altijd totdat het weer aardig wakker is voordat we vertrekken.

Overigens rijd ik door heel Nederland. Ik ben inmiddels wel al in alle provincies geweest, en dat dan vanuit de kop van Noord-Holland. Niet bepaald centraal gelegen dus. De ritten naar Limburg en de Achterhoek vind ik op de een of andere manier wel speciaal, omdat je dan in een heel andere omgeving komt dan we thuis hebben en dat geeft eigenlijk een soort van vakantiegevoel van een dag. Ook heb ik enkele ritten naar België en Duitsland gehad. Als het niet te ver over de grens is, kan dat ook.

* Welke ervaring zal je nooit meer vergeten?
Een heel speciale rit was wel eentje naar Limburg. Ik was net de taxi gestart en ik kreeg het verzoek twee pony’s op te halen in Valkenburg en die gingen terug naar de oude eigenaar bij mij in de buurt. Ze stonden op het sprookjespark daar, en ik moest me bij de achterkant melden. Ik had nog geen TomTom, dus ik had de route uitgeprint van Routenet. En een beschrijving op papier die ze me via de mail hadden gestuurd. Ik kom op een parkeerplaats, maar nergens was te zien dat dat sprookjespark daar een ingang had, dus toch maar weer verder rijden. Alles daar heuvel op, heuvel af, fietsers op de smalle wegen. In Valkenburg was alles éénrichtingsverkeer, ik snapte er niets meer van. Uiteindelijk kwam ik na een uur toch weer op die parkeerplaats en bleek het toch de goede plek te zijn. We zijn het halve park doorgelopen naar de pony’s, ze werden meegenomen en we hebben ze geladen. Dat was nog niet heel makkelijk, deze eigenaren/verzorgers hadden niet alle ervaring met wat lastigere pony’s, en ik nog niet veel ervaring als taxi, maar het is gelukt en ze zijn heelhuids bij de oude eigenaar aangekomen.

* Heb je ook wel eens een rit geweigerd, om wat voor reden dan ook?
De enige ritten die ik echt niet doe is als paarden/pony’s/veulens los vervoerd moeten worden, daarvoor is mijn trailer echt niet geschikt.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:59

Hey leuk om te lezen, Jet! Indrukwekkend wat je er allemaal voor hebt moeten doen en wat er allemaal bij komt kijken! Leuk om een kijkje in de keuken te krijgen.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 02:11

Wat een leuk stuk, Jet

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 07:25

Wat leuk. Geeft een mooi inzicht over hoe het in z'n gang gaat en dat je dus ook nog een cursus moet volgen. Geeft toch een veiliger gevoel als potentiële klant.
Voor mij is dat de afweging tussen taxi of particulier iemand vragen met trailer geweest. Enerzijds omdat m'n zus haar paard door een trailer bodem gezakt is geweest en dit was particulier, geen taxibedrijf dus. Sindsdien ben ik wat huiveriger en zal ik sneller kiezen voor een paardentaxi, ookal kost dit meer, maar als paard door bodem zakt bij particulieren kost het ook aan dierenartskosten of ben je je paard kwijt als het been breekt bij erdoor zakken... Ook kijken jullie volgens mij ook veel vaker en kritischer naar de staat van het vervoer.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 07:52

Wat een leuk stukje Jet! Oskar en ik zijn altijd heel erg blij met je naar kliniek bezoeken! :o

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:25

Leuk stukje Jet

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:35

Wat een leuke reacties!

Art_Ificious schreef:
Wat leuk. Geeft een mooi inzicht over hoe het in z'n gang gaat en dat je dus ook nog een cursus moet volgen. Geeft toch een veiliger gevoel als potentiële klant.
Voor mij is dat de afweging tussen taxi of particulier iemand vragen met trailer geweest. Enerzijds omdat m'n zus haar paard door een trailer bodem gezakt is geweest en dit was particulier, geen taxibedrijf dus. Sindsdien ben ik wat huiveriger en zal ik sneller kiezen voor een paardentaxi, ookal kost dit meer, maar als paard door bodem zakt bij particulieren kost het ook aan dierenartskosten of ben je je paard kwijt als het been breekt bij erdoor zakken... Ook kijken jullie volgens mij ook veel vaker en kritischer naar de staat van het vervoer.


Ja, ik snap je helemaal. Mijn trailer gaat over het algemeen iedere 8-9 maanden voor een BOVAG-keuring zoals we die hier in Nederland hebben. En als er ook maar iets aan stuk is, laat ik het direct repareren. Dat zal bij particulieren minder vaak zijn, maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er iets door nalatigheid van mijn kant met een paard gebeurt tijdens het transport. Het is toch een heel kostbaar bezit, erg geliefd vaak, het moet wel goed zijn.

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:45

Leuk stuk Jet! Ik zal aan je denken in 2024 als mijn paard moet verhuizen naar onze nieuwe woonplaats :).

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:50

Leuk stuk, Jet! Ik heb met veel plezier en tevredenheid gebruik gemaakt van jouw diensten. Ontzettend fijn en kan het iedereen aanraden :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:51

Maar wordt bij die keuring de bodem ook meegenomen? Want dat wordt bij reguliere keuringen helaas niet gedaan (hier in België) waardoor een rotte bodem dus niet opgemerkt wordt. Ik hoop dat ze in de toekomst bij de keuringstations de bodem ook gaan meepakken. Er gebeuren toch te vaak ongelukken.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:41

Jet: ik mis voor mijn gevoel de voertuigkeuring.
Het was zo dat de wagen of aanhanger gekeurd moest zijn voor commercieel dierenvervoer. Is dat nog steeds zo of zijn die regels veranderd?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:31

Art_Ificious schreef:
Maar wordt bij die keuring de bodem ook meegenomen? Want dat wordt bij reguliere keuringen helaas niet gedaan (hier in België) waardoor een rotte bodem dus niet opgemerkt wordt. Ik hoop dat ze in de toekomst bij de keuringstations de bodem ook gaan meepakken. Er gebeuren toch te vaak ongelukken.


Hier worden de bodems bij een keuring zeker wel meegenomen hoor! Dat lijkt me geen goede zaak. Wat ook wel belangrijk is: de banden. Ik slijt mijn banden dus gewoonweg, wat normaal gesproken zelden met een trailer gebeurt. Dus iedere 1 1/2-2 jaar heb ik nieuwe banden nodig.

ikke schreef:
Jet: ik mis voor mijn gevoel de voertuigkeuring.
Het was zo dat de wagen of aanhanger gekeurd moest zijn voor commercieel dierenvervoer. Is dat nog steeds zo of zijn die regels veranderd?


Er is tegenwoordig geen voertuigkeuring meer nodig voor transporten korter dan 8 uur. Als je langere transporten wil doen heb je een andere NVWA-vervoersvergunning nodig. Daar zit dan voor zover ik weet wel een voertuigkeuring aan vast en dan worden er ook zwaardere eisen aan het gedeelte waar de paarden in vervoerd worden gesteld.
Aangezien ik alleen ben, ben ik niet van plan om langere transporten te doen, vanuit de rijtijdenwet, waar ik dus ook mee te maken heb, mag ik niet langer dan 8 uur, met pauzes, achter het stuur zitten per dag. Er zijn wel weer uitzonderingen daarop, maar dat voert wat ver om dat hier allemaal uit te leggen denk ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:49

Klopt inderdaad, bij commercieel vervoer, korter dan 8 uur, ben je zelf verantwoordelijk voor het in goede staat houden van het vervoermiddel.
Bij een vergunning voor lang transport (= reisduur 8 uur of langer), moet er minimaal 1 vervoermiddel geschikt zijn voor dat lange transport en daarvoor een certificaat van de RDW hebben.
Er zijn dan aanvullende eisen, zoals verplicht een wit dak, temperatuurregistratie, ventilatoren, de mogelijkheid om onderweg te drenken (met een geschikt drinksysteem voor de betreffende diersoort) en voor vervoer van vee en niet-geregistreerde paardachtigen is een GPS tracker ook verplicht. En bij paarden is er voor lang transport nog de aanvullende eis dat dieren in individuele stands kunnen staan, dus moeten er voor lang transport schotten in een paardenvrachtwagen.

Maar wanneer je die vergunning voor lang transport niet hebt, is het ook niet verplicht om een vervoermiddel te hebben wat aan al die extra eisen voldoet en is er verder ook geen keuring verplicht.



@Jet, leuke inkijk in je werk!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:56

Leuk stukje!

Ik vond het erg gezellig toen ik een paar jaar geleden eens met je mee mocht voor een vriendin.
Mocht ik door wat voor rede dan ook mijn pony's zelf niet kunnen vervoeren weet ik je te vinden :) .

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:03

Marije, dank je voor je verduidelijking. Het is al weer even geleden dat ik die examens had, dus ik was de ins en outs weer even kwijt.

Dennis, het was ook heel gezellig toen, fijn dat je aan me denkt als je ze zelf niet zou kunnen vervoeren!

En leuk dat anderen ook reageren, zo zitten er dus meer mensen waarvan ik de paarden vervoerd heb op Bokt dan ik dacht :D .

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:12

Heel leuk stukje Jet, je bent een fijne vervoerder en je heb mij en mijn paarden al heel wat keren voor weekendjes weg vervoerd.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 21:09

Wat leuk een stuk over jouw geweldige paardenvervoer! Jij mocht Fred toen voor mij vervoeren en hebt dat super gedaan, ik was zo blij dat ik jou kon inschakelen!

Dus mocht je iemand nodig hebben: bel Jet!

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 21:22

Hele fijne rit gehad naar de kliniek !! Zeker een aanrader,hele lieve vrouw !

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13147
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 01:11

Wat een leuk artikel Jet. Ik was ook heel blij met jouw als vervoerder naar het strand een aantal jaar terug. Echt een aanrader :))

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 10:01

Wat een leuk artikel Jet! Ik verhuur zelf paardenwagens en vervoer dus geen paarden van derden omdat ik daar de vergunningen niet voor heb. Dat wordt vaak niet begrepen. Ik stuur mensen vaak door naar jou als ze liever zelf niet rijden bij het vervoeren van hun paard.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:04

Mieke schreef:
Wat een leuk artikel Jet! Ik verhuur zelf paardenwagens en vervoer dus geen paarden van derden omdat ik daar de vergunningen niet voor heb. Dat wordt vaak niet begrepen. Ik stuur mensen vaak door naar jou als ze liever zelf niet rijden bij het vervoeren van hun paard.


Het is vaak ook niet bekend wat er allemaal bij komt kijken en dat je dus voor die vergunningen etc. jaarlijks ook nog kosten moet maken. Het verhuren zonder mezelf doe ik dan dus weer niet, ik heb trouwens wel mensen naar jou doorverwezen als ze graag hun paard in een paardenwagen vervoerd wilden hebben. met de uitleg dat ze dan wel zelf zouden moeten rijden. En dat blijf ik natuurlijk doen! Zo is het heel fijn als je elkaar kan helpen!

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:35

Leuk en informatief stuk! :j

Anoniem

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:20

Leuk stukje Jet!

Ik ervaar je als een fijne, gezellige, betaalbare en veilige paardentaxi. :)

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:28

Jet schreef:
Mieke schreef:
Wat een leuk artikel Jet! Ik verhuur zelf paardenwagens en vervoer dus geen paarden van derden omdat ik daar de vergunningen niet voor heb. Dat wordt vaak niet begrepen. Ik stuur mensen vaak door naar jou als ze liever zelf niet rijden bij het vervoeren van hun paard.


Het is vaak ook niet bekend wat er allemaal bij komt kijken en dat je dus voor die vergunningen etc. jaarlijks ook nog kosten moet maken. Het verhuren zonder mezelf doe ik dan dus weer niet, ik heb trouwens wel mensen naar jou doorverwezen als ze graag hun paard in een paardenwagen vervoerd wilden hebben. met de uitleg dat ze dan wel zelf zouden moeten rijden. En dat blijf ik natuurlijk doen! Zo is het heel fijn als je elkaar kan helpen!


Precies! :)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Jet aan het woord: wat komt erbij kijken als je een paardentaxi hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:56

Wat een leuk stukje :-) Ik wist ook niet dat er nog zoveel omheen bij kwam kijken :-)