Peter Spahn in ziekenhuis, nog steeds hoop op ticket voor WB-finale

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

Peter Spahn in ziekenhuis, nog steeds hoop op ticket voor WB-finale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 19:19

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Marc Peter Spahn en Elias 494. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Marc Peter Spahn is dinsdag 20 december van een paard gevallen en heeft een beenfractuur opgelopen. Hij ligt in het ziekenhuis om geopereerd te worden. Daarmee is een mogelijke deelname in december of januari van een Wereldbekerwedstrijd van de baan, er zijn echter later in 2023 nog wel kansen om deel te nemen aan een selectiewedstrijd waarmee ze zich kunnen verzekeren van een plaats in de Wereldbekerfinale in april 2023 in de Verenigde Staten. "Ik heb de handdoek nog niet in de ring gegooid", vertelt Peter vanuit het ziekenhuisbed. "Daarvoor heb ik een te groot doel voor ogen."

Van euforie naar ziekenhuis
Zaterdag voor de ongelukkige val kwamen Peter Spahn en Elias 494 nog in euforie thuis uit Londen, waar ze grote indruk maakten tijdens de wereldbekerwedstrijd op de Horse Show. Met een plek in de top 10 van de FEI Worldcup ranglijst is er zelfs goede, en realistische hoop dat de combinatie zich plaatst voor de finale van de Wereldbeker, die van 4 tot 8 april 2023 in de Verenigde Staten plaatsvindt. Een primeur voor het Friese paard en het grote doel van ambassadeur Peter Spahn.

Dinsdag kwam er echter een akelige kink in de kabel. "Tijdens een ongelukkige val van mijn paard heb ik een beenfractuur opgelopen", vertelt Peter vanuit het ziekenhuis. "Met de ambulance ben ik met spoed naar het ziekenhuis gebracht en ik zal komende dagen geopereerd worden. In januari moet ik alles cancelen om te herstellen." Peter geeft de moed om te starten in de Wereldbekerfinale echter nog niet op. "Nee, zeker niet, daarvoor heb ik een te groot doel voor ogen. Ykje rijdt Elias en dat betekent dat ik na mijn herstel kan opstappen en wegrijden. Dat is dan weer zo mooi met Friese paarden, Elias en ik kunnen eigenlijk meteen weer door. Bovendien is hij zo’n voorbeeldig paard, hij helpt me als het nodig is."

Wellicht kansen in Göteborg en Den Bosch
Voor een mogelijke start op de wedstrijden in Mechelen (26-30 december) en Basel (12-15 januari) gaat een streep, maar voor Peter en zijn Grand Prix-hengst Elias 494 zijn Göteborg in Zweden (van 23-26 februari) en Den Bosch (van 9-12 maart) nog twee goede mogelijkheden om de plek in het FEI-klassement te verstevigen en zo een ticket te bemachtigen naar Amerika. "We krijgen van alle kanten hulp aangeboden", vertelt Peter hoopvol en strijdvaardig. "Zowel bij ons op stal alsook mensen die voor ons lobbyen. Ondanks dat ik wel kan janken heb ik vooral vertrouwen in een goede afloop."

pillow
Berichten: 7911
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Peter Spahn in ziekenhuis, nog steeds hoop op ticket voor WB-finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:35

Dat is wel heel sneu.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Peter Spahn in ziekenhuis, nog steeds hoop op ticket voor WB-finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:44

Wat balen voor hem zeg, en dat is nog licht uitgedrukt. Ik hoop vooral dat hij ook op zichzelf en zijn gezondheid past en niets forceert.

HorsePassion
Berichten: 1080
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:54

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 24-12-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

FriesWytske
Berichten: 9969
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:49

HorsePassion schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd



Sorry, maar als er 1 vriendelijk rijdt is het Marc Peter wel. Duidelijk dat jij hem nog nooit hebt zien rijden. Friezen krullen zich heel gemakkelijk op in de nek. Heeft niks met roll kür te maken. Ken er genoeg die veel onvriendelijker rijden. Dit tijdens een evenement hier in de buurt met het losrijden nog gezien.

Wat een pech voor Marc Peter. Hoop dat hij snel weer opknapt.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 24-12-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Sunnda

Berichten: 7851
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:06

HorsePassion schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd


Nooit een fries gereden zeker?
Een fries biedt de 'rollkur' houding maar wat graag aan. Hoef je niet voor aan de teugels te komen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 24-12-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

pillow
Berichten: 7911
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:28

HorsePassion schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd


Ik snap niet hoe je daar bij komt. En al zou je gelijk hebben (wat niet zo is) dan nog gun je hem geen gebroken been.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 24-12-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Moska

Berichten: 3517
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:33

HorsePassion schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd



Nou, ik moest wel even twee keer lezen, maar hij een grove ruiter? Die ervaring heb ik totaal niet met hem. En Friezen worden inderdaad gemakkelijk kort en rond in de hals. Het is de kunst dat op lengte te blijven rijden en naar mijn idee gaat hem dat toch heel aardig af.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 24-12-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Sanet

Berichten: 8246
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Peter Spahn in ziekenhuis, nog steeds hoop op ticket voor WB-finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:32

Echt onwijs balen voor Peter!
Hopelijk hersteld hij goed en ook nog eens op tijd voor de wereldbeker, dat zou wel heel heel heel erg gaaf zijn!

FriesWytske
Berichten: 9969
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:36

Sanet schreef:
Echt onwijs balen voor Peter!
Hopelijk hersteld hij goed en ook nog eens op tijd voor de wereldbeker, dat zou wel heel heel heel erg gaaf zijn!


Dat zou inderdaad heel erg gaaf zijn, als hij zich daar nog voor kan plaatsen. :j

CharleyT
Berichten: 4149
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:37

HorsePassion schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd



Wat een hatelijke opmerking, maar zegt meer over jou dan over Peter. Prettige kerstdagen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 24-12-22 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

ivy_power89

Berichten: 6016
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:38

HorsePassion schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd



en dan nog is het maar net goed voor hem, dat hij zijn been breekt.
Echt wat een haat heb jij in je zeg.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 24-12-22 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

CharleyT
Berichten: 4149
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 11:51

HorsePassion schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd



Toch aardig van je dat ik het niet eens hoef te zijn met je. Maar een soort van leedvermaak om een gebroken been blijf ik erg triest vinden, uiteraard hoef je het niet eens te zijn met mij.
Nogmaals Prettige Feestdagen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 24-12-22 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

NelvR

Berichten: 40
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:31

Sanet schreef:
Echt onwijs balen voor Peter!
Hopelijk hersteld hij goed en ook nog eens op tijd voor de wereldbeker, dat zou wel heel heel heel erg gaaf zijn!


Helemaal met jou eens!
Het optreden in Londen was ook prachtig, nu eerst maar beter worden!

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:15


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:22


Sanet

Berichten: 8246
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:42

Ik vind dit soort dingen echt gewoon knetter flauw. -O-

Ik ken Peter heel goed. Maar je hebt toch geen idee op zo’n kort filmpje of dit paard hiervoor zich helemaal een hartverzakking geschrokken is (kijk hoe hoog dat staptempo en stapritme ook is) en dat hij het nu probeert op te lossen.

Komt hij achter de loodlijn? Ja zeker… is dat Peters bedoeling, ik weet heel zeker van niet!
Kun je dit trainen thuis dan niet trainen, dat hij kalmer is? Tsja, lastig!

Ik heb niet zo’n tribune met een mierennest aan mensen naast mijn bak staan, met alle enge geluiden, geuren etc. Je zult het paard er toch op een moment aan bloot moeten stellen en dan een oplossing moeten vinden, het paard zal dan ook al snel doen waar voor dat paard het makkelijkste de uitweg ligt. Dus bij de een is dat achter de loodlijn, bij de ander is het staken en bij een derde is het weer wat anders.

Maar goed… het zal wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:49

Sanet schreef:
Ik vind dit soort dingen echt gewoon knetter flauw. -O-

Ik ken Peter heel goed. Maar je hebt toch geen idee op zo’n kort filmpje of dit paard hiervoor zich helemaal een hartverzakking geschrokken is (kijk hoe hoog dat staptempo en stapritme ook is) en dat hij het nu probeert op te lossen.

Komt hij achter de loodlijn? Ja zeker… is dat Peters bedoeling, ik weet heel zeker van niet!
Kun je dit trainen thuis dan niet trainen, dat hij kalmer is? Tsja, lastig!

Ik heb niet zo’n tribune met een mierennest aan mensen naast mijn bak staan, met alle enge geluiden, geuren etc. Je zult het paard er toch op een moment aan bloot moeten stellen en dan een oplossing moeten vinden, het paard zal dan ook al snel doen waar voor dat paard het makkelijkste de uitweg ligt. Dus bij de een is dat achter de loodlijn, bij de ander is het staken en bij een derde is het weer wat anders.

Maar goed… het zal wel.
Achter de loodlijn is nog een understatement. :=

En wat de reden ook is, het draagt niet bij aan de reputatie van de sport.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58439
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:52

Sanet schreef:
Ik vind dit soort dingen echt gewoon knetter flauw. -O-

Ik ken Peter heel goed. Maar je hebt toch geen idee op zo’n kort filmpje of dit paard hiervoor zich helemaal een hartverzakking geschrokken is (kijk hoe hoog dat staptempo en stapritme ook is) en dat hij het nu probeert op te lossen.

Komt hij achter de loodlijn? Ja zeker… is dat Peters bedoeling, ik weet heel zeker van niet!
Kun je dit trainen thuis dan niet trainen, dat hij kalmer is? Tsja, lastig!

Ik heb niet zo’n tribune met een mierennest aan mensen naast mijn bak staan, met alle enge geluiden, geuren etc. Je zult het paard er toch op een moment aan bloot moeten stellen en dan een oplossing moeten vinden, het paard zal dan ook al snel doen waar voor dat paard het makkelijkste de uitweg ligt. Dus bij de een is dat achter de loodlijn, bij de ander is het staken en bij een derde is het weer wat anders.

Maar goed… het zal wel.

Je kan ook redenen zoeken om recht te l*llen wat krom is... :) Meer spanning er op zetten als ie al gespannen is heb ik nog nooit eentje van weten kalmeren. := Aan de hulpen te zien is ie ook bepaalt niet bezig met hem naar meer halslengte toe te rijden.

Het is met Friezen altijd hetzelfde uitvlucht. 'ze rollen zich van nature snel op'. Kan best. Maar je zou denken dat iemand als Spahn inmiddels toch wel zou weten hoe daar mee om te gaan.

HorsePassion
Berichten: 1080
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:11

Jammer dat mijn reactie op het rijden van Peter Spahn door de moderator is weggehaald maar het is goed te lezen dat er meer bokkers zijn die zien wat er mis gaat met zijn manier van rijden.
Ik ben er van weggelopen toen ik hem op een wedstijd zag losrijden. Dat was een schoolvoorbeeld van de rollkur.
Ik ga weer onder mijn steen zitten voordat ik weer Spahn fans tegen mij krijg. :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43123
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:23

Sanet schreef:
Komt hij achter de loodlijn? Ja zeker… is dat Peters bedoeling, ik weet heel zeker van niet!

Als het Peter zijn bedoeling niet is, waarom begeleidt hij het paard met zijn handen/armen dan in die houding?

FriesWytske
Berichten: 9969
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:34

Ik heb toevallig beide proeven van Marc Peter gezien. En ik kon heel goed zien dat Jeroen ontzettend gespannen was. Wat ook door de commentatrice op Clipmyhorse werd gezegd. Wat ik ook zag is dat Marc Peter echt probeerde om hem tot ontspanning te krijgen. En ja, Jeroen liep gedurende de gehele proef achter de loodlijn. Dit werd wel iets beter gedurende de proeven. Het is heel gemakkelijk om iemand die geen weerwoord kan geven af te zeiken. Want dat gebeurt hier. Jeroen is van zichzelf een paard wat heel snel gespannen raakt en daardoor achter de loodlijn kruipt. Naarmate hij meer op pad gaat wordt dit beter, heb ik tijdens de vorige proeven gezien. Wat had hij dan moeten doen, afgroeten. Denk dat Marc Peter Jeroen nu weer een stukje vertrouwen heeft gegeven, wat hij weer meeneemt naar de volgende wedstrijden.

HorsePassion
Berichten: 1080
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:39

En niet alleen Peter maar wat te denken van de harde terugwerkende handen van Marten Luiten :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43123
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:41

FriesWytske schreef:
Ik heb toevallig beide proeven van Marc Peter gezien. En ik kon heel goed zien dat Jeroen ontzettend gespannen was. Wat ook door de commentatrice op Clipmyhorse werd gezegd. Wat ik ook zag is dat Marc Peter echt probeerde om hem tot ontspanning te krijgen. En ja, Jeroen liep gedurende de gehele proef achter de loodlijn. Dit werd wel iets beter gedurende de proeven. Het is heel gemakkelijk om iemand die geen weerwoord kan geven af te zeiken. Want dat gebeurt hier. Jeroen is van zichzelf een paard wat heel snel gespannen raakt en daardoor achter de loodlijn kruipt. Naarmate hij meer op pad gaat wordt dit beter, heb ik tijdens de vorige proeven gezien. Wat had hij dan moeten doen, afgroeten. Denk dat Marc Peter Jeroen nu weer een stukje vertrouwen heeft gegeven, wat hij weer meeneemt naar de volgende wedstrijden.

Het ging over het stukje losrijden in het facebooklinkje hierboven.

FriesWytske
Berichten: 9969
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Peter Spahn in ziekenhuis, nog steeds hoop op ticket voor WB-finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:27

Daar was hij ook heel gespannen. Maar er zijn hier mensen die denken dat paarden robots zijn. Als ze hem een beetje volgden, dan wisten ze wat voor traject Peter al met Jeroen heeft afgelegd.