4 miljoen voor een springmerrie: "Extreem goede paarden zijn schaars"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

4 miljoen voor een springmerrie: "Extreem goede paarden zijn schaars"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-22 19:04

Equnews
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Recent haalde de zesjarige Chyazinth (Casallco) een recordbedrag van 4.000.000 euro tijdens de P.S.I veiling van Hof Kasselmann en Paul Schockemöhle. (Klik hier). De verkoop deed heel wat stof opwaaien. "Dit is niet waar," klinkt het in vele reacties. Anderen reageren met ongeloof in deze moeilijke economische tijden. "Realiteit is dat goede paarden schaars zijn en hoewel de waarde van een paard moeilijk te meten is, blijft het een markt van vraag en aanbod," klinkt het vanuit het andere kamp!

"Eerste nuance, goede paarden zijn schaars, maar dan spreken we hier wel over extreem, uitzonderlijk kwaliteitsvolle springpaarden. Niet gewoon goede springpaarden."

"4.000.000 euro is enorm veel geld, zeker als je weet dat daarboven nog eens veilingkosten zullen betaald moeten worden en het paard met zijn zes jaar leeftijd nog een lange weg te gaan heeft naar de top." relativeert de organisatie. "Maar goede paarden zijn in trek en Chyazinth is zo één van die jonge getalenteerde springpaarden waarvan je nu al weet dat de Olympische Spelen in de mogelijkheid liggen van de merrie."

"Als vandaag een investeerder aandelen koopt op de beurs voor 4.000.000 euro of hij spendeert dat bedrag in crypto of vastgoed zal je niemand horen. Feit is dat dat komt omdat de prijzen in de paardensport geen maatstaf hebben. Wat is een paard waard? De realiteit? Wat de koper ervoor wil geven..."

Olympische paarden gaan tot 7 nullen
Zoals bij elke risicovolle investering is er nooit een zekerheid. Maar in dit specifiek geval wordt verwacht dat de merrie het Olympisch niveau in de toekomst zal aankunnen. "Haar kwaliteiten laten nu al zien dat ze zonder meer het hoogste niveau in onze sport zal halen." Nu die springpaarden gaan vaak van de hand voor heel wat meer geld.

De bedragen kunnen oplopen tot zelf 7 nullen en die enorme extra meerkost zal je niet maken om daar te geraken. "Er zal natuurlijk moeten blijven geïnvesteerd worden. Maar Chyazinth zal een deel van de kosten kunnen terugverdienen via winstsommen en/of de fokkerij."

Sprookje of realiteit
Of de verkoop daadwerkelijk voor dit bedrag heeft plaatsgevonden stellen veel mensen in twijfel. Er is geen reden om het tegendeel te geloven. "De bedragen van winst of verlies zijn in onze industrie vaak moeilijk vatbaar. Dat komt omdat we handelen met levende wezens en er een maatstaf ontbreekt. De echte waarde van een paard, veulen, embryo is steeds de waarde die de koper ervoor wil geven." wordt er besloten.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Elisa2

Re: 4 miljoen voor een springmerrie: "Extreem goede paarden zijn schaars"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:41

We zullen er ook nooit achter komen denk ik of het echt betaald is of niet..mensen kopen graag een belofte, eerst maar eens zien of ze het waar kan maken. De meeste van deze extreme dure paarden kosten volgens mij meer geld dan ze opleveren. (denk aan Poetin)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:30

Ik vind het meest verdacht dat ze het in de media menen te moeten verdedigen. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:36

En ik denk dan, arm paard. Want die moet haar belofte waar gaan maken, met in het achterhoofd ook Poetin

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:54

Sunnda schreef:
Ik vind het meest verdacht dat ze het in de media menen te moeten verdedigen. :+

Maar wie verdedigd het dan? Lijkt mij dat iemand gewoon een algemeen iets heeft geschreven over de ontstane "ophef" en de organisatie om reactie heeft gevraagd toch?

Edit: zou het juist vreemd vinden als de organisatie "geen commentaar" had geroepen :')

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:42

DuoPenotti schreef:
En ik denk dan, arm paard. Want die moet haar belofte waar gaan maken, met in het achterhoofd ook Poetin

Klopt, in die zin kan een paard beter als een recreatie paard geboren worden waarbij de lat laag is.
Terwijl bij een duur paard de lat erg hoog gelegd wordt en het dier keihard moet werken presteren. Denk nog aan Toilitas ;( .
En voor rest is echt wat een gek voor geeft of hoe veel zich iemand laat aanpraten. Ik ken net zo genoeg papier loze paarden die het net zo goed doen als paarden met dure papier waarbij allerei hoge prestaties bij worden beloofd (arm paard).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:43

Ze zou morgen maar een been breken :x
Wat bizar veel geld en wat een huizenhoge verwachtingen van zo'n dier.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:52

Ik denk dat zulke kopers zoveel geld hebben, dat het voor hen aanvoelt als voor mij wanneer ik 4000 euro uitgeef aan een paard. Ik denk dat het qua percentage is van het totale vermogen wat zij hebben, vergelijkbaar is met die bovengenoemde 4000 van mijn vermogen. Er zijn gewoon echt hele rijke mensen op deze wereld.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 07:22

DuoPenotti schreef:

Precies mijn gedachten. Eerst de sport in om vervolgens eindeloos veel eicellen en embryo’s er uit te trekken. Alles om maar uit de kosten te komen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie