Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 18:47

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Een paardenvrachtwagen. Foto: Marlies Trap Fotografie


Minister Adema komt begin 2023 met een zogeheten beleidsregel die het vervoer van dieren boven de 30 graden Celcius verbiedt. De Tweede Kamer heeft daarom gevraagd door een motie aan te nemen van de Partij voor de Dieren. Nu ligt die grens nog op 35 graden.

Het ministerie van LNV zal op korte termijn gesprekken voeren van de partijen die dieren vervoeren en ook met de NVWA, Wakker Dier, Eyes on Animals en de Dierenbescherming. Dat al deze dierenwelzijnsorganisaties worden betrokken bij de beleidsregel is bijzonder. Dat heeft ermee te maken dat zij de afgelopen jaren diverse campagnes hebben gevoerd over hittestress bij dieren, aldus Adema.

De 30-graden beleidsregel is begin 2023 onderwerp van een internetconsultatie. Daarna heeft de Europese Commissie er nog iets over te zeggen (''notificatieprocedure''). Pas daarna kan de beleidsregel worden vastgesteld.

De beleidsregel heeft consequenties voor iedereen die dieren vervoert, dus ook voor de vervoerders van hobbymatig gehouden dieren. Dit betekent dat deze dieren voor wedstrijden en shows pas kunnen worden aan- en afgevoerd als de temperatuur in de trailer 30 graden of minder bedraagt. Een temperatuur van 30 graden is een uiterste grens, aldus Adema. Dat is niet in overeenstemming met het advies van de Europese organisatie EFSA, die bijvoorbeeld voor paarden een maximum van 25 graden aangeeft.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 21-12-22 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:48

Super!

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:20

Lijkt mij ook een goede zaak!

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:25

Mwah.


Geldt dat ook voor transport met airconditioning?

Dan vind ik het een beetje onzinnig.
Indien dit alleen geldt voor niet geconditioneerd transport, én er een uitzonderingsclausule is voor noodgeval (transport richting kliniek) dan vind ik het oké.

Captain

Berichten: 21610
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:26

Heel goed!

Mungbean

Berichten: 35880
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:28

De temperatuur IN de trailer staat er.
Is dat met rijden of met stilstaan?

juval

Berichten: 13561
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:36

moderne vrachtwagens voor paarden en vee beschikken vaak over airconditioning.

en Wat als je met spoed naar de kliniek moet?

verder mee eens.

Popstra
Berichten: 14219
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:30

Vaak??
Geloof me, er bestaan geen vrachtwagens voor paarden met airconditioning. Wel met ventilatoren

Hooguit voor slachtvee maar ook niet veel omdat het verschrikkelijk veel geld kost. Er kan niet zomaar een ,aircootje, geplaatst worden...

https://thelivestocktraders.nl/varkens/ ... sche-hitte

herr_balou
Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:47

Femke_Tweety schreef:
Mwah.


Geldt dat ook voor transport met airconditioning?

Dan vind ik het een beetje onzinnig.
Indien dit alleen geldt voor niet geconditioneerd transport, én er een uitzonderingsclausule is voor noodgeval (transport richting kliniek) dan vind ik het oké.

Ik vroeg me al af hoelang het zou duren voor een iemand kritiek zou hebben...

Maar vrees niet. Het is wetgeving voor de bühne. Het lukt al niet om te handhaven op dieren in de wei met hittestress...
Afgelopen zomer hebben wij een aantal meldingen gedaan ivm schapen en koeien, denk maar niet dat daar iets mee gedaan is. Evenals meldingen over wrakvee.

In de straat zit iemand met enkele paarden, die gaat met de trailer op stap met 30+ als er een inseminatie/scan/blabla nodig is... Trainen met de jonge paarden als de zon het hoogste punt bereikt op extreem hete dagen is ook aan de orde van de dag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111431
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:54

Super ontwikkeling!

Ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken.
Hier in de buurt zit een grote varkensslachterij. Daar staat soms een hele file aan vrachtwagens te wachten tot ze mogen uitladen.
Regelmatig staan ze dan in de kokende hitte. Daar is al heel veel om te doen geweest.
Maar tijdens een periode van temperaturen boven de 30 graden zou het slachthuis dus helemaal geen aanvoer krijgen?

prugelpiet

Berichten: 12669
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:57

Beetje kromme foto erbij gezocht, want die nieuwe wagentjes hebben allemaal ventilatie. Vaak met meerdere standen. Een wagen(tje) met goede ventilatie word niet warm van binnen. Ook niet bij 30/35 graden.

Nee, je moet ze niet in een trailer stoppen met 30 graden, maar in een goede vrachtwagen of klein wagentje is er geen paard die last krijgt van de hitte.

_Mir
Berichten: 1387
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:02

juval schreef:
moderne vrachtwagens voor paarden en vee beschikken vaak over airconditioning.

en Wat als je met spoed naar de kliniek moet?

verder mee eens.


Denk dat de dierenarts dan op locatie zal moeten komen?

herr_balou
Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:04

prugelpiet schreef:
Beetje kromme foto erbij gezocht, want die nieuwe wagentjes hebben allemaal ventilatie. Vaak met meerdere standen. Een wagen(tje) met goede ventilatie word niet warm van binnen. Ook niet bij 30/35 graden.

Nee, je moet ze niet in een trailer stoppen met 30 graden, maar in een goede vrachtwagen of klein wagentje is er geen paard die last krijgt van de hitte.

Ventilatie zorgt voor frisse lucht, fris als in schoon niet koel. Als het buiten 30 graden is, is de lucht dat ook.
Er wordt niet voor niets gezegd om een huis zoveel mogelijk dicht te houden als het f*cking warm is.
Of zet jij alle deuren en ramen open als het 30+ is in een poging je huis af te koelen?

prugelpiet

Berichten: 12669
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:40

Ooit in zo’n wagen gestaan met hitte buiten en de ventilatie aan?

Doorgaans blijft mijn huis trouwens ook netjes op z’n plek staan en ga ik daar niet in rond rijden.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:24

Ga je 's ochtends naar concours en blijkt het in de middag over de 30 graden te zijn Kun je niet meer naar huis. Lekker dan.

Vjestagirl

Berichten: 26715
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:52

pillow schreef:
Ga je 's ochtends naar concours en blijkt het in de middag over de 30 graden te zijn Kun je niet meer naar huis. Lekker dan.


Nou gebeurt het natuurlijk maar héél zelden dat ze 15 graden voorspellen en het totaal onverwachts toch 30 graden wordt, dus daar zou je natuurlijk best wel een beetje rekening mee kunnen houden...

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:55

Moet zeggen dat ik mij niet ontzettend zorgen zou maken om de paarden in een luxe vrachtwagen inderdaad met ventilatie, wel voor alle (slacht) dieren die hutje mutje zitten te verhitte. Is een duidelijk verschil natuurlijk.
Overigens vind ik het een prima ontwikkeling, snap niet waarom je met een voorspelling boven de 25 graden ergens naartoe zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:55

Vermoedelijk gaat dit er toe leiden dat er in de zomer heel wat wedstrijden afgelast worden als het 30 graden wordt.

Wat ik overigens een hele goede zaak vindt.

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 02:54

Nou, er zijn genoeg andere situaties die ik een vele malen kwalijker vind voor dieren.
Een regel waar veel uitzonderingen op mogelijk zijn, wordt trouwens toch lastig te controleren.
De behoefte om voor iedere situatie een nieuwe wetje te maken maakt de boel er niet beter op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111431
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 06:19

senna21 schreef:
De behoefte om voor iedere situatie een nieuwe wetje te maken maakt de boel er niet beter op.


In dit geval wel voor de dieren en daar gaat het om.

cile205
Berichten: 1039
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 07:31

Is dit in Belgie niet al zo?

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 08:22

pillow schreef:
Ga je 's ochtends naar concours en blijkt het in de middag over de 30 graden te zijn Kun je niet meer naar huis. Lekker dan.


Als er opeens code rood en hevige storm komt kan je ook niet naar huis.

Texas02

Berichten: 4962
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 08:23

_Mir schreef:
juval schreef:
moderne vrachtwagens voor paarden en vee beschikken vaak over airconditioning.

en Wat als je met spoed naar de kliniek moet?

verder mee eens.


Denk dat de dierenarts dan op locatie zal moeten komen?


En verwacht jij dat de dierenarts dan maar bijvoorbeeld een koliekoperatie op locatie gaat doen?

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:03

Uitzondering als spoed naar kliniek zal altijd mogen.

Maar geen concours meer boven 30 graden wat voortvloeit uit zulke regels. Mooi toch.

Ninx

Berichten: 14622
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:14

Zeer goed!!