Fnanne over Lavender, Gouden hengstveulen 2022

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Fnanne over Lavender, Gouden hengstveulen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 18:07

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Het eerste familieportret van Lavender, mama Linde
en Fnanne. Foto: Privébezit Fnanne

De Bokt Veulenverkiezing 2022 is voorbij en bij de hengstveulens ging de winst naar Lavender van Fnanne. De Nieuwsredactie mocht Fnanne een aantal vragen stellen. Hieronder kan je lezen wat de afstamming van Lavender is, of hij is geworden wat Fnanne hoopte en of ze hem gaat aanbieden op de hengstenkeuring voor Gelderse paarden.

Kan je Lavender aan ons voorstellen?
Swanepols Lavender is het derde veulen van mijn merrie Honestas Linde :)
Ik vind het leuk om zo nu en dan een veulentje te fokken, en tot nu toe is dat steeds een nazaat geweest van mijn eerste eigen paard: Fanja :)

Fanja was voor een groot deel Gelders, en echt een fantastisch paard; 'once in a lifetime' <3 We reden ooit een fantastische trektocht: [ITP] Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland.
Bij Fanja fokte ik een veulentje: Andante (van Parcival). Andante won de 5e plek in de Bokt merrieveulen verkiezing van 2005 :)
Andante bleek niet echt een match met mij... We lagen elkaar niet echt, en uiteindelijk heb ik een fijn mens voor haar gevonden, maar niet voordat ook zij weer een veulentje mocht krijgen: Honestas Linde. Linde is deels Frederiksborger, deels Gelders en zij is dus ook de moeder van Lavender :)
Linde heeft al eerder twee veulens gehad, en doordat ik last had van mijn rug, besloot ik vorig jaar weer op zoek te gaan naar een geschikte match: ik viel als een blok voor de Gelderse hengst Imposant EM :)

Linde was in één keer drachtig, en na een rustige en prima dracht beviel ze op 341 dagen van een hengst... :oo (ik heb enkel maar merries gefokt tot nu toe, ik moest echt drie keer kijken... en het kostte mij 10 repen Tony Chocolonely vanwege een weddenschap met mijn stalhoudster: Zwanepol @ Bokt :)

En tja: daar was hij dan :D
Ik vond Lavender altijd al mooi, en heb als dankjewel en knipoog naar mijn stalhoudster, er Swanepol voor geplakt :)

Afbeelding
Lavender. Foto: Privébezit Fnanne

Hoe heb je het wachten op de uitslag beleefd?
Ik had al bedacht om hem op te geven, dus zo gezegd, zo gedaan :)

Deze foto vond ik zo mooi dat ik besloot hem te gebruiken.

De eerste dagen van de stemming had ik besloten niet te gaan kijken... maar uiteindelijk toch gedaan, en daar werd ik toch wel bijzonder blij van; heel bijzonder hoeveel mensen er een stem aan hem gaven <3
Ik mocht van mezelf niet gaan tellen, maar dat heb ik de laatste dagen stiekem wel gedaan :=
En zowaar: gouden hengstveulen :):)

Waarom heb je voor Imposant EM gekozen? Is Lavender geworden waar je op hoopte?
We zijn bij hem wezen kijken en ik was verkocht; mooi bewegen, fantastische looks en ook nog een fijn karakter :j dus... Korte tijd nog bedacht of hij zou passen op Linde, maar dat was geen lastige keuze :)
Ik hoopte op een veulen met extreem veel wit en fijn bewegen, en dat heb ik zeker gekregen :)
Daarnaast lijkt hij qua karakter ook lekker koel in het hoofd en is hij tot nu toe vrij makkelijk, dus hij is zeker waar ik op hoopte.

Afbeelding
Lavender en Linde in de wei. Foto: Privébezit Fnanne

Wat zijn je plannen met hem? Ga je hem aanbieden bij de HK voor Gelderse paarden?
Plannen heb ik nog niet direct... Eerst eens afwachten of hij een broer of zus gaat krijgen, en wat voor knapperd dat gaat worden. Linde is namelijk opnieuw drachtig van Imposant :) dus... Nog even geduld :j eind april wordt Lavender dan grote broer :D
En nee, het plan is er niet om hem aan te bieden; hij is ingeschreven in het Klassiek Gelderlander Paarden Stamboek, en er zijn wel mensen geweest die hem daar geschikt voor vinden, maar ik kan dat zelf niet en mocht hij uiteindelijk bij mij blijven, dan zie ik hem het liefst gewoon lekker in een groep.

Wat was de reden om hem op te geven voor de veulenverkiezing en had je verwacht dat hij zou winnen?
Eigenlijk heel simpel; ik heb hem opgegeven omdat ik het leuk vond :) ik heb elke maand eigenlijk een topic geopend en kreeg zulke leuke commentaren dat ik het wel wilde proberen.
Verwacht had ik het niet; totdat ik begon mee te spieken in het stemtopic :=
En zowaar een mooie titel bij zijn naam :j waarvoor ik iedereen via deze weg nogmaals wil bedanken!

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Re: Fnanne over Lavender, Gouden hengstveulen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:41

Ik ben heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen, tis een knapperd. Dat fijne karakter van Imposant zou ook voor mij een belangrijke overweging zijn. Leuk artikel :).

VivianHesen

Re: Fnanne over Lavender, Gouden hengstveulen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:19

Gefeliciteerd!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:10

Leuk artikel, kan ook niet anders met zo’n leukerd *\o/*

En de Tony’z waren heeeeerlijk! :') op naar weer 10 repen? O:)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:01

Dank jullie wel :j
Enne... Die 10 repen: pour moi deze keer :D ( = merrieveulen... O:) )