Bokt Community
Sensation. Foto: Leonie van Duffelen Fotografie
De Bokt Veulenverkiezing 2022 is voorbij en bij de merrieveulens ging de winst naar Sensation van ZwarteHeks. De Nieuwsredactie mocht ZwarteHeks een aantal vragen stellen. Hieronder kan je lezen wat de afstamming van Sensation (Sensi) is, of Sensation is geworden wat ZwarteHeks hoopte en wat haar doel met Sensi is.
* Kan je Sensation voorstellen?
Sensation a.k.a. Sensi/Poppekindje is mijn 9 maanden oude cremello Duitse rijpony x Frederiksborger-kruising merrie. Sensi heeft 4 hoge witten benen, een bles en een vlek op haar buik aan de linkerzijde.
* Wat is haar afstamming? En waarom heb je voor deze combinatie van merrie en hengst gekozen?
Sensi is een Cassanova du Bois x Valentin Vejvad. Half Duitse rijpony, half Frederiksborger. Ik wilde graag een kleiner, eleganter paard voor mijzelf fokken, maar wel eentje met bot en body. Ook wilde ik souplesse en de gangen verbeteren. En natuurlijk niet te vergeten..... garantie op een leuk kleurtje!
* Is Sensation geworden wat je verwacht/gehoopt had?
Ik hoopte zo ontzettend op een hengst. Ik heb al 2 pismerries en had vooraf besloten dat als het een merrie zou worden, dat die zou worden verkocht. Toen Sensi eenmaal werd geboren, moest ik huilen en wist ik dat ik haar niet zou kunnen verkopen. Sensi is 10x beter dan dat ik had verwacht. Ze heeft haar kleur en aftekeningen ontzettend meezitten, prachtig hoofd erop. Qua verbetering van de souplesse en de gangen had ik wel een goede verwacht, maar ze kan zo mooi bergopwaarts bewegen. Kleur, uitstraling en beweging... ze is mijn absolute droompaard.
Sensation en mama. Foto: Privébezit ZwarteHeks
* Wat was de reden om Sensation op te geven voor de veulenverkiezing en had je verwacht dat ze zou winnen?
Ik vind het altijd wel grappig om de veulenverkiezing te volgen. Sensi's halfzus Saffron heeft in 2020 het brons gehaald, dus ik dacht, we gaan er nog een keertje voor. Ik had totaal niet verwacht dat ze zo populair zou zijn! Ze heeft ook wel pittige concurrentie gehad en terecht, waren allemaal prachtige merrieveulens dit jaar!
* Wat vond je van haar verrassingspakket met daarin de sjerp?
Ik kwam thuis van mijn werken en zag een pakketje voor mij liggen. Eenmaal open vond ik zoveel leuke dingen! Ik gebruik de mok dagelijks op m'n werk voor grote koppen thee Sleutelhangers zijn inmiddels ook in gebruik en de chocolaatjes heb ik zelf niet van kunnen genieten, vriendlief is een chocaholic... De sjerp is geweldig en hangt op stal. Daar moet ik thuis een plekje voor maken met een foto van Sensi erbij.
* Wat is je doel met Sensation?
Lekker genieten samen, doen wat Sensi leuk vindt. Ik zou graag dressuurwedstrijden willen rijden in de toekomst en veel buitenrijden, maar we gaan zien wat Sensi leuk vindt. Belangrijkste is dat we lekker samen gezond oud gaan worden.