KWPN Magazine: De wolf en de paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KWPN Magazine: De wolf en de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 11:03

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Carsten Tolkmit/Flickr

De wolf is terug in Nederland en zorgt voor veel dierenleed, zo ook bij paardachtigen. De Sectorraad Paarden (SRP), waar het KWPN onderdeel van is, heeft zich al eerder uitgesproken dat de minister met een aanpak moet komen om beheer op de wolf mogelijk te maken. Maar intussen worden dieren gegrepen en leven er veel zorgen bij pony-, ezel- en paardenhouders. Daarom moet er ingezet worden op financiële middelen, voorlichting en nader onderzoek om paardachtigen beter te kunnen beschermen.

In Nederland neemt het aantal incidenten hand over hand toe. In 2020 waren er in Nederland tot oktober van dat jaar al ruim twee keer zoveel wolvenaanvallen geregistreerd als in heel 2019. Vanaf 7 maart 2015 hebben inmiddels 1.148 dodelijke bijtincidenten met landbouwdieren plaatsgevonden, waarvan de wolf met zekerheid als dader is vastgesteld. De afgelopen periode heeft ook de paardensector incidenten met wolven te betreuren gekregen. Tussen 10 augustus en 30 november van dit jaar zijn er negen meldingen gedaan over een mogelijke aanval door de wolf. Drie pony’s zijn gedood en één paard. Zes dieren raakten gewond (op één locatie twee paarden). Slechts in één geval met een dode pony is bewezen dat het om een wolf gaat. In alle andere gevallen is de diersoort nog niet bekend. Op één melding uit Friesland na, komen alle meldingen uit de provincie Drenthe.

Preventieve maatregelen
Hoewel preventie de voorkeur heeft, twijfelt de SRP sterk of deze maatregelen ook beoordeeld zijn op effectiviteit, onbedoelde bijeffecten en betaalbaarheid. Overal hekken en rasters plaatsen is geen oplossing. Dat heeft ingrijpende gevolgen voor het landschap en andere wilde dieren, en het is ontzettend kostbaar. Echter, op dit moment laat het beleid van de overheid geen keuze anders dan het treffen van voorgestelde preventieve maatregelen om het de wolf in ieder geval zo moeilijk mogelijk te maken. Om te bepalen of wolfwerende maatregelen nemen nodig is, is inschatting maken van het risico op een aanval van een wolf stap 1. Bekijk allereerst of u in een gebied zit waar de wolf actief is. Dat is niet in heel Nederland het geval. Zit u wel in een gebied met een actieve wolf, bekijk dan welke preventieve maatregelen u kunt nemen. Wanneer de wolf aanvalt, gaat het vaak om oudere, zwakkere of kleine dieren, die onvoldoende beschermd zijn. Bescherming kan worden geboden door een wolfwerende afrastering, maar ook door het kuddeverband waarin ze in de wei staan. De wolf is een opportunist: hij kiest kwetsbare dieren, waartegen hij meer kans maakt. Daarom is het aan te raden om dieren, zeker merries met veulens en kleinere pony’s, ’s nachts op stal te zetten. Echter, bent u niet in de gelegenheid om kwetsbare dieren ’s nachts op stal te zetten, zorg voor een goede omheining met een wolfwerende buitenzijde. Het gebruik van adequate afrasteringen met stroom(-draden) wordt zeer aanbevolen. Het basisprincipe aan de wolfwerende (buiten)zijde is een hoogte van 120 cm, voorzien van stroomdraden, met hoogstens 20 cm tussen de onderste draden en een spanning van minstens 4.500 Volt. In de ‘Faunaschade PreventieKit’ voor de wolf van BIJ12 staat een overzicht van preventieve maatregelen die dierhouders in een wolvengebied kunnen nemen om schade door wolven te voorkomen of beperken. Schade door wolven valt niet geheel uit te sluiten, maar de kans op een aanval door de wolf kan wel sterk beperkt worden door de inzet van preventieve maatregelen. Mochten houders van paardachtigen advies willen hebben over het wolfwerend maken van hun huidige afrastering, de wolvenconsulenten in Friesland, Drenthe en Gelderland adviseren dierhouders kosteloos over wolfwerende maatregelen, zowel op afstand (telefonisch, e-mail) als op locatie. Via de website van de provincies kan een afspraak gemaakt worden.

Advies bij aanval door de wolf
Heeft u toch schade aan uw dieren door een aanval van de wolf, dan wordt deze grotendeels vergoed door BIJ12. Via DNA-onderzoek, of op een andere onomstotelijke wijze, kan worden aangetoond of de schade al dan niet veroorzaakt is door een wolf. Voor inzicht in de ontwikkeling van bijtincidenten van paardachtigen is het van groot belang dat in alle gevallen melding wordt gedaan. Het advies van de SRP is daarom om bij het vermoeden van een aanval door een wolf, foto’s te maken van het kadaver – met name van de bijtwonden – en contact te zoeken met BIJ12. Het fonds beoordeelt de foto’s en komt – indien noodzakelijk – binnen 24 uur DNA-monsters afnemen. Dek daarna het kadaver af, maar laat het wel liggen. Laat een dierenarts de overige aanwezige paardachtigen checken (kosten worden vergoed) én verplaats deze dieren naar een andere locatie; bij een succesvolle aanval komt de wolf vaak terug naar de locatie waar hij heeft toegeslagen. Tot slot: vraag een collega om u bij te staan, want het blijft zeer akelig om een gedood dier aan te treffen.

Lees meer over de wolf en de paardensector.

pillow

Re: KWPN Magazine: De wolf en de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:34

De gemakkelijkste en goedkoopste oplossing is de wolven opruimen.

FrankImm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:43

Gisteren tijdens een buitenrit over de Veluwe hoorden we wolven huilen. Schitterend!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:54

FrankImm schreef:
Gisteren tijdens een buitenrit over de Veluwe hoorden we wolven huilen. Schitterend!

Kijk even bij het topic ‘ omheining aanpassen wolf ‘ voor een lijst slachtoffers veulens en paarden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:56

FrankImm schreef:

Tot ze over een paar weken jullie achtervolgen tijdens een rit.. Schitterend! <3

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:36

Captain schreef:
FrankImm schreef:

Tot ze over een paar weken jullie achtervolgen tijdens een rit.. Schitterend! <3

Hoeven niet te achtervolgen. Zich laten zien is voor veel paarden al een reden om niets meer te zien of zich niet meer te laten controleren en met of zonder jou overal doorheen te vliegen om weg te komen Ook door afrasteringen.......... Blinde paniek slaat toe. Niet alleen tijdens het rijden maar ook als wolven om de wei lopen. Paarden, koeien en schapen worden opgejaagd langs de draad en breken daardoor uit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:38

Maakt de sectorraad Paarden zich hard om de werkelijke waarde van een paard vergoed te krijgen of neemt zij genoegen met uitkering van slachtwaarde?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:44

FrankImm schreef:

Ik heb een keer in een dierentuin naast een troep huilende wolven gestaan. (Met een heerlijk hoog en sterk hek er tussen). Ik vond het intimiderend, beangstigend, overweldigend. Mijn nekhaar ging letterlijk overeind staan.
Ik kan me voorstellen dat mens en dier bang is van de wolf. Wat een niet te omschrijven geluid zeg.

Schitterend? In het open veld? Zonder hek? Nee, dat zou ik niet schitterend noemen. Eerder bizar eng.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:50

Lijkt me toch dat paarden daar instinctief ook op reageren als ze zo'n geluid horen. Paarden reageren ook als wolven langs de paddock/wei lopen. Heb al verschillende filmpjes daarvan gezien.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:53

Fijn, weer zo'n topic, kunnen weer exact dezelfde boerentrienen hier hun riedeltje komen schreeuwen. 3, 2, 1...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:55

BaileyMix schreef:
Fijn, weer zo'n topic, kunnen weer exact dezelfde boerentrienen hier hun riedeltje komen schreeuwen. 3, 2, 1...

Wie zijn de boeren trienen? Boeren/Boerinnen die hun kudde willen beschermen, of de mensen die het prima vinden dat er wolven in Nederland rondlopen?
Ik snap je post niet helemaal.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:07

rien10 schreef:
Wie zijn de boeren trienen? Boeren/Boerinnen die hun kudde willen beschermen, of de mensen die het prima vinden dat er wolven in Nederland rondlopen?

Nee, de bokkers die ieder wolventopic kapen met hun geschreeuw en onzinnigheid, altijd dezelfden, en enige werkelijk onderbouwede discussie schier onmogelijk maken.. Niet gerelateerd aan de werkelijke vriendelijke land- en tuinbouwers van Nederland, hoewel er ongetwijfeld een overlap zal zijn.

Edit; En waar een artikel als dit ook weer aan bijdraagt. KWPN, wat hebben die nou te melden over de wolf dat werkelijk ergens op gestoeld is? Niks natuurlijk, wij van wc-eend. Het begint al met het 'dierenleed' dat de wolf zou veroorzaken. Bijzonder vreemde term om te gebruiken en niet bepaald objectief. Ergerlijk.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:26

En Bailymix, hoe is het met wolven in Utrecht? Huilen ze al op de Oude Gracht, lopen ze al over t Neude? Zitten ze al in de tuinen in Lunetten?
Ach laat maar, ik weet het antwoord al. Misschien moet je eens je licht gaan opsteken in de gebieden waar ze wel zijn.
Voorts, waarom zou het KWPN objectief moeten zijn?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:42

rien10 schreef:
BaileyMix schreef:

Met bailey zelf met stip op 1, want die neemt ook elk topic deel om even de bio industrie te vergelijken met de moordpartijen van de wolf...dus
Als je naar een ander wijst, hoeveel vingers wijzen er dan naar jezelf?

Precies....en weer verder tot de orde van de dag :D
Om op zijn boerentriens af te sluiten

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:47

DuoPenotti schreef:
BaileyMix schreef:

Met bailey zelf met stip op 1, want die neemt ook elk topic deel om even de bio industrie te vergelijken met de moordpartijen van de wolf...dus
Als je naar een ander wijst, hoeveel vingers wijzen er dan naar jezelf?

Precies....en weer verder tot de orde van de dag :D
Om op zijn boerentriens af te sluiten

Niets aan toe te voegen... behalve dan mijn duimpje.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:33

BaileyMix schreef:
rien10 schreef:

Nee, de bokkers die ieder wolventopic kapen met hun geschreeuw en onzinnigheid, altijd dezelfden, en enige werkelijk onderbouwede discussie schier onmogelijk maken.. Niet gerelateerd aan de werkelijke vriendelijke land- en tuinbouwers van Nederland, hoewel er ongetwijfeld een overlap zal zijn.

Edit; En waar een artikel als dit ook weer aan bijdraagt. KWPN, wat hebben die nou te melden over de wolf dat werkelijk ergens op gestoeld is? Niks natuurlijk, wij van wc-eend. Het begint al met het 'dierenleed' dat de wolf zou veroorzaken. Bijzonder vreemde term om te gebruiken en niet bepaald objectief. Ergerlijk.

Probleem is dat we veel te veel ecologen in Nederland hebben en die willen allemaal te veel verdienen.Wolven zijn goudmijntjes voor ecologen. En daarom moeten ze boerinnen weg pesten want dan kunnen zij subsidies binnen laten stromen op die gronden voor onzinnige geldverslindende projecten en onderzoeken waar ze zichzelf mee spekken. Term is overigens ook niet beschermd dus heel Bokt kan zich morgen ecoloog noemen. Ecologen gaan dan vertellen dat als je dit of dat maar doet je de korhoenders wel in leven houdt bijvoorbeeld. Geen haan die er nadien naar kraait als het onderzoek en de adviezen niet werken. Of alle zandhagedissen die dood gereden zouden worden door de mountainbikers en extra beschermd moeten worden en meer van dat gesubsidieerde geneuzel.. Alleen vindt niemand ooit een dode zandhagedis en dagelijks worden er levende door de wolf aangeveten dieren gevonden en de korhoenders gaan ook dood , jaar na jaar en maar weer invliegen die dieren voor veel geld, want ja het is subsidie en dan kan er nog eens onderzocht worden door ecologen waarom ze allemaal toch weer doodgaan, jaar in jaar uit. Dierenleed ten top maar dat telt niet voor ecologen. Dat noemen zij natuur. Dieren in een biotoop plaatsen waar ze niet in leven blijven, heel bewust. Allemaal gemeenschapsgeld voor onderzoeken die veelal niet wetenschappelijk te noemen zijn en van een laag niveau, soms zelfs verzonnen. Vooral veel betaald bestuderen die wolven, kassa voor ecologen! De wolf verslindt onze dieren de ecologen de subsidies. De diereneigenaren mogen zelf voor de kosten van de bescherrming opdraaien. De ecologen willen wel betaald onderzoek doen naar de bescherming. Ecologen zijn morgen zo wolvenkenner zonder ooit een wolf buiten de dierentuin te hebben te zien. En maar schermen met de subsides voor zogenaamde beschermende afrastergingen voor de diereneigenaar. Ja 30 euro per schaap max aan subsidie voor een omheining die niet afdoende is en vele duizenden euro's kost. Daarom moeten de boerentrienen vertrekken, er moet verdiend worden aan de wolf! En dan moeten er geen mensen in de weg lopen die door kennis ervaring en drive daar een stokje voor kunnen steken. Aanrader: lees het boek Kerken van goud, dominees van hout. Heel verhelderend hoe het er aan toe gaat in de Natuurmarkt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:55

BaileyMix schreef:

Kun we van jou ook zeggen. Daar gaat die stadser weer 1.2.3...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:57

FrankImm schreef:

Haha nee dat was de kerststoomtrein tussen Arnhem en Ede :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:00

Onali schreef:
FrankImm schreef:

Op Facebook had ook al iemand een geluidsfragment geplaatst die dacht dat dat een wolf was. Mijn man is treinen fanaat daardoor hoorde ik het gelijk. Maar sowieso was heel duidelijk te horen dat het geen dier was.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:04

SusanH schreef:
Onali schreef:

Op Facebook had ook al iemand een geluidsfragment geplaatst die dacht dat dat een wolf was. Mijn man is treinen fanaat daardoor hoorde ik het gelijk. Maar sowieso was heel duidelijk te horen dat het geen dier was.

Ik was degene die het filmpje plaatste.

Heel duidelijk dat het idd om een trein ging en geen wolven.

Wolven:
#wolves #europeanwolf #ouwehandsdierenpark #ouwehands #eveningstroll #animalsintheforest #animalsofinstagram #animal #animals
https://www.instagram.com/tv/B_HGv-_Ax7 ... JmNzVkMjY=

En de kerststoomtrein:

https://m.facebook.com/groups/933854610 ... 013997624/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:25

haha kwam net ook dat geluidsfragment tegen
sorry maar dan heb je toch echt een gehoorapparaat nodig als je dat op wolven vind lijken :))

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:00

Waarom word er steeds gezegd ‘De wolf’ alsof het er maar eentje is… en niet gewoon wolf of wolven…. sorry off topic en misschien komt het gewoon omdat ik niet meer in NL woon maar we zeggen toch ook niet ‘de’ voor alle andere beesten?? Klinkt echt zo vreemd :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:28

Het zou fijner zijn geweest als er nu eens een keer een echt duidelijk advies kwam en wat te doen bij, dan continu de tekst of opsluiten op stal of je hekwerk 'gewoon even' aanpassen.
Zodra je dan ergens gaat uitleggen waarom het niet zo gewoon is, en waarom opsluiten ook niet altijd optie is, krijg je van alles over je heen dat je dan geen dieren had moeten houden, of dat oude pony buiten zielig is, of dat je geen natuurliefhebber bent, of te lui bent om de boel aan te passen, of niet van je pony's houdt dat je dit er niet voor over hebt, .... enz enz.
Het zal hier niet anders zijn want er zijn altijd voor- en tegenstanders.

Maar de oplossing heb ik nog steeds niet voor mijn stukje mininatuur hier met hekwerk op de erfafscheiding en nul mogelijkheid om een grote dichte paardvriendelijke stal te bouwen waar zowel jonge als oudere shetlanders meerdere uren per dag wolfveilig staan, maar toch vrij kunnen bewegen, zowel bij elkaar als apart van elkaar.

Het is van de zotte ook dat ik zelfs hier, tegen een woonwijk en industriegebied aan, me toch zorgen moet maken, omdat het bos ook voor de deur ligt. Het bos, waar natuurorganisatie al allerlei oerbeesten in gezet hebben en staan te popelen om de wolf welkom te heten, lak hebbende aan alle ongeruste veehouders rondom, want tja, dat is niet hun probleem, maar ons (dierhouder) probleem.

Vraag ik dan netjes advies aan oa 'welkom wolf', hoor je niets. Zij weten het dus eigenlijk ook niet en dan is zwijgen makkelijker dan iets zeggen wat niet kan.

En ja, zou het om 1 wolf of 1 wolvenpaar gaan, dan was het te overzien. Ze lopen er tenslotte al jaren.
Maar nu er steeds meer en meer komen en we vooral met zwervende wolven te maken krijgen die de ene dag hier zitten en andere dag daar, is het bijna onmogelijk geworden om je dieren 100% veilig te houden.
Vreselijke stress voor veel diereigenaren.
Dus ik snap niet dat er iemand is, die dit allemaal schitterend en mooi vind :(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:36

De wolf is een beschermde diersoort volgens de habitatrichtlijn punt. Dus je kunt heel hard gillen en roepen hoe verschrikkelijk het is en dat het belachelijk is dat de gemeente provincie of onze regering niets doet. Je kunt er zelfs een complottheorie van maken en gillen dat de ecologen hier miljardairs van worden, maar dat gaat niet helpen.

Dus tot die tijd zit er één ding op: een beter hek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:38

Ik snap wat je zegt. Maar een beter hek gaat ten koste van Reeën, Herten, Zwijnen, Egels, Hazen, etc etc. Is het dat waard? Moeten we dan niet eerder aan de bel trekken. Je kan toch niet het ene beschermde dier laten prevaleren boven het andere?