Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-22 11:44

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Er gaat de laatste jaren helaas geen oudejaarsavond voorbij zonder berichten van paarden die ernstig gewond geraken, of erger, door het traditionele vuurwerk dat menig liefhebber nog steeds de lucht in schiet. Bij paardenkliniek Equitom in het Belgische Lummen bereiden ze zich daarom ook dit jaar voor op een drukke avond. Tijdens oudejaarsavond is de kans dan ook groot dat je paardenchirurg Tom Mariën niet aan een feesttafel ziet, maar wel aan een operatietafel.

De feestdagen komen dichterbij en hier en daar vuren mensen al wat vuurwerk af. Dat gaat vaak gepaard met grote ergernis van diereneigenaars. Vuurwerk zorgt bij hen en zeker bij hun dieren voor veel stress. Vooral tijdens oudejaarsavond is het risico groot dat dieren zichzelf verwonden wanneer ze proberen te vluchten van de luide knallen van het vuurwerk. In de paardenkliniek EquiTom van paardenchirurg Tom Mariën in Lummen is het elk jaar alle hens aan dek op oudejaarsavond.

"Elk jaar jaagt vuurwerk paarden door de omheining", zegt Mariën. "De meeste paarden met lichte verwondingen worden verzorgd door een lokale dierenarts, maar als hun verwondingen te zwaar zijn, worden ze naar onze kliniek gebracht. Vaak zijn deze paarden ernstig gewond geraakt aan hun benen door het draad van de omheining."

"De meeste paarden die we hier moeten verzorgen, staan niet op stal", gaat Mariën verder. "Wanneer er dan vuurwerk wordt afgeschoten, schrikken die paarden van dat plotse en vooral luide lawaai. Ze slaan op hol en voor je het weet lopen ze door een omheining die ze 's nachts te laat opmerken. Omdat dit elk jaar opnieuw voorvalt, is de kans groot dat je mij tijdens oudejaarsavond in de stallen of het operatiekwartier vindt samen met mijn team."

Wattenpropjes en muziek
Om ongelukken te vermijden, worden alle honderd paarden in de kliniek op stal gezet tijdens oudejaarsavond, maar ook op stal kunnen paarden schrikken van vuurwerk. "Om de luide knallen te dempen, krijgen onze paarden wattenproppen in hun oren en er wordt ook altijd muziek opgezet in de stallen", gaat Mariën verder. "Paarden worden erg rustig van natuurlijke, instrumentale muziek, maar ze zijn geen fan van radio met praatprogramma's. Volgens enkele studies zouden ze van dat soort programma's zelfs last kunnen krijgen van maagzweren."

De dieren op tijd op stal zetten, wattenproppen in de oren en muziek opzetten zijn enkele tips van Tom om oudejaarsavond aangenamer te maken voor paarden. Maar ook Iris Caethoven, wiens paard verzorgd wordt in de kliniek, heeft nog een gouden raad voor mensen die graag vuurwerk afvuren. "Er zijn elk jaar verhalen van paarden die verongelukken door het lawaai", zegt Caethoven. "Waarom zou je het geld, dat je steekt in dat beetje plezier, niet geven aan een goed doel in deze tijd van het jaar? Als je dat niet wilt, kan je ook geluidsarm vuurwerk kopen of een lasershow organiseren. Er zijn genoeg alternatieven om het nieuwe jaar goed in te zetten zonder onnodige stress bij dieren te veroorzaken."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Horsepride

Re: Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:47

Ik heb hier het idee dat afgelopen jaren het alleen maar rustiger is geworden met de hoeveelheid vuurwerk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:47

Je hebt even gemist dat vanwege Corona er een landelijk vuurwerkverbod gold, afgelopen 2 jaar? :(:)

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:51

Ik dacht dat Equitom hun maandelijkse reclame op VN al heeft gehad in December. :D

Verder mag vuurwerk wat mij betreft wel verboden worden voor particulieren, maar dat zullen veel mensen niet met me eens zijn. Ik kijk liever naar een veilige en goed georganiseerde vuurwerkshow.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:59

Ibbel schreef:
Je hebt even gemist dat vanwege Corona er een landelijk vuurwerkverbod gold, afgelopen 2 jaar? :(:)

Niks van gemerkt eigenlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:13

[***] schreef:
Ik dacht dat Equitom hun maandelijkse reclame op VN al heeft gehad in December. :D

Verder mag vuurwerk wat mij betreft wel verboden worden voor particulieren, maar dat zullen veel mensen niet met me eens zijn. Ik kijk liever naar een veilige en goed georganiseerde vuurwerkshow.

Nou voor het eerst komen ze eens met iets dat daadwerkelijk het welzijn van het dier bevorderd, dat mag wel een nieuwsitem zijn IMO.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:26

Ik vind het dit jaar al een stuk beter. We zijn nu al half december en ik heb gister de eerste knal gehoord. Vorig jaar begon het half november al. Ook met overdag siervuurwerk… dat was me helemaal een raadsel…

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:28

Ibbel schreef:

Het was anders nog erger dan de voorgaande jaren!
Nog geeneens oudjaar zelf, meer de weken daaromheen

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:33

Nieuwsredactie schreef:
Wattenpropjes en muziek
Om ongelukken te vermijden, worden alle honderd paarden in de kliniek op stal gezet tijdens oudejaarsavond, maar ook op stal kunnen paarden schrikken van vuurwerk. "Om de luide knallen te dempen, krijgen onze paarden wattenproppen in hun oren en er wordt ook altijd muziek opgezet in de stallen", gaat Mariën verder. "Paarden worden erg rustig van natuurlijke, instrumentale muziek, maar ze zijn geen fan van radio met praatprogramma's. Volgens enkele studies zouden ze van dat soort programma's zelfs last kunnen krijgen van maagzweren."

Hmm, zat stallen die inderdaad de radio continue aan hebben op stal. Zou het echt zo'n verband zijn? Of is er meer verband met veel op stal en teveel brok?

Dus radio op klassieke zender dan maar?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:36

Horsepride schreef:
Ik heb hier het idee dat afgelopen jaren het alleen maar rustiger is geworden met de hoeveelheid vuurwerk.

Niet in België.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:42

Ik hou ook mijn hart vast met oud en nieuw.

Ooh, wat haat ik dat rot vuurwerk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:07

Suzanne F. schreef:
Ibbel schreef:

Niks van gemerkt eigenlijk.

Hier ook niet! De knallen worden ook ieder jaar harder :=

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:59

Ibbel schreef:

Was er een verbod? :+ Niks van gemerkt hier…

Oud en Nieuw is hier meestal wel te doen. Paarden staan dan wel meer binnen dan dat we graag willen hebben maar dat is voor hun eigen veiligheid. Liever wat langer binnen dan dat ze door een omheining gaan met de gevolgen van dien.

Pedro <3 B+13 || L1+12 || L2+10

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:01

Hier in de Zaanstreek ook al sinds november vuurwerk. Eigenlijk het hele jaar door wel trouwens, verbod of niet :+

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:24

Hier omgeving Zoetermeer (stal), Moordrecht (huis) ook al weken best wat geknal helaas. Afgelopen jaren is t ook echt niet minder geweest....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:30

Ibbel schreef:

Van dat landelijk verbod trokken ze zich hier niks aan :D.

*Burp*

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:49

Ibbel schreef:

Van dat verbod was vorig jaar anders hier weinig van te merken. Ja overdag en de dagen ervoor was het wel veel rustiger dan anders. Hoewel dat soort overlast de laatste jaren hier sowieso al minder was.
Maar om middernacht?
Hier is er genoeg de lucht ingegaan met oud en nieuw. Misschien zelfs nog meer, want waar normaal het na 15 minuten het eigenlijk wel zo'n beetje gebeurd is met de gigantische hoeveelheid pijlen ect, duurde het afgelopen jaar ruim 20 minuten voor het langzaam steeds minder werd.
Men had flink uitgepakt afgelopen jaarwisseling en van wat ik gelezen heb in de kranten en sm in januari, was dat in vrijwel alle plaatsen zo. Behalve misschien gehuchtjes met maar een paar honderd inwoners.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:45

Unpopular opinion waarschijnlijk, maar als je je paard in de wei laat staan in een gebied waar je weet dat er vuurwerk afgestoken word, vind ik dat je als eigenaar ook een hoop schuld te wijten valt.

Je kan van vuurwerk vinden wat je wil, maar je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, en die veiligheid is er imo niet in een weitje achter een draadje in vuurwerk gebied. Mensen gaan geen rekening houden met andermans dieren.

I am because you were

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:54

Ik hoorde vandaag voor het eerst carbid, verder nog geen vuurwerk gehoord! Hier staan de paarden binnen en is er nooit iets aan de hand gelukkig!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:58

Tijdens die kl*te herrie gaan mijn gedachten naar alle dieren die doods angsten uit staan op dat moment. Vreselijk.

Ik heb geen paard meer, maar mijn konijn kreeg de afgelopen jaarwisseling ook zo wat een hart verzakking. Ellende

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:42

prugelpiet schreef:
Unpopular opinion waarschijnlijk, maar als je je paard in de wei laat staan in een gebied waar je weet dat er vuurwerk afgestoken word, vind ik dat je als eigenaar ook een hoop schuld te wijten valt.

Je kan van vuurwerk vinden wat je wil, maar je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, en die veiligheid is er imo niet in een weitje achter een draadje in vuurwerk gebied. Mensen gaan geen rekening houden met andermans dieren.

Helemaal mee eens!

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:07

tamary schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Wattenpropjes en muziek

Hmm, zat stallen die inderdaad de radio continue aan hebben op stal. Zou het echt zo'n verband zijn? Of is er meer verband met veel op stal en teveel brok?

Dus radio op klassieke zender dan maar?

Ik kan me het exacte onderzoek even niet meer scherp voor de geest halen, maar het hing wel echt samen met het soort programma op de radio en niet met stal/brok. Vond het interessant, vaak zat dat de radio ergens op een stal aan staat idd maar je maakt ze er dus helemaal niet blij mee!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:20

Popstra schreef:
prugelpiet schreef:

Helemaal mee eens!

Niet voor iedereen is het mogelijk om zijn paard op stal te zetten. Ik heb er bijvoorbeeld geen mogelijkheid toe. Mijn ruin is enorm bang, ik ben er dan ook zelf bij met de jaarwisseling.

schoentje ?

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:30

Ik heb een hekel aan vuurwerk maar ik vind het niet zo erg wanneer er van te voren al af en toe wat knallen zijn, dan wennen ze daar een beetje aan. Bij het gebruik van een radio wel ff checken wat ze uitzenden, heel veel zenders hebben vuurwerk geluid om middernacht.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:56

_xManadisx_ schreef:
Niet voor iedereen is het mogelijk om zijn paard op stal te zetten. Ik heb er bijvoorbeeld geen mogelijkheid toe. Mijn ruin is enorm bang, ik ben er dan ook zelf bij met de jaarwisseling.

Er zijn zat mensen die voor de jaarwisseling een logeerplekje voor zijn/haar paard regelen. Sommige paarden zullen wat zenuwachtig worden, maar ik heb zie ze liever zenuwachtig op stal, dan met een flinke draadwond los op straat.

I am because you were