GAIA moest campagne over Zuid-Amerikaanse paardenvlees niet stopzetten

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

GAIA moest campagne over Zuid-Amerikaanse paardenvlees niet stopzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 18:39

Vilt.be
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De beslissing van de Brusselse ondernemingsrechtbank van september 2021 om dierenrechtenorganisatie GAIA te verplichten haar campagne over Zuid-Amerikaans paardenvlees met onmiddellijke ingang stop te zetten, was onterecht. Dat heeft het Brusselse hof van beroep op 6 december beslist, zo meldt GAIA en blijkt uit het arrest van het hof. De ondernemingsrechtbank had GAIA ook dwangsommen opgelegd, maar die moeten nu worden vrijgegeven aan de organisatie.

In het najaar van 2021 had GAIA een campagne op poten gezet, waarin ze beweerde dat ingevoerd Zuid-Amerikaans paardenvlees afkomstig was van mishandelde dieren. In haar campagne doelde de dierenrechtenorganisatie voornamelijk de verkoop van paardenvlees door warenhuisketen Carrefour.

De federatie van vleesbedrijven, Febev, en twee handelaars in paardenvlees, Equinox en Chevideco, waren meteen naar de ondernemingsrechtbank gestapt met de vraag om via een stakingsbevel een einde te maken aan de campagne. Volgens hen was die in strijd met de eerlijke handels- en marktpraktijken, en bevatte ze "onware, misleidende en ongefundeerde informatie die een schadelijke aanval inhoudt op hun reputatie".

GAIA daagde niet op voor de ondernemingsrechtbank en werd dan ook bij verstek veroordeeld. Ze moest haar campagne staken, op straffe van een dwangsom van 1.000 euro per dag. De dwangsom was wel beperkt tot 250.000 euro en het stakingsbevel gold enkel tot 31 december.

De dierenrechtenorganisatie ging tegen de beslissing in beroep en heeft nu gelijk gekregen. Volgens het hof van beroep waren de vorderingen van Febev, equinox, en Chevideco ongegrond.

"De betwiste campagne is geen commerciële campagne en strekt er niet toe om consumenten te lokken en ertoe aan te zetten de producten van GAIA te kopen, waarbij die consumenten moeten beschermd worden tegen een economisch sterkere contractspartij"[i], luidt het in het arrest. [i]"Bij het voeren van de campagne handelt GAIA niet uit eigen belang in de zin van het stimuleren van de verkoop van haar eigen producten, maar treedt zij op als verdediger van de belangen en rechten van dieren."

Nog voerde GAIA terecht aan dat zij niet actief is in de sector van de import van paardenvlees uit Zuid-Amerika, aldus het hof. De campagne van GAIA kon dan ook niet vallen onder het toepassingsgebied van het Wetboek van economisch recht, zodat er geen sprake kon zijn van een inbreuk op de eerlijke handels- en marktpraktijken.

"Het is de invoerders van paardenvlees en hun Belgische federatie van het vlees niet gelukt GAIA monddood te maken en ons financieel te schaden", reageert GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch. "GAIA zal nooit zwijgen over de mishandeling van de paarden in Latijns-Amerika. Dankzij dit belangrijke arrest kan GAIA de dieren via campagnes als 'Carrefoert' blijven verdedigen en onthullen wat de eisende partijen uit eigenbelang minimaliseren en verborgen willen houden: het voortdurende, systematische leed van duizenden Latijns-Amerikaanse slachtpaarden."

GAIA is dan ook vast van plan de draad van de campagne zo snel mogelijk weer op te nemen, klinkt het nog.

Ninx

Re: GAIA moest campagne over Zuid-Amerikaanse paardenvlees niet stopzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:02

Heel goed!!! Mensen moeten weten welk leed ze eten, misschien houden ze er dan een keertje mee op.
Dit vlees wordt overigens ook geïmporteerd door NL snackfabrikanten. Veel leed, en vreselijk ongezond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:26

Citaat:
"De betwiste campagne is geen commerciële campagne en strekt er niet toe om consumenten te lokken en ertoe aan te zetten de producten van GAIA te kopen, waarbij die consumenten moeten beschermd worden tegen een economisch sterkere contractspartij"[i], luidt het in het arrest.

Als ik dit lees denk ik: Wie heeft het niet helemaal begrepen?
Heeft Carréfour een verkeerde wet als basis voor hun zaak gebruikt?
Of heeft het Hof van Beroep een verkeerd argument in hun arrest gebruikt?

Het lijkt me toch duidelijk dat dát nooit de basis van de actie van Gaia is geweest...

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:14

Misschien moet Gaia ook maar eens een campagne opstarten over het lijden van de dieren in de vleesindustrie en slachthuizen hier. Want hun leed is ook niet te overzien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:24

Elfie schreef:
Misschien moet Gaia ook maar eens een campagne opstarten over het lijden van de dieren in de vleesindustrie en slachthuizen hier. Want hun leed is ook niet te overzien.

Doel je op specifieke misstanden in de vleesindustrie, of vind je het doden van dieren voor consumptie sowieso onacceptabel?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:39

Ik bedoel het eerste, Kuggur.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:51

Natuurlijk is het doden van dieren altijd discutabel, maar als ik toch even ga vergelijken, hebben de dieren het in Zuid-Amerika iets slechter. Als je voornamelijk kijkt naar de paarden, die worden getransporteerd vanuit USA. Dat transport is al zeer discutabel, ook het tussenverblijf in pens zonder eten en drinken in de volle zon.
Mora maakt oa gebruik van het paardenvlees uit Zuid-Amerika. Voor in de frikandellen waarschijnlijk, maar het is echt walgelijk.

Dus mijn samenvatting, het is goed dat ze deze campagne doen, want veel mensen zijn zich er niet van bewust!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:11

Veel mensen zijn zich ook niet bewust van het lijden van dieren in de vleesindustrie. Of anders gezegd, veel mensen willen zich er ook gewoon niet van bewust zijn.

Die paarden komen inderdaad uit de USA, ik ga er van uit dat die minstens nog een acceptabel leven gehad hebben, waarin ze hopelijk toch een beetje vriendelijkheid en liefde ervaren hebben. Alleen het einde van hun leven is gruwelijk en onacceptabel. Dieren in de vleesindustrie leiden echter van hun geboorte tot hun dood. Als we honden en katten zouden behandelen zoals we dieren in de vleesindustrie behandelen, zou het kot te klein zijn. Maar nu, omdat het 'maar' kippen of varkens zijn, is het ok?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:28

Ik hoop dat men maar zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan deze ellende geeft....
In Zuid Amerika gaat het er vreselijk aan toe voor dieren, maar ook de mensen die er werken..... pijn, ellende, levensgevaarlijke situaties en een discutabel product dat mensen dus ook nog eten via snacks....

Maar om nu te zeggen dat het er in NL veel beter aan toe gaat?
Toen mechanisatie en automatisering hun intrede deden zou veel mensenwerk overgenomen worden, dit zou mensen meer vrije tijd geven en meer kwaliteit van leven.... we zijn alleen maar meer gaan werken.
Nu we in een wereld leven waarin iedere westerse mens toegang heeft tot een eindeloos en zeer gevarieerd voedselaanbod zou je verwachten dat ze minder dierlijke producten gaan eten omdat deze bouwstoffen voldoende voorkomen in andere voedselsoorten, maar men eet nog meer.... :-(

Moderatoropmerking:
Alinea verwijderd
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 26-12-22 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: In overleg laatste alinea verwijderd

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:03

Ninx schreef:
Moderatoropmerking:
Alinea verwijderd

Het maakt me niet uit wat je bent en wat je wel of niet durft.
Die vergelijking is misselijk makend, en ja, daar mag je je DIEP over schamen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:31

Ninx schreef:
Ik hoop dat men maar zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan deze ellende geeft....
In Zuid Amerika gaat het er vreselijk aan toe voor dieren, maar ook de mensen die er werken..... pijn, ellende, levensgevaarlijke situaties en een discutabel product dat mensen dus ook nog eten via snacks....

Maar om nu te zeggen dat het er in NL veel beter aan toe gaat?
Toen mechanisatie en automatisering hun intrede deden zou veel mensenwerk overgenomen worden, dit zou mensen meer vrije tijd geven en meer kwaliteit van leven.... we zijn alleen maar meer gaan werken.
Nu we in een wereld leven waarin iedere westerse mens toegang heeft tot een eindeloos en zeer gevarieerd voedselaanbod zou je verwachten dat ze minder dierlijke producten gaan eten omdat deze bouwstoffen voldoende voorkomen in andere voedselsoorten, maar men eet nog meer.... :-(

Moderatoropmerking:
Alinea verwijderd

-O-
Wauw, dit is imo wel een stap te ver.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:31

Kuggur schreef:
Ninx schreef:
Moderatoropmerking:
Alinea verwijderd

Het maakt me niet uit wat je bent en wat je wel of niet durft.
Die vergelijking is misselijk makend, en ja, daar mag je je DIEP over schamen.

Daar moet je je alleen over schamen wanneer je vindt dat lijden van andere wezens inferieur is aan dat van de mens.
De mens die zichzelf boven al het andere leven plaatst is blijkbaar in staat tot dergelijke wreedheid.

Iedere dag weer miljoenen dieren op hoog tempo de dood in jagen na een verschrikkelijk leven, ik kan er bijna geen ander passend woord voor vinden.

En dat is geen gebrek aan geraaktheid door het woord dat ik gebruik dat ook mijn eigen geschiedenis omschrijft. Het geeft aan dat ik dezelfde diepe geraaktheid ervaar door de absolute wreedheid van dit hele systeem.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:47

Ik vind het erg goed dat GAIA hier over praat. Ik vind dat we moeten stoppen met het verkopen van paardenvlees, en trouwens ook van ander vlees. Ze maken al erg goede vegetarische burgers enzo.
En het kan gewoon echt niet hoe die dieren worden gehouden.
Ook al eet ik zelf weleens vlees (nooit paardenvlees trouwens), als je erover na gaat denken is het echt HEEL slecht.
Ja weet je het is misschien wel erg lekker, als je vlees koopt denk AUB na over waar het vandaan komt.
Please zet deze paarden en dierenmishandeling stop!!! Het is ook echt niet meer van deze tijd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:57

Weet je..de mens heeft altijd gejaagd en vlees gegeten. Alleen werd dat vlees destijds nog gerespecteerd en gewaardeerd. Dieren leefden in het wild, hadden een kans om wel of niet gedood te worden. Dat is er allemaal niet meer bij in de hedendaagse vee industrie.

Ik heb niks tegen een beetje vlees eten, maar wel tegen de manier waarop dieren gehouden, gevoerd en gedood worden inderdaad. En mensen die extreem veel vlees eten.

Maar goed, dan moet je automatisch ook tegen de melkindustrie zijn..want laat veel vlees nu net een restproduct van de zuivelindustrie zijn. (stierkalveren) Oftewel het gaat veel verder nog.

Ik heb de documentaires gezien over de toestanden in Zuid Amerika, die zijn echt afschuwelijk. Dus ik hoop dat Gaia doorvecht en door zet!

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:07

Elisa2 schreef:
Weet je..de mens heeft altijd gejaagd en vlees gegeten. Alleen werd dat vlees destijds nog gerespecteerd en gewaardeerd. Dieren leefden in het wild, hadden een kans om wel of niet gedood te worden. Dat is er allemaal niet meer bij in de hedendaagse vee industrie.

Ik heb niks tegen een beetje vlees eten, maar wel tegen de manier waarop dieren gehouden, gevoerd en gedood worden inderdaad. En mensen die extreem veel vlees eten.

Maar goed, dan moet je automatisch ook tegen de melkindustrie zijn..want laat veel vlees nu net een restproduct van de zuivelindustrie zijn. (stierkalveren) Oftewel het gaat veel verder nog.

Ik heb de documentaires gezien over de toestanden in Zuid Amerika, die zijn echt afschuwelijk. Dus ik hoop dat Gaia doorvecht en door zet!

Ik vind inderdaad ook dat je best vlees mag eten, en ik vind dan inderdaad ook dat ze het vlees wel moeten respecteren.
Het is dan ook echt niet tof hoe deze dieren worden gehouden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:36

Onnodige uitleg Ninx, je mening (bioindustrie staat gelijk aan holocaust) was al pijnlijk duidelijk in je eerdere bericht. Het getuigt van een verbijsterend gebrek aan respect voor wat je je "eigen" geschiedenis noemt (tenzij je significant ouder bent dan tachtig is die geschiedenis gewoon van ons allemaal).