Het verhaal van StalMelyn die ongezien een veulen kocht in Wales

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103258
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Het verhaal van StalMelyn die ongezien een veulen kocht in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 18:00

* Bokt Nieuwsredactie
Community

Afbeelding
Oife. Foto: Y. Davies


Naar aanleiding van het topic [KS-ITP] Kopen zonder kijken in Wales hebben wij StalMelyn om een interview gevraagd. Het lezen van het topic is de moeite waard maar hieronder vertelt ze ook hoe het kopen van een veulen zonder eerst te bekijken is geweest.

Heb je er bewust voor gekozen om veulens aan te schaffen, en niet een volwassen merrie?
Vorig jaar (2021) ben ik al bezig geweest met de aanschaf van een volwassen fokmerrie. Echter was het lastig ertussen te komen, lastig om bepaalde fokkers te bereiken of wisten ze nog niet zeker of ze wel of niet wilden verkopen. Als je ongezien een pony koopt, moet alles kloppen en goed voelen, anders doe ik het niet.

Wat trok je aan in dit veulen? Waar werd je precies verliefd op?
Nadat het niet wilde vlotten, heb ik het even laten rusten. Mijn fokmerrie heb ik in oktober 2021 verkocht en dit jaar (2022) ging het toch wel weer kriebelen om naar de toekomst te gaan kijken. Ik besloot het anders aan te pakken en voor een veulen te gaan. Ik ken een aantal merries van Cadlanvalley hier in Nederland, dus wilde een bepaalde bloedlijn en een bepaalde maat om de kans op bot en massa bij het veulen te vergroten. Het blijft uiteraard een beetje gokken als je ongezien koopt. Na het uitpluizen van de fokmerries op de website bleven er twee favoriete merries over en ik besloot een bericht te doen om mij op de lijst voor een merrieveulen in 2023 te laten zetten. Ik had tevens al gekeken welke veulens er waren geboren en één veulen sprong er direct uit, meteen vanaf de foto al. Super mooi front, lengte in de hals, mooi koppie, ze had de x-factor. En wat blijkt... ze is een nakomeling van één van mijn twee uitgekozen merries. Ze was gereserveerd en ik heb er meteen bij gezegd toen ik mij op de lijst voor 2023 liet zetten, dat als dit veulen terug beschikbaar zou komen, ik haar wilde hebben. De kans was klein, want wie laat er nou zo één gaan? Aangezien de fokkers de kopers niet meer konden bereiken voor een aanbetaling, kwam ze weer beschikbaar. Ik heb meteen toegeslagen!

Ik zie dat je haar gaat inzetten voor de fok en met haar wil showen. Kan je meer vertellen hoe het showen in zijn werk gaat? Hoe oud moet ze daarvoor zijn en hoe bereid je haar voor? Wat moet ze kunnen bijvoorbeeld?
Showen kan al direct. Als jong veulen, als ze nog bij de moeder lopen, en later in het jaar als ze afgespeend zijn. Ze moeten dus netjes aan een halster kunnen meelopen en voor het opstellen kunnen stilstaan. Daarnaast moeten ze twee rondjes meedraven, dit gaat rustig en netjes. Ze mogen niet aangejaagd worden zoals dat op een keuring wel mag. Ik oefen niet teveel en en ook niet te lang. Ik ben erg duidelijk en dan hebben ze het eigenlijk zo door. Fokken duurt uiteraard nog even.

Is ze gekeurd? Waarom wel/niet?
Ze is niet gekeurd, dat heb ik met veulens overigens nog nooit gedaan.

Wat als er achteraf een verborgen gebrek was vastgesteld? Of erger, als je een hele andere pony had gekregen?
Een hele andere pony krijgen, kan ik mij niet voorstellen. Ik was kieskeurig in waar ik een veulen kocht. Niet alleen vanwege afstamming en karakter, maar ook vanwege zaken doen. Het zijn oprecht heel eerlijke en lieve mensen. Dat heb ik zelf mogen ervaren toen ik uiteindelijk op bezoek ben gegaan om het veulen toch al eerder te bekijken. Als er achteraf echt een verborgen gebrek was geweest, zou ik contact met de fokkers hebben opgenomen. Dit is echter niet aan de orde.

Heb je tips voor mensen die ook een veulen/paard willen kopen dat ze niet van te voren kunnen bekijken? Zijn er extra dingen waar je op moet letten? Moet je bepaalde dingen vastleggen op papier?
Zelf heb ik ervoor gekozen om contact op te nemen met bepaalde stoeterijen zodat ik zeker wist dat ik met eerlijke mensen te maken had, omdat ik al kennissen heb die zelf pony's hebben geïmporteerd of er op bezoek waren geweest en de fokkers dus kennen. Uiteindelijk moet het ook gewoon goed voelen. Ik heb niets op papier vastgelegd. Met een volwassen merrie zou ik het wel uitgebreider aangepakt hebben.

Afbeelding
Oife en Pippi samen. Foto: StalMelyn


Hoe gaat het vervoeren naar Nederland in zijn werk? Wat moet je regelen, hoe lang duurt het voordat ze op transport gaat en hoe lang duurt de reis zelf?
Op aanraden van de fokkers heb ik contact opgenomen met een bekende transporteur en een plek gereserveerd. Qua papierwerk wordt alles geregeld en als ze wat nodig hebben (bewijs van aankoop, je gegevens et cetera), dan nemen ze contact op. De communicatie is wel wat traag of lastig soms, maar dat komt ook omdat ik graag controle heb. Uiteindelijk heb ik het allemaal maar losgelaten en het is toch goedgekomen.

Waarom heb je ervoor gekozen om op deze manier een pony te kopen? En zou je dat ooit weer op deze manier doen?
Het was een droom om een 'echte' Welsh pony uit Wales te hebben. Daarnaast miste ik in Nederland bot en massa, ze zijn er zeker wel hoor maar had nog niets naar mijn zin kunnen kopen. We fokken hier veel op beweging, waardoor er naar mijn mening soms type verloren gaat en dat vind ik zonde. Daarnaast heb ik ook het idee dat karakter niet altijd hoog op de lijst staat (los van de opvoeding die je een dier meegeeft). In Wales/Engeland wordt de Welsh echt als kinderpony gefokt en dat is echt merkbaar moet ik zeggen. Ondanks dat het veulen uit Wales veel minder in de hand is geweest, is ze zoveel makkelijker. Ze is echt een knuffelkont en broekzakpony. De ander is echt een hittepetit, wel lief en eerlijk maar een stuk riller. Voor het juiste veulen (of pony) zou ik er zo weer één importeren.

Worden de fokmerries In Wales anders gehouden dan hier in Nederland?
De merries staan daar het gehele jaar door buiten in de kudde met de hengst die dat seizoen bij hen heeft gelopen. De showpony's komen wel op stal. Hier in Nederland zie je dat minder, maar het komt zeker ook nog voor dat merries en hengst samen buiten leven. Ik heb ze graag op stal 's nachts en zeker rond de bevalling houd ik ze graag goed in de gaten.

Ik zie dat je ook nog een vosroan merrieveulen hebt gekocht. Welke plannen heb je met haar? Is zij wel gekeurd?
De vosroan kwam vrij onverwacht op mijn pad. Ook zij is voor de fok gekocht. Ze is een heel ander type Welsh B. Ik moet even kijken hoe zij gaat ontwikkelen, maar zoals het er nu naar uitziet, ga ik daar partbred mee fokken. Ik fok kleinschalig, dus beide zullen onder het zadel komen en wie weet zoek ik er een ruitertje voor. Misschien ga ik het mennen uitproberen, maar dat heb ik niet zo in de vingers.

Hoe gaat het nu met de twee merries? Wat doe je nu met ze en hoe doen ze het met elkaar?
Ze doen het super en ze zijn dikke vriendinnen. Ze krijgen binnenkort de tweede enting en dan worden ze ook weer ontwormd. Met de vosroan heb ik een show gepakt afgelopen november en voor nu is het klaar. Ze staan lekker in de opfok en volgend jaar kijk ik of ik ze nog eens meeneem naar show.

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het verhaal van StalMelyn die ongezien een veulen kocht in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 08:42

Prachtig veulen! Ik ben benieuwd hoe die is als ze uitgegroeid is.

pien_2010

Berichten: 44691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het verhaal van StalMelyn die ongezien een veulen kocht in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:48

Leuk artikel en dat topic had ik inderdaad ook al gelezen. Boeiend vind ik het.

Zoolgangster

Berichten: 9853
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Het verhaal van StalMelyn die ongezien een veulen kocht in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 12:51

Ik mis de like-knop. :D

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:10

Wat leuk haha! Leuk artikel Pauline *\o/*

StalMelyn

Berichten: 2094
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Het verhaal van StalMelyn die ongezien een veulen kocht in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:24

Dankjewel voor de leuke reacties. Ben zo blij met haar.

LaDonna75

Berichten: 2240
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Het verhaal van StalMelyn die ongezien een veulen kocht in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:10

Mooi artikel zo P!

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:59

Ik heb je topic ook gevolgd.
Het artikel is een mooie weergave daarvan.