Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 17:52

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Ursula von der Leyen. Foto: European Parliament/Flickr


De 30-jarige pony Dolly van EU-voorzitter Ursula von der Leyen, is afgelopen september slachtoffer geworden van een wolvenaanval. Zij werd ’s ochtends dood in haar paddock aangetroffen. De andere pony, waarmee ze de paddock deelde, bleef ongedeerd. Op de dode pony is DNA-onderzoek uitgevoerd, omdat men een wolvenaanval al vermoedde. Hieruit is gebleken dat ze werd gedood door de wolvenreu GW 950m, van de wolvenroedel in Burgdorfer Holz. In het rapport staat niet of er een degelijke wolfwerende omheining aanwezig was. Opvallend detail is dat er in het voorjaar van 2021 al een vergunning was afgegeven om deze wolf, samen met het vrouwtje GW 1423f af te schieten. Het teefje werd april 2021 inderdaad doodgeschoten. Deze vergunning liep tot 31 augustus 2021, maar werd vervroegd ingetrokken.

De voorzitter van de EU-commissie trekt uit deze wolvenaanval haar conclusies en stelt de strikte bescherming van de wolf in Europa ter discussie, zij wil deze regeling graag versoepelen. Het Europees Parlement wilde dit eerder ook al. Probleem is alleen dat de regering van Duitsland hier niet achter staat. Dit laat ook zien hoe de maatschappij momenteel tegen wolven aan kijkt: veel boeren en jagers zijn voorstander van het reguleren van de populatie door middel van afschot, terwijl veel natuurbeschermers het plunderen van wolven onder vee willen tegengaan door betere beschermingsmaatregelen. Veehouders en andere eigenaren van grazende dieren zijn van mening dat dit zowel financieel als praktisch niet mogelijk is. Financieel vanwege de hoge kosten van deze hekken en anderzijds praktisch omdat wolven zelfs over hoge, massieve hekken van ijzeren staven springen.

De wolf in Nederland
In Nederland is de wolf een strikt beschermde diersoort. Dit betekent dat het verboden is om:
  • in het wild levende wolven opzettelijk te doden, vangen of verstoren in hun natuurlijke leefgebied;
  • de voortplantingsplaatsen of rustplaatsen van wolven te beschadigen of vernielen;
  • een wolf in bezit te hebben die uit het wild afkomstig is, ongeacht of het dier dood is of leeft

In elke provincie gelden niet alleen andere regels met betrekking tot subsidies voor preventieve maatregelen, maar ook voor het aanwijzen van gebieden waar de wolf mag leven. Diverse documenten zijn de bronnen voor deze regels. Meer informatie hierover kun je lezen op de site van Bij12.

In 2018 vestigde de eerste wolf zich weer in Nederland, in het noorden van de Veluwe. In 2019 kwam hier een tweede wolf bij. Sinds 2019 krijgt dit wolvenpaar elk jaar welpen. Sinds die tijd komen er steeds meer wolven en wolvenparen bij, die zich ook voortplanten. In 2022 zijn er tot op dit moment minimaal zestien welpen geboren. De meeste op de Veluwe, maar ook een wolvenpaar in Zuidwest-Drenthe/Zuidoost-Friesland heeft dit jaar welpen gekregen. In België en Duitsland liggen wolventerritoria, sommigen net over de grens met Nederland. In Zeeland, Noord-Brabant, Limburg en het zuiden van de Veluwe is dan ook regelmatig wolvenactiviteit waargenomen.

Ook hier in Nederland zijn de meningen over de wolf verdeeld. De één vindt het prachtige dieren en wil ze graag terug hebben, de ander ziet ze liever gaan dan komen of wil ze liever dood. Sinds de terugkeer van de wolf zijn boerderijdieren regelmatig slachtoffer van deze roofdieren. De wolven pakken vooral schapen, maar intussen komen er binnen de EU ook steeds vaker meldingen van doodgebeten pony’s, kalfjes en andere weidedieren.

In Duitsland nu dus pony Dolly van de voorzitster van de Europese Commissie, Ursula von der Leyden. In een brief aan de leden van het Europees Parlement kondigde zij vorige week aan dat de EU-Commissie de huidige beschermingsstatus van de wolf wil herzien. De Deutsche Presse-Agentur (DPA) heeft deze brief ook ontvangen. De achtergrond van deze stappen van de EU-voorzitster is een initiatief van de fractie van de EVP in het Europees Parlement. Zij willen ook de strategie rondom wolven in het Europees Parlement herzien. Zelf is Ursula von der Leyden lid van het CDU.

Gebruikte bronnen:

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:32

Tja, dat komt het opeens dichtbij en wordt het persoonlijk hè...

Ik hoop dat Ursula haar zin krijgt. Geen enkel weidedier zou op zo'n manier aan z'n dood moeten komen. Zonder zelfs maar een mogelijkheid te vluchten (in tegenstelling tot wilde dieren), en vaak uren liggen te creperen.

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:47

Mag toch hopen dat er wat gaat gebeuren.

Elke ochtend als ik de honden uitlaat,loop ik met samen geknepen billen bij ons buiten.
Wij wonen prachtig in het buitengebied, maar we kunnen hier elk moment een wolf tegen komen(heb er zelf ook al 1 gespot, geen feest kan ik je vertellen).
Nu ben ik nog niet eens zo bang voor mezelf maar wel voor mijn honden en onze paarden!

We hebben het hier over een dier dat in de dierentuinen achter een hoog hek leeft en wij kunnen hem gewoon en steeds grotere getale in het wild tegen komen.

Hoop dat er geen ongelukken gaan komen, ik hou mijn hart vast

kinel
Berichten: 2208
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 08:39

Is heel erg en idd hopen dat er nu wat gaat gebeuren. Maar wat ik hypocriet vind dat nu het bij een parlementaire persoon is gebeurt dat ze nu gaan roepen dat er wat moet gebeuren. Maar al het dierenleed dat vooraf is gegaan niet naar wordt gekeken.
Hopelijk dat er niet snel een uitkomst komt en verdere ellende voorkomen gaat worden.

Zoolgangster

Berichten: 9852
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:45

kinel schreef:
Is heel erg en idd hopen dat er nu wat gaat gebeuren. Maar wat ik hypocriet vind dat nu het bij een parlementaire persoon is gebeurt dat ze nu gaan roepen dat er wat moet gebeuren. Maar al het dierenleed dat vooraf is gegaan niet naar wordt gekeken.
Hopelijk dat er niet snel een uitkomst komt en verdere ellende voorkomen gaat worden.


Helaas, zo werkt het vaak wel, als iemand van de regering zelf zoiets meemaakt, wordt er pas ingegrepen...

BrankaZ

Berichten: 3988
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:55

kinel schreef:
Is heel erg en idd hopen dat er nu wat gaat gebeuren. Maar wat ik hypocriet vind dat nu het bij een parlementaire persoon is gebeurt dat ze nu gaan roepen dat er wat moet gebeuren. Maar al het dierenleed dat vooraf is gegaan niet naar wordt gekeken.
Hopelijk dat er niet snel een uitkomst komt en verdere ellende voorkomen gaat worden.

Misschien hypocriet, maar het is de enige manier om de politiek in actie te krijgen: ze moeten ergens persoonlijk door worden geraakt.

Hier in de regio zitten ook wolven die al schapen hebben gedood. Aan de andere kant van het dorp is het gehuil al gehoord. Als je hoort wat beschermende maatregelen inhouden is dat een lachertje. Het houdt het vee goed binnen, maar een wolf beslist niet buiten. En ondanks subsidie onbetaalbaar. En dan heb je het over vee op weides. Schapen en pony’s die b.v. de heide begrazen zijn helemaal niet meer te beschermen omdar om die gebieden geen hek gezet kan of gaat worden.

kinel
Berichten: 2208
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 12:00

Ik vind het ook heel erg dat mensen zichzelf op kosten moeten jagen en niet rustig meer kunnen slapen.
Denk er zelf ook vaak genoeg aan hoor. Al zitten ze hier nog niet gelukkig.maar ook wij zitten met onze wei tegen natuurgebied en bossen aan.
Er staat ook een tikfout in mijn stukje.
Ik hoop dat er dus juist wel snel een uitkomst komt.
BrankaZ dat lijkt me al zowiezo heel eng.en zoals je zegt ze moeten eerst zelf geraakt worden.
Dus nogmaals k hoop ook voor een snelle oplossing om erger te voorkomen.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:15

Maar een van de twee wolven was al afgeschoten staat in het artikel, dus ‘ze moeten eerst zelf getroffen worden’ lijkt me hier niet helemaal van toepassing.
Ik ben niet perse voor of tegen de wolf.. Het dier volgt ook maar zijn instincten, en wat is het verschil tussen een wolf die een schaap doodt en een vos/marter die een kippenhok uitmoordt? Die willen we toch ook niet allemaal afschieten?
Ik zou graag eerst andere oplossingen zien. Dat paintballgun bv, of vang de wolven die overlast veroorzaken, castreer ze en laat ze los op de veluwe of een andere plek waar teveel wild zit bijvoorbeeld.
Gewoon afschieten is natuurlijk het makkelijkst en goedkoopst, maar ik hou er niet van om gewoon maar alles wat ons in de weg loopt dood te maken. Bij echte probleemwolven snap ik dat, maar er zullen ook zat dieren zijn waar niemand last van heeft en die goed schuw zijn, of kunnen worden.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:19

Het lijkt wel of het alles of niets moet zijn als je het over schieten hebt.

Zelf denk ik dat bejagen ertoe zal leiden dat wolven opnieuw schuw worden. De brutalen leggen het loodje en kunnen zich dus niet verder voortplanten, de schuwere blijven lekker diep in de bossen (voor zover aanwezig) en gaan daar hun gang maar lekker met het wild.

Zolang het mogelijk is om als boer/veehouder met een jachtgeweer op je eigen land (wat nu dus ook al mag bij de jacht op ander schadelijk wild) de wolf te bejagen krijg je een véél betere bescherming voor je vee dan overal maar hekken bouwen. En dan kan je tóch die wolf op de Veluwe hebben.

ZwarteHeks

Berichten: 648
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:29

8nnemiek schreef:
Maar een van de twee wolven was al afgeschoten staat in het artikel, dus ‘ze moeten eerst zelf getroffen worden’ lijkt me hier niet helemaal van toepassing.
Ik ben niet perse voor of tegen de wolf.. Het dier volgt ook maar zijn instincten, en wat is het verschil tussen een wolf die een schaap doodt en een vos/marter die een kippenhok uitmoordt? Die willen we toch ook niet allemaal afschieten?
Ik zou graag eerst andere oplossingen zien. Dat paintballgun bv, of vang de wolven die overlast veroorzaken, castreer ze en laat ze los op de veluwe of een andere plek waar teveel wild zit bijvoorbeeld.
Gewoon afschieten is natuurlijk het makkelijkst en goedkoopst, maar ik hou er niet van om gewoon maar alles wat ons in de weg loopt dood te maken. Bij echte probleemwolven snap ik dat, maar er zullen ook zat dieren zijn waar niemand last van heeft en die goed schuw zijn, of kunnen worden.


Kippen zijn véél makkelijker te beschermen, die hebben niet zoveel ruimte nodig. Die kan je makkelijk vos-proof maken. Dus minder overlast van de vos/marter. Plus de vos is makkelijk, die kan overleven in een stad tegenwoordig.

Een wolf daarin tegen, heb je gezien wat voor hekken ze bij de dierentuinen hebben voor wolven?

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:44

Ik vind dat kippen net zo goed veel ruimte nodig hebben, dag en nacht in een overdekte ren zonder gras vind ik net zo dieronvriendelijk als een paard dat dag en nacht op stal moet.
Onze kippen liepen dan ook overdag altijd los op de wei, met het risico dat ze gepakt werden, maar in ieder geval vrij en blij. Mijn lievelingskip is uiteindelijk door een roofvogel gepakt. Super sneu, maar dan denk ik, dat is de natuur, die roofvogel moet ook eten en kippie heeft in ieder geval een mooi leven gehad.
Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat iedereen zijn paarden maar moet laten opeten door de wolf ;) Maar een combinatie van probleemdieren eruit halen, de rest schuwer maken, en je kleine pony’s en hobbyschapen ‘s nachts op stal zal al heel veel schelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:18

Kippen hebben inderdaad ook ruimte nodig, maar laten we niet doen alsof kippen niet een heel stuk makkelijker te beschermen zijn tegen een vos/marter, dan dat schapen/koeien/wolven dat zijn tegen wolven.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:30

Zeker waar :j Al zijn marters ook krengen hoor, die bijten zich heel makkelijk een gat in de omheining en trekken zo het automatische kippenluik open, dat hebben we bij onze buren gezien :=

Maar zou het ook niet stiekem komen omdat mensen een kippenleven gewoon veel minder waard vinden dan een schaap of pony?
Over een vos die een aantal kippen pakt wordt al snel lacherig gedaan, terwijl die wolf die het schaap pakt direct dood moet. Helemaal eerlijk is dat ook niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:33

Die ervaring heb ik niet, eigenlijk. Maar het zou kunnen.

Wanneer je last hebt van een marter of een vos heb je ook wat meer opties om de overlastgever te laten verdwijnen, denk ik.

KSHancox
Berichten: 1302
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:45

8nnemiek schreef:
Maar zou het ook niet stiekem komen omdat mensen een kippenleven gewoon veel minder waard vinden dan een schaap of pony?
Over een vos die een aantal kippen pakt wordt al snel lacherig gedaan, terwijl die wolf die het schaap pakt direct dood moet. Helemaal eerlijk is dat ook niet.


Dat denk ik zeker. Ik zie kippenliefhebbers niet zulke felle discussies voeren zoals er hier op Bokt zijn.

Maar nu het om schapen en ponies gaat, zijn er mensen die roepen dat ze wel extra gas zouden geven als ze een wolf zien oversteken.

DuoPenotti

Berichten: 31745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:08

Ik ken geen kippen die op hectares lopen.
Ken ook geen kippenhouders die hun kippen elke paar weken "verweiden"

Daarom al niet te vergelijken met paarden of schapen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:10

Ik ken ook kippenhouders die een marter gewoon vangen en hun probleem oplossen zonder dat er een haan naar kraait (hue hue)...

Dat is met een wolf veel lastiger.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:20

8nnemiek schreef:
Maar zou het ook niet stiekem komen omdat mensen een kippenleven gewoon veel minder waard vinden dan een schaap of pony?

Toen de eerste wolven waren gesignaleerd en de eerste schapen werden gedood was de heersende mening op bokt dat het allemaal wel losliep, "de veehouders werden toch vergoed".
Ik voorspelde toen al dat de toon wel veranderen zou als er paarden aan gingen en ziedaar...

Ashkerlon

Berichten: 2649
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:32

Daarnaast heb je een nieuw toompje kippen bij elkaar voor minder dan 100 euro. Als je sportpony naar de keel gegrepen wordt, praat je over een heel ander budget. Emotioneel ben je vaak ook meer begaan met je pony, dan dat de meeste mensen begaan zijn met hun kippen.
Let op, deze maand hebben we mijn gans dood gevonden in de weide, ik lach daar ook absoluut niet mee. Maar als mijn paard op die manier aan haar einde zou komen is dat toch van een heel ander niveau.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:54

Kuggur schreef:
8nnemiek schreef:
Maar zou het ook niet stiekem komen omdat mensen een kippenleven gewoon veel minder waard vinden dan een schaap of pony?

Toen de eerste wolven waren gesignaleerd en de eerste schapen werden gedood was de heersende mening op bokt dat het allemaal wel losliep, "de veehouders werden toch vergoed".
Ik voorspelde toen al dat de toon wel veranderen zou als er paarden aan gingen en ziedaar...


Zit jij op een ander Bokt? :D Ik weet niet beter dan dat er witheet gereageerd wordt op ieder topic met 'wolf' in de titel.

Onali

Berichten: 18644
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:58

Maar roofvogels, marters en vossen zijn nooit weggeweest in Nederland.
Dus je hok ed aanpassen of hokken kopen zijn daar altijd al voorzien of bedacht.

Niemand in onze Nederlandse samenleving heeft ooit met de wolf samengeleefd geleefd.
Ook onze dieren niet, terwijl kippen daar dus wel altijd al last van hebben gehad kwa instinct.

journee
Berichten: 870
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:34

Een haan beschermt inderdaad zijn 'dames'. Hier ook meegemaakt dat een een roofvogel een bezoekje bracht aan de kippenren. De haan was toen de pineut, die had zichzelf opgeofferd voor de kippen. Voor ons toen wel een reden om de ren te over dekken om herhaling te voorkomen. Een ren van 35m2 voor 5 krielkippen vind ik persoonlijk ook niet dieronvriendelijk. ;) Het is natuurlijk wel anders als je maar een heel kleine ren hebt.

Sansevieria
Berichten: 4255
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:36

Kuggur schreef:
8nnemiek schreef:
Maar zou het ook niet stiekem komen omdat mensen een kippenleven gewoon veel minder waard vinden dan een schaap of pony?

Toen de eerste wolven waren gesignaleerd en de eerste schapen werden gedood was de heersende mening op bokt dat het allemaal wel losliep, "de veehouders werden toch vergoed".
Ik voorspelde toen al dat de toon wel veranderen zou als er paarden aan gingen en ziedaar...

:j

Loretta
Berichten: 9113
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Pony van EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:01

Tja, de wolf is blijkbaar tegen de verkeerde aan gelopen. Kan gebeuren.
Pas als een hoge pief er last van krijgt dan beseffen ze wat het huidige wanbeleid nu precies betekend. Helaas kon ze dat niet eerder bedenken.

Maar al met al heeft Ursula von der Leyen het ook niet alleen voor het zeggen. Dus of het haar lukt is nog even spannend.

DubbelFun

Berichten: 89267
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:52

Citaat:
De wolf in Nederland
In Nederland is de wolf een strikt beschermde diersoort. Dit betekent dat het verboden is om:
in het wild levende wolven opzettelijk te doden, vangen of verstoren in hun natuurlijke leefgebied;

Wat is de wettelijke omschrijving van 'natuurlijk leefgebied'.... zijn dat de open gebieden zoals de Veluwe? of valt daar ook elk dorp/stad in Nederland onder ??