Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 19:05

Omroep Gelderland
Algemeen
Ingestuurd door Joyciej007

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Ponyhouder Chris van der Slikke kreeg dinsdagochtend een telefoontje dat hem flink liet schrikken. In een weiland waar meerdere van zijn Appaloosa-pony's grazen, was het kadaver gevonden van één van zijn dieren. Onderzoek moet nog uitwijzen wat er is gebeurd, maar voor Van der Slikke is er geen twijfel: een wolf heeft zijn dier te grazen genomen. Van der Slikke had de pony's niet bij huis staan, maar verderop, in een weiland in de bossen bij Schaarsbergen. Het is een plek waar auto's niet mogen komen. Wandelaars en mensen die een hond uitlaten komen erlangs, dat is het wel zo'n beetje. Van der Slikke had vier van zijn circa dertig pony's er sinds september gestald, na het hooiseizoen, omdat het gras in het weiland door het fraaie najaarsweer fors was gegroeid.

Een medewerker van Geldersch Landschap en Kasteelen zag dinsdagochtend raven bij een kadaver in het weiland. Hij nam contact op met Van der Slikke, die het weiland huurt, en liet hem erbij komen. Voor de gepensioneerde hobbyhouder was vrij snel duidelijk dat een wolf zijn jonge Appaloosa te grazen had genomen.

Twee gaatjes in de keel
Het is meer dan een vermoeden, zegt hij. "Een hond pakt een dier van achteren, een wolf pakt het juist bij de keel. De pony heeft duidelijk twee gaatjes in de keel staan, met een afstand ertussen die overeenkomt met de afstand van de hoektanden bij een wolf. Een wolf perforeert de luchtpijp en verstikt het dier, om het daarna op te eten", aldus Van der Slikke, die zich in die gedachte gesterkt voelt na een gesprek met een taxateur.

Ergens wist hij wel dat het een keer zou kunnen gebeuren. "Ik hoorde een tijdje terug al dat er in de buurt een wolf was gesignaleerd. Maar wat had ik moeten doen? Een wolfwerend hek is geen doen, de pony's staan op een terrein van 4 hectare groot. Subsidie was geen optie, die is er alleen voor schapen- en geitenhouders. De enige optie was geweest de pony's weg te halen uit dat weiland en bij huis te houden. Dat had gekund. Maar ik kreeg niet de indruk dat de wolf vaker was gezien dan één keer. Het is niet alsof hij hier al gevestigd was."

De kleinste van de vier
Dinsdag haalde hij de drie andere pony's weg uit het weiland waar ze stonden. "Toen ik ze verzamelde, merkte ik dat ze veel wilder waren dan anders. Dat moet haast betekenen dat de wolf de hele club heeft opgejaagd, tot hij de kleinste van de vier te pakken had", zegt hij. Dat de pony's niet meer op de plek des onheils staan, geeft Van der Slikke wat meer rust. Maar zekerheid heeft hij niet, weet hij. "Het doet wat met mijn vertrouwen, hè? Ik heb ze nu bij huis lopen, maar ook dáár kan een wolf bij komen. Wolven kunnen 's nachts enorme afstanden afleggen." De ponyhouder wacht nu de uitkomsten af van het onderzoek van BIJ12. Die organisatie regelt voor de provincies de afhandeling van schade die door wolven is ontstaan.

'Er komt geen veulen'
Van der Slikke fokt en houdt de Appaloosa pony's al jaren. Een aanval van - vermoedelijk - een wolf op zijn dieren maakte hij nog niet eerder mee. Hij probeert er nuchter onder te blijven, maar het raakt hem wel degelijk. "Zo'n kadaver ophalen, daar word je niet vrolijk van. Ik heb die dieren omdat ik ervan houd. En dan gebeurt zoiets. Het was nog een jonge merrie, drachtig bovendien. Ik had de hoop dat er in het voorjaar een veulen zou komen. Dat zal nu niet meer gebeuren."

soyo22
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:35

Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:39

soyo22 schreef:
Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven

Moeten alle roofdieren dood dan?
Je weet wel, al die dieren die deel zijn van de voedselketen en het ecosysteem op aarde?

soyo22
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:43

fleurtjeuh schreef:
soyo22 schreef:
Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven

Moeten alle roofdieren dood dan?
Je weet wel, al die dieren die deel zijn van de voedselketen en het ecosysteem op aarde?



Jet haat hier om paarden waar liefde in zit waar je van houd m die staan niet aan de voedsel keten . Wolven uorn hier niet

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:46

soyo22 schreef:
fleurtjeuh schreef:

Moeten alle roofdieren dood dan?
Je weet wel, al die dieren die deel zijn van de voedselketen en het ecosysteem op aarde?



Jet haat hier om paarden waar liefde in zit waar je van houd m die staan niet aan de voedsel keten . Wolven uorn hier niet

Alles en iedereen is deel van de voedselketen.
Of je nou van ze houdt of niet.
'Wij mensen' zijn alleen zo vergevorderd dat we in de meeste gevallen bovenaan staan.

ClaudiaHS

Berichten: 8075
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:48

soyo22 schreef:
Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven


Ben je lekker bezig?
Profiel aanmaken en alles af lopen zeiken op bokt?
En jij bent 33? :')

Lukasje
Berichten: 11634
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:03

Wel onwaar dat een wolf enkel bij de keel grijpt. De dieren die hier ten prooi vallen aan de wolf worden óók vanachter of in de flank gegrepen.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:08

Fleurtjeuh, wat heeft de voedselketen hier nou in hemels naam iets mee te maken? Die pony's staan in weide's. Je weet wel, die afgesloten stukken land waar ze geen kant op kunnen met een jachtdier die er zo inspringt?
Begrijp ik je verkeerd want dan excuses hoor, maar die voedselketen zie ik absoluut niet bij dieren in gevangenschap. Die wolf moet hier gewoon weg, is geen plek voor in dit kleine land met al het vee dát al weinig buiten komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111423
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:12

Lukasje schreef:
Wel onwaar dat een wolf enkel bij de keel grijpt. De dieren die hier ten prooi vallen aan de wolf worden óók vanachter of in de flank gegrepen.


Dat was ook wat mij opviel uit de tekst. En honden doen dit ook wel degelijk.

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:13

Anastasia24 schreef:
Fleurtjeuh, wat heeft de voedselketen hier nou in hemels naam iets mee te maken? Die pony's staan in weide's. Je weet wel, die afgesloten stukken land waar ze geen kant op kunnen met een jachtdier die er zo inspringt?
Begrijp ik je verkeerd want dan excuses hoor, maar die voedselketen zie ik absoluut niet bij dieren in gevangenschap. Die wolf moet hier gewoon weg, is geen plek voor in dit kleine land met al het vee dát al weinig buiten komt.

Ik ging vooral in op het stukje dat wolven geen dieren zouden zijn maar moordenaars en dat we alle wolven maar dood moeten maken.
Even negerende wat deze betreffende wolven precies hebben gedaan.

Dat terzijde, blijven de wolven en paarden nogsteeds deel van de voedselketen, ook al zouden we dat misschien graag anders willen zien.
Die wolf snapt niet dat hij die paarden de achter een hek staan niet mag pakken omdat ze van iemand zijn

Ilse_123

Berichten: 3809
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 23:02

Het blijft een moeilijke kwestie. Wolven zijn hier zo lang niet geweest dat ze ons nu erg in de weg lopen, aan de andere kant vinden we het vreselijk als bepaalde exotische roofdieren in het land van oorsprong worden vervolgd.

Het is vreselijk voor de eigenaar en de pony’s, maar hoe je ook over het huidige wolvenbeleid denkt: het was niet handig om kleine ponies midden in een afgelegen bos in Schaarsbergen te laten lopen in deze tijd.

Gnome
Berichten: 8530
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 23:22

Vreselijk voor de eigenaar maar wel wat kort door de bocht. Onze huskies vliegen ook direct naar de keel dus dat honden dat niet doen en het daarom een wolf moet zijn geweest.. Maakt het verdriet niet minder. Sterkte voor de eigenaar.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 00:11

soyo22 schreef:
Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven

Neem een geweer en ga je gang. Waarom moet een ander het doen.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 00:18

ClaudiaHS schreef:
soyo22 schreef:
Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven


Ben je lekker bezig?
Profiel aanmaken en alles af lopen zeiken op bokt?
En jij bent 33? :')

Alles? Ze zit nog maar in 1 topic en dat afzeiken valt ook wel mee. Jij bent vriendelijk maar niet heus.

lor1_1984

Berichten: 12188
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 00:21

Uh nee, diegene zat in 3 topics en was in iig 2 ervan behoorlijk bezig.
Zodanig dat diegene permanent geband is iig

BarbaLala

Berichten: 9630
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:37

Het is ronduit afschuwelijk en beangstigend.
Dit is de 1e pony in onze regio die verscheurd is.
Ik hou zelf ook mijn hart vast met 3 ponies aan een bos waarvan 1 ook nog eens een veulen is.
De wolf heeft hier op 100 meter verder al een tiental schapen afgeslacht en verderop in het dorp nog eens.


En wat doe je er aan?
Zo'n "wolfwerend" hek is een lachertje.
Ik overweeg om mijn ponies elke nacht op stal te zetten met een rooster voor het bovenluik, maar mijn oudste krijgt stalbenen en ze vinden het sowieso niet fijn om in een dichte stal te staan.
Het is kiezen tussen 2 kwaden.

En dan heb je nog die onnozele zielen die zeggen "paarden horen op stal" of "het hoort er bij".
Alsjeblieft zeg.

Pareltjes
Berichten: 2277
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:41

Wat je er aan doet? Alles opstallen en afwachten tot de publieke opinie een grote ommezwaai maakt dat wolven niet meer geaccepteerd worden. Kwestie van tijd en geduld. Jammer van de slachtoffers tot die tijd.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:42

lor1_1984 schreef:
Uh nee, diegene zat in 3 topics en was in iig 2 ervan behoorlijk bezig.
Zodanig dat diegene permanent geband is iig

Ik heb in haar profiel gekeken en zag maar 2 berichten. Een snelle ban dan , na 1 dag.

Tancreda4

Berichten: 24343
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:21

soyo22 schreef:
Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven


De enige moordenaars zijn mensen. Wolven doden nog altijd om te eten en uit instinct.

Overigens volgens mij niet altijd naar de keel, dus of dat een teken is dat het een wolf was ipv een hond vraag ik mij af (al ga ik hier ook uit dat het een wolf is, omdat de pony ook is aangevreten)

Dat de wolf een probleem is met onze manier van dieren houden is helaas een feit geworden. Daar moeten we wat mee. Dan kan je heel hard gaan roepen en huilen dat de wolf stom is en dood moet, maar je moet ondertussen ook proberen wat je kan om je dieren veilig te stellen. Kleine pony's midden in een bos plaatsen waar een wolf is gezien, zonder toezicht of zonder extra maatregelen te nemen hoort daar naar mijn idee niet echt bij...

sterregoud
Berichten: 1942
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:31

Pareltjes schreef:
Wat je er aan doet? Alles opstallen en afwachten tot de publieke opinie een grote ommezwaai maakt dat wolven niet meer geaccepteerd worden. Kwestie van tijd en geduld. Jammer van de slachtoffers tot die tijd.


Die publieke opinie wordt gevoed door de media die op de hand van de zogenaamde wolvendeskundigen zijn. Dus dat kan wel even gaan duren, voordat er een ommezwaai komt.
En als het zover is is er al onomkeerbare schade aan de andere dieren aangericht. Laat wolven hun gang gaan, en je creëert een leeg natuurlandschap.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:36

fleurtjeuh schreef:
Dat terzijde, blijven de wolven en paarden nogsteeds deel van de voedselketen, ook al zouden we dat misschien graag anders willen zien.
Die wolf snapt niet dat hij die paarden de achter een hek staan niet mag pakken omdat ze van iemand zijn


Sterker nog; we, dus ook mensen, zijn allemaal deel van de voedselketen! Dat we in veel landen bovenaan die keten staan komt omdat we alles om ons heen ,wat een bedreiging vormde, hebben uitgemoord waaronder dus de wolven.
Het is vreselijk dat er dieren gedood worden door wolven ( en honden, en mensen, en beren, etc. etc.) maar het trieste aan veel reacties is dat de meeste mensen, vooral in ons kleine natuurloze keutellandje geen idee meer hebben hoe echte natuur er uit ziet.

Dat de wolf nu niet meer in ons beeld past is deels waar maar dat beeld hebben we zelf geschapen door alle natuur uit Nederland weg te halen. Dat er ergens iets aan gedaan moet worden is duidelijk, hoor.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:39

sterregoud schreef:
En als het zover is is er al onomkeerbare schade aan de andere dieren aangericht. Laat wolven hun gang gaan, en je creëert een leeg natuurlandschap.


Dat is dus niet waar;
A. hebben we in Nederland geen natuurlandschap meer, dat is allemaal cultuurlandschap/ wensnatuur. Echt natuur wordt sowieso steeds schaarser wereldwijd.
B. Juist op plekken waar wolven weer zijn uitgezet werd de natuur, in alle diversiteit, hersteld. ( maar dan moet je wel "even" de mensen weghalen.............).

lor1_1984

Berichten: 12188
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:30

pillow schreef:
lor1_1984 schreef:
Uh nee, diegene zat in 3 topics en was in iig 2 ervan behoorlijk bezig.
Zodanig dat diegene permanent geband is iig

Ik heb in haar profiel gekeken en zag maar 2 berichten. Een snelle ban dan , na 1 dag.

Kan kloppen, ze hebben de reacties in iig 1 ander topic weggegumd. :)

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:32

Lukasje schreef:
Wel onwaar dat een wolf enkel bij de keel grijpt. De dieren die hier ten prooi vallen aan de wolf worden óók vanachter of in de flank gegrepen.

klopt
dit sprookje wil pro wolf ons graag doen geloven zodat we denken dat de dood er snel is... in erg veel gevallen word een dier gewoon levend opgevreten vanuit de kont of buik.

Macs

Berichten: 7672
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:10

Ik ben vorige week langs deze wei gelopen.
Het is een enorm stuk, opgedeeld in 2en. Bossages en bomen langs de zijkanten.
Deze pony stond alleen op 2ha, in de andere wei stonden 3 pony's van zelfde formaat.

Nu zou geen enkel paard/pony alleen in een weitje moeten staan maar zeker in wolvengebied (het is niet de eerste keer dat er een is gesignaleerd hier) moet je een degelijke kudde hebben, je beesten naar binnen halen of je afrastering op orde hebben.
Zo'n ponytje heeft geen enkel verweer in z'n eentje.
Je moet je verantwoordelijkheid nemen voor je dieren of er oké mee zijn dat dit het risico is, net zoals dat je je buitenkonijnen/kippen beschermt tegen marters en vossen.

Enkele dagen voordat deze pony gepakt werd was ik nog even daar aan het kijken omdat ik er toevallig langs liep en vond het toen al heel triest dat ze alleen stond en maakte me oprecht zorgen hier over. En dan gebeurt het ook nog..