Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:02

s6801881 schreef:
Vooropgesteld, ik vind het ontzettend sneu voor Anky en ik heb ook altijd (als Pennymeisje) genoten van de combinatie!

De ophef in dit topic kan ik ook wel plaatsen. Anky was met Salinero de grondlegger van de rollkur/hyperflexie en dat was uiteindelijk geen positieve bijdrage aan de sport. Een dankzij of ondanks discussie over rollkur is elders best te voeren.

Hoe het ook is, Salinero was een charismatisch paard en de combinatie heeft vele sterke proeven neergezet. Salinero en Anky, dank daarvoor! Fijn dat hij bij Anky zo oud mocht worden en dat hij een liefdevolle eigenaar heeft gehad tot het einde van zijn leven.

Oh hou op zeg, heb een stel op Telegram zitten en toen ik meldde dat Sallie was overleden begonnen zij daar ook over. Doe het niet vaak maar ik blokkeerde ze gelijk! :(

Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:54

s6801881 schreef:
Vooropgesteld, ik vind het ontzettend sneu voor Anky en ik heb ook altijd (als Pennymeisje) genoten van de combinatie!

De ophef in dit topic kan ik ook wel plaatsen. Anky was met Salinero de grondlegger van de rollkur/hyperflexie en dat was uiteindelijk geen positieve bijdrage aan de sport. Een dankzij of ondanks discussie over rollkur is elders best te voeren.

Hoe het ook is, Salinero was een charismatisch paard en de combinatie heeft vele sterke proeven neergezet. Salinero en Anky, dank daarvoor! Fijn dat hij bij Anky zo oud mocht worden en dat hij een liefdevolle eigenaar heeft gehad tot het einde van zijn leven.


Dat is niet waar, de grondlegger van de rollkur was Baucher (uit een Franse stroming) en werd voordat Anky er succesvol werd al toegepast door Nicole Uphoff bij Rembrandt omdat hij zo vreselijk kijkerig was. En de springruiter Alwin Schockemohle, Anky is pas rollkur gaan rijden toen ze met Sjef in contact kwam ook omdat Bonfire een zeer kijkerig en bang paard was.

Nu lijkt het of ik het opneem voor de Rollkur, dat doe ik niet..want ik vind rollkur en hyperflexie afschuwelijk en vind ook bij Salinero dat het niet dezelfde magie had als bij Bonfire die ze veel lichter rond kon rijden. Dus daar heb ik zelf ook gemixte gevoelens bij. Neem niet weg dat Salinero gezond oud is geworden en als er een is met veel gevoel die weet wat ze doet dan is dat Anky wel. In tegenstelling tot veel mensen die het na proberen te doen en daar eigenlijk het gevoel voor missen.

karijn

Berichten: 5420
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:06

chevax schreef:
Avalanche schreef:
Goed zo. Ga ik weer verder met de proef in Hickstead zoeken en hier linken :)


Lief van je! Hoop dat je ‘m kunt vinden. Dat vind ik haar mooiste kür, maar heb ‘m nooit met Salinero gezien.


Sorry dames, ik bedoelde het EK Windsor van 2009….
Ze zou toen op de muziek van Wibi rijden maar koos voor deze ivm het vele vliegverkeer.
https://www.youtube.com/watch?v=QnFy0K4zpzU

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:02


IlonavL

Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 02:05

Ik heb Anky en haar carrière eigenlijk nooit echt (goed) gevolgd maar ik vind de uitzending van Andere tijden sport mooi en indrukwekkend. Geen idee of het in het echt ook zo is maar ze komt menselijk over met hart voor haar dieren. Mooie leeftijd heeft hij behaald en een mooi pensioen gehad!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 05:44

karijn schreef:
[quote="

Sorry dames, ik bedoelde het EK Windsor van 2009….
Ze zou toen op de muziek van Wibi rijden maar koos voor deze ivm het vele vliegverkeer.
https://www.youtube.com/watch?v=QnFy0K4zpzU


Bedankt voor het zoeken. Ik vind deze kür zoveel mooier dan de pianokür.

Avalanche

Berichten: 16261
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:33

Ja die kür was echt geweldig <3

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:39

Earth schreef:
Nja relaccount of niet, maar feit is wel dat het paard niet altijd even vriendelijk is gereden. En dan kunnen we wel zeggen "Anky zorgde top voor haar paarden" of 'Ja maar hij is 28 jaar geworden, dat zou een kapot paard niet kunnen' maar wij zien niet of er schade is aan de binnenkant van dat paard.
Iemand opperde op FB om hem te ontleden om te kijken hoe deze rijmethode zich verhoudt tot het paardenlijf, maar dat zal natuurlijk nooit gebeuren. Feit blijft is dat Anky met hem juist een trainingsmethode ontwikkelde waar de meest bokkers zo op tegen zijn. ;)

En noem dit gepast binnen dit topic of niet, het hoeft toch niet ineens allemaal oeh en ah te zijn toch?


Het niveau van “de meeste bokkers” (uitzonderingen daargelaten, er zijn hier ook mensen die hoog in de sport rijden) komt ook niet bij Anky in de buurt. Er is een heel management dat is toegespitst op dat individuele paard. DA’s, fysio’s, noem maar op.
En ja, je kunt ook als amateur ergens iets van vinden, maar dat komt imo niet de buurt van de kennis die in dit geval Anky over haar paard heeft.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat je je wedstrijdpaard waarvan je volledig afhankelijk bent, bewust in de knoei rijdt.
Het ziet er in de momentopnames niet altijd even vriendelijk uit. Maar ik heb onvoldoende kennis om daar een oordeel over te vellen. Stretchten, tja, zie eens een menselijke sporter, die gaan ook altijd nét even verder om hun lichaam tot eeen prestatie te dwingen.
En dan kun je zeggen “het paard heeft geen keuze”, ik denk dat een paard nooit zolang op dat niveau kan meedraaien als het met onwil en dwang is.
Ik ben een paar keer op stal geweest, heb diverse Clints bijgewoond ennA nu eens geïnterviewd. En volgens mij schuilt er in de meest succesvolle dressuuramazone ook nog gewoon een Penny die innig van haar paarden houdt.

Maar eigenlijk gaan we hartstikke off topic.

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:47

Er zijn ook bokkers ( zoals ik ) die niet eens dat niveau willen rijden, gezien wat voor leed er bij komt kijken. Ik wil niet eens wedstrijden rijden....
Ik rijd alleen lekker bitloos en met lang teugeltje in het bos, op mijn haflinger.
Dat is voor mij prima...en dan kan ik best wat van de hoge sport vinden ook al rijd ik dat zelf niet, toch?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:54

Cinnepin schreef:
Er zijn ook bokkers ( zoals ik ) die niet eens dat niveau willen rijden, gezien wat voor leed er bij komt kijken. Ik wil niet eens wedstrijden rijden....
Ik rijd alleen lekker bitloos en met lang teugeltje in het bos, op mijn haflinger.
Dat is voor mij prima...en dan kan ik best wat van de hoge sport vinden ook al rijd ik dat zelf niet, toch?


Ja hoor, dan kan zeker. Maar, de tendens is wel dat juist die mensen die lekker in het bos rijden, een mening hebben. En ik zie eigenlijk meer leed bij de goedbedoelde amateur dan bij de serieuze prof. Die werelden zijn niet te vergelijken.
Hoeveel mensen zijn er niet die 24/7 hun paard buiten houden, want “goed voor het paard”? En kijk dan eens bij hoeveel mensen dat management in orde is? Dieren die tot hun knieën in de modder staan, die worden gekapt door mensen die 2x een zaterdagmiddag cursus hebben gedaan?
Je kunt boos worden om mijn voorbeelden, maar je neemt zelf ook een standpunt in over andere ruiters.

Ik wil hier best een boom over opzetten met je, maar niet in dit topic. We gaan hartstikke off topic :-)

Avalanche

Berichten: 16261
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:43

Cinnepin schreef:
Er zijn ook bokkers ( zoals ik ) die niet eens dat niveau willen rijden, gezien wat voor leed er bij komt kijken. Ik wil niet eens wedstrijden rijden....
Ik rijd alleen lekker bitloos en met lang teugeltje in het bos, op mijn haflinger.
Dat is voor mij prima...en dan kan ik best wat van de hoge sport vinden ook al rijd ik dat zelf niet, toch?

ook daar rijden mensen hun paarden mee kapot. En jij bent volgens mij iemand die zich heel bewust is van het belang van een passend zadel, en je paard netjes van achter naar voren rijden, maar ik zou de mensen die op onbespierde, maar te dikke paarden met weggedrukte ruggen, zadel halverwege de hals en het hoofd in de lucht niet de kost willen geven :=

Aan het eind van de dag maakt wát je doet imo niet zoveel uit, wil je buiten rijden, bitloos, vooral lekker doen. Hoe je het doet maakt wel uit.

Wedstrijd rijden hoeft zeker geen leed te zijn, maar is het vaak wel. Dat geldt voor alle takken van de sport, ook recreatie.
Ik heb alleen altijd wat moeite met mensen die geen inhoudelijke kennis van zaken hebben en wel commentaar geven. Je kan best vinden dat een paard dan er gespannen uitziet, of de ruiter veel spanning heeft, maar je kunt onmogelijk iets vinden van goed of slecht gereden, want daar heb je simpelweg dan de kennis niet voor.

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:41

Avalanche schreef:
Cinnepin schreef:
Er zijn ook bokkers ( zoals ik ) die niet eens dat niveau willen rijden, gezien wat voor leed er bij komt kijken. Ik wil niet eens wedstrijden rijden....
Ik rijd alleen lekker bitloos en met lang teugeltje in het bos, op mijn haflinger.
Dat is voor mij prima...en dan kan ik best wat van de hoge sport vinden ook al rijd ik dat zelf niet, toch?

ook daar rijden mensen hun paarden mee kapot. En jij bent volgens mij iemand die zich heel bewust is van het belang van een passend zadel, en je paard netjes van achter naar voren rijden, maar ik zou de mensen die op onbespierde, maar te dikke paarden met weggedrukte ruggen, zadel halverwege de hals en het hoofd in de lucht niet de kost willen geven :=

Aan het eind van de dag maakt wát je doet imo niet zoveel uit, wil je buiten rijden, bitloos, vooral lekker doen. Hoe je het doet maakt wel uit.

Wedstrijd rijden hoeft zeker geen leed te zijn, maar is het vaak wel. Dat geldt voor alle takken van de sport, ook recreatie.
Ik heb alleen altijd wat moeite met mensen die geen inhoudelijke kennis van zaken hebben en wel commentaar geven. Je kan best vinden dat een paard dan er gespannen uitziet, of de ruiter veel spanning heeft, maar je kunt onmogelijk iets vinden van goed of slecht gereden, want daar heb je simpelweg dan de kennis niet voor.

#DoesLief zeg... Vrede op aarde and all that Jazz... :)

Avalanche

Berichten: 16261
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:48

Heel vredige discussie hoor. Ik ben heel lief :)

Dat wordt wel geleidelijk minder als je me gaat vertellen lief te doen.

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:18

Mijn paard is ook te dik..whahaha maar daar ben ik bewust van doe mijn best die haf te laten afvallen ;)
Maar natuurlijk kan dat ook leed veroorzaken, maar ik ging hier ff er van uit dat mensen dan met een passend zadel en juiste ligging rijden, maar inderdaad dat gebeurt helaas vaak niet

KootMiraDrum

Berichten: 8332
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:26


Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 09:01

Avalanche schreef:
Cinnepin schreef:
Er zijn ook bokkers ( zoals ik ) die niet eens dat niveau willen rijden, gezien wat voor leed er bij komt kijken. Ik wil niet eens wedstrijden rijden....
Ik rijd alleen lekker bitloos en met lang teugeltje in het bos, op mijn haflinger.
Dat is voor mij prima...en dan kan ik best wat van de hoge sport vinden ook al rijd ik dat zelf niet, toch?

ook daar rijden mensen hun paarden mee kapot. En jij bent volgens mij iemand die zich heel bewust is van het belang van een passend zadel, en je paard netjes van achter naar voren rijden, maar ik zou de mensen die op onbespierde, maar te dikke paarden met weggedrukte ruggen, zadel halverwege de hals en het hoofd in de lucht niet de kost willen geven :=

Aan het eind van de dag maakt wát je doet imo niet zoveel uit, wil je buiten rijden, bitloos, vooral lekker doen. Hoe je het doet maakt wel uit.

Wedstrijd rijden hoeft zeker geen leed te zijn, maar is het vaak wel. Dat geldt voor alle takken van de sport, ook recreatie.
Ik heb alleen altijd wat moeite met mensen die geen inhoudelijke kennis van zaken hebben en wel commentaar geven. Je kan best vinden dat een paard dan er gespannen uitziet, of de ruiter veel spanning heeft, maar je kunt onmogelijk iets vinden van goed of slecht gereden, want daar heb je simpelweg dan de kennis niet voor.


Helemaal mee eens, en soms wordt ik een beetje moe van mensen die denken zo vriendelijk bezig te zijn op hun scheefgereden paarden met weggedrukte rug die lekker in het bos rijden en zo'n enorme mening hebben over de dressuur omdat ze er zelf niks van bakken. :+ (algemeen bedoeld)

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:36

@Elisa, dus iedereen die alleen lekker in het bos rijdt, hebben paarden die scheef zijn en weggedrukte ruggen? hmm is dat geen vooroordeel?

Wat wel een feit is, is dat in de hoge sport 2 bitten de mond in gaan ( ja dat vind ik veel te veel van het goede ) en flink met sporen worden gereden. Of de paarden dan goed gereden worden of niet, maakt niet uit, ze hebben wel al dat ijzer werk in hun mond..

Ayasha
Blogger

Berichten: 58028
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:45

Cinnepin schreef:
@Elisa, dus iedereen die alleen lekker in het bos rijdt, hebben paarden die scheef zijn en weggedrukte ruggen? hmm is dat geen vooroordeel?

Wat wel een feit is, is dat in de hoge sport 2 bitten de mond in gaan ( ja dat vind ik veel te veel van het goede ) en flink met sporen worden gereden. Of de paarden dan goed gereden worden of niet, maakt niet uit, ze hebben wel al dat ijzer werk in hun mond..

:roll:

En in de bos rijden ze met de hackamore alsof het een sidepull is. Die hebben de luxe niet eens van goed gereden te worden.

Als we dan toch de rotte appels als representatie van een hele groep gaan gebruiken. Meer en meer ruiters schakelen over op simpele trensjes (charlotte dujardin en Carl Hester bv). Het is even wachten tot de FEI bij beent en die nonsens van een S&T verplichting geheel schrapt ook op de hoogste niveau's. Tot die tijd is het niet fair om alle ruiters die gewoon fair rijden te verketteren omwille van een verplichting van de FEI. Tenzij de groep die meer bij jou aan sluit het allemaal perfect doet zou ik sowieso niet zoveel naar een ander wijzen... Als je wijst naar een ander, wijzen er vier van je vingers terug naar jou he. :(:)

Bielsje

Berichten: 1411
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 12:19

Ik denk dat mijn paard iedere dag een goede ruiter met een goed aangemeten stang en trens zou verkiezen boven mij .

Dat het allemaal vriendelijk zou moeten zal ik nooit tegenspreken maar dat alle paarden het als recreatie paard persé beter zouden hebben geloof ik niet zo in. Naast de punten die Elisa al noemt zie ik best een aantal paarden met peesproblemen want hey, lang en laag is vriendelijk! Maar voor sommige paarden werkt dat gewoon niet want die boren dan de voorhand volledig in de grond. Een paard moet je als individu bekijken en ik heb soms het idee dat die topruiters vaak best wel weten hoe je het lichaam van dat ene paard nou precies moet trainen.

Avalanche

Berichten: 16261
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:40

Cinnepin schreef:
@Elisa, dus iedereen die alleen lekker in het bos rijdt, hebben paarden die scheef zijn en weggedrukte ruggen?

Stroman argument.
Cinnepin schreef:
hmm is dat geen vooroordeel?

Klopt, maar gelukkig een die je zelf hebt verzonnen :D niemand hier heeft dat namelijk gezegd.
Cinnepin schreef:
Wat wel een feit is, is dat in de hoge sport 2 bitten de mond in gaan ( ja dat vind ik veel te veel van het goede )

Daar kun jij van alles van vinden, maar mijn vorige paard pakte veel fijner en veel stabieler contact op stang en trens.
Dat is hetzelfde paard wat haar mond pertinent weigerde open te doen voor een dubbelgebroken trens, en dat paard werd ontzettend boos over een sidepull.
Dat paard liep dan wel weer heel lekker op een simpel ongebroken bustrensje van Harry's Horse, maar het contact met stang en trens was wel stabieler en voelde fijner aan.

Zo erg vond dat paard dat niet.
Ik heb een heleboel verschillende paarden gereden, van Tinker tot bloedkikker, en vrijwel allemaal lopen ze met dezelfde rijstijl fijner op een bit.

Cinnepin schreef:
en flink met sporen worden gereden

Mensen die die sporen 'flink nodig' hebben komen niet in de top hoor. Al in de B moet je paard aan de hulpen staan.

Cinnepin schreef:
Of de paarden dan goed gereden worden of niet, maakt niet uit, ze hebben wel al dat ijzer werk in hun mond..

Ja, en ironie hiervan is dat die paarden bitten niet erg vinden, maar slecht rijden wel :)

Ayasha schreef:
En in de bos rijden ze met de hackamore alsof het een sidepull is. Die hebben de luxe niet eens van goed gereden te worden.

En er is dit.
En pas les nemen als ze in de problemen komen, in plaats van regelmatig les te nemen om een betere ruiter te worden.

Punt is, van mij mag je best met een lang teugeltje door het bos kachelen, moet je zelf weten.
Maar daarmee ben je niet vriendelijker dan een sportruiter die hun uiterste best doet om alles te leren over het lijf van hun paard, en er de wereld aan geld in steekt om een betere ruiter te worden.

In alle takken van de sport wordt slecht gereden, en in alle takken van de sport wordt goed gereden. Maar als recreatieruiter afgeven op mensen die heel veel meer moeite, tijd en geld hebben gestoken in goed leren rijden, gaat niet aan. Echt volkomen onacceptabel. Je hebt simpelweg niet voldoende kennis om onderbouwd commentaar te geven.
En uiteraard heb je recht op vrijheid van meningsuiting, maar ik heb ook het recht om van die mening iets te vinden.

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:19

Paarden vinden die bitten niet erg? Waarom zie ik dan vrijwel in elke proef waar met stang en trens gereden wordt, paarden meerdere malen hun mond openen, en hun neus optrekken?
Daar komt bij, dat ik een proef van Anky met Salinero heb gezien waar ze geen enkele seconde haar benen stil hield en alleen maar die sporen er in drukte.

En in het bos een Hackmore? Heb zo'n ding nog nooit in handen gehad..en komt er niet ook.

Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:27

Cinnepin, volgens mij pak je iets persoonlijks wat niet persoonlijk bedoelt is. Er zijn ook mensen die hun paard netjes over de rug en in horizontaal en verticaal evenwicht in het bos rijden.

Het gaat er niet om waar je rijdt of welke dicipline je beoefend het gaat erom zoals Ava al mooi omschreef HOE iemand dat doet.

Paarden die hun mond open doen dat kan heel veel verschillende redenen hebben, als ze nageeflijk worden en hun kaken gaan ontspannen dan komt daar ook meer beweging in waardoor ze hun mond open doen om op het bit te kauwen. Sommige paarden doen het uit nervositeit, en sommige paarden doen het omdat er teveel druk op het bit staat. Maar dat kan met een trens net zo goed als met een stang en trens en heeft meer met de manier van rijden dan met het hulpmiddel te maken.

Zo zijn er goede dressuuruiters en slechte, goed springruiters en slechte, goede recreatieve ruiters en slechte etc.

Naar die proef van Anky ben ik wel benieuwd, is vast beeldmateriaal van.

fleurtjeuh
Berichten: 10372
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:29

Ik heb een paard gekend dat de mond open sperde tijden het rijden.
Betreffende paard had alleen geen bit in :')
Hij liet ook wel eens z'n tong flapperen als hij hard aan het werk was

Avalanche

Berichten: 16261
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:30

Cinnepin schreef:
Paarden vinden die bitten niet erg?


Zullen we even de hele quote erbij pakken, vind je dat goed? Ik hou namelijk erg van context.

Hier is hij:

Avalanche schreef:
Cinnepin schreef:
Wat wel een feit is, is dat in de hoge sport 2 bitten de mond in gaan ( ja dat vind ik veel te veel van het goede )

Daar kun jij van alles van vinden, maar mijn vorige paard pakte veel fijner en veel stabieler contact op stang en trens.
Dat is hetzelfde paard wat haar mond pertinent weigerde open te doen voor een dubbelgebroken trens, en dat paard werd ontzettend boos over een sidepull.
Dat paard liep dan wel weer heel lekker op een simpel ongebroken bustrensje van Harry's Horse, maar het contact met stang en trens was wel stabieler en voelde fijner aan.

Zo erg vond dat paard dat niet.
Ik heb een heleboel verschillende paarden gereden, van Tinker tot bloedkikker, en vrijwel allemaal lopen ze met dezelfde rijstijl fijner op een bit.


Hier maak je je schuldig aan meerdere drogredeneringen:
1) de stroman.
Ik heb namelijk niets over paarden in het algemeen gezegd. Ik had het over mijn eigen paard.

Wat ik wél heb gezegd is dit:

Avalanche schreef:
Ik heb een heleboel verschillende paarden gereden, van Tinker tot bloedkikker, en vrijwel allemaal lopen ze met dezelfde rijstijl fijner op een bit.

let op: met dezelfde rijstijl en dat is een redelijk belangrijke nuance. Ik ben namelijk niet heel onhandig op een paard :+ ik zit ook niet in de top, maar ik ben ook geen beginner :)

Het tweede wat je doet is moving the goalposts.

Jij verplaatst de grens van mijn ervaring met mijn paard naar álle paarden, en dat heb ik niet gedaan.

Verder denk ik dat je jezelf voor de gek houdt als je denkt dat een paard bitloos nooit de mond opendoet, tegen de hand komt of op een andere manier ongemak laat zien.
En ik denk dat rijden met een lang teugeltje helemaal niet zo vriendelijk is als je denkt, want wat je krijgt is flappende teugels, en dat voelt je paard ook, en ook dat is vervelend voor ze. Veel vervelender dan een zacht, constant, elastisch contact.

Cinnepin

Berichten: 8969
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Anky meldt overlijden gouden paard Salinero: 'Mijn hart is gebroken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:56

Ik ga er in dit topic niet meer op in. We hebben een andere mening en dat geeft niet, maar om deze discussie uit de kauwen in dit topic is niet nodig.