Let op oplichters bij online paardenhandel

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Let op oplichters bij online paardenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-22 18:10

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Afgelopen week zijn er een aantal meldingen binnengekomen over oplichters die actief zijn via online verkoopplatformen, zoals onze KWPN Horses for Sale. Wees alert op oplichters met onderstaande tips.

Voorkom financiële benadeling door alert te zijn op met wie u zaken doet. Momenteel zijn er vooral oplichters actief vanuit Frankrijk. Een regelmatig voorkomende truc van oplichters is bijvoorbeeld om de verkoper van een paard te vragen om een bedrag over te maken naar hun rekening voor zogenaamde belasting die bij de verkoop komt kijken. Trap hier alstublieft niet in! Maak ook nooit geld over als u zelf iets verkoopt. Een andere actuele truc is dat de zogenaamde koper een nep ID stuurt en om het bankrekeningnummer van de verkoper vraagt. Een transportbedrijf neemt vervolgens contact op voor de afhandeling. Meerdere malen is het voorgekomen dat de zogenaamde koper niet tot werkelijke betaling overgaat en de verkoper wel geconfronteerd wordt met de transportkosten van het transportbedrijf.

Bent u toch slachtoffer geworden van online fraude? U kunt dan aangifte doen bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:46

Citaat:
Meerdere malen is het voorgekomen dat de zogenaamde koper niet tot werkelijke betaling overgaat en de verkoper wel geconfronteerd wordt met de transportkosten van het transportbedrijf.

Wat een aparte 'drie'hoeksoplichterij. Wie wordt hier nou beter van dan alleen transportbedrijven?

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Elisa2

Re: Let op oplichters bij online paardenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:54

Ik vraag me ook af of dit klopt...

Ik ben op Facebook weleens benaderd door oplichters (ging niet om een paard) en deze wilden ook dat ik geld over zou maken voor een transportbedrijf die dan zogenaamd het artikel op zou halen. Maar het transportbedrijf was nep..ze gebruikten gewoon de namen van echte transportbedrijven zodat het "echt" leek.

Nu gaat het om belasting, in mijn geval moest ik geld over maken om mijn rekening te verifieren. (yeah right)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:20

Zunzuncito schreef:
Citaat:
Meerdere malen is het voorgekomen dat de zogenaamde koper niet tot werkelijke betaling overgaat en de verkoper wel geconfronteerd wordt met de transportkosten van het transportbedrijf.

Wat een aparte 'drie'hoeksoplichterij. Wie wordt hier nou beter van dan alleen transportbedrijven?

Het "transportbedrijf" bestaat vaak ook niet of is een soort van katvanger die een percentage mag houden en de rest doorsluist naar de oplichter. Want het transportgeld is het enige werkelijke geld dat betaald is aan de fraudeurs.

Volgens mij is dit overigens een hele oude truc, die werd 15 jaar terug ook al gebruikt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:54

Niet met een paard maar met een auto.
Ook een oplichter uit Frankrijk die zogenaamd in een ander land woonde.
Prima je mag mijn auto kopen, maar betaling enkel via iban en niet via de transporteur.
Was geen probleem.

Bericht gehad dat het was overgemaakt maar kon ivm ander land een paar dagen duren voordat het op mijn rekening zou staan.
Ook het bewijs van zijn bank.

Nou de dag erna een bericht dat de douane de transactie tegen hield, want wilde bewijs dat het klopte. Ook ik moest me identificeren.
Dit kon dmv anonieme creditcards die je online kon kopen. Het geld zou ik terug krijgen.
Kreeg een verklaring van hem dat ik het geld daarvan terug zou krijgen (ging om € 260) en een kopie van zijn ID kaart.
Enkel dat de ID kaart vals was, want klopte niks van qua indeling.

Je snapt hem al, de groeten en ga een ander oplichten.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Monique1963

Re: Let op oplichters bij online paardenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:42

Ja ik woon in Frankrijk en deze truc met allerlei dingen is heel bekend. Ze hebben geweldige advertenties te mooi om waar te zijn, alles klopt. Dan denk je, wauw, dan zeg je dat je belangstelling hebt om te kopen (bij ons ging het om een camper). Dan zeggen ze dat hij nog niet in Frankrijk is, dus hij kan niet bezichtigd worden, maar van de week aankomt in een of andere haven en dat ze hem dan met een transporteur naar je kunnen transporteren ter bezichtiging. Wil je hem kopen dan is hij gelijk ter plekke, wil je hem niet, geen probleem dan neemt de transporteur hem weer mee. De vraag is dan waar je woont en of je dan wel de transportkosten van de haven naar jou wil betalen.

Wij haakten af op een onderbuikgevoel, want als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn.

Zij verdienen dan een paar honderd euro die je overgemaakt hebt voor het transport. Ziet er ook superofficieel uit hoor, die mailwisseling met 'echte' papieren en zo.

We hebben het ook gehad met een graver. Een internetsite met allerlei agrarische machines. Gewaarschuwd door dat gevalletje met die camper, gingen we de naam van dat bedrijf opzoeken op de Franse kvk. Allemaal in orde. Was echt een koopje. En hij kon morgen al bezorgd worden. Transportkosten vooruit betalen, graver betalen bij aflevering. Keurig. Maar dat koopje zat ons niet lekker. Hij was echt 5000 euro onder het gemiddelde. Maar hij stond in Parijs. Dan ga je niet even kijken, dat is voor ons een dag rijden. Weer dat onderbuikgevoel. We zijn gaan bellen naar het tel.nr. dat op de franse KvK stond of ze filmpjes konden maken van x en y wat mijn vriend wist dat dat vaak stuk was aan gravers. Zegt die man, ik heb helemaal geen graver te koop staan. Huh? Hij wist van niets, hij had alleen maar tractors. Dus wij de site met advertentie doorgegeven, en dat was wel zijn naam en adres en KvK, maar die site was niet van hem. Dus de oplichter had gewoon een site nagemaakt! Samen met die meneer hebben we toen aangifte gedaan.

Dus zo ver gaan oplichters en het gaat er dus alleen maar om dat jij die transportkosten betaalt. Dat is hun scam.

[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde' @Maqueden
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is. IM wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie