Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:44

* Bokt
Bokt Community

Afbeelding


Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paarden boeken te lezen en te recenseren.
Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.


Namens Bloemendal Uitgevers mochten wij het boek Speltherapie met behulp van dieren recenseren. Dit boek beschrijft hoe dieren betrokken kunnen worden bij psychotherapie en speltherapie.
Een uitgebreide recensie over dit boek kun je hier vinden; [VN] Recensie 2: Speltherapie met behulp van dieren

Er worden veel verschillende diersoorten gebruikt bij de speltherapie maar honden en paarden lijken het meest geschikt te zijn voor speltherapie met behulp van dieren, vandaar dat het boek zich hierop richt. Eén van de redenen waarom er voor honden wordt gekozen is omdat het een sociaal diersoort is dat goed te trainen is en een sterk aanpassingsvermogen heeft. Een reden waardoor het boek zich daarnaast ook op paarden richt is omdat paarden lichaamstaal goed kunnen lezen en daardoor goed cliënten kunnen spiegelen en ze helpen bij hun therapie.

Tijdens het lezen wordt er veel afgewisseld tussen informatie geven wat speltherapie met behulp van dieren inhoud en voorbeelden vanuit de praktijk waardoor je een goed beeld kan vormen wat speltherapie met behulp van dieren inhoud. Niet alleen wordt er informatie gegeven over wat het precies inhoudt maar ook krijg je informatie hoe dieren betrokken kunnen worden bij deze therapievorm. Daarnaast kun je lezen waar je als therapeut op moet letten om niet alleen je cliënten goed te helpen maar zeker ook oog te hebben en te houden voor de welzijn van de dieren. Er wordt uitvoerig ingegaan op het selecteren en trainen van dieren en oog blijven houden voor de behoeften van het dier.

Dit boek vind ik niet makkelijk of erg toegankelijk geschreven. Je moet er de tijd voor nemen om het te lezen en je erin te verdiepen. Maar het kan veel informatie en inzicht geven en een toegevoegde waarde hebben bij deze therapievorm. Als dat iets is dat je aanspreekt dan is dit boek een echte aanrader.

''Sommige mensen praten met dieren. Maar er zijn er niet veel die ook naar ze luisteren. En dat is nou net het probleem.''

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:41

Ik lees speltherapie met paarden, ik lees uitgevers (mijn hoofd bedenkt iets met schrijven/woorden) en ik was erg benieuwd hoe paarden in godsnaam gaan helpen om kinderen (met dyslexie was in mijn hoofd bedacht) te gaan helpen spellen. Zucht.

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:06

Wat is de achtergrond van de recensent? Is die persoon thuis in AAT, en is hij/zij zelf een -peut of -loog?

Ik ben erg benieuwd naar dit boek, maar deze recensie maakt me voorlopig niet veel wijzer.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:58

singa schreef:
Wat is de achtergrond van de recensent? Is die persoon thuis in AAT, en is hij/zij zelf een -peut of -loog?

Ik ben erg benieuwd naar dit boek, maar deze recensie maakt me voorlopig niet veel wijzer.


Hoeft niet per se toch?
Ik vind dit wel een leuke nieuwe poging van bokt om een nieuwe rubriek op VN te brengen. Dat iemand die niet een peut of loog is de recensie schrijft is voor mij een plus. Ik zou het zelf ook als relatieve leek zijnde lezen dus voor mij is het interessant te weten hoe toegankelijk het is, is het te volgen voor iemand met weinig voorkennis etc.
Van mij hadden die punten wat meer aan bod mogen komen maar ik hoop zeker meer bokt boekrecensies te zien in de toekomst.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:14

Ik zou best een aanvullende review willen doen! (Serieus aanbod, als het Nieuws-team nog een review wil, wil ik dat best doen.)

josien_m_
Berichten: 2412
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:49

Monique1963 schreef:
Ik lees speltherapie met paarden, ik lees uitgevers (mijn hoofd bedenkt iets met schrijven/woorden) en ik was erg benieuwd hoe paarden in godsnaam gaan helpen om kinderen (met dyslexie was in mijn hoofd bedacht) te gaan helpen spellen. Zucht.


Ja, het zal je verrassen maar inderdaad helpt het bij lezen, spellen en rekenen, aardrijkskunde biologie enz. dat in combinatie te doen met paarden. Niet omdat paarden dat kunnen maar omdat ze zorgen voor een veiliger gevoel, ontspanning en plezier waardoor het leerproces makkelijker verloopt. Zoek maar eens op b.v. de horse boy methode. Daar leggen ze het uit. Ik heb deze methode in mijn post HBO opleiding hulpverlenen met paarden zitten. Legio ervaringen inmiddels en ik dacht dat er momenteel ook een onderzoek naar loopt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132060
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:01

Specifiek voor dit boek, Shadow0? :)

Sinds een tijdje hebben we de boekrecensies weer nieuw leven in geblazen en we gaan om de 2 a 3 weken een recensie op VN plaatsen. Dat is dus een blijvertje :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:13

Goeie vraag, misschien is het best leuk om het vaker te doen!

Alleen heb ik bij dit boek wel het idee dat ik er ook echt iets zinnigs over zou kunnen zeggen omdat ik vrij veel langs de randen heb meegelopen met allerlei therapeutische vormen (overigens niet als professional.) En daardoor in elk geval denk dat ik enigzins kan inschatten voor wie het wat te bieden heeft, zoals mensen zonder therapeutische achtergrond maar met interesse in interessante werkvormen, mensen met therapeutische achtergrond die dieren overwegen, en mensen met dieren die overwegen om de therapeutische kant op te gaan. (Dat zouden in elk geval de achtergronden zijn die ik zou overwegen.)

Bij veel andere boeken heb ik (als recreatieruiter zonder wedstrijdambitie en zonder eigen paard) wellicht niet zoveel nuttigs toe te voegen omdat ik gewoon niet genoeg achtergrond heb om sommige dingen op waarde te schatten.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:34

vanuit onze praktijk werken wij al jaren met de inzet van dieren (paarden/honden) binnen de hulpverlening. wij hebben dit boek ook aangeschaft en gaan het zeer kritisch lezen (orthopedagoog, psycholoog, vaktherapeut, etc). ik wil er best uitgebreider op terug komen als dat meerwaarde voor hier heeft, hoe dan ook
al veel zin in om het te lezen.

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:19

Mars schreef:
Hoeft niet per se toch?
Ik vind dit wel een leuke nieuwe poging van bokt om een nieuwe rubriek op VN te brengen. Dat iemand die niet een peut of loog is de recensie schrijft is voor mij een plus. Ik zou het zelf ook als relatieve leek zijnde lezen dus voor mij is het interessant te weten hoe toegankelijk het is, is het te volgen voor iemand met weinig voorkennis etc.
Van mij hadden die punten wat meer aan bod mogen komen maar ik hoop zeker meer bokt boekrecensies te zien in de toekomst.

Het hoeft niet en het is uiteraard ook niet zo erg als dat niet zo is, maar het is wel fijn om te weten om deze recensie beter te kunnen interpreteren.

Helemaal mee eens dat het een leuke rubriek is op bokt! Ik ga het ook zeker volgen :)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132060
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:34

Shadow, volgens mij weet je er zeker wel wat nuttigs over te zeggen. Ik weet nog dat je vroeger vrijwilligerswerk deed dat hier aan gerelateerd was, en dat je er altijd heel bevlogen over vertelde. Ik denk dat het hartstikke interessant kan zijn om die kant ook te belichten. Dus ja, dat aanbod nemen we graag aan! Als ik je adres mag, dan zorgen we dat het boek jouw kant op komt :)

Trouwens leuk om te lezen dat jullie blij zijn met de nieuwe rubriek! Heel fijn dat het gewaardeerd wordt :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 18:58

Hierbij bericht vanuit de recensent; ik heb geen ervaring met AAT en ik ben geen psycholoog/therapeut :) Wel spreekt psychologie mij erg aan, zeker in combinatie met dieren vandaar dat het mij leuk leek om dit boek te gaan lezen en een recensie erover te schrijven.
De recensie heb ik bewust algemeen/oppervlakkig gehouden omdat je in mijn ogen inhoudelijk veel moet weten van dit vakgebied om de juiste bewoordingen te gebruiken om de informatie op een goede manier over te brengen.

Als het prettig is om in de recensies te lezen of de recensent ervaring/kennis heeft van het onderwerp voordat diegene een recensie boek gaat lezen dan wil ik dat zeker vermelden in toekomstige recensies zodat een recensie beter te interpreteren is :j

Fijn inderdaad dat jullie deze nieuwe rubriek zo leuk vinden!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:57

Is een hele leuke manier om met pony's te doen. Leren mag leuk zijn.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:47

Interessant, ik ga het ook aanschaffen om de waarde van de aanwezigheid van de dieren in ons gezinshuis te onderbouwen. Wie weet kunnen we er ook nog mooie tips uit halen en zo de werkwijze uit breiden.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:16

Is is er al een speltherapeut die dit boek heeft gelezen en er een recentie van wil schrijven? Ben heel benieuwd!

Speltherapie is in mijn optiek wel iets anders dan spelen met paarden. Wel een vorm van psychotherapie waarbij spel als middel gebruikt wordt om het kind te begrijpen. Ik ben benieuwd hoe dieren/paarden worden ingezet en ool naar de overlap met paardencoaching

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Recensie: Speltherapie met behulp van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:44