Angelique Hoorn: 'We voelden ons echt een stelletje boeren"

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Angelique Hoorn: 'We voelden ons echt een stelletje boeren"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:01

Chio Rotterdam
Algemeen

Afbeelding
Angelique Hoorn hier met Blauwendraads O'Brien.
Foto: agnes-tenwolde.nl


Ze is de enige vrouwelijke tweevoudig Nederlands kampioene springen, is nu 47 jaar en voelt zich oud. Ze woont haar hele leven al in Wanneperveen, maar heeft een huis in Spanje gekocht. Ze vindt landenwedstrijden rijden het mooiste wat er is en zou de springwereld graag nog eens verbazen. Als we O’Brien zeggen weet je natuurlijk dat dit gaat over Angelique Hoorn!

Angelique: “Ik ben 47 jaar, ja en ik voel me oud. Vroeger waren we de jongsten en nu zien we alleen maar jongeren om ons heen. Ik rij momenteel op iets lager niveau dan ik heb gedaan, omdat ik hèt paard niet heb. Alles heb ik gereden, Olympische Spelen, EK’s, WK’s, ik heb veel gereisd en veel gewonnen en de tijd van mijn leven gehad. Ik ben echt een team mens. Ik won liever met het team dan een Grote Prijs. Met het team win je met elkaar en daar beleef je veel meer plezier aan. Helaas hebben niet alle ruiters dit, de sport wordt steeds individueler, het draait meer en meer om geld. Ik rij nog ca. 7 paarden per dag, veel jong spul, maar ook een paar zevenjarigen waarmee je me met een beetje geluk over twee jaar weer op de grotere concoursen ziet. Ik ben nog steeds veel op concours en het is de kunst om rustig te blijven. Maar ik hoop straks wel weer los te kunnen.

Stelletje boeren
Heel lang geleden kwam ik voor de eerste keer op het CHIO Rotterdam. Altijd als ruiter, want als publiek ben ik er nooit geweest. Mijn eerste keer was met Hascal in 1998, Hascal was toen 9 jaar. Ik weet nog goed dat ik daar rond liep en overal tegenop keek. Vooral de statige manege vond ik heel indrukwekkend. We hadden daar een diner en ik zat daar samen met Albert Zoer in mijn rijkleding tussen allemaal sponsoren. We voelden ons echt een stelletje boeren. Verder herinner ik me eigenlijk weinig van dat eerste jaar.

Bos, Big en bosje
Als ik aan het CHIO denk, denk ik aan het Kralingse bos. Dat mooie pad van de stallen naar het voorterrein, schitterend, dat zie je nergens. Ook de Big is natuurlijk beroemd bij ons ruiters, heerlijke pannenkoeken hebben ze daar. Het bosje bomen bij de ingang van de ring, ook zo typisch Rotterdams. En ik noem hem nog een keer, de Rotterdamsche Manège, zo mooi vind ik die.

Snelle O’Brien
Mijn mooiste herinnering aan Rotterdam is een van de keren dat ik in het team zat. Ik reed dubbel nul met O’Brien, Louis Konickx bouwde. Ik ging als eerste van het team van start als derde ruiter van de startlijst. O’Brien was heel snel en daarom ging ik altijd als eerste van start, hij had toch nooit een tijdfout voor het geval de tijd nog aangepast zou worden. Ik reed 5 seconden binnen de tijd en Louis constateerde dat die goed stond. Echter bijna alle ruiters na mij reden vervolgens tijdfouten. Ik reed eigenlijk altijd als eerste van het team. Zoals gezegd O’Brien was snel, maar ik vond het ook fijn, ik reed altijd mijn eigen rondje en je went aan die eerste startplek.

Tweevoudig Nederlands kampioen
Ik heb veel meegemaakt en gewonnen, maar de mooiste momenten uit mijn carrière blijven toch het behalen van het Nederlands kampioenschap in 2001 met Hascal en in 2007 met O’Brien. De Olympische Spelen waren ook geweldig hoor, maar een NK beleef je anders. Bovendien ben ik de enige vrouw die twee keer Nederlands kampioen springen is geweest en dat vind ik toch best wel cool.

Over 2 jaar weer van de partij
Ik ben nu wat meer thuis, maar als ik weer een goed paard heb, pak ik weer meer wedstrijden. Nee, ik ben de concoursen zeker nog niet zat. Net als het rijden. Zoals vroeger 10 à 12 paarden per dag, dat hoeft voor mij niet meer, maar ik heb er nog steeds lol in. Over twee jaar, als het CHIO Rotterdam 75 jaar bestaat, lijkt mij een mooi moment om weer eens in Rotterdam te rijden. Die wens is reëel gezien de paarden die ik nu heb. Volgend jaar zal nog te vroeg zijn. Sinds ik niet meer in Rotterdam ben gestart, ben ik er ook niet meer geweest. Ik ben wel eens uitgenodigd, maar om als toeschouwer rond te gaan lopen dat voelt voor mij niet goed, ik baal als ik niet kan rijden.

Huis in Spanje
Bovendien ben ik wat rustiger geworden, vroeger was ik een feestbeest en wilde ik niets missen, maar dat gaat over. Daar komen wel andere dingen voor terug, zo hebben mijn vriend en ik een huis in Spanje gekocht en daar gaan we regelmatig een paar dagen heen. In Spanje heb ik geen paarden en dat geeft mij rust. Bovendien hou ik van het heerlijke weer daar.

Nog één keer
Maar, ik heb nog wel dromen op paardengebied. Ik zou nog graag één keer echt wat goeds doen. Vooraan mee doen, een Grote Prijs winnen, zodat de mensen zeggen wie had dat nou verwacht !” Angelique lacht, zoals ze vaak doet tijdens het gesprek. Ze voelt zich oud, maar ze is nog steeds hetzelfde. Nuchter, bescheiden en goedlachs, met hart voor de sport.

Paardenwelzijn
Zoals we vaak doen in deze serie vragen we haar het gesprek zelf af te sluiten. Angelique: “Paardenwelzijn vind ik momenteel echt een dingetje. En dat wordt meer en meer. Ik hoop dat de paardensport nog lang op deze manier door mag gaan en dat de politiek niet doordraait. Wij zijn heel goed voor onze paarden, maar dat ziet niet iedereen. Weet je wat ik zielig vind ? De paarden in de Oostvaardersplassen! Er wordt gezegd dat onze paarden opgesloten staan, maar dat staan zij ook, zij kunnen ook niet gaan en staan waar ze willen. Bovendien worden onze paarden tot in de puntjes verzorgd en in de Oostvaardersplassen worden ze aan hun lot overgelaten. Onze paarden willen vaak helemaal niet de hele dag in de wei staan, zij zijn topsporters, doen graag hun werk en zijn gewend onder de mensen te zijn”.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Angelique Hoorn: 'We voelden ons echt een stelletje boeren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:44

Serieus he...... leuk interview maar dat laatste vergalt het voor mij. Nee, de paarden in de Oostvaardersplassen, díe zijn zielig.....
Tuurlijk probeer je goed voor je paarden te zijn, we dachten vroeger ook goed voor de paarden te zijn, toen ze in stands stonden. Nu weten we dat dat niet acceptabel is en voor de paarden echt heel, heel slecht.

Schandalig dat mensen nog met die onzin wegkomen, en wees blij met voortschrijdend inzicht.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:59

Avalanche schreef:
Serieus he...... leuk interview maar dat laatste vergalt het voor mij. Nee, de paarden in de Oostvaardersplassen, díe zijn zielig.....
Tuurlijk probeer je goed voor je paarden te zijn, we dachten vroeger ook goed voor de paarden te zijn, toen ze in stands stonden. Nu weten we dat dat niet acceptabel is en voor de paarden echt heel, heel slecht.

Schandalig dat mensen nog met die onzin wegkomen, en wees blij met voortschrijdend inzicht.

Maar wil jij hier nou mee zeggen dat de paarden in de ovplassen niet zielig zijn en de sportpaarden van haar wel?

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:03

Mooi en eerlijk interview.
En gelukkig leven we in een land waar verschil van mening mag bestaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:06

pillow schreef:
Avalanche schreef:
Serieus he...... leuk interview maar dat laatste vergalt het voor mij. Nee, de paarden in de Oostvaardersplassen, díe zijn zielig.....
Tuurlijk probeer je goed voor je paarden te zijn, we dachten vroeger ook goed voor de paarden te zijn, toen ze in stands stonden. Nu weten we dat dat niet acceptabel is en voor de paarden echt heel, heel slecht.

Schandalig dat mensen nog met die onzin wegkomen, en wees blij met voortschrijdend inzicht.

Maar wil jij hier nou mee zeggen dat de paarden in de ovplassen niet zielig zijn en de sportpaarden van haar wel?

Neen, dat zegt ze niet. Ze merkt, terecht, op dat de aandacht verplaatst wordt om maar vooral niet naar zichzelf te moeten kijken. :)
Dat die knollen aan de oostvaartse plassen zielig zijn betekent niet dat de topsportpaarden die 22 uur per dag op stal staan en alleen aan de hand mogen grazen dat niet zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 35056
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 08:53

O'Brien, bijzonder paard was dat idd. Toen hij geblesseerd raakte is hij terug gegaan naar de manege waar hij gefokt is. De dochter van de manege eigenaar heeft hem ook nog een tijdje gereden. Wij reden op die manege af en toe een dressuurwedstrijd, best wel maf als O'Brien dan ook op de startlijst staat in de L1. Dat paste hem niet al deed hij het braaf. Ik vind hem met Angelique samen echt geweldig.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:15

Avalanche schreef:
Serieus he...... leuk interview maar dat laatste vergalt het voor mij. Nee, de paarden in de Oostvaardersplassen, díe zijn zielig.....
Tuurlijk probeer je goed voor je paarden te zijn, we dachten vroeger ook goed voor de paarden te zijn, toen ze in stands stonden. Nu weten we dat dat niet acceptabel is en voor de paarden echt heel, heel slecht.

Schandalig dat mensen nog met die onzin wegkomen, en wees blij met voortschrijdend inzicht.


Nou dit!

Je presteert en dan mag men ook wel wat van je verwachten qua welzijn en ontwikkelingen. Je bent ook een voorbeeld vaak voor de volgende generatie.

En om je dan gelijk te verschuilen achter iets zoals de ovp is gewoon te makkelijk.

Juist zo iemand heeft de kansen en waarschijnlijk ook de middelen om welzijn op nr 1 te zetten en te laten zien hoe het ook kan als je in de sport rijdt.

Er is een steeds groter groeiende groep mensen die welzijn wel belangrijk vinden en door dit soort reacties krijgt men in de sport eerder meer weerstand dan begrip.
Dat heel stug vasthouden aan; wij doen het zo goed.........Jammer. Had dan gezegd; We hebben welzijn hoog staan en zoeken steeds naar verbeteringen zodat ons paard ook de andere 23 uren paard kunnen zijn.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:45

De vergelijking met de paarden in de Oostvaardersplassen raakt kant nog wal; er is wel een verschil tussen opgesloten staan op ettelijke hectares ( waarmee ik het overigens niet goed praat) en met opgesloten staan in een traliekooi van 3 x 3 of "zelfs" 4 x 4.............en aan de hand "mogen" grazen. *\%/*

Inderdaad een staaltje zichzelf goed praten maar in feite dus gewoon zorgen dat het voor de ruiter makkelijk is en het paard helemaal in dienst stellen van de mens........

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:43

senna21 schreef:
Mooi en eerlijk interview.
En gelukkig leven we in een land waar verschil van mening mag bestaan.

Verschil van mening is wat anders dat dit natuurlijk. Er zijn goed onderbouwde inzichten over paardenwelzijn. Hier haalt iemand een extreem voorbeeld erbij om zichzelf goed te praten, en zegt in dezelfde zin dat paardenwelzijn teveel aandacht krijgt......

Bedenk er dan bij dat de deflectie volkomen spontaan is, want de vraag was niet hoe ze over paardenwelzijn dacht. De vraag was of ze nog iets kwijt wilde.

Dan is dat toch iemand die daar duidelijk helemaal niet comfortabel mee is en iets wil verbergen?

Zinzi_jewel

Berichten: 8991
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:52

pillow schreef:
Avalanche schreef:
Serieus he...... leuk interview maar dat laatste vergalt het voor mij. Nee, de paarden in de Oostvaardersplassen, díe zijn zielig.....
Tuurlijk probeer je goed voor je paarden te zijn, we dachten vroeger ook goed voor de paarden te zijn, toen ze in stands stonden. Nu weten we dat dat niet acceptabel is en voor de paarden echt heel, heel slecht.

Schandalig dat mensen nog met die onzin wegkomen, en wees blij met voortschrijdend inzicht.

Maar wil jij hier nou mee zeggen dat de paarden in de ovplassen niet zielig zijn en de sportpaarden van haar wel?


Idd zelfde vraag !
Sportpaarden staan echt niet graag hele dagen buiten. Ze zijn de routine van stal gewend.
Als ze halve dag in t land staan en ze komen verder nog 2 of 3 keer uit de stal naast hun weidegang, krijgen meer dan voldoende kwaliteit voer .

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:07

Zinzi_jewel schreef:
Idd zelfde vraag !
Sportpaarden staan echt niet graag hele dagen buiten. Ze zijn de routine van stal gewend.
Als ze halve dag in t land staan en ze komen verder nog 2 of 3 keer uit de stal naast hun weidegang, krijgen meer dan voldoende kwaliteit voer .

Vraagje, de meeste van die paarden komen uit opfoks waar ze 24/7 buiten staan met soort genoten. Op welk punt vertel je hen precies dat ze sportpaard zijn en niet meer graag buiten horen te staan?

Of zou dat toch aangeleerd gedrag kunnen zijn en dus veranderbaar?

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:09

Waar zegt Angelique nu precies dat de paarden 24/7 op stal staan buiten het rijden om?

Leuk stuk van een hele goede ruiter. :j

parnassia
Berichten: 844
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:16

Een amazone die zich weet aan te passen aan de paarden.

En zoals de waard is? Ik kan nergens een conclusie vinden idd over hoe Angelique haar paarden huisvest. De Oostvaardersplassen mogen wat wij mij betreft niet vaak genoeg genoemt worden. Als mensen zelfs gaan jubelen bij een film over oa een van honger stervend veulen....

En nee, een paard dat s nachts op stal staat heb ik idd geen moeite mee, die staan daar dan ook liever dan in de OVP

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:34

Zinzi_jewel schreef:
Idd zelfde vraag !
Sportpaarden staan echt niet graag hele dagen buiten. Ze zijn de routine van stal gewend.
Als ze halve dag in t land staan en ze komen verder nog 2 of 3 keer uit de stal naast hun weidegang, krijgen meer dan voldoende kwaliteit voer .

Zie het bericht boven je. Ik ga niet iets 2 keer uitleggen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:53

Sunnda schreef:
Waar zegt Angelique nu precies dat de paarden 24/7 op stal staan buiten het rijden om?

Leuk stuk van een hele goede ruiter. :j

Ik zeg nergens dat Angelique dat zegt ik reageer op de post van zinzi_Jewel.

Ik denk net als Avalanche dat het een aantal ruiters onaangenaam warm onder de voetjes wordt om de simpele reden dat ze niet mee evolueren. Waarom zou je in de verdediging gaan als niemand je aanvalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 01:34

Ayasha schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Idd zelfde vraag !
Sportpaarden staan echt niet graag hele dagen buiten. Ze zijn de routine van stal gewend.
Als ze halve dag in t land staan en ze komen verder nog 2 of 3 keer uit de stal naast hun weidegang, krijgen meer dan voldoende kwaliteit voer .

Vraagje, de meeste van die paarden komen uit opfoks waar ze 24/7 buiten staan met soort genoten. Op welk punt vertel je hen precies dat ze sportpaard zijn en niet meer graag buiten horen te staan?

Of zou dat toch aangeleerd gedrag kunnen zijn en dus veranderbaar?
En wat van hun vriendjes uit de opfok die naar eigenaren gaan waar ze wel 12-24 uur per dag buiten staan? Veranderen die ineens in fjorden of zo, die het wel prettig vinden om buiten te lopen? :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 02:01

Mkango schreef:
Ayasha schreef:

Vraagje, de meeste van die paarden komen uit opfoks waar ze 24/7 buiten staan met soort genoten. Op welk punt vertel je hen precies dat ze sportpaard zijn en niet meer graag buiten horen te staan?

Of zou dat toch aangeleerd gedrag kunnen zijn en dus veranderbaar?
En wat van hun vriendjes uit de opfok die naar eigenaren gaan waar ze wel 12-24 uur per dag buiten staan? Veranderen die ineens in fjorden of zo, die het wel prettig vinden om buiten te lopen? :+

Sam hier is in een fjord veranderd. :j de kleur klopt nie maar het kapsel komt in de buurt. :j

robbie88

Berichten: 2105
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Angelique Hoorn: 'We voelden ons echt een stelletje boeren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:35

Niet ieder paard vind veel buiten fijn. Ik heb er nu 1 die wel graag buiten is, maar het paard van mijn man, wordt na 1,5 / 2 uur gevaarlijk voor zichzelf… dat zegt niet dat ze dan maar 2 uur buiten komt.
Maar ochtend in de molen, en 1,5 uur paddock /wei, op stal eten, dan weer ong 2 uur buiten. En iedere dag werk/ wandelen/ longeren , buitenrit . Die vind stilstaan echt niet leuk.
Mijn paard staat meer buiten, kan ook gerust paar dagen niks doen, is socialer en vind het leuk om met andere paarden te klieren.
Ik denk dat er juist wel naar het individuele paard gekeken kan worden. Dat is wat wij op stal wel doen.. dus die van mij gaat niet in de molen maar staat meer uren buiten.. ook fijn voor de rest omdat hij wel rustig blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:48

robbie88 schreef:
Niet ieder paard vind veel buiten fijn. Ik heb er nu 1 die wel graag buiten is, maar het paard van mijn man, wordt na 1,5 / 2 uur gevaarlijk voor zichzelf… dat zegt niet dat ze dan maar 2 uur buiten komt.
Maar ochtend in de molen, en 1,5 uur paddock /wei, op stal eten, dan weer ong 2 uur buiten. En iedere dag werk/ wandelen/ longeren , buitenrit . Die vind stilstaan echt niet leuk.
Mijn paard staat meer buiten, kan ook gerust paar dagen niks doen, is socialer en vind het leuk om met andere paarden te klieren.
Ik denk dat er juist wel naar het individuele paard gekeken kan worden. Dat is wat wij op stal wel doen.. dus die van mij gaat niet in de molen maar staat meer uren buiten.. ook fijn voor de rest omdat hij wel rustig blijft
Maar jullie kijken inderdaad naar het individu, dat is wat anders dan die blanket statements als “sportpaarden houden er niet van om veel buiten te staan, die zijn liever onder de mensen,” want dat raakt natuurlijk kant noch wal.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Angelique Hoorn: 'We voelden ons echt een stelletje boeren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:07

Ik vind het ook een ongelukkige uitspraak. Het was mooier geweest als ze had gezegd: "wij zijn heel goed voor onze paarden, want we doen dit en dit en houden op die manier rekening met paardenwelzijn en hun natuurlijke behoeften"'.

Nu zegt ze dat ze heel goed is voor haar paarden maar niemand het ziet, en door het niet uit te leggen ziet nog steeds niemand het. De deflectie naar de Oostvaardersplassen helpt inderdaad ook niet mee.

Ze benoemd wel dat er gezegd wordt dat haar paarden opgesloten staan, dus ik vermoedt dat ze toch veel te veel tijd op stal doorbrengen. Dus nee, geen reclame voor de sport en het paardenwelzijn.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:08

SusanH schreef:
O'Brien, bijzonder paard was dat idd. Toen hij geblesseerd raakte is hij terug gegaan naar de manege waar hij gefokt is. De dochter van de manege eigenaar heeft hem ook nog een tijdje gereden. Wij reden op die manege af en toe een dressuurwedstrijd, best wel maf als O'Brien dan ook op de startlijst staat in de L1. Dat paste hem niet al deed hij het braaf. Ik vind hem met Angelique samen echt geweldig.


Dat was de Blauwe Draad he? Ik reed daar vroeger ook vaak wedstrijden en O"Brien zag je daar overal op foto's e.d.

Zinzi_jewel

Berichten: 8991
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:34

Ayasha schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Idd zelfde vraag !
Sportpaarden staan echt niet graag hele dagen buiten. Ze zijn de routine van stal gewend.
Als ze halve dag in t land staan en ze komen verder nog 2 of 3 keer uit de stal naast hun weidegang, krijgen meer dan voldoende kwaliteit voer .

Vraagje, de meeste van die paarden komen uit opfoks waar ze 24/7 buiten staan met soort genoten. Op welk punt vertel je hen precies dat ze sportpaard zijn en niet meer graag buiten horen te staan?

Of zou dat toch aangeleerd gedrag kunnen zijn en dus veranderbaar?


Idd aangeleerd gedrag!
Mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste sport paarden die op een goede stal staan waar een groom er 3 of 4 ter verzorging heeft het na 2 of 3 uren in de wei wel prima vinden weer mee binnen te komen.
Zoals elk paard zal een ander paard beter functioneren gewoon buiten met schuilstal .
Zoveel paarden zoveel wensen , het is gewoon niet per definitie zielig als ze minder buiten lopen . Maar minder buiten is wat anders als helemaal NIET los buiten

lies1998

Berichten: 360
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:40

Elisa2 schreef:
SusanH schreef:
O'Brien, bijzonder paard was dat idd. Toen hij geblesseerd raakte is hij terug gegaan naar de manege waar hij gefokt is. De dochter van de manege eigenaar heeft hem ook nog een tijdje gereden. Wij reden op die manege af en toe een dressuurwedstrijd, best wel maf als O'Brien dan ook op de startlijst staat in de L1. Dat paste hem niet al deed hij het braaf. Ik vind hem met Angelique samen echt geweldig.


Dat was de Blauwe Draad he? Ik reed daar vroeger ook vaak wedstrijden en O"Brien zag je daar overal op foto's e.d.


Ja klopt, alles hangt daar vol mee

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Angelique Hoorn: 'We voelden ons echt een stelletje boeren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:55

Als je op deze manier spreekt over sportpaarden is het juist goed dat er meer aandacht wordt besteed aan paardenwelzijn. Wat een grap dit. En dan zeggen mensen vaak ook nog 'ja mijn paard wil na 1,5 uur echt wel naar binnen'. Ja dat is wel logisch als dat paard zijn stal als enige veilig plek kent, of wanneer hij alleen staat of enkel op een postzegelpaddock. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar paarden horen gewoon lekker buiten te lopen. 24/7 niet eens want dat kan niet overal, maar het is natuurlijk een onzinuitspraak dat sportpaarden daar niet van houden :')

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:14

Ja hoor, paarden worden geboren en denken; ow, ik ben een sportpaard dus ik wil niet buiten staan, geen vriendjes en ga straks lekker hard aan het werk.

Onze paarden lopen normaal 24/7 op een pp en ook al zeuren ze niet om naar binnen te mogen, hebben wij ook een ritme en zie je dat echt terug aan hun gedrag.
Wanneer ze op de wei komen, staan ze bij mn tuin te zeuren als ik te laat ben. Kom ik buiten lopen ze in een treintje achter me aan, want ze moeten naar de wei. Of ze staan al bij het draad te wachten. Ook al hebben ze altijd hooi en elkaar.
Na de wei doen ze weer hun ding.

Met voeren net zo. We voeren in de stal en ze staan op hun volgorde te wachten.

Paarden leren door herhaling en dat zouden de meeste experts toch wel moeten weten inmiddels.

Hoe ze haar paarden houdt verteld ze niet, maar ze begint zelf over welzijn en door de toon en het aanhalen van de OVP gaat ze meer in de verdediging, dan dat ze verteld hoe het er bij hun uitziet qua welzijn.
Juist als je wil vertellen hoe goed je het doet, laat je dat zien en ga je niet iets anders afkraken. Het is gewoon dom en helpt de sport en zeker de paarden niet. Hooguit een paar aanhangers die zich nu nog even gesteund voelen, omdat ze het ook "zo" doen.