[VIDEO] 'Annichje had meer uitstraling dan alle hengsten bij elkaar’

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO] 'Annichje had meer uitstraling dan alle hengsten bij elkaar’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 18:42

Omroep GLD
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Een fenomeen van een Fries paard is niet meer. Eigenaar stoeterij Pela Graca maakte woensdag jl. vanuit Zuid-Afrika bekend dat Annichje fan Bokkum Model Sport Elite Preferent Prestatie AAA (Ulke 338 x Gaije 295) is overleden. Annichje is 22 jaar geworden.

Fokker Bauke de Boer had de merrie een jaar geleden nog gezien in Zuid-Afrika, waar hij en vriendin Luciel elk jaar naar toe gingen. "Het koppie was wel grijs, maar ze was helder als altijd. 22 jaar, ja, dan weet je dat het moment dat het niet meer gaat een keer komt. Ze heeft een mooie leeftijd bereikt, zeker als je nagaat wat ze allemaal gepresteerd heeft."

Staande ovatie
Dinsdagavond had hij een appje ontvangen van Celeste Steyn van Pela Graca, dat ze de beslissing had genomen om haar oogappel te laten inslapen. "Er gaan dan wel even twaalf ongelooflijke jaren door je heen. We hebben de beelden van haar toen even teruggekeken. Die staande ovatie toen ze in 2011 als allereerste tot Paard van het Jaar gekozen was, daar krijg je toch wel ff tranen van in je ogen… nog altijd."

Kippenvel
Er waren vele kippenvelmomenten met Annichje, niet alleen bij Bauke de Boer, maar bij heel veel liefhebbers van het Friese paard. Want Annichje was een paard dat de harten sneller deed kloppen, met haar charme en power. "Ze was altijd een sterk paard, met meer uitstraling dan alle hengsten bij elkaar", aldus De Boer.

Palmares van Annichje fan Bokkum
Kleine greep uit de wapenfeiten van Annichje fan Bokkum (Ulke 338 uit Antsje fan Bokkum Ster Preferent Prestatie v. Gaije 295), geboren in 2000: acht keer ging ze naar de keuring, acht keer ontving ze een eerste premie; ze ontving alle predicaten die er maar te behalen zijn bij het KFPS: Model Sport Elite Preferent Prestatie AAA, met Marc Peter Spahn was ze Grand Prix startgerechtigd en in 2011 werd ze naast KFPS Paard van het Jaar Algemeen kampioen op de Centrale keuring. Een nog niet geëvenaarde prestatie.

IBOP 95 punten
Daarnaast was Annichje het paard dat een IBOP-score neerzette die hoogstwaarschijnlijk nooit meer overtroffen, of zelfs maar geëvenaard zal worden. Jolanda Schreuder reed haar als vierjarige naar 95 punten, waarna ze op diezelfde zeer jonge leeftijd Model verklaard werd. In 2008 voegde ze daar het Post Kogeko-kampioenschap aan toe. Daarna bracht Marc Peter Spahn haar uit tot en met de internationale Intermediaire II (Zware Tour).

Nafok van Annichje
Achteraf heeft hij er wel een beetje spijt van dat hij Annichje in 2012 verkocht naar Zuid-Afrika, bekent De Boer. "Gelukkig heb ik nog wel nafok van haar, al kreeg ze maar weinig veulens. Op haar vier bij ons geboren nakomelingen – een vijfde veulen stierf helaas jong – werd ze Preferent, nog zo’n zeldzaamheid. Via haar dochters Swaantsje fan Bokkum Model preferent AA (Onne 376) en Ynskje fan Bokkum Ster (Harmen 424) zetten we het lijntje van Annichje voort."

Hylke fan Bokkum
Eén van die paarden uit de nafok van Annichje is kleinzoon Hylke fan Bokkum Ster. "Een pracht van een Omer 493-hengst. Ik was er wel even ziek van dat hij naar huis gestuurd werd door de HK-commissie dit jaar omdat hij te jeugdig was. Een hengst met zo’n achtergrond, die moet je eigenlijk proberen, vind ik. Maar we gaan voor de herkansing volgend jaar."

Bij Pela Graca wordt verder gefokt met de bij hen geboren dochter Veronichje Kroon AAA (Dries 421). De Boer: "Mooi dat zij ook een merrie uit Annichje hebben, zo gemakkelijk werd ze niet drachtig."

De merrie die de wereld veroverde
Zo leeft Annichje voort in haar nakomelingen. Pela Graca verwoordt de gedachten aan ‘hun koningin’ mooi als volgt: "Rust in vrede Annie, we houden van je en zullen de merrie die de wereld veroverde nooit vergeten!"

Meer over Annichje fan Bokkum


Getup

Berichten: 8577
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VIDEO] 'Annichje had meer uitstraling dan alle hengsten bij elkaar’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 20:05

Geweldige merrie was dat.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:23

**slik**
Even traantje wegpinken hoor bij het filmpje. Wat een paard.
Sterkte voor de betrokkenen, eerlijk gezegd vind ik 22 nog niet écht heel oud...

Ballard_L

Berichten: 2521
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: [VIDEO] 'Annichje had meer uitstraling dan alle hengsten bij elkaar’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:33

Ik ken eerlijk gezegd niet zoveel Friezen die die leeftijd halen, dus een mooie leeftijd denk ik zo :)

Pandora2
Berichten: 20097
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:14

Wat een geweldige merrie was dat <3
Ik ging janken bij het filmpje :7