Bokt Community
Ibbel op Dora. Foto: privébezit
Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
18 jaar geleden alweer. Omdat ik in die tijd net begonnen was met endurance rijden, was ik actief op het enduranceforum. Daar was een ‘parallel HK-topic’ over endurance gestart omdat Bokt toen regelmatig langere tijd plat lag (sorry Bart ). Zodra Bokt weer ‘op’ was, lag dat topic iedere keer stil en ik miste bovendien de helft van de gesprekken, dus toen heb ik me ook maar op Bokt aangemeld.
Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Een reactie in een topic over ‘hoe versleep ik mijn westernzadel zonder moeite’ waar ook geadviseerd werd om gewoon een goed slot op de staldeur te doen, vandaar mijn opmerking over dat een slot niets extra hoeft te kosten:
Citaat:In een (opvouwbare) kruiwagen versjouwen is ook handig. Zelf heb ik de zadels op stal. In de staldeur zit het oude slot van het woonhuis - daar hebben we op een gegeven moment allemaal gelijksluitende sloten ingezet (zodat alle deuren met dezelfde sleutel te openen zijn). We hadden dus een slot over - geen extra kosten dus.
Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Niet echt vind ik. Ik heb vooral veel rijtechnische, praktische en ook medisch gerelateerde posts geplaatst. Ik was duidelijk serieus bezig om die 25 paardegerelateerde posts te schrijven voordat ik de huiskamer in kon om over endurance verder te kleppen. Geen flauwekul ‘berichten sprokkelen’-gedoe.
Ik geloof niet dat ik ooit nog rijtechnische posts geschreven heb toen ik eenmaal in de HK kon
Wat is je droompaard en heb je die op stal?
Mijn droompaard is ongecompliceerd, voorwaarts en altijd blij om mee het bos in te gaan. Bij voorkeur ook nog een gangenpaard, lekker comfortabel. Ik heb in de loop der tijd al heel wat niet-gangen-droompaarden gehad (meestal zelf gefokt trouwens), vooral volbloed Arabieren en halfbloed Arabieren, maar een paar jaar geleden heb ik eindelijk dat gangenpaard gefokt uit mijn draver en een Paso-hengst. Dat jonkie, Dora, is nu net een jaartje of wat onder het zadel en lijkt inderdaad mijn volgende droompaard te worden.
Hoe belangrijk zijn paarden voor jou?
Ooit zal er vast een moment zijn dat de laatste hier van het erf vertrekt, als ik 80 ben of zo, maar voorlopig zijn ze een onlosmakelijk deel van het leven. Ik zou ook niet weten wat ik met 2 hectare land en 8 stallen zou moeten als ze leeg zouden zijn. Een pensionstal beginnen lijkt me alleen maar ellende, en verhuizen is nóg hopelozer Ik ben bovendien net op m’n 60ste toch weer met een jonkie begonnen, dus voorlopig moet ik nog een jaar of 15 minimaal blijven rijden. Daarnaast loopt haar moeder voor de kar, dus als ik niet meer kan rijden, kan ik altijd nog mennen.
Wat is er veranderd sinds je met paarden begon?
Ik ben op m’n 17e begonnen met een Fjord, waarvan ik me niet kan heugen dat ik die ooit op ijzers heb gehad. Daar werd schande van gesproken, want ik reed er ook nog mee voor een wagen. Dat kon vroeger toch echt niet, een paard hoorde op ijzers. Dat is echt wel veranderd nu – en soms een beetje doorgeslagen.
Overigens had ik ook toen al gewoon klassiek in Utrecht opgeleide hoefsmeden die zeiden: “Joh, hoefijzers? Waarom? Die Fjord van jou heeft ijzeren hoeven van zichzelf” dus de ‘ijzerloos-revolutie’ van latere jaren was bij mij allang begonnen, zonder dat ik me dat ooit gerealiseerd heb. Ook de Arabier die de Fjord op een gegeven moment gezelschap kwam houden, heeft nooit op ijzers gelopen.
Nadien heb ik overigens paarden ook wél op ijzers gehad, als dat nodig was. Soms vanwege de kilometers endurancerijden, soms om medische redenen. Ook kunststof ijzers heb ik zien komen en tot grote tevredenheid gebruikt. Paarden dag en nacht buiten, zomer en winter, zag je toen ik begon ook nauwelijks, en zeker geen gewone warmbloeden. Dat ik dat voor mijn Fjord wilde, was al een hele opgave om te vinden.
Toen wij 30 jaar geleden het huis kochten waar we nu nog steeds wonen, was de vorm van het land geschikt voor een ‘renbaan’ rondom. Nu noemen we het een track, en heet wat wij toen aanlegden een ‘paddock paradise’ met aparte weitjes die vanaf de track opengezet worden. Allemaal dingen die 45 jaar geleden, toen ik begon met eigen paarden, niet bestonden, maar die absoluut een verbetering zijn qua houden van paarden.
Overigens ben ook ik begonnen met ’s winters de paarden ’s nachts op stal, en lopen ze pas sinds een jaar of 15 met vrije toegang tot de stallen jaarrond dag- en nacht buiten. Nadeel van al doende dingen veranderen, is wel dat de ingang van de zadelkamer nu uitkomt op de paddock, en die hoek van de paddock de favoriete schijtplek is van de lieverdjes. Bij voorkeur met de mest óp de deurklink geplakt
Waar we mijns inziens de afgelopen 40 jaar in doorgedraaid zijn, is het voeren van allerlei supplementen en het tot de laatste punt en komma uitpluizen van rantsoenen. Als dat allemaal zo nauw zou komen, had geen paard het vroeger ooit overleefd.
Ibbel met Damour (moeder van Dora) en Dora als handpaard. Foto: privébezit
Heb je huisdieren en zo ja wat voor?
We hebben hier de afdeling bewaking, oftewel twee Pyreneese herdershonden (die vooral goed kunnen blaffen en daarom ook wel de mobiele deurbel worden genoemd) en de afdeling ongediertebestrijding, te weten drie HTK-katten. Directeur ongediertebestrijding is onze oude kater die zelf niets meer doet behalve eten en slapen, maar de twee jonge poezen zijn zeer efficiënt bezig en komen dagelijks met één of meerdere muizen thuis, die vervolgens door de afdeling bewaking worden opgegeten.
Overigens wonen de honden en de katten gewoon in huis. Het zijn geen erfhonden of stalkatten.
We kennen jou onder andere van je bijdragen over genetica en kleurenfokkerij. Waar komt die belangstelling vandaan?
Ik heb biologie gestudeerd, dus die kennis heb ik en deel ik graag. Ook paardengedrag is vaak met (basale) biologische kennis goed te verklaren. Mensengedrag trouwens ook Ik vind het sowieso leuk om kennis te delen. In een ander leven was ik misschien wel leraar geworden of zo.
Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
BigOne
Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Het viel me onlangs op dat je de spraakverwarring van je oude naam ‘bigone’ hebt opgelost door een paar hoofdletters. Wie is of was Big One?