Algemeen

Charlotte Fry. Foto: Liz Gregg/FEI
Op 13 november 2022 is er geschiedenis geschreven in Kaapstad: alle winnaars van de FEI Awards, die werden uitgereikt tijdens het FEI Awards Gala, dat als sluitstuk van FEI General Assembly in Zuid Afrika werd gehouden, zijn vrouwen.
Charlotte Fry, FEI Best Athlete
Als beloning voor een geweldig jaar, waarin ze op het WK 2022 in Herning (Denemarken) twee gouden medailles won in de individuele Grand Prix Special en de Grand Prix Kür op Muziek, alsmede zilver met het Britse team, mocht Charlotte Fry (Groot Brittannië) de felbegeerde FEI Award in de categorie Best Athlete mee naar huis nemen.
Fry's winnende proef in de Kür op Muziek in Herning leverde haar een score van 90,564% op, en een plekje in de selecte groep van de beste ruiters ter wereld die internationaal de grens van 90% hebben doorbroken. In 2018 won Charlotte met Glamourdale het WK voor Jonge Paarden n Ermelo bij de zevenjarigen. Met hem wist ze in mei 2022 ook de hoogste plaats op het podium te halen tijdens de CDIO5* Grand Prix tijdens de FEI Dressage Nations Cup™ in Compiègne (Frankrijk).

Alice Casburn krijgt de FEI Rising Star Award. Foto: Liz Gregg/FEI
Ze maakte ook deel uit van het Britse team op het EK Dressuur in 2019 en 2021, en op de Olympische Spelen in Tokio 2020, waar ze brons won met het team en dertiende werd in het individuele klassement. In 2021 won ze ook goud tijdens het WK voor Jonge Paarden in Verden (Duitsland) met de KWPN'er Kjento.
Toen ze de award ontving van Marin Atock, directeur van Peden Bloodstock, zei Fry "Om de beste amazone van 2022 te zijn, is wel gek! Het dringt nog niet tot me door, en ik weet ook nog niet goed wat ik erop moet zeggen, maar het is ongelooflijk. Ik heb mijn successen vooral te danken aan Anne en Gertjan van Olst. Ze geven me zoveel mogelijkheden, en ik mag elke dag op paarden als Glamourdale rijden. En natuurlijk wil ik ook mijn hele team bedanken, sponsors en mijn gezin thuis, dat ik moest achterlaten toen ik hierheen verhuisde, en iedereen die op mij heeft gestemd. Dank je wel Peden Bloodstock, voor de FEI Best Athlete Award 2022."
Alice Casburn, FEI Rising Star Award
De jonge eventingamazone Alice Casburn (Groot Brittannië) mocht dit jaar de FEI Rising Star Award mee naar huis nemen. Deze award is in het leven geroepen om jonge ruiters van tussen de 14 en 21 jaar te eren, die een uitzonderlijk talent voor paardrijden laten zien.
Casburn reed haar eerste 5*-wedstrijd slechts twaalf maanden na haar eerste 4*. Ze verovert de eventingwereld op stormachtige manier. Toen ze in januari dit jaar 20 werd, was ze de jongste deelneemster aan de Badminton Horse Trials. Ze won in juli ook individueel brons en goud met het Britse team op het EK Eventing voor Young Riders. Tijdens haar 5*-debuut op de Burghley Horse Trials reed ze, wederom als jongste deelneemster, een dubbele foutloze ronde met Topspin, uit de tweede generatie zelf gefokte paarden.

Kerryn Edmans. Foto: Liz Gregg/FEI
"Ik wil graag mijn moeder bedanken voor al haar tijd en toewijding die ze me heeft gegeven om succesvol te zijn", zegt Alice Casburn. "Ze is niet alleen mijn coach, maar ook mijn chauffeur, groom en mijn mentale ondersteuning. Ik zou het niet zonder haar kunnen, ze doet zoveel. Ik heb de Longines FEI Rising Star Award vroeger altijd al gevolgd. En weet je, ik heb altijd op anderen gestemd, dus ik had er nooit aan gedacht dat ik geselecteerd kon worden. Dus ik kan iedereen die op mij heeft gestemd niet genoeg bedanken, dankzij hen heb ik gewonnen. Het betekent heel veel voor me, want dit is een hele moeilijke sport. Het is heel bijzonder om zo'n eervolle prijs als deze te krijgen."
Casburn kreeg de FEI Rising Star Award en een elegant horloge uitgereikt van Matthieu Baumgartner, onderdirecteur marketing van Longines.
"Longines steunt deze talenten in de paardensport en hun exceptionele bijdragen met veel plezier", zegt Baumgartner. "Door de jonge generatie te steunen, hopen we uitmuntendheid, prestaties en elegantie in deze sport verder te bevorderen. We hopen dat we toekomstige generaties zullen inspireren in hun streven naar succes om de lange hippische traditie voort te zetten."
Kerryn Edmans, FEI Best Groom
De FEI Best Groom Award ging dit jaar naar Kerryn Edmans (Nieuw-Zeeland). Zij werkte de afgelopen zes jaar voor het Nieuw-Zeelandse eventingechtpaar Tim en Jonelle Price. "Ik was al geschrokken toen ik werd genomineerd, laat staan toen ik ook daadwerkelijk de FEI Groom of the Year kreeg!", zegt Kerryn Edmans. "Het is geweldig, ik had dit niet verwacht. Ik houd gewoon van mijn werk en van wat ik doe en het is geweldig om een stukje erkenning te krijgen. De nominatie voor deze award is nog beter. Het is een geweldige eer om erkend te worden tussen zo'n kaliber van grooms in alle disciplines. Alle grooms verdienen het om erkenning te krijgen voor het geweldige werk dat ze achter de schermen doen voor de ruiters en paarden."

Dianne Smith, voorzitter van Dressage SA Solidarity Stars.
Foto: Liz Gregg/FEI
FEI Solidarity Award voor Dressage SA Solidarity Stars Project
Het Zuid-Afrikaanse Dressage SA Solidarity Stars Project, dat de FEI Solidarity Award 2022 won, voerde de vlag van het thuisland.
Het project, dat in heel Zuid-Afrika wordt uitgevoerd, is opgezet om kansarme atleten te identificeren, hen de kans te geven om door deskundigen te worden gecoacht en hen vervolgens de mogelijkheid te bieden om deel te nemen aan wedstrijden om wedstrijdervaring op te doen.
De voorzitter van Dressage SA Solidarity Stars, Dianne Smith, nam namens het project de prijs in ontvangst: "We zijn FEI Solidarity zo dankbaar dat zij het project mogelijk heeft gemaakt en onze nationale federatie die ons deze kans heeft geboden. Onze projectmanager Monique Wilson is uitstekend geweest en onze minister van Financiën, Carol Pickering, heeft ons in toom gehouden. Alle coaches hebben uitstekend werk geleverd, en de eigenaren zijn zo gul geweest om hun paarden uit te lenen aan de ruiters. De Chef d'Equipe, Beverly Jackman, heeft het team op briljante wijze bij elkaar gehouden en het mooiste van alles zijn de ruiters. We hadden het winnen van de FEI Solidarity Award niet verwacht of durven dromen. Het was al prijs genoeg dat de ruiters het zo geweldig deden op ons nationaal kampioenschap."
De prijs wordt elk jaar door Luiz Roberto Giugni (Brazilië), vertrekkend bestuurslid en voormalig voorzitter van Regionale Groep VI, uitgereikt aan een hippisch ontwikkelingsproject of een persoon of organisatie die vaardigheid, toewijding en energie heeft getoond bij de uitbreiding van de paardensport.
Publieksstemmen en jury
Kimani wint FEI Against All Odds Award
De laatste prijs van de avond, de FEI Against All Odds Award, was voor springruiter Muthoni Kimani (Kenia). De prijs werd uitgereikt door vertrekkend bestuurslid en voormalig voorzitter van het FEI-atletencomité Maria Gretzer (Zweden), samen met voormalig winnaar van de Against All Odds en paralympisch medaillewinnaar Rodolpho Riskalla (Brazilië). De prijs wordt elk jaar uitgereikt aan iemand die ondanks een fysieke handicap of extreem moeilijke persoonlijke omstandigheden zijn of haar ambities heeft nagestreefd.

Muthoni Kimani. Foto: Liz Gregg/FEI
Toen Muthoni op achtjarige leeftijd op haar pony door een auto werd aangereden, duurde het maanden om het trauma te boven te komen en haar pony raakte zwaar gewond. Na een tweede ongeval op vijftienjarige leeftijd, leed ze drie maanden lang aan rugpijn en hoofdpijn, en het duurde langer om haar angst om weer in het zadel te stappen te overwinnen. Later werd ze als eerste jonge Afrikaanse geselecteerd om deel te nemen aan de Cavalleria Toscana Academy in Italië. Met zeer weinig voorbereidingstijd en financiële steun nam ze in oktober van dit jaar deel aan haar eerste CSI2* in San Giovanni (Italië).
"Het was vroeger altijd mijn droom om deel te nemen aan de Olympische Spelen, en om te starten op een 5*", zegt Muthoni. "Dus nu ben ik op deze reis waar ik het echt kan zien, en ik geloof dat het zal gebeuren. De vijftienjarige ik zou zeggen, 'Wow, weet je, ze zit op de Toscaanse Academie! Ze doet mee voor Kenia! Dit is totaal ongelooflijk en ik zou het niet geloofd hebben. Wat heeft de toekomst voor mij in petto? Ik zou tegen mezelf zeggen dat ik gewoon door moet gaan en weten dat ik kan en wil bereiken. Ik ben hier om mensen over de hele wereld te inspireren. Blijf gewoon in jezelf geloven en geef nooit op. Alles is mogelijk."
De winnaars werden dit jaar bepaald door 50% van de publieksstemmen op FEI.org te combineren met 50% van de stemmen van de juryleden. Nationale federaties, FEI-partners en belanghebbenden woonden de FEI Awards bij, met hippische commentator Aly Vance (Groot Brittannië) als ceremoniemeester.
Ingmar De Vos, die eerder op de dag werd herkozen voor een derde termijn als voorzitter van de FEI, zei: "Elk jaar vieren deze awards het beste van onze sport, maar de FEI Awards 2022 zijn de eerste keer dat we deze onderscheidingen organiseren op het Afrikaanse continent. En het is opmerkelijk dat het een volledig vrouwelijke line-up is. Dit jaar vertegenwoordigen de FEI Awards meer dan ooit de essentie van onze sport en werpen ze een licht op onze waarden van gelijkheid, vastberadenheid en moed. Mijn felicitaties aan alle winnaars en bedankt dat jullie ongelooflijke ambassadeurs zijn voor onze sport."