Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95
Nieuwsredactie schreef:Gerekend van 30 oktober 2019 tot en met 30 september 2022 zijn ongeveer ruim 500 meldingen van door wolven gedode dode schapen en ander vee gedaan en daarvan zijn in 11 gevallen wolven erin geslaagd door flexnetten en vaste afrasteringen met stroomdraden van 1.20 m hoogte met voldoende te spanning heen te breken of erover heen te springen. Wolf 1625 GM bleek daar 6 keer toe in staat. Deze wolf is sinds februari 2020 gevestigd op De Groote Heide (Noord Brabant/Limburg).
Zapje schreef:Ik heb Jaap Mekel deze week uitgebreid gesproken. Zijn eigen dieren (schapen en exmoorpony's) staan ook niet achter een wolfwerende afrastering. Hij gelooft dat de kudde (paarden) elkaar beschermen en zijn schapen kunnen op omgevallen bomen klimmen zodat ze wat hoger staan en met de kop naar voren. Dat zou moeten helpen (denkt hij).
Zapje schreef:Ik heb Jaap Mekel deze week uitgebreid gesproken. Zijn eigen dieren (schapen en exmoorpony's) staan ook niet achter een wolfwerende afrastering. Hij gelooft dat de kudde (paarden) elkaar beschermen en zijn schapen kunnen op omgevallen bomen klimmen zodat ze wat hoger staan en met de kop naar voren. Dat zou moeten helpen (denkt hij).
SusanH schreef:Ander wild dan de wolf zoals reeën, herten, hazen kunnen verstrikt raken in de netten en een langzame dood sterven. Daar gaat men helemaal aan voorbij.
Morganlefay schreef:SusanH schreef:Ander wild dan de wolf zoals reeën, herten, hazen kunnen verstrikt raken in de netten en een langzame dood sterven. Daar gaat men helemaal aan voorbij.
https://www.ad.nl/utrecht/steeds-vaker- ... ~ad9fc167/
Er gaan meer reeën dood door het verkeer en afrasteringen.
Wil de cijfers wel eens zien tov de wolf en huisdieren als schapen en paarden.
Kinke schreef:ik vraag me af wie zoveel geld heeft om zo'n wolfwerende omheining te plaatsen. Wat kost zoiets per meter?
Monique1963 schreef:Als het rijk de wolven wil houden, dan moeten de paardenhouders maar eens subsidie krijgen om heiningen van 2m hoog met spanning erop neer te zetten.
Kuggur schreef:De enige adequate omheiningen zijn die waar wolven achter gehouden worden in wildparken en dierentuinen.
De aangeraden omheiningen om wolven er van af te houden zijn pathetisch inadequaat.
Kortom de topictitel is een non-brainer; nergens in Nederland wordt vee gehouden in omheiningen die wolven kunnen weren.
Zapje schreef:Bij12 staat achter 120cm, zodat de reeen er nog over heen zouden kunnen aldus Jaap Mekel.
Gebruikers op dit forum: Aeva, Bytespider, maresie, nnicolex en 18 bezoekers