Partij voor de Dieren niet blij met inzet paarden op 11-11

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Partij voor de Dieren niet blij met inzet paarden op 11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 19:50

DTV Nieuws
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Partij voor de Dieren noemt het "een feestelijke dag, voor bijna iedereen". Op 11-11 werden er paarden ingezet om de koets van de Peer te trekken, en daar maakt de Bossche fractie zich zorgen om.

Paarden zijn van nature vluchtdieren en kunnen daarom niet goed tegen een omgeving met veel prikkels, zoals voor komt op 11-11, zo laat de PvdD weten in een brief aan het college van B en W. 

"Het dwingen van paarden om tegen hun natuurlijke gedrag in te gaan levert angst en stress voor hen op, wanneer een paard angstig en gestrest is kan natuurlijk niet van positief dierenwelzijn worden gesproken", zegt de fractie. Volgens de partij kan dit leiden tot aangeleerde hulpeloosheid, vanwege het verliezen van de controle in een onprettige situatie. Daarnaast vrezen zij voor eventuele ongelukken, en spreken ze van "grote risico's voor mens en dier". 

De Partij voor de Dieren stelt daarom vragen over de inzet van paarden tijdens 11-11. De partij vraagt zich af of er samen met de Oeteldonkse club gekeken kan worden naar een alternatief voor de paardenkoets.

Evenementen
Onlangs maakte de PvdD zich al zorgen over het dierenwelzijn van paarden tijdens Bossche evenementen, zoals de Dutch Masters in de Brabanthallen. Het college meldde daarop dat onderzoek op verbod naar het gebruik van dieren bij evenementen een politieke afweging is. De Partij voor de Dieren vraagt zich daarom af hoe het college in deze afweging staat.

Femke_Tweety

Re: Partij voor de Dieren niet blij met inzet paarden op 11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:54

Citaat:
Het dwingen van paarden om tegen hun natuurlijke gedrag in te gaan levert angst en stress voor hen

Boodschappen doen gaat ook redelijk stevig tegen mijn natuurlijke gedrag in.
Toch moet ik.

En nu?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:56

Nou idd, wat een gezeik. Hierom gaat mijn stem niet naar partij voor de dieren. Wat een overdreven gedoe.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:00

Onder welke steen komen zij vandaan? Het klinkt nu alsof ze voor het eerst een paard en wagen zien en daar snel een mening over moesten schrijven :-)

Even vergeten denk ik dat paarden gedomesticeerd zijn en de dieren niet voor het eerst voor een koets staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:10

Wat een zeikerds :')

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:13

Femke_Tweety schreef:
Citaat:
Het dwingen van paarden om tegen hun natuurlijke gedrag in te gaan levert angst en stress voor hen

Boodschappen doen gaat ook redelijk stevig tegen mijn natuurlijke gedrag in.
Toch moet ik.

En nu?

Klopt jij moet, die paarden niet. Puur (leed)vermaak.
Ik ben ook geen PVDD stemmer, maar hierin hebben ze wel gelijk.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:17

Het gaat tegen mijn shetje zn natuurlijk gedrag in om in de wei te staan. Dat laat ie duidelijk weten :o Maar dan mag ik hem vast wel heeeeel natuurlijk bij de buren in de tuin en op de weg laten staan.

Ik hoop wel dat die paarden gewend zijn voor een kar te staan. Dan zal het toch wel meevallen met stress.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:21

_Mir schreef:

De praktijk is veel genuanceerder dan hun uitspraak. Een paard voor de koets betekent niet per definitie dat het paard gedwongen wordt en dus angst en stress heeft. Er zijn ook paarden die het hartstikke leuk vinden. Hier op bokt zie ik zat topics voorbij komen van paarden die bomproof zijn en zich echt niet druk maken.

Ik denk dat geen enkele paardenhouder bij zichzelf denkt "laat ik eens een angstig, onbeleerd paard voor de koets zetten om carnaval te vieren". En zo brengt de PvdD het wel met die uitspraken.

Hier trouwens de originele vragen en (ik neem aan) een foto van de paarden in kwestie: https://denbosch.partijvoordedieren.nl/ ... or-paarden
Laatst bijgewerkt door beert op 18-11-22 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:25

beert schreef:
_Mir schreef:

De praktijk is veel genuanceerder dan hun uitspraak. Een paard voor de koets betekent niet per definitie dat het paard gedwongen wordt en dus angst en stress heeft. Er zijn ook paarden die het hartstikke leuk vinden. Hier op bokt zie ik zat topics voorbij komen van paarden die bomproof zijn en zich echt niet druk maken.

Ik denk dat geen enkele paardenhouder bij zichzelf denkt "laat ik eens een angstig, onbeleerd paard voor de koets zetten om carnaval te vieren". En zo brengt de PvdD het wel met die uitspraken.
Dat zie je verkeerd, dat is allemaal learned helplessness. :')

Jammer dat de PvdD inderdaad niet gehinderd wordt door enige kennis of nuance. :n

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:45

Mkango schreef:
beert schreef:

Dat zie je verkeerd, dat is allemaal learned helplessness. :')

Jammer dat de PvdD inderdaad niet gehinderd wordt door enige kennis of nuance. :n

Dunning Kruger for the win.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:50

:?
:O
:z

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 23:19

Zucht…. Een angstig gestresst paard kiest het hazepad en geen mens die ze kan dwingen rustig hun ronde uit te lopen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 23:22

En 'natuurlijk' opgegeten worden door een roedel wolven is helemaal niet stressvol? |o

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 00:18

...en deze zwart/wit redenatie is waarom ik níet pvd stem |o

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 05:21

Ik krijg weer eens gelijk als het om de PVDD gaat.
Al zijn er op bokt een paar PVDD leden en in het laatste topic zelfs een raadslid die bij hoog en bij laag beweerde dat ik onzin vertelde.

De PVDD toont het nu weer eens zelf aan waar ze werkelijk voor staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 08:24

_Mir schreef:

Hoezo hebben ze gelijk?

Een gestresst paard voor de wagen is levensgevaarlijk..iedereen die niet levensmoe is zou daar daarom nooit risico mee nemen maar kennelijk weet de PVDD zo weinig van paarden dat ze dat al niet eens snappen...veel paarden vinden het hartstikke leuk zulke uitjes. Niks stress, positieve prikkels..die ook dieren nodig hebben. Verveling levert ook stress op.

Ik wordt helemaal wars van die eenzijdige gedachtepatronen van die lui, zonder gebrek aan kennis, ervaring en nuances.

Paarden in het wild hebben veel meer stress, stress om te overleven, voldoende voedsel te vinden, gebrek aan medische zorg en opgegeten worden. Maar dat zullen ze wel weer compleet romantiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:33

Overigens is het wel ironisch dat er bij een artikel over (vermeend) dierenleed een foto staat van een paard met drukplekken van z’n neusriem. :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:37

Mkango schreef:
Overigens is het wel ironisch dat er bij een artikel over (vermeend) dierenleed een foto staat van een paard met drukplekken van z’n neusriem. :+

Moet toch bijdragen aan de beeldvorming.

De PVDD laat meer en meer zijn ware gezicht zien. Maar hoe zorg je dat ook de honden en katten eigenaren wakker worden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 05:39

Ik heb 2 fjorden gekend, fokmerries en die werden 1x per jaar ingespannen. De rest van het jaar liepen ze buiten op hectares weides.

Die ene keer per jaar haalde ze sinterklaas binnen ik het buurdorp. Ze waren heelijk relaxt en wandelde rustig door de smalle straten en de menigte. Hier een klopje daar een aaitje, soms nog een paardensnoepje van een kindje. Ongesedeerd en ongetraind.

Laten ze beter eerst beginnen met al die paarden op prinsjes dag die gesedeerd daar rondlopen. Waarschijnlijk manege paarden die de rest van het jaar lessen lopen

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 06:46

lailapri schreef:
Laten ze beter eerst beginnen met al die paarden op prinsjes dag die gesedeerd daar rondlopen. Waarschijnlijk manege paarden die de rest van het jaar lessen lopen

Huh? Je bedoelt de paarden van de bereden politie en bereden brigade? Je weet dat die dieren getraind zijn en jaarlijks voor Prinsjesdag de traditionele oefening doen?

Lijkt me inderdaad logisch dat de bereden politie gewoon een willekeurig manegepaard uit een les pakt en die sedeert als hij in actie moet komen... :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 07:16

En toch... een deel zal van de bereden politie zijn, een deel zeker niet of ze moeten het nu veranderd hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 07:32

lailapri schreef:
En toch... een deel zal van de bereden politie zijn, een deel zeker niet of ze moeten het nu veranderd hebben.

Hoe heb jij steeds de topics gemist dat paarden van Bokkers werden gekozen en een trainingstraject in zijn gegaan.

Tuurlijk wordt er geen paard van de straat geplukt, gesedeerd en in de meute gegooid.

Hoe verzin je het :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 07:49

Een deel van de paarden die gebruikt worden bij de intocht op Prinsjesdag wordt geleend van privé-eigenaren. Die paarden doen dat over het algemeen al jaren, zijn daar uiteraard op uitgekozen, maar die hele training op het strand is oa bedoeld om die paarden (opnieuw) te laten wennen aan drukte en publiek.

Dat zijn dus beslist níet allemaal getrainde politiepaarden. Gesedeerd worden ze uiteraard niet, veel te link en instabiel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 07:51

Er lopen niet alleen politie mee op Prinsjesdag ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 08:00

Ik ken een paard dat heel vrolijk aan komt rennen vanuit de andere kant van de wei, zodra de drumband langskomt.
Maar volgens de partij vd diertjes zijn paarden dus sielughe gestresste diertjes.