Filmmaker Thom Verheul wint internationale filmprijs op filmfestival

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Filmmaker Thom Verheul wint internationale filmprijs op filmfestival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-22 20:05

Omroep Fryslan
Algemeen
Ingezonden door Janouk

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Film- en documentairemaker Thom Verheul van Schiermonnikoog heeft een internationale filmprijs gewonnen op een filmfestival in Milaan. Verheul kreeg de prijs in de categorie Sport Movies & TV, voor zijn documentaire over paardentrainer Richard Westerink en zijn Draver Etonnant. Hij volgde de trainer en het paard twee jaar lang bij alle hoogte- en dieptepunten. "Ik ben een echte documentairemaker, ik bekijk de sport als puur sport op zich. De film gaat eigenlijk over het najagen van een droom, winnen en verliezen en de relatie tussen een man en een paard." Je hoeft dan ook niet beslist liefhebber van de paardensport te zijn om de film mooi te vinden, zegt Verheul. "Het verhaal gaat van het ene dieptepunt naar het andere. Totdat hij uit het niets in Zweden wint."

Ondanks de prestigieuze prijs, is het lastig om de film vertoond te krijgen. "Het is heel lastig om hem in Nederland te laten zien. Hij is in Zweden wel op tv geweest, hopelijk binnenkort ook in Frankrijk. Hopelijk komt het dan uiteindelijk ook weer uit bij Nederland."

Competitie
De filmmaker nam het op tegen films van over de hele wereld. "Het is een selectie uit dertig landen en zes continenten", vertelt hij. Zo deden er in zijn categorie ook films mee uit Japan, China en andere landen.

Bij de ceremonie werden Verheul en andere prijswinnaars zondag toegesproken door voorzitter Thomas Bach van het Internationaal Olympisch Comité.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Hobbyhorse

Re: Filmmaker Thom Verheul wint internationale filmprijs op filmfestival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:34

Klinkt echt als iets wat ik graag wil zien, hopelijk is gauw te zien in Nederland dan.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:52

Dank. Ik ben ook heel benieuwd naar de film.

Hier de trailer van de film

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 10 overwinningen, kilometer record 1.13.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:05

oeh, ik vind hem nou al mooi.

Mooie beelden, muziek er onder = meteen emotie

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:18

Ha, tof zeg. Ik ben gek op dat soort docu's.

Ik heb even Shazam losgelaten op de muziek die je hoort. Dat is Teché Wé van de Israëlische artiest en producer A.M. Beef. Die heeft nog meer moois gemaakt: https://artlist.io/artist/520/am-beef

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie