De temperaturen zakken. Vuistregels voor gebruik paardendekens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

De temperaturen zakken. Vuistregels voor gebruik paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-22 22:17

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Dit paard heeft op een winterse dag meerdere dunne dekens in laagjes op gekregen.
Foto: Marlies Trap Fotografie

De temperaturen zakken opnieuw enkele graden en op stal staan al enkele paarden met een deken op. Maar is het al nuttig om een je paard een deken op te leggen? Zoja wanneer leg je best welke deken op? Een eerste factor die bepalend is, is de temperatuur. Je paard voelt zich het prettigst bij een temperatuur van 10°C (mensen bij 20°C). Een uitzondering vormt langdurige regen, zeker gecombineerd met wind, dan heeft ook een ongeschoren paard het vaak koud. Ook bezwete paarden hebben het snel koud.

Bij ongeschoren paarden biedt het winterhaar een isolerende laag om warm te blijven. Ze kunnen hun vacht opzetten om de isolerende (lucht)laag te vergroten. Geschoren paarden moeten in de herfst en winter altijd een deken op hebben omdat zij geen vacht hebben waarmee ze hun temperatuur kunnen regelen. Als de spieren van je paard gaan trillen, heeft hij het koud.

Het ongeschoren paard heeft het dus pas koud bij temperaturen onder de -5°C, of bij langdurige neerslag of extreme wind, waardoor de gevoelstemperatuur aanzienlijk daalt. Een paard dat het koud heeft, rilt om weer warm te worden. Jij kunt hem helpen door een deken op te leggen of te zorgen dat hij kan schuilen tegen wind en regen.

... of juist te warm?
Datzelfde ongeschoren paard heeft het al te warm als het kwik boven de 15°C stijgt. En door inspanning kan de temperatuur in de spieren soms wel oplopen tot 45°C. Deze warmte moet het paard zien kwijt te raken, anders raakt het oververhit. Het paard zal gaan zweten; als de koelere buitenlucht langs de natte huid blaast, koelt het bloed af. Dit afgekoelde bloed stroomt naar de spieren, zodat ook daar de temperatuur daalt. Jij kunt het afkoelingsproces ondersteunen door met het paard te stappen of het paard af te spoelen met koud of lauw water. Met een zweetdeken kun je bij kouder weer juist voorkomen dat het paard te snel afkoelt en last krijgt van stijfheid. Haal de zweetdeken er wel op tijd af, want zodra de deken het zweet heeft opgenomen, wordt deze nat en onder een natte deken koelt een paard juist af. 

Winterdeken?
Een geschoren paard heeft in de winter een winterdeken nodig. Niet geschoren paarden hebben in de regel pas een deken nodig als de buitentemperatuur onder de -5 graden komt. Let wel goed op, want de gevoelstemperatuur kan door de wind (en regen) aanzienlijk lager zijn dan de daadwerkelijke temperatuur. Koude wind of langdurige neerslag kan dus een reden zijn om wel een deken te gebruiken. De warmte van een deken wordt bepaald door de vulling, uitgedrukt in grammen. Onderstaande tabel is een leidraad voor de keus van een deken. 

SpecificatieWarmte
0-100 gram/m2 Lichte deken (ca. 0 tot +15)
200-300 gram/m2 Medium deken (ca. -10 tot +10)
300-500 gram/m2 Dikke deken (ca. -20 tot +5)

Tips bij het gebruik van dekens
  • Wordt de deken ook buiten gedragen, kies dan een waterdichte en ademende deken.
  • Onder een te dikke of slecht ademende winterdeken gaat het paard zweten en wordt de voering nat. Als de temperatuur 's nachts weer daalt, krijgt het paard het juist koud.
  • In plaats van één deken kun je ook voor laagjes kiezen. Hou er rekening mee dat twee dunnere dekens meer warmte geven door de isolerende werking van de lucht die ertussen zit.
  • Vervang kapotte sluitingen direct, want door losse singels en riemen kan het paard blessures oplopen.

SCHEREN
Wat heb je nodig?
Ben je van plan je paard te scheren, zoek dan iemand met ervaring om je te helpen. Plan voldoende tijd in, zorg voor een goed werkend scheerapparaat met geslepen messen en een extra lange, sterke stroomkabel. Laat het paard eerst even wennen aan het geluid van het scheerapparaat. Is je paard nog niet geschoren, laat hem dan eerst aan het gevoel wennen.

Wat scheer je en hoe doe je dat?
Scheer tegen de haargroeirichting in en trek bij de borst en de ellebogen de huidplooien even glad. Je kunt het paard ook gedeeltelijk ongeschoren laten. Je kunt bijvoorbeeld een deken van wintervacht overlaten en alleen de delen scheren waar het paard zweet, zoals de hals. 

Paarden die veel buiten staan
Ruiters en menners die veel buiten rijden of hun paarden veel buiten laten lopen, kunnen hun paarden beter niet scheren. De kans op een verkoudheid is zonder winterhaar te groot. Neem dan wel de tijd om het paard na de training goed droog te stappen of gebruik een zweetdeken om het zweet te absorberen. En: vergeet niet om het zweetdeken op tijd weer af te doen!

Gerelateerd artikel over het scheren van je paard: [VN] Alle ins en outs over het scheren van je paard

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

tamary

Re: De temperaturen zakken. Vuistregels voor gebruik paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:19

Eerste stap is meer hooi of bij te vet voederstro (gerstestro/haverstro) gaan bijvoeren. Verteren ruwvoer stookt de inwendige kachel. Er moet meer reden zijn voor dekengebruik dan wat de thermometer aangeeft.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:30

Inderdaad, kijk goed naar je paard: ga niet af op je eigen gevoelstemperatuur.
En blijf dat doen.
Wanneer je aan scheren/dekens begint, en dus de natuurlijke regulatie uitschakelt, heb je ook de verantwoordelijkheid om dat goed te blijven managen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:32

Geschreven door een dekenfabrikant? En gezonde paard of pony met een goede wintervacht heeft geen deken nodig .Maar moet wel goed gevoerd worden .De kou kost wel meer energie om warm teblijven.

`Helaas Mino is niet meer !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:54

mino1 schreef:
Geschreven door een dekenfabrikant? En gezonde paard of pony met een goede wintervacht heeft geen deken nodig .Maar moet wel goed gevoerd worden .De kou kost wel meer energie om warm teblijven.

Nope, ook niet waar.

Sommige paarden kunnen er prima tegen, anderen totaal niet.
Per paard kijken wat nodig is en daarnaar handelen.

Hier eentje wiens vacht niet, voldoende, waterdicht is. Dat met een redelijk open weiland (wind) maakt dat ze meteen staat te hoesten. 100gr erop en geen centje pijn.

De andere kan er prima tegen maar ook vanwege de open vlakte merk ik wel dat ze gaat rillen bij de combi wind en regen. Regendeken erop, niks aan de hand.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:06

Meestal is kouw niet het probleem maar regen en harde wind wel.Van nat zij worden ze koud.

`Helaas Mino is niet meer !

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:41

Echt per paard verschillend. Hier een haf met dikke vacht die het echt snel koud heeft. Als ik die onder de 10 graden met wind en regen zonder deken zet, verkleumt ie. Onder een 100 grams deken zweet ie nooit. Soms voelt het zelfs frisjes aan onder de deken.
Ander onderzoek heeft aangetoond dat ongeschoren paarden in langdurige regen en 4,5 graad of lager het koud krijgen. Die -5 is alleen bij droge kou zonder wind.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:47

mino1 schreef:
Meestal is kouw niet het probleem maar regen en harde wind wel.Van nat zij worden ze koud.

Precies dit!
Paarden hebben daarbij een gruwelijke hekel aan langdurig regen en harde wind.
Ook met deken

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:49

Paard moet leidend zijn. Ik heb er 1 onder een ongevoerde regendeken staan maar ook 1 onder een regendeken met een 200 grams liner. Beide ongeschoren.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:56

Als ik mijn ongeschoren paard met min 5 pas onder een deken zet is hij al in een ijsklontje verandert denk ik :=

La Vie en Rose  KISS-Keep It Simple Stupid

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 06:40

Mijn paard ging stokkreupel lopen door te strakke spieren als gevolg van de kou op haar rug. Met deken op, niks aan de hand.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 07:08

Rocamor schreef:
Mijn paard ging stokkreupel lopen door te strakke spieren als gevolg van de kou op haar rug. Met deken op, niks aan de hand.

Mijn vorige paard was vergelijkbaar. Bovendien werd hij strontchagerijnig van kou, met of zonder regen. Maar als hij op dagen onder de 10°C geen deken op had, kreeg hij echt last van zijn rugspieren.

Mijn idee was vroeger ook altijd dat geen dekens het beste was, maar je kan zoveel ellende oplopen met een paard wat het te koud heeft; koliek, winterhoefbevangenheid, stramme/pijnlijke spieren... Inmiddels heb ik gelukkig geleerd om naar het individuele paard te kijken.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 07:38

Ik ben helemaal niet van de dekens, wel van een vrije in- en uitloop in een schuilstal waar altijd water en ruwvoer is, zodat ze eigenlijk niet naar buiten hoeven. En dan redden ze zichzelf wel :j

Maar toch wil ik voor elk paardje een deken hebben liggen, en kreeg afgelopen winter zelfs de mini-Shet hier een dekentje op toen het te lang zo koud met regen / sneeuw en een hele gemeen koude wind was.

Als de vacht te lang nat blijft onder zulke koude omstandigheden dan houdt het toch echt een keer op in wat ze aankunnen :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:03

Ik ben wel van de dekens, juist omdat ik voorstander ben van ze veel en lang naar buiten. Ondanks schuilstal en onbeperkt ruwvoer merk ik ook gewoon dat ze over het algemeen fijner in de spieren blijven met een dekentje. Wel is het belangrijk om te beginnen met een goede tussendeken en op de nog warmere dagen de deken er weer af te halen en s"nachts weer om als het afkoelt. En zorgen voor een goede waterdichte want niets is zo slecht als een natte deken.
De tussenseizoenen zijn vaak het lastigst...in de winter kunnen ze gewoon een dikke winterdeken op.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:23

xSCWx schreef:
Als ik mijn ongeschoren paard met min 5 pas onder een deken zet is hij al in een ijsklontje verandert denk ik :=

Die van mij komt dan pas in zijn element :D

Hij is van Noorse afkomst en heeft een zeer dikke vacht van 3,5/4cm.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:27

mijn pony staat sinds een week 24/7 buiten. open wiede met schuikstal/ Hiervoor 2 jaars nachts op stal in de winter/ herfst. zomer 24/7 buiten. bij vorige eigenaar 24/7 buiten jaarrond. Ik moet gaan ervaren of hij het trekt. Het feit dat hij bij vorige eigenaar ook zonder stond vermoed ik dat ie t gaat redden. Ik kijk gewoon naar mijn paard en als ie t niet trekt dan krijgt ie een dekentje maar eerst zonder proberen. Ik reed net langs hem stond hij in de schuilstal vh hooi te eten maar het komt ook met bakken uit de hemel momenteel en t waait best flink.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:13

Kunnen we de hele discussie van “paard helemaal geen deken nodig” gewoon stoppen? Geheel afhankelijk van het gebruiksdoel van je paard heb je wel/geen deken nodig.

Sportpaarden wel, die scheren we, of houden we kort in het haar. Het is slecht topsporten met een dikke winterjas aan ( lees mega wintervacht ). En verder is het per paard verschillend, de een krijgt mega wintervacht en de ander zo goed als niets. De weerstaat de kou uitstekend, de ander weer niet.

Kijk naar je paard, het gebruik, de weersomstandigheden, leeftijd en gezondheid. Maak daar je keuze naar..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:30

Pareltjes schreef:
Kijk naar je paard, het gebruik, de weersomstandigheden, leeftijd en gezondheid. Maak daar je keuze naar..

Dit dus.

Ik heb een paard dat bijna geen wintervacht aanmaakt, zeker als ik haar vergelijk met de andere paarden op stal die in beren veranderen in de herfst. Die van mij staat in een iets dikker zomervachtje.

Ze heeft het dus ook sneller koud, deken om en ik heb een happy paard.
Ik heb dekens in verschillende diktes op stal liggen en bekijk per dag wat ze nodig heeft, als het in ene een stuk warmer wordt (of kouder) gaat er een ander dek op. Vooral in het voor en najaar is het veel wisselen, maar dan wissel ik zelf ook elke keer van jas.

Elk nadeel heeft zijn voordeel, na het werk is ze zo weer droog en de scheerbeurt kan achterwege blijven.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:08

Pareltjes schreef:
Kunnen we de hele discussie van “paard helemaal geen deken nodig” gewoon stoppen? Geheel afhankelijk van het gebruiksdoel van je paard heb je wel/geen deken nodig.

Sportpaarden wel, die scheren we, of houden we kort in het haar. Het is slecht topsporten met een dikke winterjas aan ( lees mega wintervacht ). En verder is het per paard verschillend, de een krijgt mega wintervacht en de ander zo goed als niets. De weerstaat de kou uitstekend, de ander weer niet.

_/-\o_ _/-\o_

Mijn vorige paard kreeg dekens op, maar was verder ongeschoren, omdat hij volop in het werk stond. Hij stond in een PP met voldoende schuilmogelijkheden en onbeperkt ruwvoer. Toen hij met pensioen ging hebben we de dekens afgebouwd en lag er alleen een ongevoerde regendeken klaar voor als het echt heel bar en boos weer werd. Die hij trouwens nooit op heeft gehad :') Meneer ging gewoon naar binnen als hij te nat werd.

Mijn huidige pony heeft een wintervacht van bijna 4cm dik, en was op een gegeven moment aan het zweten terwijl ze buiten in haar paddock rond wandelde. Tijdens het werk stond het schuim er van voor naar achter op. En om die reden is ze vorige maand gedeeltelijk geschoren. Met de temperaturen van +15 graden stond ze of zonder deken of met een zomerdekentje op. Overdag het liefst zonder en op stal in de nacht met zomerdekentje.

Nu ligt er een 300 grams regendeken op. Tot nu toe is dit prima en ligt deze de hele dag en nacht op. Mocht het nodig zijn en het wordt echt vies koud weer dan heb ik nog een zweetdeken en tussendeken klaar liggen welke eronder kan.

Doel voor 2025> Weer vele gezellige kilometers met de menwagen. Hopelijk weer rond de 500 km.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:22

Nieuwsredactie schreef:
Equnews.nl
Algemeen

Het ongeschoren paard heeft het dus pas koud bij temperaturen onder de -5°C, of bij langdurige neerslag of extreme wind, waardoor de gevoelstemperatuur aanzienlijk daalt. Een paard dat het koud heeft, rilt om weer warm te worden. Jij kunt hem helpen door een deken op te leggen of te zorgen dat hij kan schuilen tegen wind en regen.

''heeft het dus pas koud''
wat een interessante verwoording.

''Bij ongeschoren paarden neemt het risico op koud hebben pas toe vanaf.. '' of iets in die trant?

Ik weet nog heel goed dat het een jaar of 10 terug dikke paniek was want gevoelstemperaturen -20 . Stond er toch echt eentje gigantisch in zijn hum middenin de wind op de wei.

Of valt een Fjord niet onder ''paarden''? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:04

Imo hangt het ook wel af van het soort kou. -5 met een zonnetje is al heel anders dan die vieze waterkou die we vaak in Noordwest Europa hebben en die overal intrekt op den duur, ook al is het 5 of 10 graden boven 0. Hier op stal (24/7 buiten) gaan in de eerste situatie overdag alle dekens af, ook die van de geschoren paarden, maar op zo'n dag als vandaag - regen en een kou die overal intrekt - blijven alle dekens op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:43

Precies
2 jaar terug stond het hier te ijzelen. Waaide er flink bij, echt heeeel vies. Maar het zal rond het vriespunt zijn geweest.
Mijn merrie zag je echt verkrampt kijken. Heb haar een deken op gegooid en je zag haar tevreden zijn.
Na de ijzel kwam sneeuw en een lag er een dik pak.
Dag daarna scheen de zon op de sneeuw, geen wind. Heb de merrie echt geen deken meer op gedaan want ondanks dat het betreft temperatuur kouder was voelde het buiten niet meer guur en vies maar was het lekker weer.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:08

Een Fjord is natuurlijk winterhard, niet alle paarden zijn even winterhard. Een Spaanse schone zonder deken in de winter is dan al een heel ander verhaal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:17

Inderdaad per paard verschillend. Mijn vroegah toch altijd winterharde Connemara krijgt de afgelopen 2 jaar toch sneller een regendekentje op, ongevoerd of met lichte voering. Zij staat, ondanks wintervacht, toch wat met opgetrokken flanken bij langdurige regen (en harde wind bijv) als ze geen deken op heeft. En ja, zijn goed voorzien van ruwvoer. Ze kunnen ook schuilen. Waarom het beestje dan niet wat helpen met het ouder worden door ze gewoon een dekentje op te doen met deze gure dagen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:42

Het liefst zou ik ze zonder dekens houden en heb dat ook altijd waar mogelijk gedaan. We hebben genoeg schuilmogelijkheid en altijd onbeperkt hooi en voeren bij.

Mijn merrie maakt in principe wel wat vacht aan, maar heeft een bloedhekel aan regen en staat dan veel te schuilen en beweegt mij te weinig. Ze wordt ook chagrijnig, dus dekens op.

Mijn ruin hebben we het echt mee geprobeerd, maar ging gewoon niet, ondanks ideale omstandigheden. En hij blijft gewoon veel fitter en beter bewegen met dekens. Hij krijgt ook eerder wat dikkere dekens op, ook omdat hij echt weinig vacht aanmaakt.

Hun oude moeder maakte veel vacht aan en kon jaren zonder. We hadden haar laatste 2 winters met om haar te steunen met op gewicht blijven en niet stijf worden. Zij schuilde weer niet graag.

En zo hebben we paarden gehad die je zo 24/7 buiten kon zetten zonder dekens en dat prima, zelfs fijn vonden en paarden die echt geen vacht gingen aanmaken en heel rillerig daarvan werden.

De afgelopen weken wel zoveel mogelijk overdag de dekens af gehad. Als het maar even kan, lekker af.

Dekens moeten wel in verhouding staan tot paard en omstandigheden. Paarden die bewegen en eten kunnen zichzelf redelijk warm houden. Op stal staan ze stil, maar op veel stallen wordt het binnen niet ijskoud, winderig of nat natuurlijk.