Getuige trekt zich terug in zaak blessure Hesselhøj Donkey Boy

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Getuige trekt zich terug in zaak blessure Hesselhøj Donkey Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 14:46

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Hesselhøj Donkey Boy onder het zadel van Jan Møller Christensen tijdens het WK Jonge
dressuurpaarden 2019. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Het is intussen twee weken nadat het Zweedse paardenmagazine Ridsport een artikel publiceerde, waaruit duidelijk werd dat Hesselhøj Donkey Boy na verkoop naar Nederland een blessure had opgelopen waardoor zijn carrière moest worden beëindigd. Recentelijk bracht de Deense krant Nordjyske een artikel waarin twee partijen spraken over het ongeluk en de oorzaak daarvan. Echter, één van de partijen, een ooggetuige, heeft daags na publicatie haar verklaring weer ingetrokken. Op basis daarvan heeft Nordjyske het artikel weer van hun website verwijderd.

Wat er vooraf ging
Het draait allemaal om de tienjarige Deense Warmbloedhengst Hesselhøj Donkey Boy (ERA Dancing Hit x Milan), een goedgekeurde premie- en elitehengst en winnaar van het verrichtingsonderzoek waar hij aan deelnam. In Denemarken werd hij vier keer kampioen bij de jonge paarden en op het WK jonge dressuurpaarden in 2017 en 2019 won hij respectievelijk brons en zilver.

Hij was in eigendom van de Noorse Kristin Andresen. In maart 2020 verhuisde hij van hengstenhouderij Katrinelund naar de stallen van Helgstrand Dressage. In februari 2022 werd Donkey Boy weer uitgebracht in de sport door amazone Anne-Mette Strandy Hansen, zij startten twee wedstrijden op het niveau Inter II – GP.

In juni 2022 kocht de Nederlandse Bartels Academy de hengst voor 2,5 miljoen euro. Andresen kreeg toen ook te horen dat het dier zou worden doorverkocht aan de Japan Riding Association, als rijpaard voor Kazuki Sado. In het artikel dat Ridsport publiceerde, vertelt Andresen haar vermoeden dat Donkey Boy doorverkocht werd voor meer dan 2,5 miljoen euro. Ook was daar te lezen dan Andresen het koopcontract op 16 juni ondertekende en een week later, op 23 juni, een ondertekend exemplaar van Bartels Academy terugkreeg. Volgens Andresen staat er een clausule in het contract dat bij ondertekening alle verantwoordelijkheid voor het paard wordt overgedragen.

Op 29 juni ging het mis. Hesselhøj Donkey Boy kreeg een ongeluk en raakte ernstig gewond aan zijn linker achterbeen. Andresen heeft naar eigen zeggen de 2,5 miljoen euro van Academy Bartels nooit ontvangen.

Het ongeluk
Over het ongeluk deden twee verhalen de ronde. In de Ridsport voerde Andresen een getuige op met een ander verhaal dan dat Helgstrand Dressage publiceerde. Nadat Ridsport dit artikel had gepubliceerd, kwamen er vanuit het PR-team van Helgstand twee persberichten waarin hun versie van het ongeluk verteld werd. Het paard zou zich hebben verwond in de paddock, niemand had dit zien gebeuren en na de ontdekking van de blessure is gelijk behandeling opgestart. Hierbij is op 29 oktober ook een nieuwe video uitgebracht. Hierop is te zien dat iemand bij Helgstand Dressage met Donkey Boy aan de hand loopt.

Afgelopen week bracht Nordjyske een artikel uit, waarin een getuige wordt gesproken. Dit is een voormalige groom van Helgstrand, die haar paard daar nog op stal heeft staan. Zij vertelde dat er met Donkey Boy werd gewandeld, aan de hand. Het dier werd teruggebracht naar de stal, maar schrok daar van een deken die in de box lag. Hij brak los, galoppeerde door de stalgang en botste uiteindelijk tegen een gesloten hek aan. Volgens Nordjyske zei de voormalige groom dat er nog meer getuigen waren, maar dat alles stilgehouden wordt.

In geen van beide artikelen in de Ridsport of de Nordjyske, maar ook niet in de persberichten van Helgstrand, wordt gerept over de aanwezigheid van bewakingscamera’s in de paddock of op stal, die het ongeluk hebben vastgelegd.

Verklaring ingetrokken
Intussen is duidelijk geworden dat de getuige haar verklaring weer heeft ingetrokken. Nordjyske heeft dan ook haar verhaal over het ongeval met Donkey Boy offline gehaald. Dit artikel veroorzaakte veel ophef in Denemarken en de Deense hippische sociale media kregen honderden reacties op dit artikel.

Op 9 november 2022 plaatste Nordjyske de volgende verklaring op haar website:
Nordjyske betreurt artikel over Helgstrand

De ooggetuige heeft haar verklaring over het ongeval in de stal bij Helgstrand Dressage ingetrokken, het artikel over dit ongeval is daarom niet gepubliceerd.

In dit artikel, dat op maandagavond 7 november 2022 op nordjyske.dk en 8 november in Nordjyske Stiftstidende is gepubliceerd, vertelt een ooggetuige dat zij heeft gezien hoe het paard Donkey Boy gewond raakte in de stal bij Helgstrand Dressage. Het artikel heeft tot heftige reacties geleid van mensen rond Helgstrand Dressage en na publicatie heeft de bron haar verklaring dan ook ingetrokken.

In de loop van de vijf weken voorafgaand aan publicatie hebben wij voortdurend contact gehad met de bron in kwestie en een interview op band opgenomen. Op geen enkel moment hebben wij reden gehad om aan de geloofwaardigheid van de bron te twijfelen.

Omdat de bron heeft besloten niet langer achter haar ooggetuigenverslag te staan, vindt Nordjyske het noodzakelijk het artikel niet langer te publiceren. Nordjyske verontschuldigt zich daarvoor.


Rechtszaak? Tijd en geld om onderzoek te doen
Nordjyske heeft intussen vernomen dat de sportcarrière van Donkey Boy voorbij is. Er is een veterinair rapport opgemaakt door het Højgaard Horse Hospital, waaruit dit geconcludeerd kan worden.

Andresen vertelde aan Nordjyske dat ze tot op de bodem wil uitzoeken wat er is gebeurd, en dat ze juridische stappen wil ondernemen tegen Academy Bartels omdat ze niet betaald hebben. Of ze Helgstrand aanklaagt voor nalatigheid in de verzorging of omdat het paard niet meer geschikt is voor het beoogde doel, is onduidelijk. Op dit moment hebben bronnen in Nederland en Duitsland alleen gepubliceerd dat Andresen alleen Academy Bartels aanklaagt.

Nordjyske schreef ook dat Andresen bereid is om privédetectives in te huren om deze zaak op te lossen.

”Ik zal alle beschikbare middelen inzetten,” zo wordt ze geciteerd. “Als ik erachter kom dat iemand mij probeert de bedriegen, dan ga ik daar achteraan. Tot het bittere eind. Ik heb Andreas Helgstrand gezet dat hij moet weten dat ik zowel tijd als geld heb. Dat is een slechte combinatie voor mensen die verder gaan dan nodig is.”

Nordjyske publiceerde ook dat de Nederlanders ook twijfelen over de verklaring van Helgstrand over hoe het paard gewond raakte. Dit zou blijken uit een reactie in de arbitragezaak. Men is van mening dat dit soort schade aan de pezen maar twee oorzaken kan hebben. De ene is een ‘acuut letsel’ zoals een val op hoge snelheid, de andere is overbelasting gedurende een langere tijd, bijvoorbeeld door een training die te zwaar is.

Het is niet de eerste keer dat Andresen grote paardenhandelaren voor het gerecht sleept. Zo heeft ze de Nederlander Brouwer aangeklaagd bij de verkoop van Handsome O, kampioen bij de KWPN hengstenkeuring. Deze zaak duurde zes jaar. Daarnaast won zij een rechtszaak over Dario, een Hannoveraner hengst.

Gebruikte bronnen:


Afbeelding

Gerelateerd artikel: [VN] Hesselhøj Donkey Boy zwaargewond, dagen na verkoop naar Nederland

LaPluche

Berichten: 2058
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Getuige trekt zich terug in zaak blessure Hesselhøj Donkey Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:20

Zo gaat dat op de grote stallen, als groom zie je zoveel dingen, maar owee als je iets naar buiten durft te brengen.

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:28

LaPluche schreef:
Zo gaat dat op de grote stallen, als groom zie je zoveel dingen, maar owee als je iets naar buiten durft te brengen.


Ja daar is iets mee afgesproken of overlegd. Zou zomaar kunnen dat Helgstrand haar wat geld heeft toegeduwd om haar mond te houden. Of inderdaad bedreigd, zo iemand kan jouw carrière behoorlijk beïnvloeden natuurlijk.

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Getuige trekt zich terug in zaak blessure Hesselhøj Donkey Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:43

Het is ook gewoon simpel, als je werkzaam bent en wilt blijven in de paardenwereld dan houdt je je mond.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:47

Klinkt fris ja :+

Mayasfrenk

Berichten: 1404
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:52

Elisa2 schreef:
Het is ook gewoon simpel, als je werkzaam bent en wilt blijven in de paardenwereld dan houdt je je mond.


Dit inderdaad. Ik moet zeggen dat ik dat aspect oom totaal niet mis nu ik niet meer in de paarden werk....

tita

Berichten: 19789
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:54

Elisa2 schreef:
Het is ook gewoon simpel, als je werkzaam bent en wilt blijven in de paardenwereld dan houdt je je mond.


Dit is het niks meer niks anders
Alleen Nederlandse wet kan je dwingen en ben je strafbaar

Een groom is vervangbaar

Is maar 1 verliezer het paard

ZwarteHeks

Berichten: 648
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:54

LaPluche schreef:
Zo gaat dat op de grote stallen, als groom zie je zoveel dingen, maar owee als je iets naar buiten durft te brengen.

100%. Zelf van dichtbij meegemaakt van een grote stal in Nederland. Uit angst een contract ondertekend en zwijggeld gekregen. Nog altijd spijt van.

manic

Berichten: 7038
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:56

Raar verhaal. Maakt het contractueel dan heel veel uit of het paard stuk is als gevolg van een ongeluk in de paddock of in de stalgang?

Als er in het contract staat dat ownership over gaat vanaf de dag dat het contract getekend is maakt het toch geen fluit uit?

Brainless

Berichten: 29842
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:24

manic schreef:
Raar verhaal. Maakt het contractueel dan heel veel uit of het paard stuk is als gevolg van een ongeluk in de paddock of in de stalgang?

Als er in het contract staat dat ownership over gaat vanaf de dag dat het contract getekend is maakt het toch geen fluit uit?

Ja en nee.. als het 2de verhaal waar is dan kan het zijn dat de groom (en daarmee stal Bartels) alsnog verantwoordelijk kan worden gehouden voor het ongeluk. dat het ongeluk hun schuld is.
Gebeurd er iets in de wei/paddock dan is het meestal iets waar een persoon niks aan kan doen.

Rocamor

Berichten: 11111
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:59

manic schreef:
Raar verhaal. Maakt het contractueel dan heel veel uit of het paard stuk is als gevolg van een ongeluk in de paddock of in de stalgang?

Als er in het contract staat dat ownership over gaat vanaf de dag dat het contract getekend is maakt het toch geen fluit uit?


Zo'n contract wil ik ook wel: eigendom gaat over op moment dat ik getekend heb. Niks over het feit dat ik eerst nog moet betalen...

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:06

Mayasfrenk schreef:
Elisa2 schreef:
Het is ook gewoon simpel, als je werkzaam bent en wilt blijven in de paardenwereld dan houdt je je mond.


Dit inderdaad. Ik moet zeggen dat ik dat aspect oom totaal niet mis nu ik niet meer in de paarden werk....


Ik ook niet, het is toch wel fijn om je gewoon normaal uit te kunnen spreken.

En inderdaad, het gaat er om qua verzekeringswerk of iemand aansprakelijk gehouden kan worden. Een slim bedrijf verzekerd zich hier goed voor maar bij dit paard is alles veel te schimmig qua houders/ eigenaren en verzorgers dus dat kan nog weleens een naar staartje krijgen.

Nicje87

Berichten: 9880
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:49

Brainless schreef:
manic schreef:
Raar verhaal. Maakt het contractueel dan heel veel uit of het paard stuk is als gevolg van een ongeluk in de paddock of in de stalgang?

Als er in het contract staat dat ownership over gaat vanaf de dag dat het contract getekend is maakt het toch geen fluit uit?

Ja en nee.. als het 2de verhaal waar is dan kan het zijn dat de groom (en daarmee stal Bartels) alsnog verantwoordelijk kan worden gehouden voor het ongeluk. dat het ongeluk hun schuld is.
Gebeurd er iets in de wei/paddock dan is het meestal iets waar een persoon niks aan kan doen.


Bedoel je niet de hengstenhouderij waar het paard gestald is?

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Getuige trekt zich terug in zaak blessure Hesselhøj Donkey Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:58

Helgstrand bedoel je. Daar stond hij gestald. Kan best zijn dat hij aansprakelijk wordt gesteld. Of hoe heet dat? Verwijtbaar.
Maar blijft lastig. Een dier kan schrikken, die houd je nooit als hij gaat rennen. En dan rent hij ergens een hek in. Tja, was dat te voorkomen?

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:05

... ik heb geen flauw idee wat er precies in de contracten staat.
(En hoe het zit met: 'na overdracht van het eigendomsrecht is alle verantwoordelijkheid voor de nieuwe eigenaar'.)

Maar naar Nederlands recht is het kopen van een paard zoiets als een ding aanschaffen.

Stel je koopt een duur ding, en voordat het ding geleverd wordt door de verkoper 'valt het kapot'.

Volgens mij sta je dan in principe in je recht als je zegt 'ik betaal geen fortuin voor scherven'.

manic

Berichten: 7038
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Getuige trekt zich terug in zaak blessure Hesselhøj Donkey Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:55

Ik denk dat het lastig hard te maken is als je er zelf voor kiest om jou “ding” nog even bij iemand anders te laten staan.

Of een ongeluk verwijtbaar is of niet lijkt me ook erg lastig hard te maken. Wil je dan iemand verantwoordelijk gaan maken omdat die niet sterk genoeg was om een paard te stoppen als hij schrikt van een deken (!)?

Nicje87

Berichten: 9880
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Getuige trekt zich terug in zaak blessure Hesselhøj Donkey Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:47

Het is op een bedrijf gebeurd. Mogelijk dat zij een verzekering hebben.

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:15

manic schreef:
Ik denk dat het lastig hard te maken is als je er zelf voor kiest om jou “ding” nog even bij iemand anders te laten staan.

... zij het dat het gaat over enkele dagen.
Dan is het mogelijk een kwestie van 'de contracten zijn getekend, nu gaan we het vervoer regelen'.

(Itt een mogelijke afspraak dat het dier nog maanden op de 'oude' stal zou blijven. In dat geval vind ik het een echte keuze om het dier daar te laten, in het eerste geval niet.)

Benzz
Berichten: 3333
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:26

Elisa2 schreef:
Het is ook gewoon simpel, als je werkzaam bent en wilt blijven in de paardenwereld dan houdt je je mond.

Geheimhoudingsbeding zit gewoon in het contract. Teken je voor.

Brainless

Berichten: 29842
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:53

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Het is ook gewoon simpel, als je werkzaam bent en wilt blijven in de paardenwereld dan houdt je je mond.

Geheimhoudingsbeding zit gewoon in het contract. Teken je voor.

Maar daar zit gelukkig wel een grens aan.
Als je iets ziet wat echt niet door de beugel kan mag je dat gerust melden zonder wettelijk in problemen te komen.

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Getuige trekt zich terug in zaak blessure Hesselhøj Donkey Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:38

Ik heb nog nooit een geheimhoudingsverklaring hoeven ondertekenen bij mijn paardenbanen. Uiteraard is integriteit in ieder werkveld belangrijk. Maar er zijn inderdaad grenzen lijkt me.