Ingmar De Vos: "Paardenwelzijn is een 'hot' thema"

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ingmar De Vos: "Paardenwelzijn is een 'hot' thema"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:05

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Ingmar de Vos. Foto: © FEI/Richard Juilliart

In Kaapstad verzamelde het FEI bestuur de afgelopen dagen. Een belangrijk punt op de agenda was het paardenwelzijn en ethiek. Het onderwerp werd uitvoerig besproken en domineerde de discussie.

FEI voorzitter, Ingmar De Vos verklaarde dat het paardenwelzijn en ethiek een enorm belangrijk thema is, om niet te zeggen het belangrijkste thema van de vergadering. "Het is onze opdracht om het paardenwelzijn te verdedigen en te handhaven. We moeten in de hedendaagse maatschappij de belangen van de paardensport opnieuw definiëren en moderniseren. Om dit te doen moeten we in de spiegel durven kijken..."

In de discussie nam dr. Natalie Waran het voortouw. "We zijn allemaal aandeelhouders van de sport. Er moet een nieuwe strategie in het beleid uitgestippeld worden en we moeten die strategie zo snel mogelijk omzetten in realiteit."

De aanpak dient volgens Waran te steunen op zes basisbegrippen:

1. Bewijs: we hebben bewijs nodig om de stellingen die ingenomen worden te staven
2. Opvoeding: We moeten onze aandeelhouders (ruiters) onderwijzen in de voorgeschreven ethiek en het paardenwelzijn
3. Engagement: We moeten transparant en tijdig communiceren wat onze stellingen zijn
4. Regelgeving: Het beleid handhaven zal vertaald moeten worden naar een correcte regelgeving
5. Controle: We moeten de regels controleren en zo onze paarden optimaal beschermen
6. Machtiging: We moeten onze vernieuwde cultuur promoten

Uit de discussie zal de commissie voor 'ethics en wellbeing' enkele regels uitschrijven die vandaag, tijdens de Algemene Vergadering, besproken zullen worden. De regels zullen beslag leggen op verschillende disciplines, dierenartsen en uiteraard ook de Olympische regels voor Parijs 2024 uitstippelen.

Loretta

Re: Ingmar De Vos: "Paardenwelzijn is een 'hot' thema"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:06

Zal eens tijd worden dat er vanuit de paardenwereld zelf iets op gang komt inplaats van het over te laten aan mensen die niet gehinderd worden door enige kennis. Dat de FEI er nu mee aan de slag gaat geeft hoop.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:35

Maar hoe lang wordt dit al niet geroepen? Eerst zien, dan geloven, imo :o.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:56

Vanaf December zijn toezichthouders op wedstrijden verplicht. Dat is zeker een goede stap in de richting. Vooral omdat zij ook mogen aanspreken, waarschuwen en rapporteren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:55

En daarom laten we het wk endurance in de UAE plaatsvinden ipv Italië. Domme fei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 00:15

_Zsazsa_ schreef:
Vanaf December zijn toezichthouders op wedstrijden verplicht. Dat is zeker een goede stap in de richting. Vooral omdat zij ook mogen aanspreken, waarschuwen en rapporteren.
Die zijn er toch al lang, dus wat is er dan precies nieuw en wat voor verschil gaat het dan echt maken?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:26

Window dressing, zonder straffen op elk niveau stelt het allemaal niets voor. Daarnaast ben ik van mening dat het probleem meer dan ergens anders zich afspeelt op de private trainings grond.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:06

_Zsazsa_ schreef:

En toch kom ik echt regelmatig op wedstrijden waar ze niet zijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:06

Zoals ik zeg vanaf December zijn ze verplicht.. dus vanaf dan zie je ze op iedere amateur wedstrijd. Niet alleen in de Subtop/ top.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:09

Mkango schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Die zijn er toch al lang, dus wat is er dan precies nieuw en wat voor verschil gaat het dan echt maken?

Niet op amateur wedstrijden. Het verschil gaat maken dat ze echt op het welzijn van de paarden gaan letten. Rijgedrag, harnachement, omgang bij de trailers etc. En zoals ik zei, zijn ze bevoegd om ook echt maatregelen te nemen bij wangedrag.
Hopelijk is hun aanwezigheid genoeg en wordt men bewust van hun eigen handelen/rijden.
De KNHS opleidingen zijn nu in volle gang, en er zijn 4 lichtingen bezig nu die ook het veld ingaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:33

Eigenlijk is het toch van de zotte dat dit moet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:33

hm, soms zouden ze gewoon eens in sommige rijbanen op pensionstallen moeten gaan kijken.
Denk dat daar nog het meest verkeerde dingen gebeuren....

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:33

ElCamino schreef:
hm, soms zouden ze gewoon eens in sommige rijbanen op pensionstallen moeten gaan kijken.
Denk dat daar nog het meest verkeerde dingen gebeuren....

Ja dat klopt.
Maar als ze thuis zo rijden, maar op wedstrijd dit niet mogen/kunnen, dan hopen we dat we samen met de jury’s & instructeurs toch een beetje de sport kunnen helpen.
Het staat allemaal in de kinderschoenen maar het is zeker een goede stap in de richting. Mensen bewust maken van paardenwelzijn. En uiteindelijk ligt natuurlijk de verandering bij de ruiters zelf. We willen allemaal nog over 10 jaar mogen rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:12

En als instructeur is het dan ook goed om mensen aan te spreken op onacceptabel gedrag op die pensionstallen als je dit ziet. Het moeilijkste is alleen: onbewust onbekwaam..want daar is vaak wel een goede wil maar gewoon een totaal gebrek aan ervaring.

Ik vind het een goede stap in ieder geval en hoop dit ze dit door gaan voeren naar nog meer paardvriendelijke maatregelen rondom wedstrijden. Bijv. een -2 voor een doorgetrokken stangteugel in de dressuur bij ieder onderdeel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:24

Ze zouden kunnen begonnen om de internationale verplichting op stang en trens er af te halen vanaf de hoogste niveaus. En het toestaan van bepaalde bitloze optomingen in de dressuur. In het springen is er al wel veel mogelijk wat dat betreft.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:58

Die stang en trens gaan nog wel, mits je stang niet gebruikt als rem met een hefboom en de hoek veel en veel te scherp wordt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:19

Elisa2 schreef:
En als instructeur is het dan ook goed om mensen aan te spreken op onacceptabel gedrag op die pensionstallen als je dit ziet. Het moeilijkste is alleen: onbewust onbekwaam..want daar is vaak wel een goede wil maar gewoon een totaal gebrek aan ervaring.

Ik vind het een goede stap in ieder geval en hoop dit ze dit door gaan voeren naar nog meer paardvriendelijke maatregelen rondom wedstrijden. Bijv. een -2 voor een doorgetrokken stangteugel in de dressuur bij ieder onderdeel.

Ik was afgelopen weekend op wedstrijd, gewoon even kijken. Ik zag daar ruiters losrijden waar ik de tranen van in de ogen kreeg en een doorgewinterde instructeur erbij die alleen maar zei: Ja goed!!

Open mond, verkanteling, paard naar voren schoppen omdat deze te traag was maar zodra deze reageerde vol op de rem trekken. De paardensport is de laatste 15 jaar extreem verslechterd. Oke de paarden zijn wel veel beter geworden.
Bij het springen en eventing zie je dit veel minder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:28

Klinkt als de "moderne" dressuur..daar ben ik ook geen voorstander van. Vind het ook frappant dat zo weinig mensen het voorwaarts/ neerwaarts rijden nog maar lijken te kennen.

Maar goed, heb al eerder geschreven dat ik een voorstander van om het losrijden te punten. Hoe dat gaat, respectvol en gymnastiserend of zoals bovenstaande manier en dan vooral de harmonie dik mee te laten wegen.

En zo zijn er nog een heleboel verbeteringen die imo doorgevoerd kunnen worden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:12

Elisa2 schreef:
Klinkt als de "moderne" dressuur..daar ben ik ook geen voorstander van. Vind het ook frappant dat zo weinig mensen het voorwaarts/ neerwaarts rijden nog maar lijken te kennen.

Maar goed, heb al eerder geschreven dat ik een voorstander van om het losrijden te punten. Hoe dat gaat, respectvol en gymnastiserend of zoals bovenstaande manier en dan vooral de harmonie dik mee te laten wegen.

En zo zijn er nog een heleboel verbeteringen die imo doorgevoerd kunnen worden.

Dat is vanaf nu ook een rol van de toezichthouder. Die gaan bij het losrijden mensen aanspreken/wijzen op de manier waarop ze dat doen als ze te ver gaan. Rolkür is zelfs verboden en kan zelfs uitsluiting/rapportage opleveren. Toezichthouders stellen zich niet als instructeur op maar geven wel aan wanneer het niet meer paardvriendelijk is.
Mijn enige twijfel punt is of mensen vriendelijk omgaan met de toezichthouders wanneer zij aangesproken worden. Paardenvolk is toch een eigenwijs volkje…

Edit: punten systeem weet ik niet of dat haalbaar gaat zijn. Maar hopelijk is controle genoeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:31

Misschien een goede volgende stap...inderdaad eerst maar eens kijken hoe het gaat werken met de toezichthouders. Je zult er denk ik inderdaad aardig stevig voor in je schoenen moeten staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:39

Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

In mijn ogen moeten instructeurs en jury's beter opgeleid worden naar huidige standaard. Maar wie dan weer gaat bepalen wat die standaard is?? Ik vind dat men nog best veel acceptabel vindt.

Hopelijk vinden ze genoeg kundige mensen die toezichthouder willen zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:21

nikkel schreef:
Die stang en trens gaan nog wel, mits je stang niet gebruikt als rem met een hefboom en de hoek veel en veel te scherp wordt.

Het gaat om de verplichting. Genoeg paarden die fijner op een trens lopen. Waarom zou je die met dubbel bit moeten rijden als ze dat minder prettig vinden? Daar gaat het om. Net als de verplichting met sporen te rijden. Dat was vroeger zo vanaf de M dressuur. Gelukkig is dat afgeschaft.

Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:49

_Zsazsa_ schreef:

In Oostenrijk is dit systeem al jaren normaal, maar als ze niemand durven aanspreken, want (grote naam) waar ben je dan? Mijn vriendin is jurylid hier in Oostenrijk en vraagt vaak aan collega's of ze nu neusriemen gaan controleren. Maar nee, als grote namen meerijden durven ze niet. Ons kent ons. EN zolang dat nog belangrijker is dan de paarden.... zal helaas niets veranderen.

En geloof me, dat zal in Nederland echt niet anders zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 08:39

Dat was wel te zien aan het fiasco van Rien van der Schaft als bondscoach.

Ben ook wel benieuwd hoe dit in de (sub)top zal gaan, maar goed..niets doen is ook geen optie.

Ja de spoorverplichting er af is positief, nu nog bij de FEI en wat mij betreft een verbod op een spoortje tot de M1. Nationaal mag er al gestart worden tot het hoogste niveau met alleen een trensje, nu internationaal nog.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 08:55

Joyce B, Dat de regels moeten worden veranderd, daar ben ik het helemaal mee eens. Een simpel bustrensje zou voldoende moeten zijn.