Een kijkje in de stal: het bijzondere verhaal van Jamaica

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Een kijkje in de stal: het bijzondere verhaal van Jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 20:26

The Chronicle of the Horse
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet Jamaica uit het artikel.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Op 27 oktober plaatsen de North Run Stables twee foto’s op hun Facebookpagina. Het contrast tussen deze twee was schokkend: de ene was een prachtige schimmel met kampioenslint en statiedeken, de andere was dezelfde schimmel, helemaal ingevallen, met uitstekende ribben en een nummer op zijn rug. De twee foto’s werden twee jaar na elkaar genomen, in oktober 2020 en oktober 2022. Op beide foto’s staat het paard Jamaica, waarmee Luke Jensen, stagiair bij North Run, op 16 oktober de Dover Saddlery/USEF Hunt Seat Medal Final won. Dit is een onderdeel van de Pennsylviania National. Het weekend daarna, van 23 oktober, reed de combinatie nog mee bij de APSCA Maclay Final van de National Horse Show in Kentucky. Dit was de laatste wedstrijd van Jensen bij de Junioren en het sluitstuk van een seizoen waarin Jamaica opklom van redelijk onervaren naar een rijzende ster in de paardensport.

Jamaica is een dertienjarige Belgisch Warmbloed van Zurich uit de Voltaire-merrie Petit Fleur. Hij werd in België gefokt en uitgebracht door Stijn Loos en Elke Fransen.

“Toen hij nog jong was, was Jamaica vriendelijk en ongelooflijk slim”, herinnert Fransen zich “Hij leerde heel snel en wilde altijd wel spelen.” Fransen bracht het dier groot van veulen totdat hij zes was, toen kocht Stephan Conter, van de Stephex Stables, de ruin.

Jamaica kwam een aantal jaar uit in de springrubrieken van 1.30 tot 1.40 meter, daarna werd hij door Conter naar de North Run Stables gebracht met de bedoeling om hem tijdens het Winter Equestrian Festival van 2002 in Florida te verkopen.

“Stephex is een bedrijf van topklasse”, zegt Missy Clark. Zij is mede-eigenaar van North Run, de trainster van Luke Jensen en de huidige eigenaresse van Jamaica. “We hebben de dochters van Stephan in het verleden meerdere winters getraind tijdens het WEF, en Stephan brengt ons geregeld paarden voor de verkoop. Toen Jamaica voor het eerst bij ons kwam, zag hij er geweldig uit.”

In die tijd was Tomas Yofre de stalruiter bij North Run. Hij bracht Jamaica in de winter met veel succes uit tijdens het WEF, in de springrubrieken van 1.40 en 1.50 meter. Aan het einde van die wedstrijdcyclus werd Jamaica verkocht aan een ruiter uit Mexico. Helaas bleken zij geen combinatie te zijn en een paar maanden later belde Conter met Clark, en haar partner John Brennan, om te vragen of zij het paard terug wilden nemen. Clark stemde toe en Jamaica werd werd in oktober 2020 overgebracht naar het Tyron International Equestrian Center in North Carolina, tijdens een wedstrijd daar. Toen hij aankwam was hij volgens Clark in een zeer slechte conditie: broodmager en er was een nummer op zijn rug aangebracht.

“Om het paard in zo’n toestand uit de trailer te zien komen, daar was ik niet op voorbereid,” zegt Clark. “Stephan was ook erg aangedaan. Toen ik Jamaica zag, zei ik ‘we gaan hem hier weghalen,’ dus brachten we hem naar onze boerderij in Florida om hem wat extra TLC te geven en waar hij kon bijkomen.”

Jamaica was er niet alleen lichamelijk slecht aan toe, maar ook geestelijk was hij behoorlijk aangedaan. Clark vertelt: “In de stal vloog hij op je af, probeerde te bijten en te trappen. Je moest echt heel voorzichtig zijn bij hem.”

Op de Facebookpagina van North Run is een foto te zien van hoe Jamaica er uit zag toen hij uit de trailer kwam.

Dat is ook waar zijn transformatie van lelijk eendje naar mooie zwaan begon. Een bijzonder verhaal over dit paard en de stagiair die hem hielp om zijn zelfvertrouwen terug te krijgen en het verwezenlijken van zijn mogelijkheden.

Twee jaar nodig voor het herstel van Jamaica
Eerst kreeg hij de tijd om weer op gewicht te komen en te wennen aan de nieuwe plek. Clark vermoedde dat hij een goed sportpaard zou kunnen worden, maar er zou wel veel tijd in gaan zitten om hem te helpen ontspannen en mensen weer te leren vertrouwen.

“Cody Rego bracht hem een paar keer uit bij het WEF in 2021. Hij deed het goed, maar het was voor mij duidelijk nog te vroeg”, zegt Clark. “Jamaica kon zich niet genoeg ontspannen, dus ik wilde hem een rustige zomer en herfst geven, zodat hij zich weer kon openstellen. We namen hem mee naar onze boerderij in Vermont, waar hij elke dag een beetje meer uit zichzelf keerde en gaandeweg ook relaxter werd. Hij was nog wel gespannen als hij in zijn stal stond, dan moest je altijd op je hoede zijn.”

De sleutel tot een succesvolle revalidatie: één vaste verzorger
Na zijn vrije zomer wilden Clark en het team van North run Jamaica klaarstomen voor het WEF 2022. Toen iedereen begin november 2021 in Wellington, Florida begon Jensen, een toen achttienjarige jongeman uit Denton, Texas, met het verzorgen en rijden van Jamaica. In maart 2022 kocht North Run het paard van Stephex Stables en beloofde Jensen dat hij Jamaica de rest van het seizoen mocht rijden.

“Die jongen kan zo goed met paarden omgaan – het lijkt wel of hij een oude ziel heeft”, zegt Clark over Jensen. “Hij is zo bedachtzaam en weloverwogen in de manier waarop hij met de paarden omgaat. Hij heeft veel geduld met Jamaica, en de twee begonnen een erg speciale band te ontwikkelen gedurende de tijd. Het was prachtig om te zien.”

“Als je kijkt naar de video’s van Luke en Jamaica samen, dan zie je meteen het natuurlijke inlevingsvermogen en geweldige horsemanship”, voegt ze eraan toe. “Je ziet hem nauwelijks neerkomen na de laatste hindernis in het parcours, of hij geeft Jamaica al heel veel klopjes en kriebeltjes in de nek. Het roert mij tot tranen aan toe. Dat zie je niet vaak, die echte, oprechte sympathie voor het paard en de waardering voor het dier. Hij is zo attent in al die dingen.”

Jensen nam de tijd met Jamaica
“In het begin, voordat we elkaar echt leerden kennen, dacht ik al dat het belangrijk was om echt geduldig te zijn met Jamaica”, zegt Jensen. “Hij was aan de hand al nerveus en in de stal kon hij naar je bijten en trappen. Ik probeerde te begrijpen waar die reactie vandaan kwam. Hij beet en trapte niet in het belang van iets, maar eerder als reactie op iets. Na verloop van tijd kon ik hem duidelijk maken dat ik aan zijn kant stond en zijn teamgenoot was. Hoe meer tijd we samen doorbrachten, hoe meer hij realiseerde dat ik er voor hem was.”

Jensen maakte er een gewoonte van om zoveel mogelijk tijd door te brengen met de schimmel. “Ik bracht veel tijd met hem door en deed veel meer dan alleen de normale verzorging. Ik bracht veel tijd door in zijn stal, heb hem rustig urenlang vervloekt omdat hij in het begin zo moeilijk te poetsen was, liet hem grazen, reed hem en liet hem de omgeving zien en probeerde zijn stress weg te nemen. Dit alles heeft eraan bijgedragen dat ik zijn vertrouwen kon winnen”, zegt hij.

Elke morgen delen ze het ontbijt
Jensen is meer van het fruit dan van een bord muesli als ontbijt, en Jamaica is dat ook. “Ik begin ’s ochtends altijd met een appel als ontbijt, Jamaica en ik delen die dan gewoon”, zegt hij. “Hij houdt van het klokhuis en ik totaal niet, dus dat komt goed uit.”

Heel incidenteel laat Jensen Clark eens op ‘zijn’ paard rijden. Jensen rijdt meestal op Jamaica, maar heel soms wil Clark er zelf ook graag op. “Ik rijd hem bijna elke morgen, doe dan ook zijn verzorging en alles dat erbij hoort. Maar Missy vindt het ook fijn om hem te rijden, dus soms moet ik hem jammer genoeg delen”, zegt hij brutaal.

Jamaica is ook gek op Ernie, de hond van Luke. Hij is nog steeds vriendelijk van karakter, zelfs nadat hij deze traumatische ervaringen heeft doorstaan. “Hij is erg leuk met de honden”, zegt Jensen. “Ik heb Ernie en die neem ik overal mee naar toe. Als ik op stal ben, is Jamaica bijzonder vriendelijk tegen hem, maar ook tegen de andere dieren. Hij is erg lief naar alle dieren.”

Het verhaal van Jamaica lijkt op dat van Assepoester, die opbloeide toen zij de aandacht kreeg die ze verdiende. In hun jaar samen werden Jamaica en Jensen kampioen of reservekampioen bij enkele van de meest prestigieuze wedstrijden in de Verenigde Staten. Op hun erelijst staan onder andere de overwinning tijdens het WEF-kampioenschap springen in Florida en de R.W. “Ronnie” Mutch Equitation Championship in Devon (Pennsylvanie). Ook werden ze reservekampioen bij het ASPCA Maclay Region 1 Championship in Massachusetts, de finale van de Platinum Performance USEF Show Jumping Talent Search – East in New Jersey en recentelijk wonnen ze de Medal Finals in Harrisburg.

“Het is een geweldig paard”, zegt Jensen. “Voor mij is hij de Horse of a lifetime. Ik ben na dit jaar te oud voor de Junioren, dit was dan ook onze laatste wedstrijd. De Maclay Finals eind oktober waren de laatste wedstrijd die we samen reden. Dit gezegd hebbende, het werd een speciale week met een bitterzoete smaak omdat het daarna eindigde.”

Terugkijkend naar het afgelopen seizoen van Jensen en Jamaica, die begin 2022 nog een onbewezen sportpaard was, en waar het dier de afgelopen twee jaar vandaan is gekomen, vertelt Clark namens North Run Stables.

“Het was een geweldige reis van die twee samen”, zegt ze. “Luke heeft de tijd genomen om een bijzonder paard te leren kennen, hem te helpen uit een erg moeilijke situatie te komen. Hij had geduld met hem en hun partnerschap bloeide op. Wat een prachtig verhaal. Dit soort verhalen zijn waarom je elke ochtend weer opstaat. De horsemanship en de toewijding aan het paard, het beste naar boven halen in een dier waar niemand de tijd in wilde steken, het wilde zien”, voegt ze eraan toe. “Een ding weet ik zeker, Jamaica is thuis, hier bij ons op North Run, voor de rest van zijn leven.”

In de onderstaande video is te zien hoe Luke Jensen en Jamaica de winnende ronde rijden tijdens de Dover Saddlery / USEF Hunter Seat Medal Final tijdens de Pennsylvania National Horse Show 2022.