Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 19:14

DTVnieuws.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Raadsleden in Den Bosch zijn welkom om bij de komende editie van The Dutch Masters achter de schermen mee te kijken hoe de organisatie omgaat met dierenwelzijn. De Partij voor de Dieren wil alle evenementen met dieren weren uit de Brabanthallen. De gemeente Den Bosch zegt geen aanleiding te hebben om te denken dat het welzijn en de gezondheid van de paarden in het geding is.

De raadsfractie van Partij voor de Dieren stelde in juni al kritische vragen over het evenement. Die beantwoordt de gemeente nu pas vanwege een interne fout. De partij verwees naar constateringen van de organisatie Dier en Recht. De gemeente legt die naast zich neer en verwijst naar de verantwoordelijke toezichthouder, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. "We beseffen dat er verschillend gedacht kan worden over paardensport", laat het college van B en W weten. "We hebben geen aanleiding om te veronderstellen dat de organisatie niet de nodige maatregelen treft om het welzijn en de gezondheid van de paarden te waarborgen."

Het is slecht gesteld met het welzijn van paarden die meedoen aan de Dutch Masters in de Brabanthallen, zegt de Partij voor de Dieren in Den Bosch. En zolang dat niet goed is geregeld, zou de gemeente het evenement moeten weren.

Verbod op evenementen met dieren
De fractie van PvdD vroeg ook naar een lokaal verbod op evenementen met dieren in de Brabanthallen. Daarbij werden de vragen toegespitst op Avimarkt Europe en Horse Event. Ook daar ligt het toezicht bij de NVWA. De Brabanthallen laat weten altijd toe te zien op het naleven van afspraken. "De Brabanthallen heeft er immers geen belang bij dat de goede naam in het geding komt", aldus de gemeente. "Of een verbod op evenementen met dieren wenselijk is, is een politieke afweging."

Onali

Berichten: 18738
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:46

Nieuwsredactie schreef:
Het is slecht gesteld met het welzijn van paarden die meedoen aan de Dutch Masters in de Brabanthallen, zegt de Partij voor de Dieren in Den Bosch. En zolang dat niet goed is geregeld, zou de gemeente het evenement moeten weren.


>;)

Ik heb geen idee hoeveel paarden hier aan mee doen, maar om dit zo stellig te beweren.
Hebben ze bewijzen??

Enge partij.

Femke_Tweety

Berichten: 12355
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:47

Ja, over 10 jaar mag je niet meer rijden, mennen, vrijheidsdressuur.

Je mag je hond niet meer trainen voor agility of obedience.

Je kat voor de lol een paar commandos leren is ook uit den boze natuurlijk...




Dat er bewust en actief gekeken wordt naat dierenwelzijn is prima. Daar staat ieder normaal weldenkend mens ook achter lijkt mij.

Maar je kunt ook doorschieten.

En daar is pvdd hard mee bezig.

robert45
Berichten: 2891
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:04

Eerst mogen paarden niet meer op evenementen komen. Is dat gelukt dan gaan ze vergunningen stoppen of weigeren voor paardgerelateerde bedrijven zoals een Manege. Telkens een stapje verder… een paard om op te rijden of voor de wagen is straks het volgende doelwit.

Het zijn hele enge clubs…

Lijsken
Berichten: 1096
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:04

Ik mag toch hopen dat iedereen hier vind dat een paard niet 24/7 op stal hoort.
Ik zeg eerlijk dat ik niet precies weet hoe het bij de Dutch Masters gaat, maar bij de meeste grote meerdaagse wedstrijden zijn geen weides en paddocks. Daar vind ik wel wat van, qua dierenwelzijn. Wat mij betreft dus heel goed dat hier kritisch naar gekeken wordt.

robert45
Berichten: 2891
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:54

Lijsken schreef:
Ik mag toch hopen dat iedereen hier vind dat een paard niet 24/7 op stal hoort.
Ik zeg eerlijk dat ik niet precies weet hoe het bij de Dutch Masters gaat, maar bij de meeste grote meerdaagse wedstrijden zijn geen weides en paddocks. Daar vind ik wel wat van, qua dierenwelzijn. Wat mij betreft dus heel goed dat hier kritisch naar gekeken wordt.


Ze willen alle evenementen met dieren verbieden. Hun uiteindelijke doel is dat je ook niet meer op je paard mag zitten of voor de kar mag hebben.

Hier in Groningen hebben we een wethouder van de PVDD. Die doet de eiwittransitie. Ze willen dus ook bepalen wat je gaat eten. Op evenementen mogen dan bv overwegend vegasnacks verkocht worden etc etc.

Qimm

Berichten: 15332
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:03

Is het niet zo dat ze het liefst zien dat dieren helemaal niet meer gehouden mogen worden? Geen huisdieren, geen vee. Niks.

Sunnda

Berichten: 7851
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:08

De eiwittransitie.

Als het niet om te janken was zou het om te gieren zijn. :D

Symphatiek gebaar van de Dutch Mastere, maar extremisme is niet op te lossen door een gesprek.
Denk dat het geen zoden aan de dijk zet.

Loretta
Berichten: 9179
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:14

Wat heeft het voor zin om de PVDD uit te nodigen achter de schermen? Hun mening staat immers al lang vast.

Vanaf het moment dat wilde dieren in circussen werden verboden heb ik al gezegd, ze komen ook uiteindelijk bij de paardensport. Daarbij worden vevindingen van Dier en recht genoemd. PVDD en Dier en Recht spelen onder het zelfde hoedje.

paars

Berichten: 5894
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:32

Paardensport…ik zit eerlijk gezegd ook met kromme tenen te kijken. Met name het springen. De hoge (en brede) hindernissen, lastige lijnen en de stopwatch is een lastige…sommige ruiters gaan echt slordig rond en nemen veel risico. Prijzengeld, verwachtingen van team en sponsor, als er dieren bij zijn betrokken kunnen er niet genoeg mensen meekijken om te zien hoe eerlijk het voor het dier is. Net als met kinderen en topsport. Ze kunnen niet voor zichzelf opkomen.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:12

Daarom is er ook veterinair toezicht. ;-)

Ben benieuwd of de PvdD ook daadwerkelijk gaat komen en achter de schermen gaat kijken en in gesprek gaat of dat het bij dom D&R niveau blijft.

Goed initiatief dat ze uitgenodigd zijn!

Loretta
Berichten: 9179
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:23

Elisa2 schreef:
Daarom is er ook veterinair toezicht. ;-)

Ben benieuwd of de PvdD ook daadwerkelijk gaat komen en achter de schermen gaat kijken en in gesprek gaat of dat het bij dom D&R niveau blijft.

Goed initiatief dat ze uitgenodigd zijn!


Zal mij ook benieuwen. Maar om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat ze daar veel tijd en moeite in willen steken. Het gaat ze immers niet om de feiten. Enkel maar om het dwarszitten.

Wie je er wel kunt verwachten zijn dierenrechtenactivisten.

Janneke2

Berichten: 23439
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:29

Goede actie.

Ik ben erg voor praten. (Sommige bokkers schijnen dit vergeefse moeite te vinden - dan kom je nooit tot elkaar.)

En dat er kritisch naar dierenwelzijn wordt gekeken: alleen maar prima!

(... zo las ik van de week over een manege ergens in Nederland waar beginners op Joker werden gezet. +:)+ Maakt het leven voor manege paarden een stuk lichter!)

Loretta
Berichten: 9179
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:47

Het probleem is dat de PVDD principieel tegen dit soort evenementen is. Net zoals dat de PVV principieel tegen de Islam is. Ik vraag me dan ook af wat de verwachting is wat een dergelijk gesprek oplevert.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:45

Het probleem is ook dat ze tegen iets zijn wat ze nog nooit van dichtbij hebben gezien..in dat kader lijkt het me heel handig als ze gewoon wel komen, open staan en verder kijken dan hun neus lang is. Maar ik heb er ook een hard hoofd in.

Kritisch kijken is niks mee, met elkaar het gesprek aangaan, luisteren en elkaars standpunten begrijpen (ook al ben je het er niet mee eens) is belangrijk. Maar dat laatste mist zo enorm bij dit soort partijen.

Als er weer een streaker komt dan hoop ik dat deze opgepakt wordt en een verbod krijgt op alle paarden evenementen want ze brengen doelbewust paarden in gevaar.(want zoveel verstand hebben ze er van met hun grote mond :+ ) En alleen daarom al kan ik ze niet serieus nemen.

Loretta
Berichten: 9179
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:03

Elisa2 schreef:
Het probleem is ook dat ze tegen iets zijn wat ze nog nooit van dichtbij hebben gezien..in dat kader lijkt het me heel handig als ze gewoon wel komen, open staan en verder kijken dan hun neus lang is. Maar ik heb er ook een hard hoofd in.


Ze doen het ook om hun doelgroep op hun wenken te bedienen. De doelgroep heeft een haat tegen elk diergebruik. Daarom vergelijk ik het ook met de PVV. Het is gewoon populistisch gezever waarbij het niet om de feiten draait maar om de onderbuik.

Linkse partijen kunnen ook weldegelijk populistisch zijn richting hun achterban.

ruitje

Berichten: 12628
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:04

Sarah Pesie, woordvoerder van Dier&Recht, die de hele campagne tegen de Drafsport te zien was.... is raadslid bij de gemeente Alkmaar voor... de partij van de dieren.

Ze heeft zelf Ijslanders.

Het is een illusie te denken dat de PvdD en Dier&Recht los van elkaar staan en dat een keer laten meekijken ze een ander beeld gaat geven.

Janneke2

Berichten: 23439
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:14

Hmmm, je kunt er principeel tegen zijn om paarden te berijden voor je eigen lol.

En ach, ik zeg altijd dat ik 'lol wil hebben samen met mijn Knol'.

... en er zijn aspecten van de paardensport waarbij ik denk dat het vooral voor de mensen leuk is en het paard er bekaaid afkomt.
(Van minder ideale maneges tot moderne dressuur...)

En dan kun je stellen dat pvdd en d&r 'populisme bedrijven en van niets weten' - we zijn gewoon kwetsbaar omdat er helaas dingen niet kloppen.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:44

Heel veel klopt er ook wel..het is maar net onder welke pet je ergens naar kijkt. Neemt niet weg dat misstanden aangepakt moeten worden en het goed is dat er kritisch naar dierenwelzijn gekeken wordt. Maar dan wel graag door mensen die weten waar ze over praten.

Ik heb een tijdje een mailwisseling gehad met deze Sarah, maar het was praten tegen een muur helaas. Wat K. de Lange op Facebook doet helpt ook niet mee..die is dikke vriendjes met Sarah en samen zijn ze tegen alle dressuur bijvoorbeeld. Alleen ouderwetse klassieke dressuur vinden ze goed, terwijl beiden nooit op een niveau hebben gereden dat ze er uberhaupt iets van snappen. Wat heel duidelijk naar voren komt als je met ze in gesprek gaat.

Sarah is voor bitloos maar beseft niet dat bit of bitloos even pijnlijk of vriendelijk is als de hand van de ruiter.

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan...en Dier en Recht is sowieso hypocriet..als je enige vorm van tegengeluid kan geven op hun Facebooksite dan wordt je gewoon geblokkeerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43123
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:07

Maar is het niet zo dat je als sport, waarbij dieren het belangrijkste aspect zijn, juist aan leken goed uit moet kunnen leggen waar je mee bezig bent en waarom? Dat mis ik bij de paardensport heel erg.

Juist mensen die niet precies weten over het waarom, kunnen denk ik heel nieuwe, frisse inzichten geven in of dat wat we altijd zo doen, ook zo moeten blijven doen. Of dat het toch anders kan, met een diervriendelijker resultaat.

Loretta
Berichten: 9179
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:10

Elisa2 schreef:
Heel veel klopt er ook wel..het is maar net onder welke pet je ergens naar kijkt. Neemt niet weg dat misstanden aangepakt moeten worden en het goed is dat er kritisch naar dierenwelzijn gekeken wordt. Maar dan wel graag door mensen die weten waar ze over praten.

Ik heb een tijdje een mailwisseling gehad met deze Sarah, maar het was praten tegen een muur helaas. Wat K. de Lange op Facebook doet helpt ook niet mee..die is dikke vriendjes met Sarah en samen zijn ze tegen alle dressuur bijvoorbeeld. Alleen ouderwetse klassieke dressuur vinden ze goed, terwijl beiden nooit op een niveau hebben gereden dat ze er uberhaupt iets van snappen. Wat heel duidelijk naar voren komt als je met ze in gesprek gaat.

Sarah is voor bitloos maar beseft niet dat bit of bitloos even pijnlijk of vriendelijk is als de hand van de ruiter.

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan...en Dier en Recht is sowieso hypocriet..als je enige vorm van tegengeluid kan geven op hun Facebooksite dan wordt je gewoon geblokkeerd.


Op die manier breken ze de omgang met dieren stukje voor stukje af totdat er niets meer over blijft. Ze zoeken steun bij een grote groep dierenliefhebbers voor een misstand. Wanneer ze dat hebben aangepakt gaan ze naar het volgende. Zo spelen ze dierenliefhebbers tegen elkaar uit. Maar ze spelen de paardenwereld ook verder tegen elkaar uit. Ze zoeken nu steun bij de bitloos ruiters die zich ergeren aan de gewone wedstrijdruiters. Maar wanneer ze hun doel eenmaal bereikt hebben dan keren ze zich ook tegen deze bitloos ruiters. Daarbij zoeken ze dan weer steun bij honden en katten bezitters. Wanneer ze de bitloosruiters ook kapot gemaakt hebben komen de honden en katten bezitters uiteindelijk aan de beurt.

Toen dit proces begon bij de circussen zag ik de bui al hangen. helaas moet ik constateren dat ik destijds gelijk had gekregen. En dat het tot nu toe precies zo gaat als dat ik destijds voorspelt heb.

paars

Berichten: 5894
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:19

Dat het zo loopt zoals je voorspelt kan kloppen. Zo werkt het nu eenmaal.

Mensen bewust maken van dingen. Net zoals we er ons nu bewust van zijn dat plastic (het populaire product van tientallen jaren) veel vervuiling in de hand werkt. Er zijn krachtige lobbies nodig om mensen bewust te maken dat hun gewoontes of liefhebberij vervuilend, ongezond of dieronvriendelijk is.
Denk aan roken en aan bijv gebruik van suikers. Je komt aan het verdienmodel van een grote groep mensen. Dat wekt altijd eerst veel weerstand op.
Tig jaar terug stonden veel paarden altijd binnen, op maneges zelfs in stands. Het is imo gewoon voortschrijdend inzicht dat ‘men’ dieren gaat beschermen. Dat we ze nu op een paardvriendelijer manier willen houden en ook willen beschermen tegen bepaalde takken van ‘sport’.

Loretta
Berichten: 9179
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:59

paars schreef:
Dat het zo loopt zoals je voorspelt kan kloppen. Zo werkt het nu eenmaal.

Mensen bewust maken van dingen. Net zoals we er ons nu bewust van zijn dat plastic (het populaire product van tientallen jaren) veel vervuiling in de hand werkt. Er zijn krachtige lobbies nodig om mensen bewust te maken dat hun gewoontes of liefhebberij vervuilend, ongezond of dieronvriendelijk is.
Denk aan roken en aan bijv gebruik van suikers. Je komt aan het verdienmodel van een grote groep mensen. Dat wekt altijd eerst veel weerstand op.
Tig jaar terug stonden veel paarden altijd binnen, op maneges zelfs in stands. Het is imo gewoon voortschrijdend inzicht dat ‘men’ dieren gaat beschermen. Dat we ze nu op een paardvriendelijer manier willen houden en ook willen beschermen tegen bepaalde takken van ‘sport’.


Het gaat hier om een gekozen strategie van een groep mensen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Het gaat hier niet om een natuurlijk verloop. Wel om hele manipulatieve propaganda van een groep mensen die precies weten hoe ze propaganda in moeten zetten.

Daarom hoop ik ook oprecht dat ook de tegenbeweging zich beter organiseert en op de juiste manier berichten naar buiten brengt. Dat gaat de laatste tijd gelukkig steeds beter maar er valt nog genoeg te leren bij de tegenbeweging. maar ik begin wel steeds meer hoop te krijgen dat het tij misschien nog wel te keren is nu steeds meer mensen het gaan zien.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:19

_San87_ schreef:
Maar is het niet zo dat je als sport, waarbij dieren het belangrijkste aspect zijn, juist aan leken goed uit moet kunnen leggen waar je mee bezig bent en waarom? Dat mis ik bij de paardensport heel erg.

Juist mensen die niet precies weten over het waarom, kunnen denk ik heel nieuwe, frisse inzichten geven in of dat wat we altijd zo doen, ook zo moeten blijven doen. Of dat het toch anders kan, met een diervriendelijker resultaat.


Ja dat vind ik ook, je moet ten alle tijden kunnen uitleggen wat je doet en waarom je het doet. Komt alleen niet aan bij die activisten. Die verdraaien en manipuleren een heleboel en daarom denk ik dat het ook niet ECHT om dierenwelzijn gaat. Want als het daarom gaat dan ga je juist in gesprek met elkaar.

Ik heb vaak dat als ik leken uitleg die opgestookt zijn door D&R dat ze me glazig aan zitten te kijken. Want het is heel veel en complex en ze staan vaak zover van de natuur en dieren af dat ze zich ook helemaal niet bewust zijn van wat natuurlijk paardengedrag is bijv. en waarom ruiters/ menners/ eigenaren doen wat ze doen. Die denken dat wel of geen deken in de wei zielig is bijvoorbeeld.

Dat is ook het moeilijke, mensen willen zich vaak niet echt verdiepen maar worden wel makkelijk opgestookt als bepaalde geframede beelden met manipulatieve teksten maar vaak genoeg voorbij komen.

Janneke2

Berichten: 23439
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:22

_San87_ schreef:
Maar is het niet zo dat je als sport, waarbij dieren het belangrijkste aspect zijn, juist aan leken goed uit moet kunnen leggen waar je mee bezig bent en waarom? Dat mis ik bij de paardensport heel erg.

Hmmm, ja.
Het valt mij vaak op hoeveel mensen in de paardenwereld vooral de 'trucjes' kennen.
Ooit hebben ze iets gehoord 'en dat is dan zo, punt'.

Ik herinner mij Tineke Bartels die zei:
'Dressuur is goed als de leek het mooi vindt.'

Makkelijk voorbeeld: galopchangementen. Ik ben geneigd te denken 'dat het een gevorderde oefening is', een leek weet dat niet. "De leek" beoordeelt dus gewoon wat er te zien is: is het dier ontspannen? Doet het schijnbaar uit vrije wil het changement? Of is het een raar, ietwat verkrampt huppeltje?
(En laat gepraat over das Skala maar achterwege ingeval van een verkrampt huppeltje...)

Citaat:
Juist mensen die niet precies weten over het waarom, kunnen denk ik heel nieuwe, frisse inzichten geven in of dat wat we altijd zo doen, ook zo moeten blijven doen. Of dat het toch anders kan, met een diervriendelijker resultaat.

+:)+