Man krijgt levenslang verbod op houden van dieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Man krijgt levenslang verbod op houden van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-22 20:52

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet één van de verwaarloosde paarden.
Foto: Marlies Trap Fotografie

Maar liefst 24 graatmagere paarden met hun benen diep in de uitwerpselen had een 68-jarige man uit Oudsbergen, België op een weide staan. Eén dier was er zo erg aan toe dat de veearts het moest laten inslapen. De Hasseltse strafrechter legde de zestiger dinsdag een levenslang verbod op het houden van dieren op.

Ook naar zijn drie honden keek de man amper om. De dieren bij hem thuis in Oudsbergen waren onverzorgd en hadden nauwelijks beschutting. In mei en juli vorig jaar greep de politie in. Zijn paarden, die op een weide in Houthalen-Helchteren gestald stonden, waren er nog erger aan toe. Hun schuilstal was veel te klein. De dieren waren graatmager. In de weide was van gras geen spoor. Wel lagen er modder, zand, uitwerpselen en een rottende baal stro. Drinkwater was er in de winter zo goed als niet te bespeuren.

De veearts moest op 5 februari in alle spoed naar de weide. Een paard had ernstige koliek, mogelijk als gevolg van een worminfectie. Apart was dat de man het paard opving en dagelijks drie euro kreeg voor de nodige zorgen. De toestand van het dier was zo erg dat euthanasie de enige optie was. Tegen de eigenares vertelde hij doodleuk dat het een fatale trap van een ander paard had gekregen.

8.000 euro boete
Enkele maanden later volgde een nieuwe controle en waren twee paarden er slecht aan toe. Leren van zijn fouten deed hij niet. “Beklaagde heeft een duidelijk gebrek aan respect voor levende dieren en van wat ze nodig hebben. Wat nog erger is, is dat de man blijkbaar geld verdiende aan minstens één paard”, aldus het vonnis.

Naast een levenslang verbod op het houden van dieren, moet de veroordeelde ook 8.000 euro boete betalen. De proceskosten van 307 euro zijn ook voor de rekening van de zestiger. Naar het proces over dierenverwaarlozing stuurde de Oudsbergenaar zijn kat. Hij liet zich evenmin vertegenwoordigen door een advocaat.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

beert

Re: Man krijgt levenslang verbod op houden van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:56

"Hij stuurde zijn kat"

Hoe moet ik dat lezen, dat de kat bij het proces aanwezig was? Fijn in elk geval dat daar een levenslang houdverbod mogelijk is!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:49

beert schreef:
"Hij stuurde zijn kat"

Hoe moet ik dat lezen, dat de kat bij het proces aanwezig was? Fijn in elk geval dat daar een levenslang houdverbod mogelijk is!

"De kat sturen" wordt in Vlaanderen gezegd als iemand niet komt opdagen.
Mooi dat dat houdverbod kan. In NL is een houdverbod alleen tijdelijk, tot dusverre.

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:30

Oh haha! Die uitdrukking kende ik niet :D . Ik vroeg me al af of hij de arme kat dan wel mocht houden :-)

Ik las ook dat ze het in België vaker opleggen. En terecht ook, zeker met zulke gevallen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:33

Arme arme arme dieren. Hopelijk houdt de man zich aan het verbod.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:07

Ongelooflijk dat dit meerdere jaren zo kan doorgaan en controles te kort schieten!
Vreselijk arme dieren :(

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 06:41

"Tegen de eigenares vertelde hij doodleuk dat het een fatale trap van een ander paard had gekregen."

Dus er stonden ook paarden van anderen? Waarom grepen die dan niet in? :? Wat een sneu verhaal..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 06:47

Captain schreef:
"Tegen de eigenares vertelde hij doodleuk dat het een fatale trap van een ander paard had gekregen."

Dus er stonden ook paarden van anderen? Waarom grepen die dan niet in? :? Wat een sneu verhaal..

Huh? Er staat trap van een ander paard, niet van het paard van een ander.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 06:56

Cayenne schreef:
Captain schreef:

Huh? Er staat trap van een ander paard, niet van het paard van een ander.

Maar er staat eigenares, dus dat overleden paard was wel van iemand anders.

Sepp van FjorYou (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 07:44

Dat stond er ook in het artikel dat hij er 3 euro per dag voor kreeg. Maar waarschijnlijk in goed vertrouwen daar gezet als oude dag of grasmaaier en verder niet langs gekomen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:12

Zoolgangster schreef:
beert schreef:
"Hij stuurde zijn kat"

"De kat sturen" wordt in Vlaanderen gezegd als iemand niet komt opdagen.
Mooi dat dat houdverbod kan. In NL is een houdverbod alleen tijdelijk, tot dusverre.

Whahahaha wat een grappige uitdrukking. Ik kende hem ook niet. Ik zag ook die kat al zitten in het beklaagdenbankje.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:06

Fijn dat er in de OP wordt vermeld dat het in België is :+

Goed besluit van de rechter!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:57

Wauw, ik hoop dat dit een voorbeeld mag zijn voor andere rechtszaken en ook voor andere mensen die hun dieren zo verwaarlozen. Misschien dat ze dan eens gaan nadenken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:02

Goh... Ze krijgen een verbod, maar ze krijgen geen continue controle.

Heb al veel gelezen bij een opvangcentrum waar verwaarloosde dieren opgevangen worden "de man/vrouw had een verbod op houden van dieren" en toch kon die weer aan dieren geraken.

Ik ben van België

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:11

Cherdenise schreef:
Fijn dat er in de OP wordt vermeld dat het in België is :+

Goed besluit van de rechter!!

Ik heb er België bijgezet. Excuus voor de verwarring.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
"Down, down, down The Road...down The Witches Road" ~`Agatha Harkness ~

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie