Het belang van buiten rijden: "Variatie is enorm belangrijk..."

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Het belang van buiten rijden: "Variatie is enorm belangrijk..."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-22 20:23

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Een ruiter die lekker buiten rijdt. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het is je misschien al opgevallen maar veel (top)sportstallen zijn gelegen vlakbij bossen of wandelroutes. "Deze zijn perfect om lekker na een training uit te stappen. Een paar uur het bos in kan je paard goed ontspannen," klinkt het. Destijds bevestigde ook Ludo Philippaerts dit met zijn uitspraak; "Wij hebben geen stapmolen, bij ons noemen we dit het bos!"

“Met buitenrijden kun je ook veel trainen. Zo kun je een paard in balans rechtuit leren lopen zonder aanleuning aan een bakrand, maar overgangen en oefeningen als schouderbinnenwaarts zijn buiten ook goed te oefenen. In het bos zijn ook andere mensen en kan ineens een hond voorbij komen, daar kunnen ze mooi aan wennen en leren ze op de ruiter te focussen.”

Verder is het ook belangrijk voor de verzorging van het paard. "Het is belangrijk dat paarden echt paard kunnen zijn. Paarden moeten lekker naar buiten kunnen.

“Variatie in de training is heel belangrijk en dan niet alleen qua invulling, maar ook wat betreft de omgeving. Als je alleen maar in de binnenbak traint, lopen ze altijd tussen die vier muren en daar wordt niemand gelukkig van. ”

“Met een galopje over een zandpad maak je de spieren van je paard lekker los en ze worden heerlijk leeg in het hoofd! Het is echt een prachtige omgeving om te rijden.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Ladygiroc

Re: Het belang van buiten rijden: "Variatie is enorm belangrijk..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:26

Eigenlijke van de zotte dat dit voorpagina nieuws moet zijn.

insta cremello.ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:37

Ja, maar het is zo belangrijk!!
Ik zie helaas veel te veel mensen die alleen maar in de bak rijden en op concours gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:06

Paarden maken hun hoofd pas echt leeg als ze zonder een ruiter op hun rug met hun hoofd naar beneden gras op de wei kunnen eten!!
Daar kunnen ze paard zijn.

Iets wat heel belangrijk is voor sportpaarden want gelukkige paarden presteren beter.

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:20

Wil iemand mijn jonge paard dit belang uitleggen? Mij gelooft ze niet :')

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:56

Popstra schreef:
Paarden maken hun hoofd pas echt leeg als ze zonder een ruiter op hun rug met hun hoofd naar beneden gras op de wei kunnen eten!!

Iets wat heel belangrijk is voor sportpaarden want gelukkige paarden presteren beter.

Nou nee niet mee eens, uiteraard is dit ook belangrijk en zou dit onder het standaard van paardenwelzijn moeten vallen.

Maar qua training is er vaak niets heerlijkers voor ze qua afwisseling dan bos en een lekkere rengalop op de hei oid. Ik ken echt geen enkel paard dat liever naar de bak gaat dan naar het bos en in het bos kun je ze ook goed dressuurmatig rijden. (lekker wijken en appuyeren op een breed zandpad) En is de impuls vaak al een stuk makkelijker te bereiken plus dat je ze traint met allerlei externe omstandigheden om te gaan.

Alleen maar goed dat dit meer gepromoot wordt, afwisseling is zo belangrijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:11

ik rij alleen maar buiten of wandel buiten. dan weer ff lekker draven en galopperen over t strand, dan gewoon wandelen door t dorp en stukje bos en dan weer staprit waarbij we regelmatig een snackpauze houden. Ik vind bakwerk zelf heel saai en denk na 10 minuten, mag ik er al af, en een als ik naar buiten ga denk ik, ik moet nu echt terug want we zijn al zoveel uur onderweg.
Ik denk vooral variatie dat dat goed is voor je paard en dat je dingen doet waar je beide blij van wordt. Een paard wat buiten echt van alles eng vind is niet ontspannen en ondanks dat je sommige dingen echt wel kan trainen blijven sommige paarden buiten echt spooky, dan denk ik.. wie doe je er een plezier mee.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:17

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:

Nou nee niet mee eens, uiteraard is dit ook belangrijk en zou dit onder het standaard van paardenwelzijn moeten vallen.

Maar qua training is er vaak niets heerlijkers voor ze qua afwisseling dan bos en een lekkere rengalop op de hei oid. Ik ken echt geen enkel paard dat liever naar de bak gaat dan naar het bos en in het bos kun je ze ook goed dressuurmatig rijden. (lekker wijken en appuyeren op een breed zandpad) En is de impuls vaak al een stuk makkelijker te bereiken plus dat je ze traint met allerlei externe omstandigheden om te gaan.

klinkt allemaal leuk maar dan nog moet het paard doen wat de ruiter die op zn rug zit van hem vraagt.
Dat is in mijn ogen een paard geen paard laten zijn.
Maar goed, ik train mijn paarden dan ook niet jaar rond want dat is ook heel niet nodig als ze hun job eenmaal kunnen en die job doen ze rete goed gezien onze resultaten.
Plus ik de mogelijkheid heb ze weidegang aan te bieden.
Kan me voorstellen dat als je dit niet hebt het goed is eens wat anders dan de bak te laten zien.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:32

Je kunt ze ook én bak, én wei, én bos aanbieden ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:50

Je hond laat je ook uit, alleen maar rondjes lopen op t erf vinden ze niet leuk

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:03

voor alle duidelijkheid: ik doe en bos, en bak ( dressuur en beetje springen)
Op buitenrit doe ik veel dressuuroefeningen.

Toch merk ik dat mijn paard na een buitenritdag wat slordiger is in de dressuurbak.
Bij de dressuur op buitenrit ben ik waarschijnlijk net iets minder punctueel qua afwerking. Omdat je zelden een foutje kunt oplossen met een volte heb je soms ook niet de mogelijkheden die je wel in de bak hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:16

Mijne is juist extreem fijn na een buitenrit. Zelfs als iemand anders haar een week mee op vakantie neemt kan ik haar gewoon ophalen en kampioenschap rijden met goede proeven :')

Ik baal er alleen van dat we altijd met de trailer naar het bos moeten. Dat is wel vervelend, toen ik aan het bos stond of tijdens vakanties is het veel makkelijker om gewoon regelmatig te gaan. Wij kunnen vanuit stal alleen maar over de weg of fietspad wat best druk is en niet altijd ontspannend.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:47

Arabesk schreef:
Je hond laat je ook uit, alleen maar rondjes lopen op t erf vinden ze niet leuk

Mijn 4 jacks vermaken zich anders kostelijk op ons terrein :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:12

Popstra schreef:
[quote="Elisa2"

klinkt allemaal leuk maar dan nog moet het paard doen wat de ruiter die op zn rug zit van hem vraagt.
Maar goed, ik train mijn paarden dan ook niet jaar rond want dat is ook heel niet nodig als ze hun job eenmaal kunnen en die job doen ze rete goed gezien onze resultaten.
Kan me voorstellen dat als je dit niet hebt het goed is eens wat anders dan de bak te laten zien.

Wat een aannames..hier kregen ze altijd alles...bak, bos, weidegang en iedere dag buiten in de zomer 24/24 met onbeperkt ruwvoer en kuddegenootjes. Oftewel, hemel op aarde..het is echt niet erg als ze 1,2 uurtjes iets moeten door voor een ruiter als ze de rest van de dagen lekker paard kunnen zijn.

Koend: dat snap ik wel..dat is ook een kwestie van zelf scherp blijven in het bos en natuurlijk train je ook anders in het bos dan in de bak.

Hier ook met de trailer MWM, behalve op zondag...maar daar worden ze ook lekker trailermak van en ze associeren de trailer dan met leuke dingen doen. Ik zie dat als een voordeel..het kost alleen wat meer tijd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:16

Moet het ook mogelijk blijven met de wolven.. _-:(

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:20

Wpaard schreef:
Moet het ook mogelijk blijven met de wolven.. _-:(

Wellicht kun je hierover je ei kwijt in één van de topics over wolven? Dan kan het hier gewoon bij het onderwerp blijven :)

Tell everybody I'm on my way
And I'm loving every step I take
With the sun beating down, yes I'm on my way
And I cant keep this smile of my face

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:46

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:
[quote="Elisa2"

Wat een aannames..hier kregen ze altijd alles...bak, bos, weidegang en iedere dag buiten in de zomer 24/24 met onbeperkt ruwvoer en kuddegenootjes. Oftewel, hemel op aarde..het is echt niet erg als ze 1,2 uurtjes iets moeten door voor een ruiter als ze de rest van de dagen lekker paard kunnen zijn.

Koend: dat snap ik wel..dat is ook een kwestie van zelf scherp blijven in het bos en natuurlijk train je ook anders in het bos dan in de bak.

Hier ook met de trailer MWM, behalve op zondag...maar daar worden ze ook lekker trailermak van en ze associeren de trailer dan met leuke dingen doen. Ik zie dat als een voordeel..het kost alleen wat meer tijd.

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik doel in dat stuk op die regels over dat een paard paard kan zijn. In mijn ogen is een paard pas echt paard als hij in de wei staat te grazen. Liefst met maatjes. dus zonder een ruiter die wat van hem wil :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:12

Ow sorry, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen.

-Kurt Albrecht-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:53

Popstra schreef:
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik doel in dat stuk op die regels over dat een paard paard kan zijn. In mijn ogen is een paard pas echt paard als hij in de wei staat te grazen. Liefst met maatjes. dus zonder een ruiter die wat van hem wil :)

Dat wel. Maar dan nog: binnen het rijden vind ik echt dat een paard echt het beste tot zijn recht komt in het bos. Want daar kan alles. Van priegelgepeuter op de mm tot echt gaan met die banaan.

Maar goed, ik heb dan niet voor niks voor eventing gekozen.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:55

Ik ben in maart verhuisd naar een stal vlakbij het bos. Ik deed dit meer voor mezelf omdat ik de bak zo beu was, maar wauw, het verschil bij mijn pony is ook gigantisch!
Het is een stuk verder rijden van huis, maar het is het zeker waard!

Nooit gedacht dat ik dit resultaat ging verkrijgen nu we 1 tot 2 keer per week een ritje buiten doen :)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:21

Ik rij alleen maar buiten hahaha

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:20

pol013 schreef:
Want daar kan alles.

Maar goed, ik heb dan niet voor niks voor eventing gekozen.

Behalve allerlei voltes rijden en die zijn onmisbaar in de dressuuropleiding.

De cross is volgens mij de paardensport die het dichtst bij de paardennatuur staat. Fantastisch.
Alleen zijn die hindernissen zo vreselijk vast en is organiseren zo vreselijk veeleisend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:24

Popstra schreef:

Ja, ik wil dus ook nooit een stal zonder land of met kleine landjes. Zelfs mijn hele rustige merrie vindt het heerlijk om eens per dag eens lekker de benen te strekken met een galop door het land. We hebben door omstandigheden een kleiner landje gehad dit jaar een korte periode en je merkte echt verschil. Terwijl het dus helemaal geen echte speler of gekkenhuis is.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:48

In principe helemaal mee eens en is ook nog altijd wat ik iedereen aanbeveel. Maar... ik heb nu een paard dat zoveel stress heeft buiten, waardoor ik het met hem niet meer doe. En niet omdat ie schrikt of een keer iets eng vindt, maar bij hem is het iets dat zo diep geworteld zit, wat hem zegt dat ie terug naar huis moet. En dat doet hij dan ook, geen houden meer aan. Sinds ik voor ons beider plezier ervoor heb gekozen niet meer het bos in te gaan, gaat alles zoveel beter. Dmv positief belonen en oefenen zijn we er wel een beetje mee bezig hem het zelfvertrouwen te geven dat het echt leuk kan zijn.
Ik wil dan ook echt dat het lukt, omdat hij het als positief ervaart en niet omdat hij anders gestraft wordt en de consequenties van niet willen nog vervelender zijn, dan het wel gaan.

Ik had absoluut nooit verwacht het ooit te gaan zeggen, maar er zijn echt paarden die er niet blij van worden.

(Met m'n andere paard rij ik alleen maar in het bos overigens)

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:35

Kaatje: ik heb er nu ook één hoor die niet graag volle galop door het bos gaat. Samen met een ander of iets rustiger vind hij wel fijn/oke. Maar ergens vraag ik me dan ook af: als een paard zoveel 'issues' heeft moet je dan net sowieso heel hard aan de slag met zelfvertrouwen ontwikkelen? Want ik vind het oprecht sneu als ze zo bang in het leven staan. Maar dan is de bosrit wel/niet laten lukken inderdaad meer een symptoom van een ander probleem.

@koend: wel minder maar ik kan echt wel voltes rijden in het bos. Even een kruising opzoeken of een breed pad. En iedere bocht is een kwart volte. Maar ook zonder bochten kun je buigen.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/