Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chanicha schreef:Inderdaad Elisa, mensen die er niet mee te maken hebben (gehad) kunnen niet vanachter een computer beoordelen of iets dierenleed is want er wordt al teveel beoordeeld op die manier.
BaileyMix schreef:Toch staat Aeres Dronten echt behoorlijk onder invloed van o.a. boeren, dus ik vraag me af of zij gedegen en onafhankelijk onderzoek kunnen doen. Er heerst daar al een tendens tegen organisaties als Dier & Recht, en dierwelzijn wordt daar op een conservatieve manier ingevuld.
XladyX schreef:Er is zeker agrarisch invloed, maar als oud studente kan ik je vertellen dat innovatie en onderzoek vele male meer speelt in de agrarische wereld dan dat er juist conservatief gedacht wordt. Als er ergens veel onderzoek wordt gedaan en geïnnoveerd is dat wel onder de (jongere generatie) agrariërs. Je weet dat NL koploper is in duurzaam, bewust en innovatieve vee en landbouw? Neem anders eens een kijkje in de agrarische bedrijven van de hogeschool zelf. Enkele jaren terug waren zij juist koploper in een innovatieve en zeer koevriendelijke stal.
Los daarvan is de paardensector en hippische opleiding (en er is ook een specifieke dier & welzijn opleiding, met focus voornamelijk huisdieren) op deze hogeschool niet perse gerelateerd aan de agrarische sector, dus ik kan je bij deze uit eigen ervaring toezeggen dat mits grondig aangepakt dit zeker een goed onafhankelijk onderzoek zal zijn.
Eleeke schreef:chanicha schreef:Inderdaad Elisa, mensen die er niet mee te maken hebben (gehad) kunnen niet vanachter een computer beoordelen of iets dierenleed is want er wordt al teveel beoordeeld op die manier.
Natuurlijk wel. Pijn en ongemak is meetbaar.
Het is wetenschappelijk onderzoek, niet iemand die gaat verzinnen wat een paard denkt of voelt.
Elisa2 schreef:Mensen die niet met dieren opgegroeid zijn en mijlenver van de natuur af staan en hun eigen emoties projecteren op dieren. Die een dier liever een kort en pijnlijk leven gunnen omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ik pleit juist voor deskundige en onafhankelijke mensen dus ik begrijp je sneer niet.
Elisa2 schreef:Kijk maar naar kalfjes die weggehaald worden bij hun moeder, dat vinden veel mensen zielig. Ik begreep zelf ook vaak niet waarom dat gebeurde. Totdat een boer uitlegde dat ze dat doen vanwege een soort Tuberculose onder de koeien waarbij de meeste kalveren dus besmet worden via de uier. En die TBC zorgt voor chronische ontstekingen in de darmen en een pijnlijk en korter leven.
BaileyMix schreef:Elisa2 schreef:Mensen die niet met dieren opgegroeid zijn en mijlenver van de natuur af staan en hun eigen emoties projecteren op dieren. Die een dier liever een kort en pijnlijk leven gunnen omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ik pleit juist voor deskundige en onafhankelijke mensen dus ik begrijp je sneer niet.
Erg vreemde bewoording, zie niet in wat dat met 'stads' te maken heeft. Alsof een gedragsbioloog die in Amsterdam woont verder van de natuur staat en diergedrag minder goed begrijpt, dan een varkensboer in Erp.
Stads is gewoon een uitdrukking voor mensen die niet met dieren zijn opgegroeid. Als deze bioloog een uitzondering is dan geldt dat dus niet voor hem. Ik snap niet waarom je je zo aangesproken voelt?
En een boer die zijn brood moet verdienen met dieren zie jij blijkbaar als 'onafhankelijk en deskundig', daar zijn we het dus behoorlijk oneens. En precies dat wat jij stelt in je post, en dat is geen sneer, is waarom het inderdaad naar een onafhankelijke en deskundige onderzoeker zou moeten gaan, en niet naar een belanghebbende organisatie.
Nee, want ik heb het helemaal niet over een boer die dit onderzoek moet leiden, in mijn eerste bericht heb ik het oa over een dierenarts, en "meten is weten". Dus wil je niet mijn woorden verdraaien aub?
Dus nee, niet door Dier&Recht, maar ook niet door LTO of in dit geval, Aeres Dronten.
Elisa2 schreef:Dan ben ik in de war met een andere bacterie, maar het ging in ieder geval om een schadelijke bacterie.
Brainless schreef:Elisa2 schreef:Dan ben ik in de war met een andere bacterie, maar het ging in ieder geval om een schadelijke bacterie.
Nou, dan ben ik benieuwd welke![]()
Het gaat omdat er minder stress is om een kalf direct weg te halen dan als er een (diepe) band is ontstaan.
Een gedeelte van de biest gaat naar het kalf en de rest naar de mensen (een melkkoe geeft veel meer melk dan nodig is om een kalf te voeden).
Een koe kan na de bevalling weer in de kudde en meedraaien in het systeem van eten/weide en melken.
Elisa2 schreef:Dit was het Paratuberculose..dus bijna goed.:
https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/vo ... M1uEkxdWI8
Gebruikers op dit forum: Amazonbot, idje, linoleum, MaanNaam, MuffinX, Tzatziki en 6 bezoekers