Aeres Hogeschool onderzoekt dierenleed in drafsport

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aeres Hogeschool onderzoekt dierenleed in drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 19:19

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Oscar Anjewierden/Flickr

De Aeres Hogeschool in Dronten onderzoekt of bepaalde attributen dierenleed veroorzaken bij paarden en honden. Dat laat minister Piet Adema van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit weten in antwoorden op vragen van Erik Haverkort van de VVD.

Het Tweede Kamerlid had de minister vragen gesteld naar aanleiding van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Dier&Recht over misstanden in de draf- en rensport. In die campagne ging het ook over het gebruik van zogenoemde dwangmiddelen zoals opzetbitten, oordoppen en zwepen tijdens draverijen. Die paardenkoersen worden ook elke zomer in Emmeloord gehouden.

Minister Adema schrijft dat het in de drafsport niet vreemd is om verschillende hulpmiddelen te gebruiken. Desondanks heeft hij het lectoraat human-animal interactions van de Aeres Hogeschool in Dronten gevraagd om onderzoek te doen naar het risico op welzijnsaantasting bij gebruik van verschillende hulp- en trainingsmiddelen voor paarden en honden.

Elisa2

Re: Aeres Hogeschool onderzoekt dierenleed in drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:52

Hm ik ben benieuwd waar dit heen gaat.

Onderzoek doen lijkt me goed, het is belangrijk om in alle takken van de paardensport te kunnen verantwoorden wat je doet en waarom en hoe dat in relatie staat tov het paardenwelzijn. Ik hoop dan ook dat er echt een gedegen onderzoek plaats gaat vinden in samenwerking met verschillende deskundigen. Trainers, dierenartsen etc. en ze echt een heel goed rapport kunnen schrijven waarbij ze niet bang zijn om kritisch te zijn maar ook niet zwichten voor gemanipuleerde onzin van Dier en Recht.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:58

Inderdaad Elisa, mensen die er niet mee te maken hebben (gehad) kunnen niet vanachter een computer beoordelen of iets dierenleed is want er wordt al teveel beoordeeld op die manier.

Monique1963
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:59

Goed dat er een gedegen onderzoek naar gedaan gaat worden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:15

chanicha schreef:
Inderdaad Elisa, mensen die er niet mee te maken hebben (gehad) kunnen niet vanachter een computer beoordelen of iets dierenleed is want er wordt al teveel beoordeeld op die manier.

Natuurlijk wel. Pijn en ongemak is meetbaar.
Het is wetenschappelijk onderzoek, niet iemand die gaat verzinnen wat een paard denkt of voelt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:24

Toch staat Aeres Dronten echt behoorlijk onder invloed van o.a. boeren, dus ik vraag me af of zij gedegen en onafhankelijk onderzoek kunnen doen. Er heerst daar al een tendens tegen organisaties als Dier & Recht, en dierwelzijn wordt daar op een conservatieve manier ingevuld.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:33

BaileyMix schreef:
Toch staat Aeres Dronten echt behoorlijk onder invloed van o.a. boeren, dus ik vraag me af of zij gedegen en onafhankelijk onderzoek kunnen doen. Er heerst daar al een tendens tegen organisaties als Dier & Recht, en dierwelzijn wordt daar op een conservatieve manier ingevuld.

Er is zeker agrarisch invloed, maar als oud studente kan ik je vertellen dat innovatie en onderzoek vele male meer speelt in de agrarische wereld dan dat er juist conservatief gedacht wordt. Als er ergens veel onderzoek wordt gedaan en geïnnoveerd is dat wel onder de (jongere generatie) agrariërs. Je weet dat NL koploper is in duurzaam, bewust en innovatieve vee en landbouw? Neem anders eens een kijkje in de agrarische bedrijven van de hogeschool zelf. Enkele jaren terug waren zij juist koploper in een innovatieve en zeer koevriendelijke stal.
Los daarvan is de paardensector en hippische opleiding (en er is ook een specifieke dier & welzijn opleiding, met focus voornamelijk huisdieren) op deze hogeschool niet perse gerelateerd aan de agrarische sector, dus ik kan je bij deze uit eigen ervaring toezeggen dat mits grondig aangepakt dit zeker een goed onafhankelijk onderzoek zal zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:13

XladyX schreef:
Er is zeker agrarisch invloed, maar als oud studente kan ik je vertellen dat innovatie en onderzoek vele male meer speelt in de agrarische wereld dan dat er juist conservatief gedacht wordt. Als er ergens veel onderzoek wordt gedaan en geïnnoveerd is dat wel onder de (jongere generatie) agrariërs. Je weet dat NL koploper is in duurzaam, bewust en innovatieve vee en landbouw? Neem anders eens een kijkje in de agrarische bedrijven van de hogeschool zelf. Enkele jaren terug waren zij juist koploper in een innovatieve en zeer koevriendelijke stal.
Los daarvan is de paardensector en hippische opleiding (en er is ook een specifieke dier & welzijn opleiding, met focus voornamelijk huisdieren) op deze hogeschool niet perse gerelateerd aan de agrarische sector, dus ik kan je bij deze uit eigen ervaring toezeggen dat mits grondig aangepakt dit zeker een goed onafhankelijk onderzoek zal zijn.

Ik ben er zeer mee bekend, en ben het met je oneens ;) Ik vind het geen goede partij om dit onderzoek uit te gaan voeren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:22

Generaal gesproken, er wordt niet altijd vanuit paardenwelzijn gekeken bij het beoefenen van de paardensport Ongeacht of dit de springsport, dressuur of de drafsport betreft. Dus laat het onderzoek maar gebeuren. Gerek en getrek alsmede het veelvuldig gebruiken van div. soorten hulpteugels en bitten zijn daar de getuigen van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:06

Eleeke schreef:
chanicha schreef:

Natuurlijk wel. Pijn en ongemak is meetbaar.
Het is wetenschappelijk onderzoek, niet iemand die gaat verzinnen wat een paard denkt of voelt.

En dat laatste is precies wat Dier en Recht wel doet.

Maar laat ze het inderdaad maar opmeten..meten = weten. Maar kom niet aan met zogenaamde painfaces gebaseerd op een foto..dat is kul. (even in het algemeen) Context is alles.

Juist door verschillende kundige en onafhankelijke mensen te betrekken in het onderzoek kun je voorkomen dat het teveel vanuit een bepaalde bril naar gekeken wordt.

Ik denk juist dat veel stadse mensen dierenwelzijn op een conservatieve manier invullen eigenlijk, want ze denken vanuit zichzelf (mens) en niet vanuit een dier. Hun eigen emoties projecteren ze vaak op dieren die gewoon heel simpel in het hier en nu leven.

Kijk maar naar kalfjes die weggehaald worden bij hun moeder, dat vinden veel mensen zielig. Ik begreep zelf ook vaak niet waarom dat gebeurde. Totdat een boer uitlegde dat ze dat doen vanwege een soort Tuberculose onder de koeien waarbij de meeste kalveren dus besmet worden via de uier. En die TBC zorgt voor chronische ontstekingen in de darmen en een pijnlijk en korter leven.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:21

Wat bedoel je met 'stadse mensen'?

En verder is eigenlijk je hele post precies waar ik op doel, case in point, dus dank.

Desondanks goed dat er onderzoek naar wordt gedaan, maar nogmaals bijzondere keuze voor partij welke dat onderzoek moet gaan uitvoeren. Hopelijk kunnen zij hun integriteit bewaren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:25

Mensen die niet met dieren opgegroeid zijn en mijlenver van de natuur af staan en hun eigen emoties projecteren op dieren. Die een dier liever een kort en pijnlijk leven gunnen omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.

Ik pleit juist voor deskundige en onafhankelijke mensen dus ik begrijp je sneer niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:29

Elisa2 schreef:
Mensen die niet met dieren opgegroeid zijn en mijlenver van de natuur af staan en hun eigen emoties projecteren op dieren. Die een dier liever een kort en pijnlijk leven gunnen omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.

Ik pleit juist voor deskundige en onafhankelijke mensen dus ik begrijp je sneer niet.

Erg vreemde bewoording, zie niet in wat dat met 'stads' te maken heeft. Alsof een gedragsbioloog die in Amsterdam woont verder van de natuur staat en diergedrag minder goed begrijpt, dan een varkensboer in Erp.

En een boer die zijn brood moet verdienen met dieren zie jij blijkbaar als 'onafhankelijk en deskundig', daar zijn we het dus behoorlijk oneens. En precies dat wat jij stelt in je post, en dat is geen sneer, is waarom het inderdaad naar een onafhankelijke en deskundige onderzoeker zou moeten gaan, en niet naar een belanghebbende organisatie.

Dus nee, niet door Dier&Recht, maar ook niet door LTO of in dit geval, Aeres Dronten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:52

Haha, ik ben een stadsmens op het platteland en ook vreselijk penny enzo

Maar ook zeker op het platteland mis ik vaak een hoop kennis en zijn veel mensen blijven stilstaan qua ontwikkeling.
En ik weet genoeg mensen in Amsterdam die zich enorm interesseren, goed inlezen en niet zomaar wat lukraak roepen of vanuit hun menselijke gevoelens.

Onderzoek is altijd goed, mits goed gedaan en daar ontbreekt het mij te vaak aan. Wat jammer is, omdat de uitkomst vaak door veel mensen wordt overgenomen als feit en enige waarheid.
Maar ja, wie heeft de mogelijkheden EN het geld voor goed onderzoek??
Mensen/bedrijven die investeren hebben vaak toch op enige manier belang bij ene onderzoek.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:58

Trouwens, ongeacht wie of wat het onderzoek uitvoert, kritiek op de uitkomsten zijn en blijven er, doordat er een hoop belangen mee zijn gemoeid.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 11-11-22 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:59

Elisa2 schreef:
Kijk maar naar kalfjes die weggehaald worden bij hun moeder, dat vinden veel mensen zielig. Ik begreep zelf ook vaak niet waarom dat gebeurde. Totdat een boer uitlegde dat ze dat doen vanwege een soort Tuberculose onder de koeien waarbij de meeste kalveren dus besmet worden via de uier. En die TBC zorgt voor chronische ontstekingen in de darmen en een pijnlijk en korter leven.

Dat geloven stadse mensen dus :+
Nederland is TBC vrij sinds einde jaren 90.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:03

Ken ook aardig wat boeren en die hebben ook hun redenen om ze er gelijk af te halen, maar had deze nog niet gehoord :) Misschien omdat ik als stadsmeisje jong wel meeliep op de boerderij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:03

Dan ben ik in de war met een andere bacterie, maar het ging in ieder geval om een schadelijke bacterie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:06

Ik heb net even de brief met antwoorden op kamervragen van de minister gelezen. Hoewel de campagne tegen de drafsport de aanleiding is, laat hij álle hulpmiddelen in álle sporten met paarden en honden onderzoeken, dus niet alleen de hulpmiddelen in de drafsport.

Wanneer het onderzoek goed wordt uitgevoerd en er duidelijk wordt wat wel en geen leed veroorzaakt, is dat natuurlijk een goede zaak en kunnen reglementen er op aangepast worden.

Hij verwijst in zijn brief trouwens ook naar Fins onderzoek, waaruit zou blijken dat de tongenband geen verwondingen veroorzaakt. Ik ben benieuwd wat het Nederlandse onderzoek gaat opleveren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:07

BaileyMix schreef:
Elisa2 schreef:

Erg vreemde bewoording, zie niet in wat dat met 'stads' te maken heeft. Alsof een gedragsbioloog die in Amsterdam woont verder van de natuur staat en diergedrag minder goed begrijpt, dan een varkensboer in Erp.

Stads is gewoon een uitdrukking voor mensen die niet met dieren zijn opgegroeid. Als deze bioloog een uitzondering is dan geldt dat dus niet voor hem. Ik snap niet waarom je je zo aangesproken voelt?

En een boer die zijn brood moet verdienen met dieren zie jij blijkbaar als 'onafhankelijk en deskundig', daar zijn we het dus behoorlijk oneens. En precies dat wat jij stelt in je post, en dat is geen sneer, is waarom het inderdaad naar een onafhankelijke en deskundige onderzoeker zou moeten gaan, en niet naar een belanghebbende organisatie.

Nee, want ik heb het helemaal niet over een boer die dit onderzoek moet leiden, in mijn eerste bericht heb ik het oa over een dierenarts, en "meten is weten". Dus wil je niet mijn woorden verdraaien aub?

Dus nee, niet door Dier&Recht, maar ook niet door LTO of in dit geval, Aeres Dronten.

Ze zullen toch ergens moeten beginnen, daar zitten in ieder geval mensen die er voor gestudeerd hebben en in samenwerking met andere onafhankelijke deskundigen lijkt me dat een prima startpunt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:09

Elisa2 schreef:
Dan ben ik in de war met een andere bacterie, maar het ging in ieder geval om een schadelijke bacterie.

Nou, dan ben ik benieuwd welke :+
Het gaat omdat er minder stress is om een kalf direct weg te halen dan als er een (diepe) band is ontstaan.
Een gedeelte van de biest gaat naar het kalf en de rest naar de mensen (een melkkoe geeft veel meer melk dan nodig is om een kalf te voeden).
Een koe kan na de bevalling weer in de kudde en meedraaien in het systeem van eten/weide en melken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:14

Dat laatste wist deze geboren Rotterdamse ook ;). Maar ik heb me altijd geïnteresseerd voor landbouw en veeteelt, veel vakanties op het platteland doorgebracht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:16

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:

Nou, dan ben ik benieuwd welke :+
Het gaat omdat er minder stress is om een kalf direct weg te halen dan als er een (diepe) band is ontstaan.
Een gedeelte van de biest gaat naar het kalf en de rest naar de mensen (een melkkoe geeft veel meer melk dan nodig is om een kalf te voeden).
Een koe kan na de bevalling weer in de kudde en meedraaien in het systeem van eten/weide en melken.

Dit was het Paratuberculose..dus bijna goed. :D :
https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/vo ... M1uEkxdWI8

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:25

Elisa2 schreef:
Dit was het Paratuberculose..dus bijna goed. :D :
https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/vo ... M1uEkxdWI8

Maar dat is absoluut niet de (hoofd)reden waarom kalfjes direct worden weggehaald bij hun moeder.

Daarnaast komt het ook voor bij schapen en geiten en daar mogen een lammetjes wel bij hun moeder blijven lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:26

"Pasgeboren kalveren kun je beschermen tegen besmetting, via het moederdier of andere dieren, door het af te scheiden in een afkalfbox."

Dit staat er toch vrij duidelijk in..ik weet niet of het bij geiten of schapen even besmettelijk is en/of vervelend verloopt?

Boer hier in de buurt zei ook dat koeien agressief kunnen worden als ze een band krijgen met het kalf, dus dat zal ook meespelen. Zijn broer was op de horens genomen een keer en heeft 4 maanden zwaar gewond in het ziekenhuis gelegen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 11-11-22 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt