Onderzoek: Paardenvriendschappen bestaan echt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Onderzoek: Paardenvriendschappen bestaan echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 19:33

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Banjer

Het is geen geheim dat paarden sociale dieren zijn. Een nieuw onderzoek toont aan dat vriendschappen bij paarden wel degelijk een feit zijn, meer nog dat veel paarden afhankelijk zijn van de vriendschapsband die ze opbouwen. Ook een 'vriendschapsgevoel' voor andere diersoorten is mogelijk.

"Alles hangt van hoe je paard in zijn nieuwe huis wordt geïntroduceerd", klinkt het. "Net als mensen, sluiten paarden verbonden om zich staande te houden. Ook gaan paarden vriendschappen aan met soortgenoten. Banden die in stabiele groepen ontstaan kunnen oppervlakkig zijn, gebaseerd op steun en/of samen eten. Zo kunnen paarden binnen een groep elkaar gedogen, zonder een innige band te hebben. Binnen een groep zie je dan ook dat paarden die weinig aandacht aan elkaar besteden, toch over elkaar waken als de ander rust."

Indien je paard als enkel dier op de weide wordt gehoudn, kan het een vriendschapsband aangaan met andere diersoorten. Het meest komt een duo-vriendschap voor. Indien er geen ander paard is, kan een paard een vriendschapsband opbouwen met andere dieren of zelfs met zijn ruiter.

Belang om er aandacht aan te besteden
In dat geval is het dan ook belangrijk voldoende aandacht te besteden aan de vriendschapsbanden van je paarden, deze niet te verstoren en indien je paard alleen is voldoende tijd te besteden met je paard. Dit kan door je paard voldoende te "groomen", iets dat de paarden ook vaak in de natuur - onderling - doen.

Daphara

Re: Onderzoek: Paardenvriendschappen bestaan echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:58

Of beter nog, nooit een paard alleen houden

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:02

En veel zorgvuldiger zijn met matchen van verschillende paarden :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:03

Mijn Paint staat in een groep met Fjorden merries van diverse leeftijden en hij is helemaal gek met deze 2 jarige merrie, ze staan vaak samen <3 Echt mooi om te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:09

Daphara schreef:

Ben ik mee eens, maar helaas is dat vaak niet mogelijk.
Ik heb maar 2 paardjes en ze hebben het maar met elkaar te doen.

Mijn ruin is helemaal verliefd/vrienden met de merrie van mijn vriendin (dat is ook wederzijds), zet je die bij elkaar, dan klitten ze voor altijd aan elkaar echt ik heb nog nooit paarden gezien die zo op en top verliefd zijn op elkaar..
We hopen dat als mijn ruin niet meer bruikbaar is , ze bij elkaar kunnen staan en samen als oud en chagrijnig stel het laatste stukje van hun leven samen mogen slijten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:17

Monster heeft een intense liefde opgevat voor de merrie van de stalbaas en het is wederzijds <3

Ik vind het prachtig om te zien.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:14

Mijn paarden zijn super gek op elkaar!

De jongste (twenter) kon zijn draai niet vinden bij zijn leeftijdsgenootjes in de opfok. Stond vaak alleen en mocht nooit meespelen. En de oudste (13 jarige) was altijd heel ruig aan het spelen met andere paarden. Echt het baasje uithangen. Sinds ze bij elkaar staan zijn ze onafscheidelijk en hebben ze allebei hun rust gevonden. Echte matties <3

Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:27

Mijn twee Fjorden zijn ook erg gehecht aan elkaar. Toevallig ook moeder en dochter , maar ook twee jaar uit elkaar geweest. Moeders moest de eerste weken echt niks hebben van haar dochter toen ze weer bij elkaar waren. Mijn oudste moest toch eerst even laten merken wie er nu beneden in de rangorde staat.

Inmiddels staan ze altijd vlak bij elkaar te grazen en zie ik ze ook vaak kriebelen met elkaar. Als ik samen met ze op pad ga , kunnen ze ook niet zonder elkaar ( afzonderlijk meenemen lukt zonder drama te schoppen). De oudste geeft de jongste ook nog zeker op haar donder zo nu en dan. Dan bijt ze haar even in de neus of ze moet aan de kant. Maar ze hebben mooi aansluiting gevonden bij elkaar ( en een heel blij baasje)

Mijn oudste heeft ook nog een tijdje een vriendschap gehad met een hele vriendelijke ruin. Ze stonden echt met elkaar te 'knuffelen'. Neuzen werden vaak tegen elkaar gedrukt en ze raakten elkaar steeds aan of stonden ook gezellig te eten. Ik noem het nog altijd een beetje haar stiekeme vriendje :'). Helaas staan ze nu niet meer samen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:00

Zebrastreep schreef:
Mijn twee Fjorden zijn ook erg gehecht aan elkaar. Toevallig ook moeder en dochter , maar ook twee jaar uit elkaar geweest. Moeders moest de eerste weken echt niks hebben van haar dochter toen ze weer bij elkaar waren. Mijn oudste moest toch eerst even laten merken wie er nu beneden in de rangorde staat.

Hier is het nooit meer goed gekomen tussen moeder en zoon :D
Ik kocht eens een paard hier in de buurt en al pratend met een stalgenoot, kwamen we erachter dat hun merrie z'n moeder was. Nu hadden zij elkaar 12 jaar niet gezien, dat scheelt misschien ook wel.
Ze hebben elkaar geaccepteerd als kudde-genoten maar verder is het nooit gekomen.

De andere kant ook gezien: mijn oude paard was erg zelfstandig. Kudde prima maar zo niet, ook goed. Zo stond ze eens op een NVVR-weekend in de wei en een ander paard voelde zich eenzaam en sloot zich bij haar aan. Dat vond ze best; ze was altijd wel een vriendelijk paard.
Maar toen ze elkaar een half jaar later, op een ander weekend, weer tegen kwamen, waren ze opeens dikke maatjes! Dat is gebleven, ook als ze elkaar een jaar niet gezien hadden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:16

@ikke: tsja, ik heb mijn merrie laten dekken, in de hoop dat ze dikke maatjes zou worden met haar veulen.
Ze houdt niet van andere merries.
Helaas, haar hengstveulen staat bijna altijd bij één van mijn 2 ruinen...
Een echte vriend(in) heeft ze nog altijd niet.

Nieuwe ruin ben ik wezen bekijken mét mijn 2 paarden: om te kijken of het zou klikken.

Kan niet zeggen dat ik mijn best niet heb gedaan om een fijne kudde te creëren...

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:19

Daphara schreef:

Dat helpt niet als je voorbij gaat aan dit.
Avalanche schreef:
En veel zorgvuldiger zijn met matchen van verschillende paarden :)

Eens dat kuddedieren niet alleen horen maar het principe 'pleur er maar één soortgenoot bij' vind ik net zo verwerpelijk als een kuddedier alleen laten staan.
Waarom zouden dieren met elk andere soortgenoot blij zijn terwijl mensen (ook gewoon zoogdieren) ook niet het gezelschap van elk ander mens op prijs stellen. Ik bedoel; ik zou liever dood zijn dan met bepaalde mensen hetzelfde huis te moeten delen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:44

ikke schreef:
Zebrastreep schreef:

Hier is het nooit meer goed gekomen tussen moeder en zoon :D
Ik kocht eens een paard hier in de buurt en al pratend met een stalgenoot, kwamen we erachter dat hun merrie z'n moeder was. Nu hadden zij elkaar 12 jaar niet gezien, dat scheelt misschien ook wel.
Ze hebben elkaar geaccepteerd als kudde-genoten maar verder is het nooit gekomen.

De andere kant ook gezien: mijn oude paard was erg zelfstandig. Kudde prima maar zo niet, ook goed. Zo stond ze eens op een NVVR-weekend in de wei en een ander paard voelde zich eenzaam en sloot zich bij haar aan. Dat vond ze best; ze was altijd wel een vriendelijk paard.
Maar toen ze elkaar een half jaar later, op een ander weekend, weer tegen kwamen, waren ze opeens dikke maatjes! Dat is gebleven, ook als ze elkaar een jaar niet gezien hadden.

Ik denk ook meer dat mijn jonge paard het leiderschap van haar moeder heel fijn vindt. Moeder in dit geval heeft veel zelfvertrouwen wat denk ik ook een soort veiligheid bied. Mijn jonge paard is dat nog heel erg nodig ook met mensen.

Ze herkennen elkaar ook van een afstandje.

Bijzonder hé dat ze elkaar nog naar lange tijd kunnen herkennen. Ze weten denk ik meer dan wij denken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:52

Afbeelding

Polie en Hercule ze hielden ziels ziels veel van elkaar , en Polie was een week ontroostbaar toen Hercule overleden was.
Nu staat ze in een groepje merrie bij een bokker, waar ze een vriendin heeft. Maar die intense liefde is er niet meer voor haar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:33

Wat een prachtige foto Pien.

Ik vind dat soort dingen zo verdrietig. Ze kunnen zo rouwen ;(

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:36

pien_2010 schreef:
[ [url=m/PGWuXD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Polie en Hercule ze hielden ziels ziels veel van elkaar , en Polie was een week ontroostbaar toen Hercule overleden was.
Nu staat ze in een groepje merrie bij een bokker, waar ze een vriendin heeft. Maar die intense liefde is er niet meer voor haar.

Wat een prachtig koppel! Wat triest dat één van de twee is overleden... Ik ben ook zeker nu mijn oude merrie echt oud begint te worden ook zeer bang dat mijn jonge merrie er veel verdriet van gaat hebben....

Arme Polie , fijn dat ze nu weer een plekje heeft gevonden maar het zal vast nooit weer het zelfde zijn als met haar oude maatje.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:39

Pino heeft ook een aller beste vriend. Zomers staan ze dag en nacht “aan elkaar geplakt” en als de 1 uit de wei word gehaald loopt de ander mee tot het draad/hek totdat degene die uit het land is gehaald weer terug is.
Toen het beste maatje van Pino mee op vakantie was heeft Pino de eerste paar dagen lopen wachten bij het draad

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:12

Mooi om dit zo te lezen. Eigenlijk ook niets nieuws....

Mijn twee paarden zijn enorm close samen en daar ben ik elke dag zo blij mee!!! Al bijna 8 jaar samen en eigenlijk vanaf dag 1 zat het al goed. Ik kon er altijd zo slecht tegen dat mijn paard steeds maar met afscheid moest dealen in de eerste jaren dat hij bij mij was. Nog geen seconde spijt van onze tweede schat. Dat gun je elk paard, zo'n levenslange band.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:13

pien_2010 schreef:
[ [url=m/PGWuXD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Agossie, wat verdrietig.... Ja, als er eentje overlijdt, is dat zo definitief.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 01:59

Onze 2 ruintjes waren 17jr dag en nacht samen. Maart 2021 overleed de een heel plotseling. De ander had wel wat ouderdoms kwaaltjes, maar leek het aardig op te pakken en ook aan de merrie wat te hebben. Helaas ging hij toch hard achteruit en overleed September 2021.

De oude merrie van 29 liep al 9jr met hun en is Mei dit jaar overleden.

Zij had haar zoon bijna 17jr niet gezien en zij werden herenigd en er leek veel herkenning. Hoeft misschien niet per se te zijn; hey zoon, maar misschien herkennen ze wel iets van zichzelf bijvoorbeeld.

De dochter kwam 3jr geleden erbij en had ze 13jr niet gezien. Er was geen liefde, maar het was wel gelijk goed.
Broer en zus kende elkaar helemaal niet, maar waren vanaf het eerste moment smoorverliefd en zijn dat nog. Ik heb het weleens uitgelegd, maar dat helpt niet, dus ze zoeken het maar uit.

Merrie was drachtig en moeders werd slechter. Toen was ze wat minder leuk naar moeders. Toen het veulen 3 wkn was is zij ingeslapen.
De zoon is er echt helemaal kapot van geweest. Hij is 23 en was echt bang dat hij er achteraan zou gaan. Ik merkte al dat hij zijn 2 ruinen maatjes miste en dan deze klap....Hij bleef maar van alles proberen en doen en was daarna helemaal van de leg.

Daarna sloot hij toch weer aan bij zus en zoon. 3 weken later kwamen een shet merrie en hengstveulen erbij en toen leefde hij echt helemaal op.

Hij is helemaal gek van de veulens en speelt heel veel met ze. Hij voedt die van zijn zus echt op en het is soms echt vadertje en moedertje spelen. De andere merrie snapt hem minder, maar die kleine mini shet hengst is helemaal gek op hem en die spelen zo leuk. Geen gezicht samen, maar te lief.

Ze hebben ook nog met andere paarden gestaan en nog 2x afscheid genomen, maar daar merkte we helemaal niks van eigenlijk.

Mijn overleden ruin was wel super sociaal en had op stallen altijd wel vaste vriendjes. Ik reed vaak met iemand met een groter paard en die konden zelfs tijdens het rijden als we even stil gingen staan lekker kroelen. Dat was gelijk; hey, knuffelen.

Vriendschappen zijn heel mooi, maar na afgelopen 1,5jr hoop ik wel even dat er nu rust is. Dat heftige rouwen vond ik wel echt vreselijk naar. Maar ook een risico van paarden in zo een vast koppel te houden.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 03:06

Mijn PRE is helemaal verliefd op zijn Lusitano vriendin.
Ruim een half jaar geleden samen de opfok ingegaan en sindsdien onafscheidelijk.
Nu staan ze beide op pension en overdag samen op de paddock. Mijn paard weet de weg naar haar stal, ze roepen elkaar meermaals wanneer ze binnen staan (helaas geen box naast elkaar) en als 1 voorbij loopt moeten ze altijd even neuzen.

Afbeelding

Afbeelding

Vriendschappen onder paarden bestaan dus zeker....of romances :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 06:57

Ik krijg bij de foto's helemaal het gevoel van een Valentijn-topic :))

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:24

Mijn 2,5 jarige ruin is dikke vriendjes met een 32 jarig Welsh Cob.

Afgelopen voorjaar kwam mijn ruin erbij in de kudde. Hij vond de Welsh gelijk leuk maar vooral om te pesten. }> De oudere paarden moesten dan af en toe even in grijpen als hij te lang door bleef gaan bij het oudje. Na een paar weken is het een dikke vriendschap geworden. De mijne staat de Welsh nu altijd op te wachten als ze naar binnen of buiten gaan. Zodra zijn vriend er is dan lopen ze samen verder <3

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:52

Afbeelding

Ook hier 2 maatjes die 16 jaar samen lief en leed gedeeld hebben, nu is de bels vorig weekend overleden en ik merk echt dat mijn ruin het er moeilijk mee heeft, en ik ook.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:16

Prachtige foto caira!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:57

Aaaah Caira, wat verdrietig→ sterkte.

Lief jullie reacties. Polie en Hercule waren echt een koppel. Ze konden ok echt ruzie maken en als Polie niet snel genoeg naar mij kwam als ik de wei op kwam dreef Hercule haar op door haar boos in de billen te bijten. Hercule was zeer gek op mij, Polie op hem (en niet zo op mij→ hahahaha). Af en toe moest ik Hercule waarschuwen daar hij gewoon vervelend was voor Polie want dan hadden ze ruzie (dan pieste hij over haar verse hooi, waardoor ik hem op haar hooi zette en Polie op zijn hooi en dat vond hij niet leuk maar na 2x was het wel afgelopen met die fratsen en Polie kon echt heel boos op hem zijn→ vaak terecht. )
Ik vond het altijd een echt echtpaar die het goed had samen, zeer veel liefde en geknuffel en spelen met elkaar tot ook af en toe pittige ruzie en als we dan naar huis liepen moest ik Polie die zich dan dapper voelde want de baas was erbij, echt tot de orde roepen dat er niet gemept zou worden waar ik bij was. Ze heeft hem nooit echt gemept, maar wel gedreigd (hahahaha) en Hercule liep er dan naast en het interesseerde hem geen bal want zijn ogen twinkelde dat die kleine zo boos op hem was. Maar ook Hercule was stapelgek op Polie. Er gebeurde zoveel tussen die twee. Ik kon daar echt veel naar kijken vanuit ons huis en ook veel lachen.

Mooie foto's hierboven en ik geniet van jullie observaties.