Opnieuw pony's doodgebeten door wolf in Meeuwen, België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Opnieuw pony's doodgebeten door wolf in Meeuwen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-22 21:17

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bokt Wiki

In de nacht van 1 op 2 november jl. zijn in België opnieuw twee pony's het slachtoffer geworden van de almaar meer optrekkende wolf. Een wandelaar sloeg alarm bij de eigenaar nadat hij er passeerde en de pony's zag liggen. "Het is een eeuwige schande", reageert een aangedane eigenaar. De beestjes waren al tien jaar in zijn bezit.

De buurt werd al eerder onveilig gemaakt door de wolven. Vorige week werd een geit nog slachtoffer van hun honger. Ook de pony's zijn niet de eersten van hun soort die in de klauwen (of tanden) van de wolf terecht komen.

"Er moet echt iets gebeuren. Het is onmogelijk geworden om hier nog dieren te houden. De wolf kan er zelf niet veel aan doen, maar hij hoort hier volgens mij niet thuis." De weide van de getroffen dieren was afgebakend maar niet volledig wolfproof. "Dat is hier onmogelijk. We zitten in een natuurgebied van twee hectare groot. Dat krijg ik niet met stroom afgezet', verantwoordt hij nog.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:21

volgens mij zijn dit de 2 , die ze hebben laten liggen en de nacht erna gefilmd zijn , waar 4 wolven bij terugkwamen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Opnieuw pony's doodgebeten door wolf in Meeuwen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:24

Pfff, het gaat wel hard nu... Ik vind dat wolven recht op leefruimte hebben, maar de paarden/het vee net zo goed. Wolven die overlast veroorzaken, zouden toch geschoten moeten kunnen worden. Dan leren ze vanzelf bij vee weg te blijven?

*Burp*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:25

Benieuwd wat er gebeurd als die 1 van de veulens van Lansink te pakken krijgt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:03

Hier is vandaag een aangegeten schaap aangetroffen. Ben de schaap ook gaan bekijken. Leek toch echt een beet in de hals te hebben en er mist een voorpoot.

Het is nog niet zeker of het een wolf betreft. Dierenarts is vanavond stalen komen nemen.
Maar toch het blijft een enge gedachte zeker omdat ze in naburige gemeentes (Houthalen-Helchteren en Koersel) wel al aan het werk zijn geweest.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:18

Lynn_Nikita schreef:

Er gebeurt dan ook verder helemaal niks!

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:05

Als wolven gesetteld zijn in een gebied keren ze terug naar hun prooi om verder te eten. Anders dan bij rondtrekken want dan pakken ze iedere keer een verse.
Wolven mogen niet afgeschoten worden.
De eigenaren van honden die vee of wild grijpen weten wel beter maar nemen hun verantwoordelijkheid niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:20

Popstra schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Dat weet ik zo net nog niet. Mij zou het ook niks verbazen als er dan schot in de zaak komt. Hopelijk letterlijk.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:02

Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar als er echt teveel schade blijft komen bij vee komt er vanzelf een afschotbeleid, al dan niet officieel.

Hier in Frankrijk mogen wolven in sommige departementen weer afgeschoten worden als ze overlast veroorzaken. En dat komt alleen maar omdat de politiek genoodzaakt is de boeren/jagers te volgen die dreigen het heft in eigen handen te nemen (of dat ook gewoon doen, ondanks mogelijke boetes en veroordelingen).

Met beren hetzelfde liedje. Officieel beschermd. Een beer die net wat te vaak de berg afkomt en schade veroorzaakt wordt ook afgeschoten. Met boetes en veroordelingen tot gevolg maar de kuddes zijn weer iets geruster.

Wolvenlobby en boeren staan hier ook lijnrecht tegenover elkaar.
Nu vind ik niet dat zomaar alles afgeknald moet worden maar van wat ik lees zit de wolvenlobby er toch geregeld een paar kilometers naast met wat wolfveilig is en hoe ze zich zouden gedragen.

Samenleven met wolven is in al die eeuwen nooit van een leien dakje gegaan. Beetje naïef te denken dat het nu wel zou kunnen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:59

Popstra schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ik denk dat er eerst een menselijk slachtoffer moet vallen. En zelfs dan nog.
Er stond dit weekend een artikel op VRT over die wolf die in het park de Hoge Veluwe een stukje achter een fietser was gelopen. Ik ben snel gestopt met de reacties lezen, wegens niet goed voor mijn bloeddruk, want er scheen bijna niemand te snappen dat zo’n wolf echt een probleemwolf is ipv een schattig knuffeldier, om nog maar te zwijgen over de reacties die stelden dat het werkelijke probleem bij de egoïstische mens lag die in het leefgebied van de wolf ging fietsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:02

Social media heeft daar ook een rol in. Van die filmpjes waarin grote wilde (roof)dieren geaaid en geknuffeld worden... Mensen zijn niet meer bang genoeg, verstand kwijt en zoeken de dieren zelfs op. Niet door hebbend dat een wolf die aan het volgen is, absoluut niet schattig en aandoenlijk is, maar potentieel levensgevaarlijk.

*Burp*

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:08

Eilandje schreef:
Ik denk dat er eerst een menselijk slachtoffer moet vallen. En zelfs dan nog.
Er stond dit weekend een artikel op VRT over die wolf die in het park de Hoge Veluwe een stukje achter een fietser was gelopen. Ik ben snel gestopt met de reacties lezen, wegens niet goed voor mijn bloeddruk, want er scheen bijna niemand te snappen dat zo’n wolf echt een probleemwolf is ipv een schattig knuffeldier, om nog maar te zwijgen over de reacties die stelden dat het werkelijke probleem bij de egoïstische mens lag die in het leefgebied van de wolf ging fietsen.

Echt hè? Alsof het een soort schoothondje is, die schapen verscheurd omdat hij aandacht wil ofzo…. Aaaarg!

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:12

_San87_ schreef:
Social media heeft daar ook een rol in. Van die filmpjes waarin grote wilde (roof)dieren geaaid en geknuffeld worden... Mensen zijn niet meer bang genoeg, verstand kwijt en zoeken de dieren zelfs op. Niet door hebbend dat een wolf die aan het volgen is, absoluut niet schattig en aandoenlijk is, maar potentieel levensgevaarlijk.

Klopt! Maar niet enkel social media. Ik ging gisteren naar de film met mijn 11-jarige zoon. Voor de film die we gekozen hadden begon, was er reclame met een voorstukje van een film die binnenkort zou uitkomen over “de wolf”. Hopelijk is de film zelf realistischer, maar in het voorstukje werd wel een heel romantisch beeld van de wolf geschetst. Ik vond dat men het zelfs deed lijken alsof herten edm ook blij waren met de komst van de wolf 8)7 Redelijk schandalig vind ik dat, om mensen zo te indoctrineren. Gelukkig weet mijn 11-jarige wel beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:15

Eilandje schreef:
_San87_ schreef:

Klopt! Maar niet enkel social media. Ik ging gisteren naar de film met mijn 11-jarige zoon. Voor de film die we gekozen hadden begon, was er reclame met een voorstukje van een film die binnenkort zou uitkomen over “de wolf”. Hopelijk is de film zelf realistischer, maar in het voorstukje werd wel een heel romantisch beeld van de wolf geschetst. Ik vond dat men het zelfs deed lijken alsof herten edm ook blij waren met de komst van de wolf 8)7 Redelijk schandalig vind ik dat, om mensen zo te indoctrineren. Gelukkig weet mijn 11-jarige wel beter.

Nee, zeker niet enkel social media, inderdaad.

*Burp*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:02

Mensen kijken te veel naar mooie vooral vredige, tikkeltje geromantiseerde docus over wilde dieren.

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:17

Thioro schreef:
Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar als er echt teveel schade blijft komen bij vee komt er vanzelf een afschotbeleid, al dan niet officieel.

Je krijgt enkel een compensatie als je wolfproof omheining hebt, hoeveel mensen kunnen dat realiseren en betalen?

En dan nog, daar heb ik mijn paardjes niet meer terug..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:29

In Frankrijk geeft het vooral problemen op de alpages. Wolven gaan er daar met heelder kuddes schapen aan de haal, inclusief de waakhonden, ondanks veiligheidsmaatregelen. Alleen hebben de boeren die bergweiden wel nodig om hun bedrijf overeind te houden én zijn de kuddes schapen nodig om het gebied te houden zoals het is.
Er zijn ook wel schadevergoedingen, leuk voor een pony of geit hier en daar en dan nog.
Maar als een hele sector over de kop dreigt te gaan, worden er echt wel maatregelen genomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:59

mvdbijl schreef:
Thioro schreef:

Je krijgt enkel een compensatie als je wolfproof omheining hebt, hoeveel mensen kunnen dat realiseren en betalen?

en als die omheining wolfproof is ben ik een chinees.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:10

mvdbijl schreef:

Huh, compensatie als je een wolfproof omheining hebt? Maar die compensatie zou toch niet nodig moeten zijn als er dan zoiets zou bestaan als een wolfproof omheining? 8)7

|o |o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:20

Als iedereen in wolfgevaarlijke regio's zo een omheining zou laten zetten en er zou dus continu uitbetaald moeten worden, dan denk ik wel dat er sneller actie ondernomen zou worden. Met als tweede 'voordeel' dat omheining niet meer als indekkend argument gebruikt kan worden.
Alleen stilt dat het individuele leed van een diereneigenaar natuurlijk niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:43

Wat zijn de huidige specificaties van “wolf-proof-omheining”?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:50

Correctie;

Alleen schapenboeren krijgen compensatie MITS het door een roedel gedaan is EN er een wolfwerende omheining was.

Koeienboeren en paardeneigenaren hebben pech.
Geen subsidie voor wolfwerend hek, laat staan compensatie voor verlorend dier. Immers de wolf pakt geen koeien of paarden.

Als de aanval door een zwerver gebeurd is het dikke pech en krijg je geen compensatie. Valt hij binnen 14 dagen weer aan, dan krijg je wel compensatie.

peach2001 schreef:
O geen schadevergoeding voor hobbydieren dus...

[ [url=m/GSGC4L.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een draad langs de grond is niet voldoende, het moet ook ondergronds afgebakend worden tegen graven.

Nou ja, ik heb iig met het oog op de donkere dagen nu de regel ingesteld dat mijn dochter vanaf dat het gaat schemeren niet meer alleen de tuin in mag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:51

Hier in België staat koeien en paarden nu wel onder subsidie voor wolffwerende omheining.
Mits je in het gekleurd gebied (afgebakend schutkring) zit op de kaart.
Mijn weides liggen in dat gebied dus ga ik ze heel binnenkort aanpassen. Van de verhuurder mag ik over de omheining geheel zelf beslissen wat ik doe.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-11-22 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:56

Schofthoogte tot 1.48 >;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:58

Onali schreef:
Schofthoogte tot 1.48 >;)

Yep en daaronder staat dan weer paard of koe in het schutgebied... Beetje vreemd. Maar is misschien achteraf bijgevoegd.