Britt Dekker en George winnen brons op het EK voor Iberische paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Britt Dekker en George winnen brons op het EK voor Iberische paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 23:43

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Britt en George, hier tijdens Horse Event 2019. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Britt Dekker en George hebben gisteren in België brons gewonnen op het EK voor Iberische paarden. Er zaten veel kleine foutjes in de proef, wat Britt aan de spanning wijdt. Desondanks behaalden ze een score van 67%, wat goed was voor een derde plaats.

Britt schrijft op haar Instagrampagina: "BRONS!!!!! op het eerste onderdeel van het EK!!!! Met veel kleine fouten in de proef van de spanning, dus Frankrijk en Groot-Brittannië bleven ons voor op achthonderdste punt. Echt ongelofelijk trots op onze eerste podiumplek!!! Zaterdag de FREESTYLE en dan doen we er een schepje bovenop!!!!"

Het EK voor Iberische paarden wordt gehouden van 2 - 6 november in het Belgische Welkenraedt. Deelnemers uit negen landen strijden op zes niveaus om de titel "Master van het Iberische paard". Het EK wordt sinds 2008 georganiseerd en Nederland doet sinds 2018 mee. Deze niveaus variëren van de basissport tot Grand Prix-niveau.

Op de Instagrampagina van Britt staat een filmpje.

Op de Facebookpagina van Iberische dressuur Masters staat een filmpje van de proef van Britt en George.

Gebruikte bronnen:

criollo_yess

Re: Britt Dekker en George winnen brons op het EK voor Iberische paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 07:59

Snap dat Britt Dekker "nieuws" is, maar had het wel leuk gevonden om in het artikel ook vermeld te zien wie dan goud en zilver hebben gewonnen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 08:50

criollo_yess schreef:
Snap dat Britt Dekker "nieuws" is, maar had het wel leuk gevonden om in het artikel ook vermeld te zien wie dan goud en zilver hebben gewonnen.

Dat, en welke andere Nederlanders er nog mee doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:02

Wel leuk voor d'r, en super mooie foto staat erbij zeg +:)+

Rule_Breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:04

criollo_yess schreef:

Sluit ik me bij aan.
Vond de proef niet zozeer "met kleine foutjes", als wel slordig gereden en veel staartzwiepen.
Ik ben benieuwd hoe de andere deelnemers reden.

Serieuze vraag (schiet me niet af, het is echt gewoon iets wat ik me afvraag);
George zwaait altijd als een spaanse Totilas met zijn benen wat als spectaculair gezien wordt, maar is dit zijn natuurlijke gang of hebben ze (vroeger) gewichten aan zijn benen gehangen zodat hij zich aangeleerd heeft om zo te gaan lopen?
Want heel af en toe loopt hij even gewoon zoals andere paarden waarna hij weer opgepakt lijkt te worden en hij weer zo i.m.o. onnatuurlijk met die benen gaat zwaaien.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:26

Wat een goede vraag Rule - Breaker ; zo heb ik daar nooit over nagedacht, ik dacht ( misschien naïef) dat George zo'n uitmuntend paard was omdat hij uit zich zelf zo loopt. Overigens vind ik het ook niet zo heel mooi die zwaaiende voorbenen, wel imposant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:25

Zo'n manier van bewegen kan ook gewoon aangeleerd zijn zonder gewichten. Paarden die makkelijk gooien met voorbenen in uitstrekken bijvoorbeeld kan je ook vrij makkelijk leren om dat gooien ook in een verzamelde draf te doen. Het is dus niet maar of of. Gevaar is soms wel dat ze dus gaan zwaaien met voorbenen, maar achter niet zoveel doen.

Je moet het zien als een 2e draf die je aanleert. Dus ze lopen inderdaad normaal met losrijden en pas bij meer oppakken gaan ze zo bewegen, omdat dat aangeleerd is. En in de goede gevallen ook aangeleerd,omdat het paard het makkelijk aanbiedt bij meer op achterbeen komen en dan is het een kwestie van gewoon belonen wat een paard dus zelf al snel en makkelijk doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:04

Inderdaad wat MyWishMax zegt, hoe meer verzameling hoe meer schoudervrijheid het paard krijgt en de voorbenen er "uit" gaat gooien. Zo kan een goede ruiter ieder paard spectaculair krijgen. Het valt alleen extra op als een paard achter niet goed genoeg mee komt en een beetje in drie stukken gaat lopen.

Filmpje bekeken en George heeft een wat trager/ minder achterbeen in mijn ogen waardoor idd het voorbeengebruik wat onnatuurlijk over komt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:16

maras schreef:
Wat een goede vraag Rule - Breaker ; zo heb ik daar nooit over nagedacht, ik dacht ( misschien naïef) dat George zo'n uitmuntend paard was omdat hij uit zich zelf zo loopt. Overigens vind ik het ook niet zo heel mooi die zwaaiende voorbenen, wel imposant.

Ik vind voorbeenzwaaien niet de definitie van een uitmuntend paard overigens.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:25

Dit was George bij zijn vorige ruiter https://youtu.be/NbLvau-2G8A?t=133

Het voet flippen of knie heffen kan ook een rijstijl zijn. Hoef niet percee 'verkeerd' getraind te zijn . Je kan het er ook weer uit rijden als je op een andere manier gaat rijden. George heeft een wat langzaam achterbeen (en wil wat minder zakken). Als je hem dan van voor iets anders rijdt dan gaan ze heffen in dat voorbeen.
Je zou hem ook anders kunnen rijden. Dan krijg je ook ander beengebruik.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:30

Spanjaarden zwaaien van nature vaak al wel met de voorbenen.
Soms is het meer maaien te noemen, maar dat hoeft niet.

Net als dat hackneys een typische manier van lopen hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:33

Veulen:
Ja meer op lengte en over de rug denk ik, meer van achteruit voor zover hij dat kan. Onder Emmelie geeft hij toch een ander beeld. Maar daar was het niveau natuurlijk ook lager. Ben wel benieuwd hoe hij bij haar Grand Prix liep aangezien zij hem opgeleid heeft.

Pumpkin: die beweging wordt er ook ingetraind bij hackney's, al dan niet met een verhoogde hoefstand en ijzer. Andere training geeft ook andere beweging.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:42

Elisa2 schreef:
Veulen:
Ja meer op lengte en over de rug denk ik, meer van achteruit voor zover hij dat kan. Onder Emmelie geeft hij toch een ander beeld. Maar daar was het niveau natuurlijk ook lager. Ben wel benieuwd hoe hij bij haar Grand Prix liep aangezien zij hem opgeleid heeft.

Pumpkin: die beweging wordt er ook ingetraind bij hackney's, al dan niet met een verhoogde hoefstand en ijzer. Andere training geeft ook andere beweging.

Het is beiden, als veulen lopen ze al met heel veel beweging.
Maar er word zeker een hoop gedaan om het te 'verbeteren'.

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:40

Veulen84 schreef:
Dit was George bij zijn vorige ruiter https://youtu.be/NbLvau-2G8A?t=133

Het voet flippen of knie heffen kan ook een rijstijl zijn. Hoef niet percee 'verkeerd' getraind te zijn . Je kan het er ook weer uit rijden als je op een andere manier gaat rijden. George heeft een wat langzaam achterbeen (en wil wat minder zakken). Als je hem dan van voor iets anders rijdt dan gaan ze heffen in dat voorbeen.
Je zou hem ook anders kunnen rijden. Dan krijg je ook ander beengebruik.

Vindt hem hier eerlijk gezegd fijner ogen als onder britt...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:49

Ik ook. In ieder geval iets waar ik liever naar kijk. Ik vind al dat voorbeen gezwaai zo lelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:18

Britt doet het hartstikke goed en traint heel hard om dit onder de knie te krijgen en deze resultaten te bereiken.
Ga dat maar eens na doen eer je negatief commentaar hebt!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:21

Sanet schreef:
criollo_yess schreef:

Dat, en welke andere Nederlanders er nog mee doen.

Eens, ik weet dat Romy Huisman (van Snuitable) bijvoorbeeld ook mee heeft gedaan.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:24

Popstra schreef:
Britt doet het hartstikke goed en traint heel hard om dit onder de knie te krijgen en deze resultaten te bereiken.

Dit, en tuurlijk bij Emmelie loopt ie goed maar ook die twee kan je niet met elkaar vergelijken. Ik vind het knap van Britt.

Het lijkt makkelijk vanaf de kant maar ik denk niet dat het een makkelijk te rijden paard is. Ook al zitten er vele knopjes op. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:27

Ik zou hem al nooit uit kunnen zitten :D

Ik kijk graag naar Britt.
Heb altijd het idee dat ze met rijden toch ook aan haar paard denkt.
En vanuit gewone simpele basis ruiter stroomt ze toch maar mooi door.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:29

Popstra schreef:

Mee eens!
N hoop jaloezie en afgunst over Britt heen….

Ik vind het een hele knappe prestatie en een prachtige dier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:30

Ik denk wel dat het een makkelijk te rijden paard is, alleen hij heeft zijn achterbeen en achterhand gebruik niet zo mee en dat maakt het wel moeilijker om een fijn beeld te krijgen. En Britt doet het hartstikke goed, maar er is ook nog ruimte voor verbetering maar dat mag ook allemaal. Dat is bij iedereen zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:31

Proficiat Britt, ik vind het een knappe prestatie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:53

Popstra schreef:

Ik geef geen negatief commentaar. Ik zeg wat ik mooi vind en wat ik niet mooi vind.
Iets niet mooi vinden is niet hetzelfde als afgunst.
Rijtechnische verbeterpunten zien ook niet trouwens.

Ze heeft lol met haar paard. Doet er van alles mee en dat gun ik haar van harte. Maar ik vind het soms niet mooi om te zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:04

DuoPenotti schreef:
Ik zou hem al nooit uit kunnen zitten :D

Ik kijk graag naar Britt.
Heb altijd het idee dat ze met rijden toch ook aan haar paard denkt.
En vanuit gewone simpele basis ruiter stroomt ze toch maar mooi door.

:j Dit type zit veel zachter dan de wpn'ers. ;) Heb nu verschillende PREs gereden met verschillende kwaliteiten en hoe ruim ze ook lopen, ze zitten allemaal als een zetel. Alleen hun galop is vaak "wennen" kwa zitten omdat ze in galop meer "onder je springen" dan de meeste wpn'ers. (ik weet niet goed hoe ik dit moet uit leggen, een wpn'er met een goede galop pakt vaak ook ruimte, een PRE doet dit van nature vaak iets minder waardoor het voelt alsof ze "hoger" omhoog komen)
Maar over het algemeen vind ik dat PRE's voelen alsof ze hun eigen lichaam van nature veel meer dragen dan de meeste wpn'ers.

Als je iets wil dat fijn is voor je rug dan zou ik iedereen aanraden om een correcte PRE/kruisnig PRE met te gaan zoeken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-11-22 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:08

Ik ben de vlakke gangen van spring paarden en nu tinkers gewend.
Dus ook niet de dressuurpaarden die hoog opgooien.
Nee denk echt dat ik eraf stuiter :D