Marleen Schuurman is trots op de CHIO-vrijwilligers

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Marleen Schuurman is trots op de CHIO-vrijwilligers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 19:30

CHIO.nl
Algemeen

Afbeelding
Vrijwilligers helpen tijdens een concours onder andere met mest opruimen en
hindernissen (opnieuw) opbouwen. Foto: Marlies Trap Fotografie


Het CHIO kan ieder jaar rekenen op ruim 300 trouwe vrijwilligers. Echter die moeten ook begeleid en aangestuurd worden. Die taak is in handen van Marleen Schuurman van RSP uit Rotterdam. Naast vrijwilligers begeleiden doet ze echter nog veel meer voor het concours, Marleen is zoals we dat noemen een echte duizendpoot. In al die jaren hebben we haar nog nooit voorgesteld, de hoogste tijd dus!

Marleen is 38 jaar, geboren in Borculo en daar heeft ze tot ze 21 werd gewoond. Voor haar studie verhuisde ze naar Breda en daar woont ze nu nog steeds. Door haar stage bij Rotterdam Topsport kwam ze in aanraking met Rotterdamse sportevenementen en RSP en zo kwam ze bij het CHIO terecht. Marleen is sport minded en kijkt graag naar sport, maar is zelf ook actief. Tennis, boksen, voetbal... Marleen doet het allemaal. Vroeger deed ze ook aan waterpolo. Naast al die activiteiten is ze zoals zichzelf noemt een sociaal dier en is ze dol op eten en drinken.

Sinds 2009 werkt ze bij RSP en vanaf 2012 is ze bij het CHIO betrokken. Marleen is dol op organiseren, dus daar was ze meteen helemaal op haar plaats.

Hele jaar CHIO
Marleen : “Samen met Pascalle doe ik het algemeen secretariaat waar ik het aanspreekpunt ben voor alle vrijwilligers, maar ook de telefoon opneem, de kaartverkoop coördineer, hotels regel, een stukje site events doe en de gastenlijst van het bestuur beheer. Voorheen organiseerde ik het scholenplan en tegenwoordig het project CHIO zonder Hindernissen. Het CHIO is niet alleen de paar dagen in juni actief, maar ook door het jaar heen. Sponsorbijeenkomsten, vrijwilligersactiviteiten, ik ben er het hele jaar druk mee.

Topsportwaardig
Ik rij zelf geen paard, maar het samenspel tussen ruiter en paard boeit me wel. Daarnaast is het CHIO een evenement waar alles topsportwaardig is en daar hou ik van. Vrijwilligers, de sport, de vips, het terrein, alles wordt op een zo hoog mogelijk niveau benaderd.

Het allerleukste aan het CHIO vind ik de vrijwilligers. Oprecht heel leuk. Onze vrijwilligers zijn niet minder dan profs, sterker nog misschien zelfs wel beter. Ze doen echt hun best voor ons concours. We hebben een trouwe groep waarvan het grootste gedeelte ieder jaar terugkomt. Daarom wordt het niveau van onze vrijwilligers eigenlijk ieder jaar een stukje beter. Zoals ik al zei, ik ben een sociaal dier en het werken met vrijwilligers ligt mij goed.

Maatschappelijk programma's en duurzaamheid
Het CHIO staat allereerst voor topsport, mogelijk gemaakt door enerzijds de ondersteuning van vele vrijwilligers en anderzijds natuurlijk de zakelijke partners. Het is dus vijf dagen sport en netwerken. Maar het gaat verder. Het is ook topsport in combinatie met maatschappelijke programma's en oergezellige feestjes. Het CHIO is ook het oudste topsportevenement van Rotterdam en last but not least is het ook een evenement wat mede dankzij partner ABN/AMRO voorop gaat in duurzaamheid. Het is ook het oudste topsportevenement want het concours bestaat in 2024 maar liefst 75 jaar. Het CHIO-terrein, midden in het Kralingse Bos, is trouwens niet zo beroerd gelegen als iedereen denkt, want het is slechts 8 à 9 minuten lopen vanaf het OV en de parkeerplaats.

Tranen in mijn ogen
Ik heb veel mooie herinneringen aan het CHIO. Als de springruiters van TeamNL de landenwedstrijd winnen is het altijd feest, maar ook het project CHIO zonder Hindernissen vind ik geweldig. Zo zat ik eens op de tribune met een man die wist dat dat zijn laatste CHIO zou zijn. Maar hij was er wel en hij genoot. Ik had tranen in mijn ogen. De maatschappelijke projecten van het CHIO vind ik sowieso heel mooi. Voorheen was er een rubriek die Six Bars heette, die vond ik geweldig. Nog even over die maatschappelijke projecten, iedereen moet de kans krijgen om naar het CHIO te gaan. VIP's, publiek, maar zeker ook de kinderen uit de armere wijken van Rotterdam, die vaak nog nooit een paard in levende lijve hebben gezien, juist hen moeten we ook niet vergeten”.

Totilas & London
Marleen praat vol passie over het CHIO, het is duidelijk dat ze meent wat ze zegt en dat de woorden uit haar hart komen. Mooi om te zien. Ondanks dat ze geen paardenmeisje is zoals ze zelf zegt, gaat ze vol voor het concours. We zijn benieuwd of ze voorkeuren heeft binnen de sport. Ze moet lachen en is eerlijk: “Springen vind ik het leukst, dat is zo lekker overzichtelijk. Dit jaar vond ik de show met de vierspannen ook heel gaaf. (triomfantelijk) Ik heb geen favoriete ruiter, maar ik ken er wel een paar: Albert Zoer, Jur Vrieling, Jeroen Dubbeldam en Gerco Schröder. Bij de dressuur natuurlijk Edward Gal en Hans Peter Minderhoud. Neem het me niet kwalijk, ik heb tijdens het CHIO geen tijd om naar de sport te kijken. Paarden ken ik helemaal niet, alleen Totilas van Edward en Glock's London van Gerco komen direct bij me op”. Weer die verontschuldigende lach. Geeft niet Marleen, het is je werk en dat doe je geweldig.

Carnaval
Marleen: “In mijn vrije tijd ben ik momenteel vooral gek op boksen en daarnaast ben ik dol op carnaval en verkleedfeestjes. Zelfs als er een jaar geen carnaval is, dan organiseer ik zelf een leuke party. Waar iedereen natuurlijk verkleed moet komen. Ook hou ik van actieve vakanties, heerlijk wandelen en sportieve dingen doen, vooral niet naar standaard bestemmingen”

Trots en dankbaar
Nu lachen wij, standaard is onze Marleen zeker niet. We gaan het gesprek afsluiten. Marleen: “Ik wil me vanaf deze eervolle plaats graag tot onze vrijwilligers richten en zeggen dat ik trots op ze ben en dankbaar dat ze ieder jaar weer voor ons klaar staan. Ja, ik heb echt een goede band met ze en daar geniet ik van. Tenslotte wil ik iedereen vragen wat liever tegen elkaar te zijn. Als iedereen dat doet, zullen we een stuk leukere wereld krijgen”.

Aldus Marleen Schuurman. Van Borculo via Breda kwam ze in Rotterdam terecht. Waar we ontzettend blij mee zijn. Wij zijn ook blij met jou Marleen en we weten zeker dat we namens alle vrijwilligers spreken. Dank voor je tijd en openheid en we hopen dat we nog vele mooie CHIO’s met elkaar mogen beleven.