Ruim 400 meldingen over gebrek aan schaduw en drinkwater

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Ruim 400 meldingen over gebrek aan schaduw en drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 19:22

LevendeHave.nl
Algemeen

Afbeelding
Een schuilstal is slechts één van de vele opties om te zorgen voor schaduw in je wei.
Foto: Marlies Trap Fotografie


De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) kreeg afgelopen zomer ruim 400 meldingen over gebrek aan schaduw en drinkwater voor dieren. In een kwart van deze gevallen is ter plekke een inspectie uitgevoerd, die in 12 gevallen leidde tot een schriftelijke waarschuwing. In 15 gevallen kon de dierhouder de toestand direct verbeteren.

Dit blijkt uit een overzicht dat door de NVWA is gepubliceerd. De 12 gevallen (7 bij schapen, 3 bij paarden 2 bij runderen) waarin een waarschuwing is afgegeven, betroffen weidedieren die te weinig beschutting hadden.

De afhandeling van de meldingen had plaats binnen het kader van verscherpt toezicht op hittestress. De NVWA heeft afgelopen juni dierhouders en sectororganisaties gewezen op het belang van het goed beschermen tegen hitte. ''Mede door frequente waarschuwingsberichten van de NVWA bij temperaturen boven 27 graden, is de alertheid bij dierenhouders en publiek vergroot,’' zegt senior inspecteur Jelle de Winter. Hij is dierenarts en deskundig op het gebied van hitte en de invloed daarvan op het welzijn van weidedieren. ''Er waren korte en langere hitteperiodes met extreem hoge temperaturen, soms tot boven 34 graden, waarin ook de meldingen van burgers en NGO’s mogelijk hebben bijgedragen aan het voorkomen van hittestress bij dieren.''

Dierhouders zijn verplicht hun dieren die niet in een gebouw worden gehouden, te beschermen tegen slechte weersomstandigheden, zoals hitte (artikel 1.6 lid 3 Besluit houders van dieren).

De minimale norm is het bieden van schaduw en toegang tot een toereikende hoeveelheid water. Dierhouders die geen schaduw bieden aan hun dieren kunnen in overtreding zijn, ook als uiterlijke kenmerken van hittestress uitblijven. Er zijn veel verschillende oplossingen te bedenken om schaduw te creëren voor de dieren, zoals:

  • bomen
  • parasols
  • schaduwdoeken

Ook komt het voor dat veehouders 's nachts in plaats van overdag weiden en de staldeur open laten.
Op de website van de Gezondheidsdienst voor dieren wordt de THI (temperatuur luchtvochtigheidsindex) voor een aantal diersoorten (melkkoeien, schapen, geiten, varkens en pluimvee) 7 dagen vooruit voorspeld aan de hand van de postcode. Daarnaast staan hier ook allerlei adviezen die houders kunnen raadplegen.

Sanet

Berichten: 8150
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Ruim 400 meldingen over gebrek aan schaduw en drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:25

Uhm maar uhm, mag ik nu gewoon een schuilstal plaatsen dan? Dat wil ik wel maar daar zitten toch ook weer 3000 regels aan enzo?

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:36

Sanet schreef:
Uhm maar uhm, mag ik nu gewoon een schuilstal plaatsen dan? Dat wil ik wel maar daar zitten toch ook weer 3000 regels aan enzo?


Nee, dat mag je niet zomaar. Zelfs bomen planten (die over 50 jaar een keer voldoende schaduw geven) mag niet zomaar. Die parasol mag mogelijk nog net, maar een hele constructie met schaduwdoek kan ook niet altijd overal zomaar.

Wat ook niet mag, is je dieren in een wei zonder schaduw zetten. En dat betekent dus dat je je dieren dan ergens anders moet onderbrengen bij hitte.

Oftewel: regels zijn regels, en je ziet maar hoe je je in bochten wringt om eraan te voldoen

SARINO

Berichten: 470
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:38

Onze koeien hebben een mega(schuil)stal ,een breed pad met 21 bomen(met schaduw) en een weiland met een meertje eraan. Op hete dagen mogen ze het zelf weten waar ze heen gaan maar staan ze het liefste in de buurt van het meertje maar man man wat een hoop gezeik aan de deur en stront over de sociale media hebben we gehad dit jaar met alle nieuwe dierendeskundigen.........

Sanet

Berichten: 8150
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:39

Ja, want dat ‘s nachts buiten zetten, vond ik eerder niet zo’n ding, maar nu denk ik: “6 wolven vinden dit leuk”

Birdie60

Berichten: 8410
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:41

Ik heb al jaren een grote koeieniglo.
Zo blij mee, 1 voor schapen/ alpaca's en 1 voor de pony's.

Hobbyhorse

Berichten: 1323
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Ruim 400 meldingen over gebrek aan schaduw en drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:34

Een koeieniglo? Wat is dat precies?

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:44

Hobbyhorse schreef:
Een koeieniglo? Wat is dat precies?

Een kalveriglo denk ik.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:18

Zelf zal ik nooit (meer) verhuizen naar een plek zonder schaduw. We zitten nu midden in het bos met minimaal de helft altijd schaduw en ik wil niet meer anders.
Maar zie je er inderdaad maar tussen te wringen in de regels, geen schuilstal(mag hier ook niet), geen bomen planten, een eigen bouwwerk met schaduwdoek zal hier(door zeurende buren) ook gelijk wegmoeten. Parasol is natuurlijk leuk bedacht maar geen doen met paarden.
Nu ook met de wolf word het nog moeilijk volgende zomer, dieren zullen al snel 24\7 binnen staan tijdens hittegolven want 's nachts\ 's avonds naar buiten kan dan niet meer en overdag is het te warm. Top geregeld.

Monique1963

Berichten: 8946
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ruim 400 meldingen over gebrek aan schaduw en drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:38

Ze maken het steeds moeilijker. Volgens mij willen ze geen paarden meer in NL. Ik las in België ook dat er iets is met dat de paardenweilanden te onnatuurlijk zijn. Ze zijn dan niet zo zeer bezorgd om het paardenwelzijn maar om de regels van de EU over meer natuurlijk groen etc.

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:40

Sanet schreef:
Ja, want dat ‘s nachts buiten zetten, vond ik eerder niet zo’n ding, maar nu denk ik: “6 wolven vinden dit leuk”

Echt he...en als dan jouw dier wordt aangevallen dan is het je eigen schuld ook nog, had je dat dier maar op stal moeten zetten. :o?


Monique1963 schreef:
Ze maken het steeds moeilijker. Volgens mij willen ze geen paarden meer in NL. Ik las in België ook dat er iets is met dat de paardenweilanden te onnatuurlijk zijn. Ze zijn dan niet zo zeer bezorgd om het paardenwelzijn maar om de regels van de EU over meer natuurlijk groen etc.

Geen paarden en geen ander vee....

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:51

Ibbel schreef:
Sanet schreef:
Uhm maar uhm, mag ik nu gewoon een schuilstal plaatsen dan? Dat wil ik wel maar daar zitten toch ook weer 3000 regels aan enzo?


Nee, dat mag je niet zomaar. Zelfs bomen planten (die over 50 jaar een keer voldoende schaduw geven) mag niet zomaar. Die parasol mag mogelijk nog net, maar een hele constructie met schaduwdoek kan ook niet altijd overal zomaar.

Wat ook niet mag, is je dieren in een wei zonder schaduw zetten. En dat betekent dus dat je je dieren dan ergens anders moet onderbrengen bij hitte.

Oftewel: regels zijn regels, en je ziet maar hoe je je in bochten wringt om eraan te voldoen


Toch zie ik dat wel veranderen. Steeds meer gemeenten staan in het kader van dierenwelzijn makkelijker toe dat schuilstallen worden geplaatst. Lang niet overal nog, maar als je 10 jaar geleden voor het laatst hebt gecheckt of het mag (en hoe) dan kan het best de moeite waar zijn dat nog eens opnieuw na te gaan.

Celebi
Berichten: 4184
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ruim 400 meldingen over gebrek aan schaduw en drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:15

Ik denk inderdaad dat er dan veel stallen in overtreding zijn. De meeste die ik tot nu toe gezien heb zouden niet door deze inspectie heen komen. Vraag me af hoe dat dan moet? Zou een stal met veel land zijn paarden dan binnen moeten houden? Ik ben pro schuilmogelijkheden hoor en kijk daar voor mijn paard wel altijd naar, maar het is onwijs lastig in de regio omdat nergens iets gebouwd of geplant mag worden.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:25

Ik ben zelf van mening, nee geen aardige mening :)
Dat veel paarden mensen maar denken, er staat gras, dus ik kan mijn paard er wel op zetten.
En de rest van de regels moeten maar wijken voor mijn paarden wens.
En als dat niet gebeurt is de gemeente maar fout....
En worden er 1001 en smoesjes verzonnen om toch maar te zeggen ik ben goed bezig, want elders is het slechter.

Huur/koop je een stuk land kun je vooraf kijken, staan er bomen, is daar schaduw van.
Voor de winter, is er beschutting van dichte struiken of is als het blad er af is alles open en is niets beschut.
Is er een bouwblok.
Hoe hoog ligt het land, droog in de zomer of nat in de winter?

Niet, ja maar... ik heb er een paard staan, wat belachelijk dat ik geen stal mag zetten, wat belachelijk dat ik geen tegels mag plaatsen want het is modder, wat belachelijk dat.....
Dat was voor huur/koop al te bedenken.
En vervolgens blijven ze in de zon of gure regen staan in de modder, ja maar op pension is het slechter daar staat hij maar een uur in de paddock.
Er bestaat ook een keuze, pas een paard kopen als de voorwaarden goed zijn... maar dat is merk ik best een rare gedachte....

_Nelleke_

Berichten: 8083
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:56

Ik vind het maar weinig meldingen eigenlijk. Want als je hier in Zuid-Holland rondrijd dan zie ik ontzettend veel dieren in de zomer zonder beschutting staan.

Overigens lees ik weer een hoop onwaarheden in de reacties hier onder het artikel.

Het duurt geen 50 jaar voordat een boom voldoende schaduw geeft en je mag in heel veel gevallen wel inheemse bomen en struiken aanplanten. Er zijn voldoende geschikte (en niet giftige) loofbomen die snel groeien en een mooie dichte kroon hebben en voor schaduw zorgen. Sommige gemeenten hebben een verouderd beleid wat betreft aanplant van bomen en struiken maar als je in gesprek gaat blijkt er meer mogelijk dan lijkt.

Ik hoop dat we in de toekomst gaan inzien dat de aanplant van bomen en struiken een oplossing is voor een hele hoop problemen die de mens zelf gecreëerd heeft.

Hier staat veel info:

https://www.opeengoeiwei.be/_files/ugd/ ... 394e45.pdf