Blauwe reiger besmet met Westnijlvirus

Moderators: Muiz, ynskek, NadjaNadja, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Blauwe reiger besmet met Westnijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-22 18:15

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Noord-Holland-Noord is een blauwe reiger positief getest op het westnijlvirus. Het virus komt weinig voor in Nederland. Omdat het virus overgebracht wordt door muggen en het muggenseizoen waarin muggen steken nagenoeg voorbij is, zal er waarschijnlijk nu geen verdere verspreiding van het virus meer plaatsvinden.

Vogels en muggen extra gecontroleerd
De blauwe reiger werd half september gevangen in een eendenkooi. Het Erasmus Medisch Centrum deed hier onderzoek naar de vogelgriep. In de omgeving van de positieve reiger wordt nu onderzocht of er nog meer vogels met het westnijlvirus besmet zijn. Ook doet de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit ( NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit)) onderzoek naar overwinterende muggen in het gebied.

Westnijlvirus
Het virus komt voor bij vogels en wordt overgebracht door muggen die zich voeden met bloed van besmette vogels. Deze muggen verspreiden het virus naar andere vogels en soms ook naar mensen en zoogdieren, zoals paarden. De afgelopen tientallen jaren heeft het virus zich verspreid over grote delen van de wereld, waaronder Zuidoost- en Centraal-Europa en Duitsland. In Nederland werd het westnijlvirus voor het eerst gevonden in 2020 bij een grasmus en vervolgens is dat jaar besmetting vastgesteld bij muggen en 8 mensen.

Besmetting bij mensen
Meestal worden mensen niet ziek van het westnijlvirus. Zo’n 80% krijgt helemaal geen klachten en 20% krijgt milde symptomen zoals koorts en griepachtige klachten. Maar een klein deel (1%) krijgt een ernstige ziekte, zoals hersenontsteking of hersenvliesontsteking.

Besmetting bij paarden
Ook paarden kunnen klachten krijgen, in tegenstelling tot andere (landbouw)huisdieren. Net als bij mensen verloopt een infectie met het westnijlvirus bij de meeste paarden zonder (zichtbare) verschijnselen. Zo’n 20% vertoont milde verschijnselen zoals gebrek aan eetlust, sloomheid en koorts. Ongeveer 10% van de dieren krijgt ernstige klachten. Voor paarden zijn er vaccins beschikbaar.

Westnijlvirus vroeg signaleren Het RIVM, de NVWA en andere partijen werken nauw samen om de verspreiding van het westnijlvirus te volgen. Om het virus vroeg te signaleren doen het RIVM en de NVWA onder andere onderzoek naar muggen en houden veranderingen daar in de gaten. Erasmus MC (Erasmus University Medical Center) leidt een nationaal onderzoeksconsortium dat kans op uitbraken in kaart brengt. Het RIVM en de NVWA lichten het publiek voor, zodat mensen, wanneer dat nodig is, weten wat ze zelf kunnen doen. Zo voorkomen we zo veel mogelijk dat muggen het virus overdragen en mensen er ziek van worden.

Zie ook de infographic van de WUR over het Westnijlvirus bij paarden: infographic Westnijlvirus bij paarden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:39

Dat is wel eng dichtbij! Er zit een eendenkooi in Oudesluis, daar staat mijn paard vlakbij ( 1,5 km.), en er zit er een in 't Zand, dat is hemelsbreed misschien 4 km. bij de stal vandaan waar ze staat...

Best wel spannend vind ik. Ik heb mijn vorige paard een aantal jaren geënt tegen WNV, met haar ging ik regelmatig op pad naar plekken waar het toen voorkwam. Elvee heb ik nooit ertegen geënt, want die komt vrijwel niet het erf af. Misschien toch volgend jaar in het vroege voorjaar maar wel weer doen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Rocamor

Re: Blauwe reiger besmet met Westnijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:05

Ik zat er ook al aan te denken Jet, nu zit ik niet in Kop van NH, maar toch.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
Rockes <3, Apache <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:20

Ik ben vorig jaar gaan enten nadat er toen ook vogels en een besmette persoon zijn ontdekt in regio Utrecht en Arnhem (?). Geeft wel wat meer rust, want het wemelt hier van de muggen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:04

Met de milde winters ben ik ook bang dat 't vlot meer wordt. Ik ent mijne sinds vorig jaar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:23

In de straal van 20 km rond stal vorig jaar 5 mensen ernstig ziek en 2 overleden.
De rest weet ik het niet van, hier zijn ze toen op stal gaan enten en dat was een duur geintje.
Maar de dierenarts zei als ze het krijgen vormen ze ook een groot gevaar voor de mensen die voor ze zorgen.
En dan mag je blij zijn dat het bij een enkel geval blijft, maar de rekening is meestal niet hoog.
Een bezoek is genoeg, ze lijden extreem en 95% komt er na een lijdensweg niet goed uit.
Als ze al overleven, ik zeg vanuit het extreme leed, en het gevaar voor de mens, direct euthanasie als het Westnijl is.
Enten stelt ze veilig en de mensen die net ze in aanraking komen ook.
Maar ik vind hierin ook het gevaar voor de mens meetellen en een rijpaard heb je sowieso nooit meer ze houden altijd dingen over.
En dan mag je hopen dat daar mee te leven is voor het paard, zoals niet meer kunnen mesten of plassen, echt ernstige dingen vaak.
Vaak eindigt het alsnog in euthanasie na een zwaar gevecht met heel veel pijn en ze zijn dood en doodziek.
Ik mag dan niet zeggen inslapen direct, maar ik vind het echt niet humaan meer.
Ook omdat het meestal niet slaagt en je dan als mens enorm risico nam, een paard wat extreem geleden heeft en toch ingeslapen moet worden, en een gigantische dierenartsrekening.
Ik zeg persoonlijk direct euthanaseren, ik doe het mijn paard niet aan.
Dit was een gesprek over wel/niet enten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:29

Wij zijn sinds dit jaar ook gaan enten tegen West-Nijl.

Hier vlakbij is ook de Aziatische Tijgermug gesignaleerd. Nu wordt West-Nijl ook overgebracht door gewone muggen, maar de Aziatische Tijgermug net om de hoek is ook geen fijn idee als zijnde overbrenger.

Het geeft net een iets veiliger gevoel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:41

Ik ben te lui om te zoeken, maar kun je WNV tegelijk met influenza / tetanus doen? En is dit ook jaarlijks? Of moet dat vaker?

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
Rockes <3, Apache <3

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:14

Rocamor schreef:
Ik ben te lui om te zoeken, maar kun je WNV tegelijk met influenza / tetanus doen? En is dit ook jaarlijks? Of moet dat vaker?

Jaarlijks en kan tegelijk met andere entingen. Volgens mij wel eenmalig booster nodig bij 1e keer enten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:17

moonfish13 schreef:
In de straal van 20 km rond stal vorig jaar 5 mensen ernstig ziek en 2 overleden.
De rest weet ik het niet van, hier zijn ze toen op stal gaan enten en dat was een duur geintje.
Maar de dierenarts zei als ze het krijgen vormen ze ook een groot gevaar voor de mensen die voor ze zorgen.
En dan mag je blij zijn dat het bij een enkel geval blijft, maar de rekening is meestal niet hoog.
Een bezoek is genoeg, ze lijden extreem en 95% komt er na een lijdensweg niet goed uit.
Als ze al overleven, ik zeg vanuit het extreme leed, en het gevaar voor de mens, direct euthanasie als het Westnijl is.
Maar ik vind hierin ook het gevaar voor de mens meetellen en een rijpaard heb je sowieso nooit meer ze houden altijd dingen over.
En dan mag je hopen dat daar mee te leven is voor het paard, zoals niet meer kunnen mesten of plassen, echt ernstige dingen vaak.
Vaak eindigt het alsnog in euthanasie na een zwaar gevecht met heel veel pijn en ze zijn dood en doodziek.
Ook omdat het meestal niet slaagt en je dan als mens enorm risico nam, een paard wat extreem geleden heeft en toch ingeslapen moet worden, en een gigantische dierenartsrekening.

Dat spreekt het “ruim 80% wordt niet tot nauwelijks ziek” tegen.

Niet lullen maar poetsen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:35

moonfish13 schreef:

Ik weet niet beter of paarden en mensen zijn eindgastheer, dus niet besmettelijk voor elkaar.
Citaat:
Paarden en mensen zijn zogenaamde ”dead-end” hosts. Bij geïnfecteerde paarden en mensen bevindt zich onvoldoende virus in het bloed om een niet-geïnfecteerde mug te besmetten; een vogel heeft wel voldoende virus in het bloed om een mug te infecteren, echter bij kippen is dat waarschijnlijk niet het geval. Virusoverdracht van mens op mens of van paard of paard kan overigens wel plaatsvinden door andere manieren, zoals bloedtransfusie, orgaantransplantatie en chirurgische instrumenten!

https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... tnijlvirus

https://www.rivm.nl/westnijlkoorts

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:30

Rocamor schreef:

Jaarlijks. Sommigen doen het tegelijk. Ik doe ze apart van elkaar. Vind ik een fijner idee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:31

Tancreda4 schreef:
Rocamor schreef:

Jaarlijks. Sommigen doen het tegelijk. Ik doe ze apart van elkaar. Vind ik een fijner idee.

Ik doe WNV in maart en influenza in oktober.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:00

Hoe duur is de enting tegen dit virus, weet iemand dat?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:02

Tancreda4 schreef:
Rocamor schreef:

Ik heb ze idd tegelijk laten geven in april. Deden m’n oudjes prima.
Bij start WNV zijn het idd 2 vaccinaties, met ik dacht 30-60 dagen ertussen. Prijzig dingen zijn het, maar ik zit in een vennengebied dus snel muggen te over. Behalve dit afgelopen droge jaar natuurlijk :+ , maar regen komt vanzelf wel weer (volgens mij precies nu ook nog hier).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:06

XXXX2015 schreef:
Hoe duur is de enting tegen dit virus, weet iemand dat?

Hier rond de 50 euro exclusief voorrijkosten. De eerste keer moet je twee keer enten i.v.m. de basisenting. Het beste was het voorjaar volgens de kliniek hier. Dan hebben ze weerstand in het muggenseizoen ;)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:13

Jessix schreef:
moonfish13 schreef:

Ik weet niet beter of paarden en mensen zijn eindgastheer, dus niet besmettelijk voor elkaar.
Citaat:
Paarden en mensen zijn zogenaamde ”dead-end” hosts. Bij geïnfecteerde paarden en mensen bevindt zich onvoldoende virus in het bloed om een niet-geïnfecteerde mug te besmetten; een vogel heeft wel voldoende virus in het bloed om een mug te infecteren, echter bij kippen is dat waarschijnlijk niet het geval. Virusoverdracht van mens op mens of van paard of paard kan overigens wel plaatsvinden door andere manieren, zoals bloedtransfusie, orgaantransplantatie en chirurgische instrumenten!

https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... tnijlvirus

https://www.rivm.nl/westnijlkoorts

Zo heeft de kliniek het hier ook uitgelegd, van paard tot paard of van paard tot mens besmetten kan niet :n Tenzij je door dezelfde mug gestoken wordt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:52

Hier werd door een vrij grote kliniek gezegd dat het van paard op mens kan.
Ik zat er notabene bij.
Maar wellicht heeft hij het qua ziekte ook gehad over dat percentage wat ernstig ziek wordt.
Als het bijna niet opvalt bel je ook geen dierenarts lijkt mij.
Ik heb op een stal met rhino gestaan en zelfs mijn cushingpony van 20 was 2 dagen niet 100% fit, net aan 38.1 een nachtje en klaar.
Ze zijn erachter gekomen door een veulen wat verworpen is wat getest is op rhino.
Anders hadden wij niet eens geweten dat het rhino was geweest dat verkoudheidje wat rondging.

Maar dit is wat ik begreep en hij had ze al gezien met westnijl.
Maar in onze straal waren er al meerdere humane besmettingen geconstateert en die waren dus wel ernstig ziek en 2 sowieso overleden.
Met dat er overdracht mogelijk zou zijn hebben alle manegepaarden hem dus gehad.
Ze wilde geen risico voor de dieren maar al helemaal niet dat een klant het kreeg van een van haar paarden.
En terecht ook als dat zo is.

En ik ken hem dus als extreem nuchter, de droes enting vind hij zakkenvullen tenzij je veel dieren in de risicogroep hebt.
Rhino vond hij vooral bij opfok en veel drachtige merries op stal van belang.

Hier was het trouwens met de meute mee €60 per enting dus eerste jaar €120. :\
Ik blijf trouwens wel enten, mijn pony is al ouder en ik wil het risico niet lopen.
Hij heeft het vaccin nu 3x gehad en heeft nergens last van gehad.
Ook veel sloten en mosquito paradise.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 03-11-22 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:00

moonfish13 schreef:
Hier werd door een vrij grote kliniek gezegd dat het van paard op mens kan.

Dat klopt gelukkig niet.
Mijn zus woont in Afrika en het komt daar regelmatig voor maar het kan echt niet van dier op dier en of mens naar mens besmetten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:08

Nou gelukkig maar dan, want dat maakt verzorgen van je paarden extreem lastig.
En dan snap ik als je een ernstig ziek paard hebt dat je zegt we nemen geen risico met meegenomen dat de prognose slecht is.
Ik heb ook een vader die door domme pech na een ingreep veel kwetsbaarder is, dan wil je niet dat je het virus mee naar huis neemt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:34

Dat is gelukkig het enige mooie aan dit virus, dat het niet van paard tot paard of mens overdraagbaar is. Daarom hoeft ook niet een hele stal te vaccineren om besmetting tegen te gaan. Je kan zelf beslissen of je dat wil voor je paard of niet.

Het vaccin kosten hier € 58,-. De basis enting is 2x en dan jaarlijks herhalen. Ik kreeg ook nog korting op de 2de basis enting.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:35

Inderdaad eerst basis enting en na een week of 4-6 herhaalenting. Daarna kan het gewoon mee met de influenza enting.

Hier ook 50 euro.

De DA gaf aan dat als er meer mensen gingen enten dat dan de enting vanzelf goedkoper zou worden. Nu enten er nog relatief weinig mensen tegen West-Nijl dus de prijs is nog hoog.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie