Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95
moonfish13 schreef:In de straal van 20 km rond stal vorig jaar 5 mensen ernstig ziek en 2 overleden.
De rest weet ik het niet van, hier zijn ze toen op stal gaan enten en dat was een duur geintje.
Maar de dierenarts zei als ze het krijgen vormen ze ook een groot gevaar voor de mensen die voor ze zorgen.
En dan mag je blij zijn dat het bij een enkel geval blijft, maar de rekening is meestal niet hoog.
Een bezoek is genoeg, ze lijden extreem en 95% komt er na een lijdensweg niet goed uit.
Als ze al overleven, ik zeg vanuit het extreme leed, en het gevaar voor de mens, direct euthanasie als het Westnijl is.
Enten stelt ze veilig en de mensen die net ze in aanraking komen ook.
Maar ik vind hierin ook het gevaar voor de mens meetellen en een rijpaard heb je sowieso nooit meer ze houden altijd dingen over.
En dan mag je hopen dat daar mee te leven is voor het paard, zoals niet meer kunnen mesten of plassen, echt ernstige dingen vaak.
Vaak eindigt het alsnog in euthanasie na een zwaar gevecht met heel veel pijn en ze zijn dood en doodziek.
Ik mag dan niet zeggen inslapen direct, maar ik vind het echt niet humaan meer.
Ook omdat het meestal niet slaagt en je dan als mens enorm risico nam, een paard wat extreem geleden heeft en toch ingeslapen moet worden, en een gigantische dierenartsrekening.
Ik zeg persoonlijk direct euthanaseren, ik doe het mijn paard niet aan.
Dit was een gesprek over wel/niet enten.
moonfish13 schreef:In de straal van 20 km rond stal vorig jaar 5 mensen ernstig ziek en 2 overleden.
De rest weet ik het niet van, hier zijn ze toen op stal gaan enten en dat was een duur geintje.
Maar de dierenarts zei als ze het krijgen vormen ze ook een groot gevaar voor de mensen die voor ze zorgen.
En dan mag je blij zijn dat het bij een enkel geval blijft, maar de rekening is meestal niet hoog.
Een bezoek is genoeg, ze lijden extreem en 95% komt er na een lijdensweg niet goed uit.
Als ze al overleven, ik zeg vanuit het extreme leed, en het gevaar voor de mens, direct euthanasie als het Westnijl is.
Maar ik vind hierin ook het gevaar voor de mens meetellen en een rijpaard heb je sowieso nooit meer ze houden altijd dingen over.
En dan mag je hopen dat daar mee te leven is voor het paard, zoals niet meer kunnen mesten of plassen, echt ernstige dingen vaak.
Vaak eindigt het alsnog in euthanasie na een zwaar gevecht met heel veel pijn en ze zijn dood en doodziek.
Ook omdat het meestal niet slaagt en je dan als mens enorm risico nam, een paard wat extreem geleden heeft en toch ingeslapen moet worden, en een gigantische dierenartsrekening.
Citaat:Paarden en mensen zijn zogenaamde ”dead-end” hosts. Bij geïnfecteerde paarden en mensen bevindt zich onvoldoende virus in het bloed om een niet-geïnfecteerde mug te besmetten; een vogel heeft wel voldoende virus in het bloed om een mug te infecteren, echter bij kippen is dat waarschijnlijk niet het geval. Virusoverdracht van mens op mens of van paard of paard kan overigens wel plaatsvinden door andere manieren, zoals bloedtransfusie, orgaantransplantatie en chirurgische instrumenten!
Tancreda4 schreef:Rocamor schreef:Ik ben te lui om te zoeken, maar kun je WNV tegelijk met influenza / tetanus doen? En is dit ook jaarlijks? Of moet dat vaker?
Jaarlijks. Sommigen doen het tegelijk. Ik doe ze apart van elkaar. Vind ik een fijner idee.
Jessix schreef:moonfish13 schreef:In de straal van 20 km rond stal vorig jaar 5 mensen ernstig ziek en 2 overleden.
Ik weet niet beter of paarden en mensen zijn eindgastheer, dus niet besmettelijk voor elkaar.Citaat:Paarden en mensen zijn zogenaamde ”dead-end” hosts. Bij geïnfecteerde paarden en mensen bevindt zich onvoldoende virus in het bloed om een niet-geïnfecteerde mug te besmetten; een vogel heeft wel voldoende virus in het bloed om een mug te infecteren, echter bij kippen is dat waarschijnlijk niet het geval. Virusoverdracht van mens op mens of van paard of paard kan overigens wel plaatsvinden door andere manieren, zoals bloedtransfusie, orgaantransplantatie en chirurgische instrumenten!
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... tnijlvirus
https://www.rivm.nl/westnijlkoorts
moonfish13 schreef:Hier werd door een vrij grote kliniek gezegd dat het van paard op mens kan.
Gebruikers op dit forum: Bytespider, Lagonda, TinkerTreas en 4 bezoekers