Biothermochip voor veulen Egchelse stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Biothermochip voor veulen Egchelse stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-22 19:01

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Snel, realtime en op een veilige manier inzicht in de lichaamstemperatuur van een paard. Dat is mogelijk met de biothermochip die onlangs is geïmplementeerd bij een veulen van Stal Egchelheide in Egchel.

Sinds vorig jaar zijn ruiters verplicht om tijdens internationale wedstrijden regelmatig de temperatuur van hun dieren te checken. 'Deze maatregel is ingevoerd na een uitbraak van rhinopneumonie op een concours in Valencia. Diverse paarden stierven als gevolg van dit virus', zegt Ivonne Hanssen-Peeters van Stal Egchelheide.

'Daarom is temperaturen nu verplicht. De temperatuur van een paard geeft namelijk een goede indicatie of het al dan niet ziek is.'

Aanvraag Noorse topruiter
Hanssen richt zich in haar stal in Egchel onder meer op de opfok van veulens voor topruiters. Een van haar klanten, de Noorse ruiter Espen Michael Wielunski, vroeg haar om een van zijn veulens te chippen met een biothermochip. 'Om eerlijk te zijn: ik had er nog nooit van gehoord', zegt Hanssen.

'Veulens worden sowieso binnen zes maanden na hun geboorte gechipt in hun hals en daarmee voorzien van een registratienummer. De biothermochip beschikt over een dergelijk nummer en over een speciale sensor. Scan je de sensor, dan geeft deze de temperatuur van het paard weer.'

Scarlet Sage
Hanssen kreeg de chip geleverd via dierenarts Mark Snijkers van Dierenartsenpraktijk De Eenhoorn in Panningen. Hij bracht de chip ook in bij het betreffende veulen met de naam Scarlet Sage.

'Toevallig was ik kort voordat Ivonne bij me aanklopte, geïnformeerd over het bestaan van de biothermochip door een vertegenwoordiger van MSD Animal Health', zegt Snijkers. 'Zij distribueren de chip, die in de Verenigde Staten wordt geproduceerd en elders in de wereld waarschijnlijk al langer wordt ingezet, in Nederland.'

Veiliger
Hanssen en Snijkers verwachten dat de chip terrein wint in de paardensector. 'Je hebt hiermee sneller inzicht in de temperatuur dan wanneer je een gewone thermometer gebruikt', zegt Hanssen. 'Dit bespaart topruiters tijd op een wedstrijddag. Ook is het veiliger. Wanneer een dier van achteren wordt getemperatuurd, schrikt het vaak en wordt het onrustig. Dat is nu niet meer aan de orde.'

Snijkers ziet in zijn eigen praktijk nog geen run op de chips. 'Daarbij verschijnen de veulens die nu worden gechipt, pas over een aantal jaren op het wedstrijdtoneel. Maar deze gadget biedt zeker een stukje gemak en extra veiligheid voor mensen die paarden moeten temperaturen', zegt hij.

'Op deze manier kun je het paard in een risicovolle periode eenvoudig monitoren. Je bent snel op de hoogte van een temperatuursverandering als het dier ziek wordt', vindt de dierenarts. 'En wie weet: misschien kunnen we in de toekomst ook hartslag, bloeddruk en andere gezondheidsindicatoren op deze manier monitoren.'

Zie ook het topic dat wij hier eerder over geplaatst hebben: [VN] Chip registreert temperatuur veulen

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

tamary

Re: Biothermochip voor veulen Egchelse stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:21

Paard dat schrikt van temperatuur nemen? Dan is er ergens een stuk training overgeslagen en/of de benadering klopt niet (mens stuk training gemist). En tijdbesparing? Haast hebben bij/met paarden kost pas tijd. Ding kan misschien interessant zijn, maar de "voordelen" die hier aangedragen worden zeggen meer over incompetentie dan werkelijk valide redenen om een luxe model chip te kiezen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:26

Hij is dus helemaal zo duur niet, ik heb het gevraagd maar ik vond het erg meevallen.
Mijn pony heeft daar dit jaar 3 maanden gestaan, maar mijn vogel was €48 de chip en meen dat deze €65 is.
En de chip bij mijn vogel is in oktober geplaatst.
Dus ook een recente prijs.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:58

Nou nog een km teller er in.

Weer een mooi voorbeeld van hoe agenda 2030 op ieder front langzaam maar zeker wordt uitgerold. :(

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:37

BarbaLala schreef:

Weer een mooi voorbeeld van hoe agenda 2030 op ieder front langzaam maar zeker wordt uitgerold. :(

Inderdaad

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:54

Niks agenda 2030.
Wel proberen om zonder fatsoenlijke training toch van alles met dieren te kunnen doen. Elke dierentuin die iets waard is weet wel beter, ook al zijn dat dan wilde dieren. Gedomesticeerd is niets anders, dat is nl enkel capaciteit tot, niet geprogrammeerd geboren.

Gevalletje technologie als haarlemmerolie, want alles moet nu.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:56

BarbaLala schreef:

De chip is alleen maar uit te elzen van dichtbij (net zoals een gewone chip).
Als je in het ziekenhuis ligt wordt je ook continu gemonitord (iig op de IC), en dat doen ze (gelukkig!) al jaren.
Ik snap niet wat je bedoeld met 2030?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:10

BarbaLala schreef:

Wat heeft dit te maken met de duurzaamheidsdoelen van de VN? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:18

Sizzle schreef:
Nieuwsredactie @ [VN] Chip registreert temperatuur veulen

Dat verhaal over het schrikken gaat natuurlijk nergens over, dat is er aan de haren bijgetrokken voor het leken publiek.
Het is voor topsporters een keus tussen 2x per dag een meter in je reet of 1x een chip in je leven.
Alsof zo'n topruiter zelf die thermometer in het achterwerk van hun paard steekt - daar hebben ze hun onderbetaalde grooms voor, en sinds wanneer boeit het een ruiter hoe lang z'n groom bezig is? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:34

Ik kan me voorstellen dat het eventueel prettiger werken is als je niet bij meerdere paarden 2x per dag even in de anus moet roeren. Voor de paarden mogenlijk ook prettiger.
Het is slechts een optie, geen verplichting.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:30

Over een paar jaar zijn onze paarden op afstand bestuurbaar

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:32

_Mir schreef:
Over een paar jaar zijn onze paarden op afstand bestuurbaar

Dat zal nog lang niet gebeuren.. daarvoor zal je in de hersenen moeten zijn en zover zijn ze nog niet.

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:36

Sizzle schreef:
Ik kan me voorstellen dat het eventueel prettiger werken is als je niet bij meerdere paarden 2x per dag even in de anus moet roeren. Voor de paarden mogenlijk ook prettiger.
Het is slechts een optie, geen verplichting.
Ja, eens hoor, maar ik vind het gewoon grappig dat ze zeggen dat het voor die topruiters zoveel tijd bespaart, terwijl die echt niet zelf de thermometer in de kont van hun paard gaan steken. _O-

Overigens lijkt het me wel heel interessant om zo te kunnen monitoren hoeveel de lichaamstemperatuur van een paard fluctueert gedurende de dag en onder welke omstandigheden. :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:36

BarbaLala schreef:

En er zijn nog steeds mensen die hier nog nooit van gehoord hebben.................het wordt straks wel makkelijk om al die "luxe" artikelen ( dus ook paarden) op te ruimen en mensen laten het gewoon toe.
"You'll own nothing and will be happy".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:41

ElCid schreef:
BarbaLala schreef:

En er zijn nog steeds mensen die hier nog nooit van gehoord hebben.................het wordt straks wel makkelijk om al die "luxe" artikelen ( dus ook paarden) op te ruimen en mensen laten het gewoon toe.

Wel hele quote quoten dan : What you want you’ll rent, and it’ll be delivered by drone.”
Een van 8 toekomstvoorspellingen van 2016 over hoe de wereld er in 2030 uit zou zien.
https://www.reuters.com/article/uk-fact ... SKBN2AP2T0

[o]

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:48

Moeten die wappiepraatjes nu echt in elk topic?

De apenpokken zouden ook tot nieuwe lockdowns gaan leiden of zelfs een bijwerking zijn van het vaccin. Iedereen die gevaccineerd is zou het krijgen. Lockdowns zouden inmiddels niet meer ingetrokken worden, het is allemaal onzin gebleken. Dus kunnen we ons aub weer een beetje met het hier en nu bezig houden?
Laatst bijgewerkt door Mars op 04-11-22 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:49

tamary schreef:
Wel hele quote quoten dan : What you want you’ll rent, and it’ll be delivered by drone.”
Een van 8 toekomstvoorspellingen van 2016 over hoe de wereld er in 2030 uit zou zien.
https://www.reuters.com/article/uk-fact ... SKBN2AP2T0

En voor dat huren mag je de elite weer betalen............en die registreren dan exact wat je er mee doet en wanneer en hoe en met wie.

De "vanilla" versie van het WEF klinkt prachtig en daarom zijn er mensen die geloven dat het een oplossing is. Maar als je tussen de regels leest zie je toch een heel ander verhaal, een veel kwaadaardiger verhaal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:50

Mars schreef:
. Dus kunnen we ons aub weer een beetje met het hier en nu bezig houden?

Dit is het hier en nu! Triest dat zo weinigen dat inzien. Maar troost je, ik zal stoppen met de "Wappie" praat en de schapen gaan verzorgen.........

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:08

ElCid schreef:
BarbaLala schreef:

Exact, men werkt er maar al te graag aan mee als deugmens, graaft het eigen graf.
En dan achteraf klagen en achter de oren krabben dat we toch (alweer!) gelijk hadden.
Maargoed, daar zijn we onderhand al wel een beetje aan gewend niet waar :+ :')

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:12

??
Ik snap werkelijk niks van jullie geheimtaal en hints die ik niet snap en als er naar gevraagd wordt wordt er lacherig overgedaan dat "wij" het niet doorhebben en jullie wel.
Zeg wat jullie bedoelen en daarnaast die chip is niet verplicht om te gebruiken hé!
En meer dan temperatuur kan hij niet registreren.

;)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:14

"You'll own nothing and will be happy".[/quote]

Exact, men werkt er maar al te graag aan mee als deugmens, graaft het eigen graf.
En dan achteraf klagen en achter de oren krabben dat we toch (alweer!) gelijk hadden.
Maargoed, daar zijn we onderhand al wel een beetje aan gewend niet waar :+ :')[/quote]

Inderdaad

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:17

Brainless schreef:
??
Ik snap werkelijk niks van jullie geheimtaal en hints die ik niet snap en als er naar gevraagd wordt wordt er lacherig overgedaan dat "wij" het niet doorhebben en jullie wel.
Zeg wat jullie bedoelen en daarnaast die chip is niet verplicht om te gebruiken hé!
En meer dan temperatuur kan hij niet registreren.

Oh dat we welwillend tot slaaf gemaakt worden terwijl Bil Gates en George Soros maniakaal lachen. Das zo'n beetje de samenvatting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:27

Maar wat doen jullie dan om dit tegen te gaan, OleJon, BarbaLala en ElCid? In plaats van hier met wat losse termen strooien.

Kopen jullie niets meer in de supermarkt? Hebben jullie geen mobiele telefoon? Geen zorgverzekering of überhaupt nog een huisarts? Auto ook weggedaan? Al je geld in een oude sok onder je bed?

Jullie zitten nog op het internet, dus ik denk dat het wel meevalt met de paniek die jullie voelen, anders was je al lang off grid ergens gaan wonen waar je je eigen eten verbouwt, geen gebruik meer maakt van internet of mobiele telefoon (want traceerbaar) en alleen lokale producten koopt zodat je niet bijdraagt aan het grootkapitaal. :+

O, en kleine tip: als je mensen wilt overtuigen van je Verlichte Ideeën, is het misschien niet zo handig om ze meteen tegen je in het harnas te jagen. De boodschap komt meestal beter over als je je beweringen onderbouwt en mensen vertelt hoe ze ook Het Licht kunnen zien, in plaats van alleen maar blijven roepen hoe jullie Het Licht wel gezien hebben terwijl de rest van de wereld in duisternis leeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:40

Ik belde de politie eens ivm een zwalkende vrouw op een N weg en 50 meter verderop een mooie audi, leeg.
Om 11 uur s’avonds stikdonker.
Politie kreeg slecht bereik ivm bomen, maar de locatie kwam telkens niet door daardoor.
Toen hadden ze me dus plots binnen 30 seconden getraceert op mijn telefoon.
Ik hoorde inene, na 1.5 minuut bellen totaal: mevrouw we hebben u in beeld u rijdt op de koningin huppeldepup weg daar en daar in die richting.
Is daar het incident?
Antwoord was nee dus of ik erheen kon rijden voor de locatie en kon voorkomen dat ze in zou stappen zo bezopen als ze was.
Alle auto’s waren erg ver weg dus ik kreeg letterlijk de vraag of ik bereid was terug te gaan.

Die chip heb je dus waarschijnlijk dagelijks bij je, privacy bestaat niet met zo’n ding bij je.
Er is dus gewoon een protocol kennelijk dat uitzonderingssituaties recht geven op zeer sn inbreken op je telefoon.
Niet dat ik dat erg vond die vrouw had zo doodgereden kunnen worden, of zij een ander.

Echt volgende keer als ik 112 bel voor een ambu en de locatie niet weet zeg ik:
‘Joh dat kost jullie 30 seconden, en ik heb een postduif iq van 0.’
‘Breek maar in, kon toen ook.’ :+