Cap verplicht voor voorbrengers Hannoveraner Verband

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Nieuwsredactie

Cap verplicht voor voorbrengers Hannoveraner Verband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 18:29

Facebookpagina Hannoveraner Verband
Algemeen

Afbeelding
Een cap is voortaan verplicht bij keuringen van het Hannoveraner Verband.
Foto: Wikimedia Commons

Veiligheid bovenaan bij het Hannoveraner Verband. Bij de start van de voorselectie van de springhengsten voerde dit stamboek als eerste Duitse fokverband een capplicht in tijdens keuringen. De voorbrengers, maar ook de mensen die dicht bij de paarden werken, moeten vanaf nu verplicht een veiligheidscap gaan dragen.

“In vele buurlanden is het dragen van een cap tijdens het voorbrengen van paarden al gebruikelijk. Om veiligheidsredenen leek het ons een goed idee om het dragen van de cap verplicht te stellen, in ieder geval tijdens het voorbrengen van de hengsten”, zegt Ulrich Hahne, directeur fokkerij bij het Hannoveraner Verband.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Elisa2

Re: Cap verplicht voor voorbrengers Hannoveraner Verband

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:33

Ik vind het geen slecht idee, een ongeluk zit in een klein hoekje.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Prrrr
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:05

Heeft nog lang geduurd, die verplichting.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:11

Vraag mij af in welke buurlanden. Heb in Nederland in bij een keuring een situatie meegemaakt waar een cap wel een gat in het hoofd had voorkomen. Het is zeker geen slecht idee.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:45

In Denemarken is het al jaren verplicht.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:48

Helemaal top. Hersenletsel maakt je leven voorgoed anders, als je dat kunt voorkomen, niet verkeerd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 07:21

Plus er is zo ontzettend veel keus in caps, er moet wel 1 te vinden zijn die gewoon fijn zit.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 07:51

Misschien ook een fluojasje en een borstharnas? Arme voorbrengers. Je zult maar rondjes lopen met een cap op je hoofd.

Mensen zijn geobsedeerd door veiligheid tegenwoordig.
Ze zijn zo bang te sterven dat ze het er voor over hebben dat ze minder genieten van het leven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:19

Mwah..het is wel gewoon zo met paarden..vaak gaat het goed, maar als het mis gaat dan gaat het ook goed mis.

En ja, een paar maanden terug is er nog een jurylid ernstig gewond geraakt aan het hoofd bij een keuring. Die is nog steeds aan het revalideren..vraag is of ze nog wel volledig herstelt.

Dus ik zou zeggen..overdrijven hoeft niet, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:17

koend schreef:
Misschien ook een fluojasje en een borstharnas? Arme voorbrengers. Je zult maar rondjes lopen met een cap op je hoofd.

Ze zijn zo bang te sterven dat ze het er voor over hebben dat ze minder genieten van het leven.

Staat hier los van. Is een verzekeringstechnisch iets. Wie is aansprakelijk wanneer er iets gebeurd.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:56

Elisa2 schreef:
Mwah..het is wel gewoon zo met paarden..vaak gaat het goed, maar als het mis gaat dan gaat het ook goed mis.

En ja, een paar maanden terug is er nog een jurylid ernstig gewond geraakt aan het hoofd bij een keuring. Die is nog steeds aan het revalideren..vraag is of ze nog wel volledig herstelt.

Dus ik zou zeggen..overdrijven hoeft niet, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ok. Een jurylid heeft een verwonding en daarom moeten de voorbrengers een helm dragen???
Ik zou toch echt een andere maatregel zoeken, dit zal de jury echt niet helpen.

..

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:01

OYYO schreef:
koend schreef:

Staat hier los van. Is een verzekeringstechnisch iets. Wie is aansprakelijk wanneer er iets gebeurd.

Dat geloof ik helemaal!
Iedereen is bang aansprakelijk gesteld te worden en de verzekeringen vragen steeds meer veiligheidsvoorschriften want zij betalen natuurlijk ook niet graag uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:59

koend schreef:
Elisa2 schreef:

Ok. Een jurylid heeft een verwonding en daarom moeten de voorbrengers een helm dragen???
Ik zou toch echt een andere maatregel zoeken, dit zal de jury echt niet helpen.

..

Wat ik zeg..is een ongeluk zit in een klein hoekje. Bij voorbrengers gaat het ook geregeld mis of bijna mis, dat zie ik vaak genoeg.

-Kurt Albrecht-

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:46

koend schreef:

Nee ze zijn bang dat er teveel schadeclaims op hun bordje komen. Want dat is de tegenwoordige tendens.
Hier in de stad zijn veel feestelijke activiteiten gestopt vanwege ingediende schadeclaims.
"mijn dochter dr kleding is vuil geworden is jullie schuld" }>

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:31

koend schreef:

Mwahhh… afgelopen zomer zag ik een voorbrenger met pony. Pony ging steeds harder en liep voorbrenger eruit. Die had niet meer het besef om los te laten of was bang dat pony de ring uit kon. Maar hij ging er buikschuivend achteraan en kon niet meer vasthouden toen hij een hoef tegen zijn hoofd kreeg. Denk dat een cap het gat in zijn hoofd wel had voorkomen.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:37

Wat heeft een cap opzetten en genieten van het leven in hemelsnaam met elkaar te maken?
Sterker nog, het zal een geschenk zijn een cap op te hebben als er iets gebeurd, kun je nog verder leven.
Prima dat ze dit doen, veel mensen zien simpelweg de gevaren niet tot het gebeurd, dan is het vaak al te laat en is levenslange schade het gevolg.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:45

Goed! Mogen ze met rijden ook wel verplichten, net als met een brommer.

Ze zeggen wel allemaal eigen keuze, en dat is ook wel zo, maar verwachten wel dat alles vergoedt wordt door een verzekering als het flink mis gaat, wat je misschien voor een groot deel voorkomen had kunnen worden.
En ja ik ben zo'n stommeling die vroeger zonder cap reed.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:48

Je kunt zonder hersenletsel wel echt meer van het leven genieten dan met. Als dat het enige argument is.

Homo sapiens non urinat in ventum.
Bucas Smartex Rain 135/183 https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... at-135-183

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:01

Zoals zo vaak gebeurt worden nu wee dingen door elkaar gehaald.

1 Een rijhelm bij het rijden. Er wordt regelmatig gevallen. Zelfs topruiters komen er niet onderuit. Je weet nooit waartegen je valt, een paal, beton, de kant van de rijbaan, een staander. Ikzelf viel in de loop der jaren misschien al 100 x.
Rijhelm bij het rijden? Volmondig JA.

2 bescherming als je naast het paard loopt?
Ik had al meermaals blauwe tenen : veiligheidsschoenen zou ik kunnen inkomen.
Een geforceerde gewrichtsband in mijn enkel : kan je niet beschermen.
En verder ... niets.

Ik denk dat ze de veiligheid op keuringen moeten optimaal houden: bekwaam pistepersoneel, ervaren voorbrengers ( niet de plaatselijke atletiekclub of eerstejaars van de ruiterschool), vermijden van teveel hengsten dicht op elkaar, tijd, voldoende afstand en bescherming voor de jurytafel ...
Een rijhelm is volgens mij hier niet nuttig. Het is niet omdat het een leuke sponsor kan opleveren, of omdat je het gemakkelijk kan verplichten, dat je het moet verplichten.

Ik ken wel ( een onervaren) iemand die een fatale trap op zijn borst kreeg ( van een rotbok) bij bet trailerladen. Ik betwijfel of een borstharnas zou geholpen hebben, maar het kan. Bij trailerladen zie je wel meer gevaarlijke toestanden.
Op basis hiervan zou je dus een borstharnas bij het trailerladen kunnen promoten. Maar wie doet dat?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:10

Koend, je hebt enkele heel zinnige opmerkingen over algemene veiligheid op het terrein, maar met je borstharnas ga je het weer in het absurde trekken. Dat is jammer, want je hoofd beschermen is in mijn ogen echt het allerbelangrijkst wat je kunt doen. Ik rijd zelf enkel met cap, niet met een bodyprotector, omdat ik mijn hersenen het allerbelangrijkst vind om te beschermen. In mijn werk kom ik de gevolgen van hersenletsel veel tegen, het is niet benijdenswaardig. Kun je van leer trekken tegen de in jouw ogen overdreven veiligheidsregels, maar ik zou zeggen: cap is een kleine moeite om je kostbare hoofd te beschermen. Als jij een motorhelm beter vindt, of een speciaal ontwikkelde helm voor voorbrengers, be my guest.

Je zegt zelf voorstander te zijn van rijden met cap. Maar daar zijn ook mensen tegen, met precies dezelfde argumenten die jij nu aanhaalt tegen cap op de grond.

Overigens hoeft van mij niemand iets iets hoor, allemaal eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vind het wel verstandig.

Ik ben eigenlijk vooral verbaasd. Wat is er in godsnaam op tegen? Het is maar een cap. Geen harnas inderdaad, daar zou ik ook twee keer over moeten nadenken.

Homo sapiens non urinat in ventum.
Bucas Smartex Rain 135/183 https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... at-135-183

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:15

miereneter schreef:
Koend, je hebt enkele heel zinnige opmerkingen over algemene veiligheid op het terrein, maar met je borstharnas ga je het weer in het absurde trekken. Dat is jammer, want je hoofd beschermen is in mijn ogen echt het allerbelangrijkst wat je kunt doen. Ik rijd zelf enkel met cap, niet met een bodyprotector, omdat ik mijn hersenen het allerbelangrijkst vind om te beschermen. In mijn werk kom ik de gevolgen van hersenletsel veel tegen, het is niet benijdenswaardig. Kun je van leer trekken tegen de in jouw ogen overdreven veiligheidsregels, maar ik zou zeggen: cap is een kleine moeite om je kostbare hoofd te beschermen. Als jij een motorhelm beter vindt, of een speciaal ontwikkelde helm voor voorbrengers, be my guest.

Je zegt zelf voorstander te zijn van rijden met cap. Maar daar zijn ook mensen tegen, met precies dezelfde argumenten die jij nu aanhaalt tegen cap op de grond.

Overigens hoeft van mij niemand iets iets hoor, allemaal eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vind het wel verstandig.

Ik ben eigenlijk vooral verbaasd. Wat is er in godsnaam op tegen? Het is maar een cap. Geen harnas inderdaad, daar zou ik ook twee keer over moeten nadenken.

Nouja sinds ik heb gevoeld hoe een klaplong aanvoelt ( 4 dagen in het ziekenhuis aan een drain gelegen ) met een gebroken rib en de rest gekneusd, is mijn bp mij ook heilig :D Ik stap niet meer op zonder cap en bp

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:56

@ miereneter
Met borstharnas bedoel ik bodyprotector die ook aan de voorkant beschermt, dus niet enkel zo een rugprotector. Ik bedoelde er niets negatiefs met mijn woordkeuze.

En dan verder maken jullie weer dezelfde redenatiefout. Omdat rijden met cap (en ev. Bp) helemaal te verantwoorden is, nemen jullie het voorbrengen aan de hand er in dezelfde moeite bij. Terwijl het 2 verschillende situaties zijn.

Laat de voorbrengers eens zelf kiezen! Ik wil nog wel eens zien hoeveel er een cap opzetten. (Helaas wordt er tegenwoordig pas in allerlaatste instantie geluisterd naar de praktijkmensen die het uiteindelijk moeten waarmaken. Maar dat is een andere discussie.)

Verder ”trek ik niet van leer”. Ik vind het gewoon een waardeloze regel.
De reden dat ik mij daar toch wel een beetje aan erger zal o.a. komen door de voorbije coronaperiode waarin ik naast nuttige ook heel wat absurde regeltjes heb moeten slikken. Eigen gezond verstand of de concrete situatie ter plaatse telden niet. Maar ook dat is een andere discussie.

Nu, van mij mogen ze hoor. Ik ben voor vrijheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:51

Ik ben sowieso voor eigen vrije keuze maar snap als dat verzekeringstechnisch niet kan.

Bij paarden zitten ongelukken gewoon in kleine hoekjes, als het mis gaat dan gaat het vaak goed mis. Ik heb ook een trap gehad, was geen onervaren persoon. Gebeurde gewoon in de paddock..achteraf had ik graag gewild dat ik een BP aan had gehad en toch loop ik nu ook zonder BP in de paddock.

Maar ik ken helaas ook genoeg paardenmensen die zijn overleden door dit soort ongelukken, een trap tegen het hoofd kan fataal zijn. De hengstenhouder waar Belisar vroeger stond is ook zo overleden, hartstikke ervaren..trap van een jong paard was einde verhaal.

Met voorbrengen zie ik vaak genoeg hoeven rakelings langs het hoofd van de voorbrenger gaan, vooral bij jonge hengsten die nog weleens snel op de achterbenen staan. 9 vd 10 keer gaat het goed, vaak meer geluk dan wijsheid dus ja zeg het maar...ik vind het geen rare regel in ieder geval.

-Kurt Albrecht-

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:56

Ik heb stage gelopen op een manege in Wales, daar is een cap altijd verplicht als je in de buurt van een paard bent. Ik zou willen dat dat in Nederland ook zo was, als je soms van die kleine grietjes ziet hoevenkrabben zonder...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:37

koend schreef:

Wat is het issues van rondjes lopen met een cap op je hoofd? Ze moeten toch geen zwemvliezen aan? :?

Zeker met jonge hengsten is een kopstoot al snel gegeven en een hoef incasseren zou ook niet de 1e keer zijn. Als je cap je in de weg zit heb je gewoon niet de juiste cap.

enneh, Sterven is echt niet het ergste alternatief. Na een zwaar ongeval door moeten leven is in veel gevallen erger dan wanneer de persoon overleden was.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!