Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 21:50

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door Monique1963

Afbeelding
Een kudde mustangs in Utah, 2005. Foto: Wikimedia Commons


Shane Adams en zijn paard Mongo zijn weer herenigd, nadat het dier acht jaar geleden tijdens een kampeertripje ervandoor ging met een passerende kudde wilde mustangs. Volgens Adams was het paard nog niet veranderd: kalm, rustig en met een koel karakter, alsof hij nooit was weggeweest. Het nu achttienjarige dier was helemaal gezond, alleen wel flink wat kilo’s lichter.

Shane Adams, nu 40, komt uit Fielding, Utah, begon met rijden toen hij drie jaar jong was en reed al trails zolang hij zich kan herinneren. Hij kreeg Mongo toen hij achterin de twintig was. Het paard is zo groot, dat de paarden van zijn toenmalige huisgenoten kleintjes leken. Elk jaar gingen ze samen kamperen in de West Desert in Utah. In maart 2014 wist Mongo tijdens de kampeertrip te ontsnappen en hij ging ervandoor met een kudde wilde Mustangs, die de kampeerplek passeerden. Adams is nog achter het paard aangegaan en heeft nog drie jaar lang elk weekend daar gezocht, maar hij kon Mongo niet meer vinden. Aan de site Insider.com vertelt hij:
“Ik heb hier zelfs nooit aan gedacht. Ik hoorde over mensen die er in het verleden problemen mee hadden en paarden die losbraken of wat dan ook, maar dan konden ze erheen gaan en ze halen”. Hij voegt eraan toe dat Mongo in het verleden "zelfs nooit zou omdraaien” voor mustangs. Hij snapt wel dat het paard zich zo gedroeg: “paarden zijn kuddedieren en volgen elkaar,” zegt hij.

Hij verwachtte dan ook nooit van zijn leven dat het Bureau of Land Management hem in september zou bellen dat zij Mongo hadden gevonden tijdens een roundup in Tooele County, dankzij de nauwkeurige omschrijving van onder andere het brandmerk in de vacht van het paard en omdat het zich gedroeg alsof hij in het verleden in mensenhanden was geweest. Die training herinnerde het paard zich ook, al leek hij Adams niet meteen te herkennen toen die na een rit van drie uur bij het dier arriveerde. Ook het trailerladen was hij nog niet vergeten. Het paard liep erin en -uit alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Adams is blij het dier weer thuis te hebben. Hij heeft wat ondergewicht, maar hij eet prima en veel, dus dat komt wel goed.

Ook zijn kinderen van acht en elf jaar, die bij zijn ex-vrouw wonen, zijn blij dat het paard terug is. Zij kennen Mongo alleen van foto’s, maar Adams is onderweg naar huis speciaal even bij het huis van zijn ex gestopt, zodat de kinderen hem konden zien. Zij geven het paard momenteel ook beweging, want dat kan Adams zelf op dit moment nog niet. In 2021 liep hij hersen- en lichamelijk letsel op bij een auto-ongeluk. Hij is nog hard aan het oefenen om weer te leren rijden. Volgens zijn artsen kan dit nog wel vijf jaar duren, maar hij geeft niet op. Na het verdwijnen van Mongo raakte hij ook nog zijn huis kwijt, waardoor hij tijdelijk dakloos was, maar hij hoopt dat de terugkeer van het paard de ommekeer betekent. Zelf blijft hij positief onder alles:

"Ik geloof er heilig in dat je voorbij je tegenslagen moet kijken en erop moet vertrouwen dat het beter wordt", zegt hij tegen de site People.com. "Er kan van alles gebeuren, maar je moet je hoofd omhooghouden. Ik bedoel, een maand geleden had ik nooit gedacht dat ik Mongo terug zou krijgen."

Gebruikte bronnen:

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:04

Mooi!

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:19

Wauw...

Svadilfari1

Berichten: 705
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:50

Wat ontzettend mooi! Bedankt voor het delen.

Hobbyhorse

Berichten: 1323
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:57

Wat een bijzonder verhaal zeg…..

Karin

Berichten: 65343
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 23:04

Wat een prachtig verhaal! Ik ben altijd onder de indruk als vermiste katten na jaren worden teruggevonden, maar het gebeurt met paarden dus ook.

CynthiaV
Berichten: 2991
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 23:09

Kippenvel verhaal, heel mooi

serenta

Berichten: 2288
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 23:10

Wat een heel mooi verhaal.

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 23:51

Ik voel een Disney verhaal aankomen <3

FrNo

Berichten: 3712
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 06:04

Mooi, dat verwacht je niet meer na acht jaar.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:34

Wauw wat een verhaal, wat heeft die man allemaal mee moeten maken...

Monique1963

Berichten: 8946
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 07:43

Heel prachtig verhaal. Leuk dat jullie het geplaatst hebben! Mocht je je afvragen waarom zijn paard zo groot was: Shane Adams is ook nog eens een beroemdheid in Jousting. Hij is veelvuldig internationaal kampioen en heeft zijn eigen tv show erover gehad. Hij is ook de eigenaar van Nights of Valour, een joustingteam. Hij heeft zich toegelegd op extreem jousting en reality jousting. Als je op zijn naam zoekt kom je ook op hun fb https://www.facebook.com/ExtremeKOV/ uit en bijv dit interview. https://thefantasy.news/2015/08/13/helm ... ane-adams/

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:19

Ik vind het een mooi verhaal! maar heb wel medelijden met deze man die zoveel problemen heeft na zijn auto ongeluk en ook nog eens zijn huis kwijt geraakt is daardoor. Knap dat hij zo positief weet te blijven.

pien_2010

Berichten: 44678
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:02

Een feel good verhaal. Mooi.

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:04

Wat fijn voor dat paard om 8 jaar in vrijheid geleefd te hebben

Leo

Berichten: 50318
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:08

Wat een bijzonder verhaal zeg! Heel mooi!

Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 11:01

Karin schreef:
Wat een prachtig verhaal! Ik ben altijd onder de indruk als vermiste katten na jaren worden teruggevonden, maar het gebeurt met paarden dus ook.


Heb het inderdaad meegemaakt met een kat toen ik in het asiel meemaakte. Dat beestje stond bekend als bijzonder chagrijnig en niemand koos haar. Na 4 jaar vond haar eigenaar haar, de poes veranderde op slag toen ze haar baasje zag ze waren allebei zo blij, wij stonden erbij te janken...

Monique1963

Berichten: 8946
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:45

witenbruin schreef:
Wat fijn voor dat paard om 8 jaar in vrijheid geleefd te hebben


Ik vroeg me nog eerst af wat ik gedaan zou hebben, laten leven in vrijheid? Of toch naar huis halen. Ik denk dat ik niet zo altruïstisch zou zijn geweest om hem in de natuur te laten. Mijn ego-ikje zou van allerlei argumenten hebben gevonden om hem naar huis te halen. Vooral ook omdat hij best mager bleek te zijn. En hij is natuurlijk wel al op leeftijd. En ik denk dat de rest van de mustangs misschien wel de worst inging, want waarom zouden ze ze anders uprounden.

Maar gesteld dat ik er dichterbij zou kunnen wonen dan 3 uur rijden, wie weet zou ik dan wel overwogen hebben om hem een tracker om te doen en hem te volgen. En wie weet dan wel af en toe zou gaan knuffen en een baal hooi meenemen of zo. En hem ontwormen. Het is wel een prachtig leven wat hij dan heeft.

Leo

Berichten: 50318
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:12

Ik denk dat dat was rooskleuriger voorgesteld is dan het is. Het leven van mustangs is niet makkelijk. Het klinkt fantastisch maar de natuur is hard.
De paarden komen in gebieden die ontoegankelijk zijn voor mensen. Voor kuddes die gevolgd worden is het ieder jaar weer afwachten welke paarden na de winter weer opduiken.

De andere mustangs gaan niet de worst in maar blijven in de holding pens (degenen die niet geselecteerd worden om weer vrij gelaten te worden).

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:18

Is dat niet een beetje een over geromantiseerd beeld van leven in het wild? Paarden in het wild worden doorgaans een stuk minder oud wat te maken heeft met gebrek aan medische verzorging, maar vooral ook door stress. (Door vijanden, gebrek aan voedsel/water, weersomstandigheden, sociale structuur etc. )
Uiteraard hangt dit volledig af van hoe de 'thuis' situatie van het paard er uit heeft gezien/zal gaan zien. Maar stel, het paard leeft straks buiten op een grote ranch met een stabiele groep, water, voeding en medische zorg, wat zou dan het 'fijnst' zijn? (Uiteraard is dat dan weer een over geromantiseerd beeld van het leven op amerikaanse ranches. :+ )

Edit: Ik zie dat Leo ook de zelfde kanttekening heeft toegevoegd.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wonder in Utah, USA: weggelopen paard Mongo na acht jaar weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:22

Eens met hoefijzer en Leo, mensen romantiseren het leven in het wild altijd enorm. Het is een keihard leven.