Stand-in Ludo van der Weide: ‘Ik mocht me even de held voelen'

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Stand-in Ludo van der Weide: ‘Ik mocht me even de held voelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 15:13

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet de hengst uit het artikel.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Dressuurruiter Ludo van de Weide had vorig jaar wel een heel bijzondere paardrijklus. Voor alle paardrijscènes in de speelfilm Grutte Pier, die vrijdag 28 oktober in première gaat, was de ruiter uit Echtenerbrug namelijk de stand-in van Grutte Pier-acteur Milan van Weelden. ‘Terwijl de camera’s draaiden, mocht ik met mijn Fries in volle galop over de Friese Zeedijk galopperen. Het was een onvergetelijke ervaring.’

Grutte Ludo aardig in de buurt van Grutte Pier
In het dagelijks leven traint Ludo getalenteerde Friese paarden bij diverse stoeterijen en trainingsstallen. Toen de regisseur van Grutte Pier, Steven de Jong, bij het KFPS aanklopte voor een zeer ervaren en vooral lange ruiter, kwamen ze al snel uit bij Ludo. ‘Milan van Weelden, die Grutte Pier speelt, is twee meter tien. Ik ben zelf bijna twee meter lang, dus het kwam aardig in de buurt’, zegt Ludo lachend.

Friese filmpaarden
De speelfilm vertelt het levensverhaal van Friese volksheld Grutte Pier. In de film rijdt Grutte Pier – vanzelfsprekend – op een Fries paard. Ludo werd dan ook gevraagd of hij voor de scènes geschikte Friese paarden kon regelen. Uiteindelijk maakte Ludo voor elf draaidagen met paardenscènes gebruik van een drietal paarden: de zevenjarige Wybren van de Pôle Ster (Beart 411) van Elsbeth Gulmans van Hofwegen, de 13-jarige Duco H. (Beart 411) van familie Andringa en de negenjarige Karamel (Jacob 302) van de familie Ruisendaal. ‘Het karakter van de paarden is heel belangrijk en daar hebben we ze ook op uitgezocht. Op de filmset gebeurt er namelijk van alles om de paarden heen. De ene keer rijden we door het bos, de andere keer bij een kasteel of door de velden. Soms zoemde er zelfs een drone boven ons hoofd mee, daar moeten ze echt wel tegen kunnen.’ Bovendien was het soms hard werken voor de paarden. ‘De filmcrew wil natuurlijk de allermooiste beelden, maar je kan van de paarden echt niet vragen om keer op keer in volle galop door de weilanden te gaan. Als ruiter gaf ik op tijd aan wanneer het voor de paarden genoeg was.’

Rijden als Grutte Pier
Ludo zelf droeg een opgevuld kostuum met dikke wijde broek en de kenmerkende groene mantel met kap van Grutte Pier, om zoveel mogelijk op de indrukwekkend grote Friese held uit de film te lijken. Als voorbereiding kreeg Ludo telkens vooraf een stuk script in te zien. ‘Ik probeerde me steeds in te leven in de tijd waarin de film zich afspeelt. Mijn rijden paste ik daar ook op aan. Dus ik zat zeker niet in een keurige dressuurhouding te paard, dat past echt niet bij Grutte Pier.’

In passage over de Zeedijk
Voor Ludo was de klus als stand-in onvergetelijk. ‘De scène op de Friese Zeedijk met Fries Wybren was denk ik het allermooiste. In volle rengalop denderden Wybren en ik over de Zeedijk. Met mijn groene mantel om waande ik me even de historische held, wat een magisch gevoel’, vertelt Ludo. ‘En het leuke was, Wybren kan ook een beetje passageren. Dus na die opname danste ik nog eventjes in passage met hem op de dijk. Mensen die naar de filmopnames kwamen kijken vonden het schitterend. Dat vond ik zelf ook, wat een kippenvelmoment.’

Klik op de link bovenaan dit artikel voor foto's.