Minister geeft Twentse paardenmarkt tik op de vingers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Minister geeft Twentse paardenmarkt tik op de vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-22 19:10

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet in Denekamp. Foto: Roel van Deursen/Flickr

De paardenmarkt in Denekamp heeft een reprimande gekregen van minister Piet Adema van Landbouw. Die antwoordde op Kamervragen dat de markt - waarin een pony als prijs werd verloot - op de hoogte had moeten zijn van die regels. "Een dier is geen ding."

De Twentse paardenmarkt was in september landelijk nieuws geworden nadat een dierenwelzijnsclub aan de kaak had gesteld dat er een pony als prijs werd verloot. Kinderen die een rondje maakten op het dier, konden een pony winnen. Het is bij wet verboden om dieren te verloten als prijs in een loterij.

"De organisatoren van een evenement met dieren dienen op de hoogte te zijn van de regels rond de gezondheid en welzijn van die dieren. Dat geldt dus ook voor het verbod om dieren als prijs uit te loven naar aanleiding van een evenement", aldus de minister. "Het dier is dus ‘meer’ dan een ding. Dat is de reden dat er nogal wat met dieren niet mag, wat met ‘dingen’ wel mag."

In Nederland worden nog zo'n honderd paardenmarkten gehouden volgens het ministerie. De dierenwelzijnsvereniging House of Animals, die de verboden loterij aankaartte, pleitte voor een landelijk verbod. Zij noemen een paardenmarkt met dieren die urenlang op een drukke braderie staan ‘achterhaald vermaak’ dat zorgt voor veel stress bij de dieren.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:47

"Een dier is geen ding."

Volgens de wet is een paard nog steeds een product als je het aanschaft. -O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:10

Captain schreef:
Gelijk de wedstrijden maar afschaffen dan? :)

Wat een stroman.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:13

Avalanche schreef:
Captain schreef:
Gelijk de wedstrijden maar afschaffen dan? :)

Wat een stroman.
Maar waarom accepteren we stress bij paarden wel als het om de sport gaat, maar is een paardenmarkt " ‘achterhaald vermaak’ dat zorgt voor veel stress bij de dieren"?

Avalanche

Re: Minister geeft Twentse paardenmarkt tik op de vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 00:10

Ik denk dat er op wedstrijden nog veel mogelijkheid tot verbeteren is.
Hoe dan ook vind ik het appels met sinaasappels vergelijken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 00:27

Paarden hebben op wedstrijd net zo goed stress voor urenlang en dan moeten ze vaak nog op top niveau presenteren terwijl ze mentaal al uitgeput zijn. om nou te zeggen dat het 2 volledig verschillende dingen zijn? Voor het paard niet. Vind wel dat mensen zeker 2-3 meter afstand van de dieren moeten houden op de markten, gebeuren flink wat ongelukken en ook de dieren geeft het meer rust.
Dat een dier(hoe klein dan ook) niet verloot mag worden is natuurlijk vanzelf sprekend. Zulke verantwoordelijkheid moet je niet eens willen winnen op een leuk dagje markt.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 00:39

Avalanche schreef:
Voor een paard maakt het weinig uit lijkt me: stress = stress.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 06:16

House of animals is degene die in dit verhaal pleit voor een algemeen verbod en deze organisatie zal ongetwijfeld ook pleiten voor een wedstrijdverbod. Ik rijd geen wedstrijden meer ivm tijdgebrek maar ik weet dat mijn paard absoluut geen stress had. Sterker nog ik vind zelfs dat ze er van opleven om af en toe eens in een andere omgeving te lopen.

Ik ben niet tegen paardenmarkten en ook niet tegen wedstrijden. We zouden elkaar als paardenliefhebbers beter 1 front kunnen vormen ipv onszelf zo in de voet te schieten. En dat doet deze organisatie nu ook door een pony te verloten want dat is toch wel algemeen bekend dat dat al lang niet meer mag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:00

Avalanche schreef:

Beaburn met Pink Lady, eerder. Beide zijn evenementen waar dieren stress kunnen en waarschijnlijk ook zullen ervaren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:12

En is stress altijd erg dan?

(mijn antwoord is: zeker niet)

Verschil tussen markten en wedstrijden? Appels en peren of appels en appels?
Als het goed is ga je sámen op wedstrijd én bereid je je paard voor op de omstandigheden. Dus dien je gedoseerde stukjes stress toe. En daar is niks mis mee. Stress is niet per definitie slecht. Sterker nog stress is heel functioneel.
Te véél stress, over een langere periode kan een keer slecht worden.

Anders pleit ik er voor dat de Efteling per direct gesloten wordt. Want mensen ervaren stress in die attracties. *

En daarnaast: hoeveel stress heeft een paard van samen met veel andere paarden een dagje ergens rondhangen? Ik ben nooit op een paardenmarkt geweest maar zo super stressvol zou dat niet perse hoeven zijn als je aan een paar basis voorwaarden voldoet. Over die basis voorwaarden heb ik even geen ordeel. want geen ervaring.

*ja mensen kiezen daar zelf voor. Maar dat is nu helemaal de grap: wij zoeken zelf bewust de stress op. En beleven daar zelfs plezier aan. Want gedoseerde stress kan zelfs plezier geven.
https://www.stresscentrum.nl/informatie ... ss/stress/
Hier verwijzen ze zelfs naar 'geen uitdaging' als een vorm van stress. Bij mensen noemen we dat een bore out. En ik denk dat we ons daar bij paarden bijna net zo veel zorgen over mogen maken als over te veel stress. Want wat hebben sommige paarden een gezapig, alles voor je geregeld en gefixed leventje....
Ik streef altijd naar de andere in het rijtje: flow. Want dat is het allergaafste: samen in de flow iets presteren. In een training of op wedstrijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:16

Helemaal met Pol eens, ik denk dat stress vermijden juist het dierenwelzijn NIET ten goede komt. Ligt het er natuurlijk wel aan wat voor een stress, in hoeveel mate etc. etc. Vormen van stress horen nu eenmaal bij het leven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:48

Elisa2 schreef:
Helemaal met Pol eens, ik denk dat stress vermijden juist het dierenwelzijn NIET ten goede komt. Ligt het er natuurlijk wel aan wat voor een stress, in hoeveel mate etc. etc. Vormen van stress horen nu eenmaal bij het leven.
Eens hoor, een bepaalde mate van stress is niet te vermijden en is ook nodig, maar tegelijkertijd is het een utopie om te denken dat elke paardeneigenaar hun paard daar goed in kan begeleiden. Als dat zo was, waren er hier een stuk minder topics met “help mijn paard durft z’n box niet meer in/schiet weg bij het opstijgen/sluit zich af als ik op wedstrijd ben/raakt in paniek als ik het erf af wil/is niet te laden.” :+

Ik vind het argument “paardenmarkten leveren paarden stress op en moeten dus worden afgeschaft” gewoon kul, terwijl er zat andere situaties zijn waarin paarden stress ervaren die we wel accepteren. Incompetente eigenaren of wedstrijdsport zijn er daar twee van, waarvan die eerste daadwerkelijk schade toebrengt aan een paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-22 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:49

Avalanche schreef:

Wat is het verschil voor het paard dan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:56

Pikeur schreef:
House of animals is degene die in dit verhaal pleit voor een algemeen verbod en deze organisatie zal ongetwijfeld ook pleiten voor een wedstrijdverbod. Ik rijd geen wedstrijden meer ivm tijdgebrek maar ik weet dat mijn paard absoluut geen stress had. Sterker nog ik vind zelfs dat ze er van opleven om af en toe eens in een andere omgeving te lopen.

Ik ben niet tegen paardenmarkten en ook niet tegen wedstrijden. We zouden elkaar als paardenliefhebbers beter 1 front kunnen vormen ipv onszelf zo in de voet te schieten. En dat doet deze organisatie nu ook door een pony te verloten want dat is toch wel algemeen bekend dat dat al lang niet meer mag.
We schieten onszelf niet in de voet, we schieten een gat in de argumentatie. :D Ik ben ook niet tegen de wedstrijdsport an sich (hoewel er imo wel een keer wat mag gaan veranderen op het gebied van dierenwelzijn), en ook niet tegen markten, en daarom vind ik het argument gewoon flauwekul.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:00

Mkango schreef:
Pikeur schreef:

We schieten onszelf niet in de voet, we schieten een gat in de argumentatie. :D Ik ben ook niet tegen de wedstrijdsport an sich (hoewel er imo wel een keer wat mag gaan veranderen op het gebied van dierenwelzijn), en ook niet tegen markten, en daarom vind ik het argument gewoon flauwekul.

Is het ook. Maar wel een makkelijk argument voor het grote publiek, stress wordt 9 vd 10 keer als negatief gezien.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:01

De discussie neemt een interessante wending. Volgens mij gaat het artikel primair over dat het verboden is om dieren, en dus ook paarden, te verloten. En dat daarvoor de markt op de vingers is getikt.
En vervolgens springt iedereen op de laatste alinea/regel over stress waar het artikel ook prima zonder had gekund.

Spaansepony schreef:
"Een dier is geen ding."

Volgens de wet is een paard nog steeds een product als je het aanschaft. -O-
Exact mijn eerste gedachte toen ik de OP las.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:04

Omdat het volgens het artikel/wet een dier geen ding is, en in het consumentenrecht is een paard ineens wel een ding. Beetje dubbel...

Mkango:
Ja ik ben het met je eens, paardenmarkten afschaffen is veel te kort door de bocht.

En er zijn helaas genoeg mensen die de stress bij hun paarden niet goed kunnen begeleiden of mensen waar de paarden juist stress van krijgen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:07

Wel leuk de foto bij het artikel van een paar gezapig om zich heen kijkende en tukkende paarden. :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:13

Elisa2 schreef:
Omdat het volgens het artikel/wet een dier geen ding is, en in het consumentenrecht is een paard ineens wel een ding. Beetje dubbel...

Mkango:
Ja ik ben het met je eens, paardenmarkten afschaffen is veel te kort door de bocht.

En er zijn helaas genoeg mensen die de stress bij hun paarden niet goed kunnen begeleiden of mensen waar de paarden juist stress van krijgen..

Volgens de wet is een dier geen ding in de pure vorm van het woord. Een ding dat van jou is, mag je ongestraft in elkaar beuken als je dat zou willen. Met een dier mag je dat niet doen en word je gestraft als je gepakt wordt.

In de wet staat beschreven dat dieren geen zaken zijn, alleen bij koop en verkoop is alles dat op zaken van toepassing is, dat ook op dieren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie