Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Eens hoor, een bepaalde mate van stress is niet te vermijden en is ook nodig, maar tegelijkertijd is het een utopie om te denken dat elke paardeneigenaar hun paard daar goed in kan begeleiden. Als dat zo was, waren er hier een stuk minder topics met “help mijn paard durft z’n box niet meer in/schiet weg bij het opstijgen/sluit zich af als ik op wedstrijd ben/raakt in paniek als ik het erf af wil/is niet te laden.”Helemaal met Pol eens, ik denk dat stress vermijden juist het dierenwelzijn NIET ten goede komt. Ligt het er natuurlijk wel aan wat voor een stress, in hoeveel mate etc. etc. Vormen van stress horen nu eenmaal bij het leven.
Pikeur schreef:We schieten onszelf niet in de voet, we schieten een gat in de argumentatie.House of animals is degene die in dit verhaal pleit voor een algemeen verbod en deze organisatie zal ongetwijfeld ook pleiten voor een wedstrijdverbod. Ik rijd geen wedstrijden meer ivm tijdgebrek maar ik weet dat mijn paard absoluut geen stress had. Sterker nog ik vind zelfs dat ze er van opleven om af en toe eens in een andere omgeving te lopen.
Ik ben niet tegen paardenmarkten en ook niet tegen wedstrijden. We zouden elkaar als paardenliefhebbers beter 1 front kunnen vormen ipv onszelf zo in de voet te schieten. En dat doet deze organisatie nu ook door een pony te verloten want dat is toch wel algemeen bekend dat dat al lang niet meer mag.
Mkango schreef:Pikeur schreef:We schieten onszelf niet in de voet, we schieten een gat in de argumentatie.House of animals is degene die in dit verhaal pleit voor een algemeen verbod en deze organisatie zal ongetwijfeld ook pleiten voor een wedstrijdverbod. Ik rijd geen wedstrijden meer ivm tijdgebrek maar ik weet dat mijn paard absoluut geen stress had. Sterker nog ik vind zelfs dat ze er van opleven om af en toe eens in een andere omgeving te lopen.
Ik ben niet tegen paardenmarkten en ook niet tegen wedstrijden. We zouden elkaar als paardenliefhebbers beter 1 front kunnen vormen ipv onszelf zo in de voet te schieten. En dat doet deze organisatie nu ook door een pony te verloten want dat is toch wel algemeen bekend dat dat al lang niet meer mag.Ik ben ook niet tegen de wedstrijdsport an sich (hoewel er imo wel een keer wat mag gaan veranderen op het gebied van dierenwelzijn), en ook niet tegen markten, en daarom vind ik het argument gewoon flauwekul.
Spaansepony schreef:Exact mijn eerste gedachte toen ik de OP las."Een dier is geen ding."
Volgens de wet is een paard nog steeds een product als je het aanschaft.
Elisa2 schreef:Omdat het volgens het artikel/wet een dier geen ding is, en in het consumentenrecht is een paard ineens wel een ding. Beetje dubbel...
Mkango:
Ja ik ben het met je eens, paardenmarkten afschaffen is veel te kort door de bocht.
En er zijn helaas genoeg mensen die de stress bij hun paarden niet goed kunnen begeleiden of mensen waar de paarden juist stress van krijgen..