Dode pony aangetroffen in Elsloo

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 19:08

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Opnieuw is er een pony gedood bij een vermoedelijke wolvenaanval in het zuidoosten van de provincie Friesland. Ditmaal in Elsloo, waar de laatste tijd vaker zichtmeldingen van wolven worden gedaan.

De eigenaar van de pony is Mickey Wijntjes. De zorgpony was gekocht voor een elfjarig nichtje en die is heel erg geschrokken over de dood van de pony. Het beestje stond in een weiland met afrastering van gaas met prikkeldraad tot een hoogte van 1 meter 30. Wijntjes: ,,Een wolf zou zich misschien er onderdoor kunnen wurmen.” Al een paar dagen eerder werd volgens Wijntjes op vrijdag een wolf waargenomen op vijftig meter van zijn huis. Er komen steeds meer zichtmeldingen van een wolf uit het Friese-Drentse grensgebied.

Juut

Berichten: 6919
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:39

Verschrikkelijk wat daar gebeurt... |(

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:49

Wij zitten in de kop van Drenthe, hadden het er vanmiddag op stal nog over. Ik vraag me af wanneer hierin door de overheid actie wordt ondernomen. Het is zo verdrietig dit, de wolf kan hier niets aan doen maar er is simpelweg te weinig ruimte voor hem. Alle mensen met kleinvee en paarden en kinderen hier houden hun hart vast. Ik zeg vangen die hap en richting Siberië op transport.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:51

Vreselijk weer... Al die gevangen dieren die geen kans maken...
Vraag me echt af wat zo'n wild dier hier in dit overbevolkte land doet.

Hevonen

Berichten: 5696
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:29

Helemaal in het begin van de intrede van de wolf in Nederland zagen wij een wolf lopen, ongeveer een kilometer van ons huis. Ik heb gaashekken en driedubbele stroomdraden en ook nog greppels om mijn land. Toch sluit ik dan de geiten en pony's 's nachts op. De kans is misschien klein, maar IK ben verantwoordelijk. Die wolf doet gewoon zijn ding; hij wil eten.

Loretta
Berichten: 9113
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:30

Het loopt nu al vreselijk uit de klauwen. En het is nog maar het begin.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:31

Hevonen schreef:
Helemaal in het begin van de intrede van de wolf in Nederland zagen wij een wolf lopen, ongeveer een kilometer van ons huis. Ik heb gaashekken en driedubbele stroomdraden en ook nog greppels om mijn land. Toch sluit ik dan de geiten en pony's 's nachts op. De kans is misschien klein, maar IK ben verantwoordelijk. Die wolf doet gewoon zijn ding; hij wil eten.
je moet ook die mogelijkheid hebben om je dieren op te sluiten.
Hoeveel gemeentes geven tegenwoordig nog een vergunning om een fatsoenlijke afgesloten stalling te zetten? Denk dat je die op 1 hand heel misschien 2 handen kan tellen helaas. Er zijn zelfs plaatsen waar een mobiele schuilstal niet eens mag.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:39

Pff komt steeds dichterbij en het is bijna al dagelijkse kost om te lezen.

Wat ontzettend verdrietig dit verhaal ook weer.

En over opsluiten.... Die van ons gaan nu nachts naar binnen maar de bovendeur van de stal staat open,de schuifdeur,de tralies van de boxdeur staan open,ik heb een hooi opening in iedere box.....

Ik zou meerdere deuren moeten sluiten terwijl het nu juist zo lekker is qua temperatuur voor de paarden en de frisse lucht toevoer sluit je daarmee ook een flink stuk af.

Je moet van je stal bijna Alcatraz maken :oo
ik hou het bij Alcatraz maar Auswitch had ook gekund... Zoveel prikkeldraad en dan nog komt de wolf binnen.

StalNollie

Berichten: 9315
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:48

Leuk in de nachten op stal maar de wolf valt ook overdag aan

sterregoud
Berichten: 1942
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:52

Hevonen schreef:
Helemaal in het begin van de intrede van de wolf in Nederland zagen wij een wolf lopen, ongeveer een kilometer van ons huis. Ik heb gaashekken en driedubbele stroomdraden en ook nog greppels om mijn land. Toch sluit ik dan de geiten en pony's 's nachts op. De kans is misschien klein, maar IK ben verantwoordelijk. Die wolf doet gewoon zijn ding; hij wil eten.


Dat is mooi, maar je hebt geen zekerheid dat hij overdag niet aanvalt.
En je dieren 24 uur opsluiten, is ook niet haalbaar.

Een man uit Limburg had hobby schapen, en zette ze elke nacht opstal. Een uurtje nadat hij ze ochtends buiten had gezet, zijn ze alsnog aangevallen.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 22:22

In Hoogersmilde is gistermiddag 1 gefilmd die dood leuk bij iemand in de tuin liep Zo langs de schommel en trampoline rondje door de bak en weer verder.

cp112

Berichten: 14796
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:24

Ik vrees ook het ergste als dit zo doorgaat.... Bij ons om de hoek (Elim/Hollandscheveld) is inmiddels een koppel van 4! Gespot. Ze worden dagelijks meermaals gezien samen of apart...

Zerena

Berichten: 3897
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:27

pillow schreef:
In Hoogersmilde is gistermiddag 1 gefilmd die dood leuk bij iemand in de tuin liep Zo langs de schommel en trampoline rondje door de bak en weer verder.


Dit filmpje is al wat ouder.

Macs

Berichten: 7672
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 01:55

Is het dan verstandig om een ponytje alleen op een weiland te zetten.. met de kennis die je hebt ;(

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 05:36

Macs schreef:
Is het dan verstandig om een ponytje alleen op een weiland te zetten.. met de kennis die je hebt ;(



Wat kan je anders?

Hele dagen op stal die hermetisch afgesloten is?

De mensen van dit bericht hadden ook al prikkeldraad gedaan. T'is niet zo dat ze niks hebben gedaan en wat je ook eerder hebt kunnen lezen, de wolven pakken de dieren ook overdag.. |(

hiphorse

Berichten: 1056
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:24

cp112 schreef:
Ik vrees ook het ergste als dit zo doorgaat.... Bij ons om de hoek (Elim/Hollandscheveld) is inmiddels een koppel van 4! Gespot. Ze worden dagelijks meermaals gezien samen of apart...


Ik heb de paarden tussen schut en nieuweroord in staan, dus zo ver is dat groepje van 4 niet...
En met echt groepen vrees ik niet meer alleen voor mijn dieren

Zelf loop ik ook in het donker alleen op de wei... en ja misschien doen ze mensen nog niks maar blijft dat zo?

BeFunny

Berichten: 11507
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:45

Heel naar om zo je pony aan te treffen.


Een wolf jaagt niet op mensen.

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:44

Schuw zijn die beesten al lang niet meer, overdag laten ze zich ook meermaals zien!
Vreselijk , dat ook je niet meer onbevangen een wandeling kan maken met je hond in het bos!
Ik heb mezelf een gastoeter aangeschaft , die neem ik mee als ik onze honden uitlaat. Hoop dat dat afschrikt als ik er weer 1 tegen kom.

different1
Berichten: 3688
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:45

BeFunny schreef:
Heel naar om zo je pony aan te treffen.


Een wolf jaagt niet op mensen.


Een wolf jaagt overal op, maar omdat er nu nog mensen in het buitenland aan worden gevallen, is het niet waar ofzo?
Onlangs nog een jongen van 9jr in Rusland...

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:51

BeFunny schreef:
Een wolf jaagt niet op mensen.

Zeker wel… Een mens ( en zeker een kind ) alleen is voor een groep wolven gewoon een prooi.

Marigold

Berichten: 12662
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:56

Macs schreef:
Is het dan verstandig om een ponytje alleen op een weiland te zetten.. met de kennis die je hebt ;(


Het is sws niet verstandig je pony alleen op het land te zetten. En ivm wolven is aan te raden de dieren in grotere groepen te weiden. Maar ja, dat is lastig aangezien iedereen zijn eigen weide heeft en eigen pony of pony’s.
Als je een vaste weide hebt en in wolvengebied zit, dan is een wolfwerende omheining het beste om rond je perceel te plaatsen. Zorg dat er altijd stroom op zit als je de pony’s in de wei hebt.
Naar mijn idee werkt ‘aan het oog onttrekken’ door bosschages of bramen enz ook, wel icm het wolvengaas. Want als de wolf geen prooi ziet wordt ie ook niet getriggerd.
De wolf loopt hier niet rond als bloeddorstig dier, de wolf is een wild dier en de generatie die hier nu opduikt moet dealen met onze inrichting van het landschap.
En moet ook leren hoe het zit: wild hoort bij de wolven, vee is van de mensen.
Hoe minder vaak het hem lukt om vee te pakken hoe beter het is, ook in de long term.
Moet er wel voldoende wild zijn. In theorie zou een wolf verder trekken bij gebrek aan wild, maar door onze weitjes met schapen en pony’s wordt onze omgeving misschien toch geïnterpreteerd als voedselrijk leefgebied.
Dus ja, ontmoedigen, voorkomen. En verder de wolf met rust laten. Liever ook geen toeters etc. Stress kan ook reacties uitlokken, van nature verstopt die wolf zich wel.
Mochten er toch wolven in NL agressief of brutaal worden dan is daar ook in NL een protocol voor. Hopelijk hoeft het niet zover te komen.

Koekie73

Berichten: 2748
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:57

Ik maak me er echt zorgen om. Bij ons is er ook een wolf op 1 km afstand gespot. Alles gaat 's avonds wel op stal en de schuurdeuren gaan nu ook op tijd dicht. Ellende :(

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:59

Macs schreef:
Is het dan verstandig om een ponytje alleen op een weiland te zetten.. met de kennis die je hebt ;(


Ik ken de situatie ter plekke en deze pony stond achter hoog strakgespannen gazen hek met stroom erop (zeker 1.30 ) naast het huis, volgens de wolvenexperts zou dit voldoende moeten wezen maar dat is het dus niet helaas
Laatst bijgewerkt door lolclub op 22-10-22 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:00

wat ik me afvraag. De pony's die tot nu toe zijn aangevalken. Stonden die in een kudde? Want de opmerking van? wordt hier beetje weggewiifd, maar ik vind het wel een zinnige opmerking. Al jaren wordt erover gepraat dat een paard niet alleen hoort te staan. Ook niet achter prikkeldraad trouwens, maar dat terzijde. Hoe sneu ik het ook vind. Ik geloof toch echt dat je paard minder kwetsbaar is in een kudde. Als je dan je paard toch alleenzet negeer je 1 vd belangrijkste behoeftes van paardlief en nu maak je hem er ook nog eens extra kwetsbaar mee.

Union_Bolero

Berichten: 93
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:11

Dit is een onderwerp dat regelmatig bij mijn werk voorbij komt. Ik spreek hier meerdere partijen en parkbeheerders over, en allen zijn ze voor een wetgeving om de wolf in Nederland binnen de perken te houden. Alleen is deze wetgeving er nog niet. Wat krom is, is dat deze wetgeving er wel is voor reeën, zwijnen etc. Ze houden zich aan een maximale populatie grootte in een bepaald gebied omdat dat anders ten koste gaat van natuur, mens en ook andere dieren. De natuur werkt als een soort pyramide: onderin staan de producenten (bv. Planten/grassen) en bovenaan staan de (apex) predatoren (bv. De wolf). Zoals je weet is een pyramide aan de bovenkant smal, dus geldt dat hetzelfde voor de populatie grootte van de wolf. Wordt deze populatie te groot? Dan zal de pyramidevorm verstoord raken en zo ook het natuurlijk evenwicht. Ik ben echt pro wetgeving om de wolf in Nederland te handhaven, nu is het nog aan de overheid. De wolf wordt nu als iets beschermds gezien, waar wij niet aan mogen komen. Maar 2 wolven worden er 8, deze 8 maken er weer 64 en ga zo maar door.

De meeste wolven leven in gebieden waar veel wild loopt, echter als dat op raakt gaan ze verder zoeken en verlaten ze die gebieden. Verschrikkelijk om je pony zo te vinden... De hoofdoorzaak is gewoon, er komen teveel wolven die het natuurlijk evenwicht verstoren, dus maar gaan jagen op vee/paarden. En hier moet wat aan gedaan worden.